handdator

Visa fullständig version : Går inte upp i vikt! [varför]


NyKille
2011-06-25, 19:02
Tja, jag har nu tränat i över ett halvår och väger 75kg 180cm, jag har inte ökat i vikt en enda kg sen jag började gymma, men jag har dock märkt att mina armar och speciellt bröst har format sig och när jag spänner syns musklerna verkligen mycket mer än förr & de har blivit större.

så hur kan detta vara möjligt samma vikt har jag, o jag har inte tappat särskilt mycket fett heller.

Tränar 3 gånger per vecka, äter på gränsen till bra, varierar från dag till dag.
oCH det är inte bara jag som märkt att mina muskler har börjat framhäva sig, min gym kompis frågade jag iaf jag bara såg i syner.

Galningen
2011-06-25, 19:06
Troligtvis har du lagt på dig muskler och tappat en aning fett. Om viktuppgång är målet har du inte ätit tillräckligt mycket.

NyKille
2011-06-25, 19:09
vill ha större muskler det är mitt mål, och jag har inte ens kört så mkt kondition eller liknande kör väldigt lite av det, så vet att jag inte har tappat särskilt mkt fett, och väger inte fett mindre än muskler (ungefär hur stor e skillnaden?)

Galningen
2011-06-25, 19:11
Konditionsträning i sig gör inte att du går ner i fettvikt. Det som gör att du tappar vikt är då du äter mindre än du förbrukar. Skulle gissa på att du ligger på ett mindre underskott och eftersom du fortfarande är relativt ny trots det lägger på dig en gnutta muskler.

NyKille
2011-06-25, 19:18
Borde jag äta mer? för att öka i vikt alltså, och om jag äter mer kmr det väl bli mer fett.. vilket jag har ganska mkt om speciellt runt magen och jag vill bli av med det ju och inte lagra mer. Och eftersom jag inte kör särskilt mkt springa/jogga kmr jag bli fetare?

Galningen
2011-06-25, 19:24
Vill du gå upp i vikt ska du äta mer än du förbrukar. Om vi till exempel säger att du förbrukar 2500 kcal på en dag ska du äta mer än det för att öka i vikt.

Som jag sa tidigare så har hur mycket fett din kropp lagrar inte med huruvida du är ute och löper varje dag utan endast med hur mycket du äter. Så ja, äter du ett överskott kommer du troligtvis lägga på dig lite mer fett men det blir efter ett tag en nödvändighet för att kunna lägga på sig mer muskler.

Känner du sedan att du lagt på dig alldeles för mycket fett kan du alltid deffa vilket på ett mycket bra sätt beskrivs i deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881).

NyKille
2011-06-25, 19:37
Okej, en snabb fråga, man ska äta 180g protein per dag har jag hört, om jag äter två burkar keso som blir 120g protein och ett ägg på morgonen och kyckling till middag, är det något du skulle anse vara bra ?

Man får ju i sig bra proteiner och inte så mkt fett. (har tillgång till mkt gratis keso, ifall du undrar :P)

Birkharju
2011-06-25, 19:42
Du går inte upp i vikt för att du inte äter tillräckligt mycket för att göra det möjligt. Vad äter du förutom 1 ägg på morgonen? Kyckling har väldigt lågt fett-innehåll, likaså keso och du får nog lägga till energi-rikare källor av mat om du vill gå upp i vikt.

Galningen
2011-06-25, 19:44
Ska du gå upp i vikt är väl keso och kyckling inte bästa valen då dessa livsmedel innehåller väldigt lite energi per 100g. Men bara du fyller på med mer kalorier från andra livsmedel ser jag väl inga större problem med att äta det för att fylla ditt proteinbehov.

NyKille
2011-06-25, 19:46
äter 2 ägg med bröd och ett glas mjölk inbland, men det e ju det, jag vill gå upp i muskelmassa, inte fettmassa, och om jag äter protein-rika men fett-snåla rätter borde jag väl öka i muskler och mindre i fett? btw vad händer med protein om man nte tränar och gör det till muskler ? och om man har så det räcker för dess andra nödvändigheter i kroppen

sandberg93
2011-06-25, 19:49
äter inte så mycket som du behöver.

Galningen
2011-06-25, 19:49
Du lägger på dig fett på grund av ett energiöverskott, inte att du äter fett. Läs den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920) för lite information om skillnaden mellan kolhydrater och fett vid överätning.

Machop
2011-06-25, 20:08
fokusera inte på vågen, se dina ökningar istället i styrka & volym.
du kan ha gått ner i fett samtidigt gått upp i massa,
om du säger att du nu ser dina muskler tydligare, kan det ju ha att göra med att du blivit lite hårdare.

NyKille
2011-06-25, 20:14
ja då känner att ja blivit starkare men vill se biffigare ut men inte fett-biffig utan slimfitt, antar att man måste bulka sen deffa? jag orkar inte med det. vill äta bra mat, träna bra och se bra ut utan att bulka sen deffa, går det?

Machop
2011-06-25, 20:23
jadå

deffa först, bygg sen. du behöver inte ligga på överskott för att bygga.

deffa ner dig tills du är så hård du vill bli och sen lägg dig på kaloribalans och stanna där, träna hårt och sov. kom ihåg att du ska få i dig tillräckligt med protein (2g/kg kroppsvikt varje dag)

NyKille
2011-06-25, 21:10
vad innebär kaloribalans?

Galningen
2011-06-25, 21:12
Du äter lika mycket energi som du förbrukar.

NyKille
2011-06-25, 21:18
okej, måste jag deffa först, sen köra på kaloribalans, eller kan jag bara köra på kaloribalans, träna ,äta 2g/kg protein, sova bra osv för att få bra resultat? för jag är inte särskilt fet, vilket deffning hjälper att reducera? eller är deffning mkt mkt mer optimalt ?

Galningen
2011-06-25, 21:19
Väger du 75kg på 180cm skulle jag inte börja med någon deff utan istället käka balans och träna på.

NyKille
2011-06-25, 21:21
okej, tack så mkt för din hjälp