handdator

Visa fullständig version : Böjda ben i marklyft ett måste?


mikeni
2011-06-25, 00:25
Jag är någorlunda kort, 170, med lång överkropp och korta ben. Har väldigt svårt att böja benen när jag markar. Det hela känns väldigt onaturligt och när jag försöker börja med böjda ben sträcker jag mycket av dem före jag ens börjat lyftet.
Skulle jag bli starkare i mark om jag tränade lite teknik nu och lärde mig marka med böjda ben?

mikeni
2011-06-25, 00:36
Lite lätt böjda har jag väl men kollar jag på videos så har de flesta mycket och ibland väldigt mycket böjda ben.

TheGhr
2011-06-25, 00:52
Jag hatar böjda-ben-fasen i marklyft, om inte annat efter benböj. Jag antar att det du gör om du inte använder benen är långa kronlyft, en favoritövning hos mig pga att man slipper benen. ;)

limenka
2011-06-25, 01:14
Ja marklyft görs med böjda ben. Annars blir det raka/hängande marklyft.

C.E.J.
2011-06-25, 01:40
Hur menar du att det är jobbigt att böja på benen just i marklyft? Hur gör du om du ska plocka upp nåt från golvet, sätta dig på en stol osv? Varför är det just i marklyft som det blir konstigt?

clappen
2011-06-25, 08:40
Jag marklyfter så att jag inte går så djupt med höft/ben, och när jag ska lyfta så sträcker sig benen först och ryggen drar upp mer eller mindre hela vikten själv i slutfasen.

Är det "fel" att göra så och vad kallas dessa marklyft för? Det tar fasligt mycket på ländrygg iallafall

Scratch89
2011-06-25, 09:11
Jag har väl ungefär samma proportioner som du har, och jag börjar med höften rätt så högt. Vissa markar väldigt mycket med benen, men jag har aldrig fått till det.

3vWEX9O4GzA

Sparven från Minsk
2011-06-25, 09:35
Har två sätt att köra mark på. Antingen gör jag som scratch gjorde, håller benen mer raka och höften relativt högt. Tycker detta "tar" mer på ryggen.
Alternativet är att sätta sig mer ned, mer böj i benen. Detta ger då enligt mig mer belastning på gluteus och lår, och upplevs som bra mycket tyngre/svårare.

mikeni
2011-06-25, 10:03
Hur menar du att det är jobbigt att böja på benen just i marklyft? Hur gör du om du ska plocka upp nåt från golvet, sätta dig på en stol osv? Varför är det just i marklyft som det blir konstigt?

Det blir onaturligt med för mycket böjda ben helt enkelt. Jag upplever det inte som att jag blir starkare och då har jag inte försökt att anstränga mig i tekniken för att något ska bli tyngre. Det är väl ändå en övning man ska prestera i.
Ska jag lyfta något tungt från golvet görs det med benen. Men då måste jag ju gå djupare då sakerna är intill golvet och stången i marklyft ligger en bit över golvet.
Att sätta sig på en stol blir väl oväsentligt eftersom inte händerna ska ner till backen. Då blir det en knäböjsliknande rörelse.
Får väl försöka lite nu med böjda ben om jag är starkare med det, annars håller jag mig till det gamla.

Sniggel
2011-06-25, 10:40
Sådan här teknik hade jag tidigare:

XGr11Vhkf0k

Det kändes mer naturligt och det var lättare att få upp vikterna.

I just detta lyft böjer jag en hel del i ländryggen också ser jag :P

stridis
2011-06-25, 11:00
Ni vet nog vad jag tycker.:cool:

Sheogorath
2011-06-25, 11:10
Det blir onaturligt med för mycket böjda ben helt enkelt. Jag upplever det inte som att jag blir starkare och då har jag inte försökt att anstränga mig i tekniken för att något ska bli tyngre. Det är väl ändå en övning man ska prestera i.
Ska jag lyfta något tungt från golvet görs det med benen. Men då måste jag ju gå djupare då sakerna är intill golvet och stången i marklyft ligger en bit över golvet.
Att sätta sig på en stol blir väl oväsentligt eftersom inte händerna ska ner till backen. Då blir det en knäböjsliknande rörelse.
Får väl försöka lite nu med böjda ben om jag är starkare med det, annars håller jag mig till det gamla.

Du ska dra med den höfthöjden där du är starkast. Det du INTE ska göra är att låta höften stiga snabbare än stången, vilket kan bli effekten om man böjer i knäna mer än quadriceps och röven orkar dra igång.

Zaqwer
2011-06-25, 11:35
Jag använder också benen så lite som möjligt när det blir tungt i marklyft. Höften går upp snabbare än stången, så som Sheo säger att man inte ska göra. Det är ju så jag orkar få upp mest vikt.

Men vad beror det på? Min teori var att jag var för svag i benen jämfört med korsryggen. Men efter att i ett halvår skippat marklyft och lagt hög prioritet på benen tycker jag att jag fortfarande marklyfter på samma vis. Blev även starkare i marklyft under denna tiden utan att ens köra övningen kan jag säga.

limenka
2011-06-25, 11:39
Jag använder också benen så lite som möjligt när det blir tungt i marklyft. Höften går upp snabbare än stången, så som Sheo säger att man inte ska göra. Det är ju så jag orkar få upp mest vikt.

Men vad beror det på? Min teori var att jag var för svag i benen jämfört med korsryggen. Men efter att i ett halvår skippat marklyft och lagt hög prioritet på benen tycker jag att jag fortfarande marklyfter på samma vis. Blev även starkare i marklyft under denna tiden utan att ens köra övningen kan jag säga.

Öknar i böjen överförs ofta till marken. För att få starkare baksida så gör raka/hängande marklyft. Detta tror jag kommer hjälpa få "snyggare" marklyft.

Sheogorath
2011-06-25, 12:21
Jag använder också benen så lite som möjligt när det blir tungt i marklyft. Höften går upp snabbare än stången, så som Sheo säger att man inte ska göra. Det är ju så jag orkar få upp mest vikt.

Men vad beror det på? Min teori var att jag var för svag i benen jämfört med korsryggen. Men efter att i ett halvår skippat marklyft och lagt hög prioritet på benen tycker jag att jag fortfarande marklyfter på samma vis. Blev även starkare i marklyft under denna tiden utan att ens köra övningen kan jag säga.

Du är för svag (edit: se nästa post), eller så har du inte optimerat tekniken/den neuromuskulära koordinationen.

Sheogorath
2011-06-25, 12:23
Öknar i böjen överförs ofta till marken. För att få starkare baksida så gör raka/hängande marklyft. Detta tror jag kommer hjälpa få "snyggare" marklyft.

Hans problem just nu är att marklyftet av nöd blir ett rakt marklyft, så det är ju knappast hamstringsstyrkan som är problemet. Snarare behöver något eller några av quadriceps, gluteus och erector spinae förhållandevis mer styrka i jämförelse med andra länkar.

limenka
2011-06-25, 12:26
Hans problem just nu är att marklyftet av nöd blir ett rakt marklyft, så det är ju knappast hamstringsstyrkan som är problemet. Snarare behöver något eller några av quadriceps, gluteus och erector spinae förhållandevis mer styrka i jämförelse med andra länkar.

Eeeh ja så var det ja! Missuppfattade och tänkte helt fel:em:

clappen
2011-06-25, 12:34
Marklyft ska ju primärt träna ländrygg. Varför kan man inte köra så att man har relativt raka ben, drar upp med benen först och slutför med enbart rygg? Är inte det bra på något sätt? Jag har alltid kört så och jag blir helt slut i ryggen av denna metod, är inte det vitsen med marklyft?

Sheogorath
2011-06-25, 12:38
Marklyft ska ju primärt träna ländrygg. Varför kan man inte köra så att man har relativt raka ben, drar upp med benen först och slutför med enbart rygg? Är inte det bra på något sätt? Jag har alltid kört så och jag blir helt slut i ryggen av denna metod, är inte det vitsen med marklyft?

Problemet är att folk INTE drar igång med benen ordentligt. Bara för att benen sträcks behöver de ju inte utföra något arbete. Jag kan ha kvar stången på marken, hålla i den och böja och sträcka i knäna bäst fan jag vill utan att för den sakens skull göra ett dugg vettigt med musklerna.

Anledningen till att man vill få ner höften och använda quadriceps och gluteus är för att man vill använda en tyngre vikt än den man kan använda när man kör t.ex. raka mark. Där begränsas vikten av hamstrings och inte av ländryggen.

mikeni
2011-06-25, 12:40
Marklyft ska ju primärt träna ländrygg. Varför kan man inte köra så att man har relativt raka ben, drar upp med benen först och slutför med enbart rygg? Är inte det bra på något sätt? Jag har alltid kört så och jag blir helt slut i ryggen av denna metod, är inte det vitsen med marklyft?

Jag är då intresserad av att veta hur man optimerar sin teknik för att lyfta så mycket som möjligt hellre än att träffa vissa muskler.

KalleTeodor
2011-06-25, 14:13
Problemet är att folk INTE drar igång med benen ordentligt. Bara för att benen sträcks behöver de ju inte utföra något arbete. Jag kan ha kvar stången på marken, hålla i den och böja och sträcka i knäna bäst fan jag vill utan att för den sakens skull göra ett dugg vettigt med musklerna.

Anledningen till att man vill få ner höften och använda quadriceps och gluteus är för att man vill använda en tyngre vikt än den man kan använda när man kör t.ex. raka mark. Där begränsas vikten av hamstrings och inte av ländryggen.

Skulle du kunna länka ett klipp där man får se hur du tycker man sks görs. Så perfekt trknik msn ksn göra för du verksr ha bra koll på det ;)

Sheogorath
2011-06-25, 15:37
Skulle du kunna länka ett klipp där man får se hur du tycker man sks görs. Så perfekt trknik msn ksn göra för du verksr ha bra koll på det ;)

5groVHlMkRE

Vinter
2011-06-25, 15:44
Varför inte köra några uppvärmnings lyft på låg vikt för att få in tekniken innan man börjar köra igång på normalvikten?

Honken
2011-06-25, 15:52
http://www.isteve.com/naim.jpg
150cm. Har aldrig sett någon lyftare i de lägre viktklasserna (varken OL/SL) dra någon vikt från marken med raka ben, finns ju ingen poäng med det.

SDL/RDL blir det ju isåfall och nu snackar vi en annan övning.

Lindrian
2011-06-25, 19:12
Problemet är att folk INTE drar igång med benen ordentligt. Bara för att benen sträcks behöver de ju inte utföra något arbete. Jag kan ha kvar stången på marken, hålla i den och böja och sträcka i knäna bäst fan jag vill utan att för den sakens skull göra ett dugg vettigt med musklerna.

Anledningen till att man vill få ner höften och använda quadriceps och gluteus är för att man vill använda en tyngre vikt än den man kan använda när man kör t.ex. raka mark. Där begränsas vikten av hamstrings och inte av ländryggen.
Amen! You said it brother. Jag har endast nyligen lyckats aktivera mina ben och jisses vad lyften blev enklare. Tidigare såg mina marklyft ut som good-mornings eller något vilket gjorde att vikten kändes förjävligt tung och det var inte allt för bra för min rygg.

Aktiveras inte hamstrings betydligt mer i ett marklyft än quadriceps? Trodde det främst var hamstrings och glutes som aktiverades (i benväg) under ett marklyft.

Sheogorath
2011-06-25, 19:53
Amen! You said it brother. Jag har endast nyligen lyckats aktivera mina ben och jisses vad lyften blev enklare. Tidigare såg mina marklyft ut som good-mornings eller något vilket gjorde att vikten kändes förjävligt tung och det var inte allt för bra för min rygg.

Aktiveras inte hamstrings betydligt mer i ett marklyft än quadriceps? Trodde det främst var hamstrings och glutes som aktiverades (i benväg) under ett marklyft.

Det är alltid ett förhållande mellan quadriceps och hamstrings. Vilken ratio beror på vilken teknik som nyttjas. Mer quadriceps ger mindre hamstrings och vice versa. Mindre hamstrings gör att arbetet att sträcka i höften måste skötas av andra muskler och då får gluteus och adduktor magnus ta över jobbet ensamma. Ju rakare ben man har under lyftet desto mer hamstrings (det är därför raka marklyft och good-mornings är excellenta hamstringsövningar) medan man får mer quadriceps "ju mer likt en knäböj" lyftet blir (d.v.s. ju djupare startläge man har när man faktiskt börjar dra).

Kung Karl
2011-06-25, 20:01
http://www.isteve.com/naim.jpg
150cm. Har aldrig sett någon lyftare i de lägre viktklasserna (varken OL/SL) dra någon vikt från marken med raka ben, finns ju ingen poäng med det.

SDL/RDL blir det ju isåfall och nu snackar vi en annan övning. Många extremt duktiga tyngdlyftare har korta extremiteter, och korta ben + lång rygg = väldigt bra förutsättningar för knäböj, och sitter ofta djupt ner i marken. Har man långa lårben + relativt kort rygg (vilket de flesta elit-OL:are inte har) så har man värdelösa förutsättningar för knäböj och djupa marklyft. Man är tvungen att dra med relativt raka ben för att kunna lyfta mycket.

Bland extremt duktiga OL:are så hittar du nästan uteslutande folk med relativt korta extremiteter, men ta dig en titt bland världens bästa marklyftare, så har de ofta relativt långa ben och börjar med höften högt upp.

Sheogorath
2011-06-25, 20:07
Många extremt duktiga tyngdlyftare har korta extremiteter, och korta ben + lång rygg = väldigt bra förutsättningar för knäböj, och sitter ofta djupt ner i marken. Har man långa lårben + relativt kort rygg (vilket de flesta elit-OL:are inte har) så har man värdelösa förutsättningar för knäböj och djupa marklyft. Man är tvungen att dra med relativt raka ben för att kunna lyfta mycket.

Bland extremt duktiga OL:are så hittar du nästan uteslutande folk med relativt korta extremiteter, men ta dig en titt bland världens bästa marklyftare, så har de ofta relativt långa ben och börjar med höften högt upp.

Tyvärr har dom inte Tyrannosaurus Rex-armar också. *cry*

mattilainen
2011-06-25, 20:10
När vi pratar om marklyft kanske ni kan hjälpa mig med en fråga.

Jag körde för några månader sedan uppvärmningsvikt på 80 kg i marklyften när det sa pang i ryggen och jag lyckades åka på en sträckning eller något. Jag vet att jag tänkte på hållningen och krökte inte ryggen. Kan man svanka så detta händer också? Så det blir liksom som krökning fast åt fel håll? Om ni förstår. VIll inte att detta ska hända igen då jag inte kunde gå på typ 1 vecka. Kan det alltså varit att jag svankade för mycket för att "inte tappa formen" i lyftet?

Sheogorath
2011-06-25, 20:14
När vi pratar om marklyft kanske ni kan hjälpa mig med en fråga.

Jag körde för några månader sedan uppvärmningsvikt på 80 kg i marklyften när det sa pang i ryggen och jag lyckades åka på en sträckning eller något. Jag vet att jag tänkte på hållningen och krökte inte ryggen. Kan man svanka så detta händer också? Så det blir liksom som krökning fast åt fel håll? Om ni förstår. VIll inte att detta ska hända igen då jag inte kunde gå på typ 1 vecka. Kan det alltså varit att jag svankade för mycket för att "inte tappa formen" i lyftet?

Att ha korrekt form är på inget sätt en garanti för att inte skada sig. Vi belastar kroppen till bristningsgränsen för att tvinga på den muskler den inte vill ha och ibland håller det inte helt enkelt. Förmodligen är det bara så enkelt.

mattilainen
2011-06-25, 20:17
Att ha korrekt form är på inget sätt en garanti för att inte skada sig. Vi belastar kroppen till bristningsgränsen för att tvinga på den muskler den inte vill ha och ibland håller det inte helt enkelt. Förmodligen är det bara så enkelt.

Ok. Jag blev rädd när jag är så noga med att utföra övningen rätt och så händer det som inte får (ska) hända och jag har inte kört något tyngre marklyft sen dess. Inte vågat mig på det för när jag inte kunde röra mig på en vecka eller inte träna ryggen alls på några veckor så känner jag mig svag i ryggen, vilket jag inte gjort sen jag började träna.. Ska våga mig på marklyft imorgon och se hur det känns. Kommer försöka köra lite mer raka ben då jag alltid kört väldigt knäböj-aktigt.

Ska spela in om jag tänker på det!

EeJay
2011-06-26, 08:55
Ni vet nog vad jag tycker.:cool:

Nej? Anser du dig vara någon kändis inom ämnet?

apagul
2011-06-26, 15:31
Jag har väl ungefär samma proportioner som du har, och jag börjar med höften rätt så högt. Vissa markar väldigt mycket med benen, men jag har aldrig fått till det.

3vWEX9O4GzA

Den där andra skulle du nog inte gjort. Ryggen..

frassekatt
2011-06-27, 08:18
http://www.isteve.com/naim.jpg
150cm. Har aldrig sett någon lyftare i de lägre viktklasserna (varken OL/SL) dra någon vikt från marken med raka ben, finns ju ingen poäng med det.

SDL/RDL blir det ju isåfall och nu snackar vi en annan övning.

Rätta mig gärna om jag har fel, men beror inte det mest på att tekniken i OL är helt annorlunda än i mark? Åtminstone skulle aldrig jag kunna frivända upp en vikt med en markteknik med raka ben och väldigt framåtlutad rygg.

/F

C.E.J.
2011-06-27, 11:37
Rätta mig gärna om jag har fel, men beror inte det mest på att tekniken i OL är helt annorlunda än i mark?

Stämmer.

Scratch89
2011-06-28, 22:34
Den där andra skulle du nog inte gjort. Ryggen..

Vad menar du?

ceejay
2011-06-28, 22:53
Stämmer.

Är verkligen startpositionen så olika då från marklyft och stöt?

Honken
2011-06-29, 00:02
Är verkligen startpositionen så olika då från marklyft och stöt?

Nej, det är samma startposition. Enormt feta OLare (samt några kineser) drar från något i stil med ATG, men det är ovanligt.

Åtminstone skulle aldrig jag kunna frivända upp en vikt med en markteknik med raka ben och väldigt framåtlutad rygg.

Det är ju för att det inte längre är en markteknik utan en helt ny övning (SDL) med enormt dåliga vinklar om vi snackar maxstyrka.

Om knäleden inte får vara med och hjälpa till så får höften ta över i en position som är mycket ogynnsam; hävstången blir extrem då ryggen är parallell mot golvet. Stången kommer inte att färdas i samma jämna bana samt att hastigheten kommer att påverkas negativt då höften får jobba absolut maximalt för att slita upp vikten ovanför knäna.

3st +400kg lyft med "stöt"-startposition.

http://i54.tinypic.com/vrwo41.png
http://i52.tinypic.com/13yggwh.png
http://i51.tinypic.com/33xhvmw.png

Höften snäppet högre än knäna, axlarna ovanför stången.

Tror ni att dessa lyfta hade kunnat slita dessa vikterna med raka ben, röven upp i luften?

Honken
2011-06-29, 00:07
Alla ovanstående lyftare börjar med bananrygg (innan de ens drar) av någon anledning, därutav att deras axlar inte är lika långt fram.

Nitrometan
2011-06-29, 07:06
Alla ovanstående lyftare börjar med bananrygg (innan de ens drar) av någon anledning, därutav att deras axlar inte är lika långt fram.

De har höft, axlar och rygg i en helt annan position än en stötstart. Ffa det du noterar att axlarna inte är framför stången, vilket skulle vara mycket ofördelaktigt i marklyft.

MilkmaN
2011-06-29, 07:14
Jag börjar då klart lägre med höfterna, bredare grepp, annan fotstance och annat grepp då jag kört stöt. Nu är jag ingen expert, men har ändå kört OL i två år, och gjort 110 i stöt. Tycker lyften skiljer sig kraftigt, och har jobbat med att "byta" bort den teknik jag utvecklade under alla mina stötar till förmån för en teknik som är mer fördelaktig i marklyft.

z_bumbi
2011-06-29, 07:32
Det syns ju ganska snabbt om någon tränat tyngdlyftning eller inte om man instruerar eller bara kollar på ett marklyft så att säga att det är samma startposition kanske gäller för några enskilda fall men i övrigt så skiljer det sig. Slutmålet är ju också helt annorlunda och stången ska färdas på ett helt annat sätt så det finns ingen anledning att startpositionerna behöver vara de samma.

Honken
2011-06-29, 12:58
De har höft, axlar och rygg i en helt annan position än en stötstart. Ffa det du noterar att axlarna inte är framför stången, vilket skulle vara mycket ofördelaktigt i marklyft.

Höften har skjutit upp lite samt att ryggen är bananad, bilderna är tagna sekunden de börjat dra (titta på stängerna).

Ett bra exempel på ett (i mina ögon) korrekt mark vid maxvikt:
_a4o6BSWwl4

Ryggen håller samma vinkel fram till att stången passerar knäna, även då så sker utlåsningen samtidigt. Att skjuta upp höften snabbare än stången tar bort knäleden ur spelet och överför allt jobb till höften och sätter den i en slitsam position. Axlarna är precis framför stången under största delen av lyftet, trots vikten.

The quadriceps must participate in the deadlift properly in order for the movement to be safe and efficient.

The scapula is right over the middle of the foot when the bar comes off the ground. Now, that will mean that since the scapula is behind the front of the shoulder, that will mean that the arm will come down at an angle through the bar [1]. This is true to every pull. The only time that arm gets more and more close to vertical is when the weight gets closer and closer to 900 pounds, because of the extreme roundness that usually happens in the thoracic spine at those heavy weights.

[1]
http://crossfitqueenanne.typepad.com/.a/6a010536b10eff970b01156ffc2a98970b-500wi

C.E.J.
2011-06-29, 14:10
Är verkligen startpositionen så olika då från marklyft och stöt?

Nej, det är samma startposition.

Det är inte samma, vilket man märker när styrkelyftare testar på frivändning/ryck, ty man måste alltid påpeka att de ska hänga över mer - och där har vi den avgörande skillnaden, som också syns tydligt.

Brad Gillingham (?) gör i princip stötmark på den videon.

hurril
2011-06-29, 14:11
Det är inte samma, vilket man märker när styrkelyftare testar på frivändning/ryck, ty man måste alltid påpeka att de ska hänga över mer - och där har vi den avgörande skillnaden, som också syns tydligt.

Brad Gillingham (?) gör i princip stötmark på den videon.

Det blir många generaliseringar nu. Vi är några stycken som anser att styrkelyftare generellt hänger över för lite i smalmark. Eller ok: jag tycker det.

Nitrometan
2011-06-29, 14:23
Vi är några stycken som anser att styrkelyftare generellt hänger över för lite i smalmark. Eller ok: jag tycker det.
Du och Brad. Iofs ett bra sällskap när det gäller smalmark. :thumbup:

ceejay
2011-06-29, 15:43
Det är inte samma, vilket man märker när styrkelyftare testar på frivändning/ryck, ty man måste alltid påpeka att de ska hänga över mer - och där har vi den avgörande skillnaden, som också syns tydligt.

Brad Gillingham (?) gör i princip stötmark på den videon.

Min uppfattning är att startpositionen är rätt lika, men det som skiljer dom åt är att vanliga lyftare reser på ryggen alldeles för fort och får stången väldigt långt från kroppen. Istället för att bara dra med benen och hålla ryggvinkeln till stången är ovanför knäna.

hurril
2011-06-29, 15:44
Min uppfattning är att startpositionen är rätt lika, men det som skiljer dom åt är att vanliga lyftare reser på ryggen alldeles för fort och får stången väldigt långt från kroppen. Istället för att bara dra med benen och hålla ryggvinkeln till stången är ovanför knäna.

Vilka är de vanliga lyftarna? Varken tyngd- eller styrkelyftare har stången "väldigt långt från kroppen".

ceejay
2011-06-29, 15:46
Vilka är de vanliga lyftarna? Varken tyngd- eller styrkelyftare har stången "väldigt långt från kroppen".

När vanliga lyftare eller styrkelyftare kör ryck eller vändning/styrkevändning*

hurril
2011-06-29, 15:49
När vanliga lyftare eller styrkelyftare kör ryck eller vändning/styrkevändning*

Vad tycker du att du besvarade?

C.E.J.
2011-06-29, 18:14
Det blir många generaliseringar nu. Vi är några stycken som anser att styrkelyftare generellt hänger över för lite i smalmark. Eller ok: jag tycker det.

Jå. Det kanske finns en idé även inom styrkelyft att man ska hänga över (jag vet inte), jag menar bara att de allra flesta inte gör det. Sen finns det även annat som skiljer, förstås.

Min uppfattning är att startpositionen är rätt lika, men det som skiljer dom åt är att vanliga lyftare reser på ryggen alldeles för fort och får stången väldigt långt från kroppen. Istället för att bara dra med benen och hålla ryggvinkeln till stången är ovanför knäna.

Då får vi göra en klassiker och agree to disagree ;)

När vanliga lyftare eller styrkelyftare kör ryck eller vändning/styrkevändning*

Vanliga lyftare är alltså...? :Virro

ceejay
2011-06-30, 21:17
Vad tycker du att du besvarade?
ser du inte det?
Jå. Det kanske finns en idé även inom styrkelyft att man ska hänga över (jag vet inte), jag menar bara att de allra flesta inte gör det. Sen finns det även annat som skiljer, förstås.



Då får vi göra en klassiker och agree to disagree ;)



Vanliga lyftare är alltså...? :Virro

Ait ;)

vanliga lyftare är nyårslöftesgymmare! Nä men mobba inte mig.

exevision
2013-12-11, 08:16
Höften har skjutit upp lite samt att ryggen är bananad, bilderna är tagna sekunden de börjat dra (titta på stängerna).

Ett bra exempel på ett (i mina ögon) korrekt mark vid maxvikt:
_a4o6BSWwl4

Ryggen håller samma vinkel fram till att stången passerar knäna, även då så sker utlåsningen samtidigt. Att skjuta upp höften snabbare än stången tar bort knäleden ur spelet och överför allt jobb till höften och sätter den i en slitsam position. Axlarna är precis framför stången under största delen av lyftet, trots vikten.





[1]
http://crossfitqueenanne.typepad.com/.a/6a010536b10eff970b01156ffc2a98970b-500wi

Är det korrekt att som på bilden ha armarna lätt vinklade mot kroppen? Raka i armbågen men, alltså inte helt lodräta?

exevision
2013-12-14, 12:57
Är det korrekt att som på bilden ha armarna lätt vinklade mot kroppen? Raka i armbågen men, alltså inte helt lodräta?

Bump