handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med SL


BoxerKing
2011-06-25, 13:45
Tja. Jag har provat på SL ny i en vecka. Men jag undrar en sak. Kan jag istället för stångrodd köra viktande Chins? Eller kommer det inte ge lika mycket framsteg?

pialia
2011-06-25, 14:12
Kör båda?

MLU
2011-06-25, 14:17
Hej, SL är en förkortning för Styrkelyft. Alltså är din fråga en ganska luddig en. Antar att du kör StrongLifts? Isåfall så tycker jag att du skulle kunna byta ut stångrodd mot chins men du kanske ska tänka till lite innan. Stångrodd tar på fler muskler än chins därför kanske du bör lägga till 2 set av en övning för baksida axlar. Sedan antar jag att du inte har styrketränat så länge och då kan det vara bra att köra stångrodd i alla fall några veckor innan du ratar den. För i början kan vissa övningar kännas riktigt jobbiga och sanningen är den att många övningar kommer alltid att vara jobbiga men om du börjar med låga vikter och jobbar dig uppåt kommer du att lära dig tekniken för övningen. Då är det lättare att avgöra om övningen är något för dig.

Med det sagt så måste du inte lägga till en övning för baksida axlar då chins förmodligen är fullgott och om du dessutom kör marklyft så tror jag inte att det spelar någon större roll. Det skadar däremot inte att köra 2 extra set.

MVH

BoxerKing
2011-06-25, 14:40
Okej tack, ska testa. Tycker inte stångrodd tar så mycket, kanske kör fel:(