handdator

Visa fullständig version : Äta mer på träningsdagar än vilodagar?


Alkro
2011-06-25, 12:21
Efter att jag har kört ett pass på gymmet brukar jag bli vansinnigt hungrig ungefär upp till 12-20 timmar efter passet. När jag sedan har vilodagar är jag inte alls lika hungrig. Har svårt att tro att detta enbart skulle bero på att man gör av med lite energi på träningspasset då jag ofta promenerar på vilodagar och blir inte alls lika trött av detta.

Finns det några studier som visar att det skulle vara fördelaktigt att "bulka" upp till ett dygn efter ett pass och sedan äta normalt på vilodagar(alltså när det gått mer än 24 timmar sedan senaste passet)?

kettlebellGuden
2011-06-25, 12:29
Studier vettifan, men det är knappast något ovanligt. Prova i en 6-12 veckor och se om det fungerar bra för dig.

Sniggel
2011-06-25, 14:11
Din tankegång är nog så god som någon.
Att äta mycket efter träning ligger det ju en hel del vetenskap i. Att äta mindre när proteinsyntesen inte är uppreglerad över basnivåer är ju nog den bästa tidpunkten att var restriktiv på. Sen kan man ju uppreglera proteinsyntesen på få kalorier också! (läs proteinpulver, EAA, protein överlag).

Jag tror själv att den hunger man kan känna efter styrketräning är kroppens sätt att signalera "passa på om du vill att jag ska anpassa mig till det du just utsatte mig för".
Sen får man självklart styra lite själv beroende på vad man vill. Det är ju uppenbart att alla människors hungersystem inte fungerar exakt så som man själv kanske hade önskat.