handdator

Visa fullständig version : Tjejer och sin vikt?


StampChamp
2011-06-24, 19:25
Varför är det ett sånt känsligt ämne? Till och med en tjejpolare som har riktigt skön humor och är allmänt laidback och trevlig tog emot när jag nämnde vikt och sa knubbsäl åt henne, haha.

Allt annat tar hon, utan problem. Samma sak med tjejen, eller andra tjejer man träffar. Ser jag tjock ut i det här? Tycker du jag väger mycket? Är jag för tung? Lyft mig, är jag tung?

Vad är det med tjejer och vikt egentligen? Är dom så jäkla fixerad vid vad det står på vågen? Tjejen är tex 168cm och väger 55kg och frågar mig om jag tycker hon är tjock? Ehh nä? *slap*

Chargongen mellan polarna och dom man gymmar med är lite grov och vi kallar varandra tjockisar, valross etc för att pika och peppa varann på skoj.. detta händer dock att jag slänger mig ur bland tjejer också vilket inte uppskattas. :D

Varför är det så här? Jag föredrar också att vara hård, men ändå!

HulkH
2011-06-24, 19:29
Tror det kan vara för många tjejer känner press på vad dom ska väga när dom ser olika modeller dom är typ 165 långa och väger typ 50 kg. Generellt har väl många bilden av att smala tjejer = snygga tjejer.

Silencer
2011-06-24, 19:29
Jag har aldrig förstått hur man kan ta illa vid av ett utlåtande som rör något som man lätt kan ändra på. Om man däremot klankar ner på någon för att den är kort, har ett medfött handikapp eller liten snabel så förstår jag att man kan bli ledsen.

Big Sleazy
2011-06-24, 19:31
Jag har aldrig förstått hur man kan ta illa vid av ett utlåtande som rör något som man lätt kan ändra på. Om man däremot klankar ner på någon för att den är kort, har ett medfött handikapp eller liten snabel så förstår jag att man kan bli ledsen.

Om det vore så "lätt" hade det nog varit väldigt få överviktiga.

Galningen
2011-06-24, 19:36
Skönhetsidealen nu för tiden är alldeles upp åt väggarna hemska. En stor andel tjejer eftersträvar att se ut som modeller som åtminstone jag tycker ser för jävla taskiga ut. Ge mig lite kött framför ett förbannat skelett varje gång så blir jag lycklig.

Sen förutsätter jag att grabbar som hänger här på forumet säkert har ideal som många tjejer tycker är idiotiska, det går nog likadant åt båda håll.

Sniggel
2011-06-24, 19:46
Tror det kan vara för många tjejer känner press på vad dom ska väga när dom ser olika modeller dom är typ 165 långa och väger typ 50 kg. Generellt har väl många bilden av att smala tjejer = snygga tjejer.

Tror faktiskt du får ta i lite mer för att komma ner i "modell-size". Är man 165 som modell tror jag man genrellt väger mindre, 45 kg kanske?
Om man nu inte är en modell som "får väga" normalt, det finns ju sådana också.

Lellan
2011-06-24, 19:50
Tjejer och deras vikt, tja, en tjej ska inte vara fet helt enkelt? Det är nog bland det hemskaste en tjej kan vara, det är lite stigmatiserat. En tjej ska behaga, gå att lyfta lätt.

Själv är jag ingen petit sak, men det är provocerande för många verkar det som att jag inte heller strävar efter det. Jag bantar, men inte med fotomodellsideal.

Tjejers fysiska form träningsmässigt tycks nästan kvitta, så länge de är smala = duger. Det är nog pga att tjejer har mindre spelrum, och förväntas bry sig om och sträva efter smalhet, det kan tas illa upp när man skämtsamt kallar en tjej tjock. Det är knappast ngt som undgår en tjej från förskoleåldern vilken form som är acceptabel och duger. Du må vara rolig, smart el whatever - är du inte smal = då är du lite fel. En killes värde ligger inte i smal på samma sätt, är han stark så uppskattas det mer än om en tjej är det också. Det är liksom ett värre "brott" att vara tjock som tjej, än som kille.

Själv har jag alltid varit svag, ibland tjock, och nu känner jag mig ibland stark och ibland fysiskt bra form - men aldrig smal, har accepterat det eftersom man som vuxen lättare kan välja vilka ideal man ställer upp på, håller med om. :)

Sen är det väl den där jämförelsen, tjejen ska vara mindre än killen, och så känner jag med. Men det är mer "uppfattad" storlek, typ en längre kille tycker jag upplevs som större även om han väger lika som den kortare tjejen (som kanske är kurvig el mer kompakt el nåt).

Svamligt, någon kanske hänger med i ngt av babblet iaf.. :P

shut teh face
2011-06-24, 19:56
Lellan, du är ju en MILF, de ska inte vara för smala! :)

För övrigt så håller jag med om att tjejer oftast inte ska ha några onödiga kilon, medan det på killar är okej med ett par kilon här och där. Edit: detta är alltså inte min personliga åsikt, utan vad jag tror de flesta tycker. Jag själv dömer ingen efter vikt eller utseende.

Big Sleazy
2011-06-24, 20:12
Sen är det väl den där jämförelsen, tjejen ska vara mindre än killen, och så känner jag med. Men det är mer "uppfattad" storlek, typ en längre kille tycker jag upplevs som större även om han väger lika som den kortare tjejen (som kanske är kurvig el mer kompakt el nåt).


Tror att många killar har samma komplex fast åt andra hållet. Att vara väldigt kort och/eller väldigt smal som kille kan nog vara minst lika jobbigt som att vara stor för en tjej.

HulkH
2011-06-24, 20:19
Tror faktiskt du får ta i lite mer för att komma ner i "modell-size". Är man 165 som modell tror jag man genrellt väger mindre, 45 kg kanske?
Om man nu inte är en modell som "får väga" normalt, det finns ju sådana också.

De har du nog rätt i, tog bara ett exempel, finns ju modeller som i princip är benrangel, tänkte mera på dom som fortfarnade har hyffase kroppar utan att se för smala ut, drf jag skrev 50 kg.

professornord
2011-06-24, 20:20
tycker inte de är något sträva efter att vara smal det flesta tjejer jag känner är onödigt rädd för att gå upp i vikt, tycker idealet i dag som är size zero är sjukligt så jag hoppas iaf alla tjejer här på forumet strävar efter att leva efter sina egna ideal och inte stirra blint på modelerna vet det säkert kan kännas svårt därför vill jag slå ett slag för alla tjejer stå på er ni är lika mycke värda eftersom det är personligenheten som räknas inte utsendet

Galningen
2011-06-24, 20:22
tycker inte de är något sträva efter att vara smal det flesta tjejer jag känner är onödigt rädd för att gå upp i vikt, tycker idealet i dag som är size zero är sjukligt så jag hoppas iaf alla tjejer här på forumet strävar efter att leva efter sina egna ideal och inte stirra blint på modelerna vet det säkert kan kännas svårt därför vill jag slå ett slag för alla tjejer stå på er ni är lika mycke värda eftersom det är personligenheten som räknas inte utsendet

Gigantisk plusetta på den, skulle aldrig någonsin välja en tjej på grund av hennes utseende om hon inte hade en fin personlighet att backa upp det hela med.

Big Sleazy
2011-06-24, 20:28
Fast samtidigt ska det mycket till om du ska bli intresserad av någon om utseendet inte finns där.

Sniggel
2011-06-24, 20:28
Jo men så är det ju. Tjejer följer kvinnoidealen som råder tjejer emellan (t ex att vara pinnsmal) och killar följer idealen som finns killar emellan (t ex att vara muskulös och rippad). Vissa gör det för att de tror att de lättare imponerar på det motsatta könet, men de är oftast fel ute och får enbart gehör/komplimanger av de inom samma kön, vilket ju då inte kanske är syftet.

Nu generaliserar jag så ingen tror något annat :P

Sniggel
2011-06-24, 20:32
Fast samtidigt ska det mycket till om du ska bli intresserad av någon om utseendet inte finns där.

Imo krävs det mer förstås, men någon som är t ex en 5a på den berömda skalan kan, om hon har den rätta personligheten klättra uppemot 7-8 på väldigt kort tid om hon väcker intresset på andra sätt än sitt utseende. Leder det till ett förhållande kan det självklart landa på en tio, för det är så hon ser ut i ens ögon (kärleken är blind).

Är det 3-4 kan det nog vara riktigt klurigt om jag ska vara ärlig. Tyvärr är man inte helt oytlig (lagligt ord?).

Albatross
2011-06-24, 20:33
Det bottnar väl i att fruntimmer inte begriper så mycket.

Galningen
2011-06-24, 20:35
Skulle i alla fall vilja påstå att det är lättare att vara intresserad av någon som inte har utseendet på sin sida än det är att vara intresserad av någon med en personlighet motsvarande en sten eller dylikt.

Kappman
2011-06-24, 20:45
Skulle i alla fall vilja påstå att det är lättare att vara intresserad av någon som inte har utseendet på sin sida än det är att vara intresserad av någon med en personlighet motsvarande en sten eller dylikt.

Alltså det beror väl på vad man är intresserad av för tillfället?

shadowfire
2011-06-24, 20:49
Tjejer och deras vikt, tja, en tjej ska inte vara fet helt enkelt? Det är nog bland det hemskaste en tjej kan vara, det är lite stigmatiserat. En tjej ska behaga, gå att lyfta lätt.

Själv är jag ingen petit sak, men det är provocerande för många verkar det som att jag inte heller strävar efter det. Jag bantar, men inte med fotomodellsideal.

Tjejers fysiska form träningsmässigt tycks nästan kvitta, så länge de är smala = duger. Det är nog pga att tjejer har mindre spelrum, och förväntas bry sig om och sträva efter smalhet, det kan tas illa upp när man skämtsamt kallar en tjej tjock. Det är knappast ngt som undgår en tjej från förskoleåldern vilken form som är acceptabel och duger. Du må vara rolig, smart el whatever - är du inte smal = då är du lite fel. En killes värde ligger inte i smal på samma sätt, är han stark så uppskattas det mer än om en tjej är det också. Det är liksom ett värre "brott" att vara tjock som tjej, än som kille.

Själv har jag alltid varit svag, ibland tjock, och nu känner jag mig ibland stark och ibland fysiskt bra form - men aldrig smal, har accepterat det eftersom man som vuxen lättare kan välja vilka ideal man ställer upp på, håller med om. :)

Sen är det väl den där jämförelsen, tjejen ska vara mindre än killen, och så känner jag med. Men det är mer "uppfattad" storlek, typ en längre kille tycker jag upplevs som större även om han väger lika som den kortare tjejen (som kanske är kurvig el mer kompakt el nåt).

Svamligt, någon kanske hänger med i ngt av babblet iaf.. :P

En killes "brott" är att vara liten/smal och utan muskler istället. Kopiöst många tjejer som dissar spetor till killar. Enda gången det är tillåtet att vara speta som kille är om man är hårdrockare, men då syns knappt kroppen för håret. Annars är ska killen ska vara något att "krama om" och inte vara en tandpetare och blabla allt vad man får höra... :cool:

Så vad är det med tjejer och vikt? Samma som med killar som besviket flexar 28cm arm i spegeln bara för att polaren rackat ner på de obefintliga bicepsen. Å vad är det tjejer tittar mest på förutom ögon? Armar och bringa.

Men visst, det är svårt och känsligt att i huvudtaget prata kropp och vikt med en tjej. Oavsett om tjejen är för smal/tunn (anorexia osv) eller lite kraftigare.

shadowfire
2011-06-24, 20:51
Lite komiskt att så många tjejer/kvinnor använder ordet "fotomodellsideal" som negativt. Det och "pinnsmal" är de två begrepp jag ofta hör.

Typ citat: "Jag går på gym och tränar, men jag har kurvor och kommer aldrig bli pinnsmal".

Som om det är många killar som vill ha en tjej helt utan muskler eller fett, bara skinn o ben? Nja. Det är precis som om det saknas ett prefix i tjejers skala, en gråzon mellan kurvig och pinnsmal som är förbjuden att prata om. :)

Silencer
2011-06-24, 21:01
Lite komiskt att så många tjejer/kvinnor använder ordet "fotomodellsideal" som negativt. Det och "pinnsmal" är de två begrepp jag ofta hör.

Typ citat: "Jag går på gym och tränar, men jag har kurvor och kommer aldrig bli pinnsmal".

Som om det är många killar som vill ha en tjej helt utan muskler eller fett, bara skinn o ben? Nja. Det är precis som om det saknas ett prefix i tjejers skala, en gråzon mellan kurvig och pinnsmal som är förbjuden att prata om. :)

+1 000 000

Mulliga tjejer tycker ofta att om man inte har "lite hull" så är man ett anorexiaoffer.

För övrigt: en fet tjej är som en tanig kille. Nuff said.

jaaaaag
2011-06-24, 21:04
Tycker också att det är totalt löjligt med tjejer som blir stötta när man frågar om vikt. Det är samma sak med tjejer och ålder, också känsligt av någon anledning.

Sniggel
2011-06-24, 21:13
Som om det är många killar som vill ha en tjej helt utan muskler eller fett, bara skinn o ben? Nja. Det är precis som om det saknas ett prefix i tjejers skala, en gråzon mellan kurvig och pinnsmal som är förbjuden att prata om. :)

Nu har du själv blivit påverkad och gått o gjort ordet "kurvig" till att betyda tjock. ;)

Kurvig är ju vad som är optimalt för en tjej att ha. Dvs den kroppsform som en tjej besitter som har en hälsosam mängd fett men även en del muskler samt bra hållning och fördelaktig fettinlagring (timglasfigur).
Formen (ett förhållande mellan bröst, midja och höft) signalerar att tjejen har en bra kropp för att föda barn samt att hon inte är undernärd och får därför oss killar att bli attraherade. Förväxla inte detta med tjock eller överviktig!

Jepp, så är det :D

Sniggel
2011-06-24, 21:19
Det halvkända diagrammet:

http://muslimsarehypocrites.files.wordpress.com/2011/05/curvy-women-voluptuous-body-chubby-girl-thick-body-plump-bbw.jpg

3, 8, 9, 12, 13 anser jag passar in på "kurvig"

Sniggel
2011-06-24, 21:20
dubbelpost!

Stefan J
2011-06-24, 21:22
Det bottnar väl i att fruntimmer inte begriper så mycket.

Exakt!

shadowfire
2011-06-24, 21:23
Nu har du själv blivit påverkad och gått o gjort ordet "kurvig" till att betyda tjock. ;)

Kurvig är ju vad som är optimalt för en tjej att ha. Dvs den kroppsform som en tjej besitter som har en hälsosam mängd fett men även en del muskler samt bra hållning och fördelaktig fettinlagring (timglasfigur).
Formen (ett förhållande mellan bröst, midja och höft) signalerar att tjejen har en bra kropp för att föda barn samt att hon inte är undernärd och får därför oss killar att bli attraherade. Förväxla inte detta med tjock eller överviktig!

Jepp, så är det :D

Jag skulle säga att din definition av kurvig skiljer sig lite mot den stora massan som nyttjar det begreppet ;) ... tjejer använder ordet kurvig för att det låter mer positivt än mullig. Hur kul är det som tjej och säga "hej jag heter linda och är mullig". Kurvig antyder dock på kvinnliga former, markanta bröst osv, så det är klart som korvspad att en tjej väljer att kalla sig kurvig istället.

På nätsiter är det också vanligt att tjejer rankar ner sig ett steg. Står det "normalstor" så betyder det mullig. Står det kurvig så betyder det tjock. Osv. Lite just för att väljer tjejerna "några kilon för mkt" eller allt vad det nu heter som viktstatus, så försvinner plötsligt en stor mängd killar. Då är det lättare att skriva ner sin kroppsstatus och i sin presentation skriva "har kvinnliga former" eller "är kurvig". :)

shadowfire
2011-06-24, 21:24
sniggel, på den bilden kan jag garantera dig att alla de sista kvinnorna skulle kalla sig kurviga. :)

edit: på samma sätt vill ju sällan en kille nyttja ordet Tanig. Då låter "smal" eller "medel" bättre.

Lellan
2011-06-24, 21:35
sniggel, på den bilden kan jag garantera dig att alla de sista kvinnorna skulle kalla sig kurviga. :)

Jag tror faktiskt att alla tjejer på hela diagrammet skulle kalla sig kurviga. Vilket är lite intressant. :)

Vad jag menade annars ang tjejer och vikt är att killar fortfaranade kan räknas på något sätt, även om de avviker från normen. En fet kille kan ha andra kvalitéer, en dito tjej förväntas inte ha ngra kvalitéer. Som om attraktion är grunden till allt. Vad gäller det Linn skrev om ålder är det väl likadant, äldre kvinnor blir ointressanta medans äldre män inte blir det i samma utsträckning. Mäns värde skattas inte lika mkt i attraktion helt enkelt, har jag fått för mig.

Men jag tycker överlag att folk är skitnödigt petiga ang vikt, både sin egen och folk i dess omgivning, om de går upp el ner osv osv. Som att det är så himla mkt större deal än vad det är, det är status över energiförbrukning/lagring, men man läser in så otroligt mycket. Det är väl därför det är så känsligt - man läser in på tok för mkt i den parametern.

mangemani
2011-06-24, 21:39
vikt och ålder är helt omöjliga att få ur vissa tjejer.
whats the bid deal?varför så hemlighetsfulla just på den biten.

pragmatist
2011-06-24, 21:39
Tjejer stigmatiseras socialt nästan enbart p.g.a. övervikt medan killar stigmatiseras både av övervikt och undervikt. Man kan se detta ganska tydligt i t.ex. löne- och karriärsstatistik, där smala tjejer klarar sig lika bra eller bättre än genomsnittet, medan att vara för smal är lika dåligt som att vara för tjock för killar. Smalhet är därför mer entydigt positivt för kvinnor. Smalhet är också kopplat till självdisciplin och "karaktär" för tjejer så att smalhet kommer att associeras med styrka och framgång på en massa andra områden - besegrar man valkarna, ridbyxorna och gäddhänget så kan man antas besegra en massa andra saker också, så att smalhet associeras med hög prestation. För killar finns det ingen koppling mellan smalhet, självdisciplin och framgång - en för smal kille ser bara vek ut.

Amatörpsykologiserande på kvällskvisten.

Silencer
2011-06-24, 21:43
Jag tror faktiskt att alla tjejer på hela diagrammet skulle kalla sig kurviga. Vilket är lite intressant. :)

Vad jag menade annars ang tjejer och vikt är att killar fortfaranade kan räknas på något sätt, även om de avviker från normen. En fet kille kan ha andra kvalitéer, en dito tjej förväntas inte ha ngra kvalitéer. Som om attraktion är grunden till allt. Vad gäller det Linn skrev om ålder är det väl likadant, äldre kvinnor blir ointressanta medans äldre män inte blir det i samma utsträckning. Mäns värde skattas inte lika mkt i attraktion helt enkelt, har jag fått för mig.

Men jag tycker överlag att folk är skitnödigt petiga ang vikt, både sin egen och folk i dess omgivning, om de går upp el ner osv osv. Som att det är så himla mkt större deal än vad det är, det är status över energiförbrukning/lagring, men man läser in så otroligt mycket. Det är väl därför det är så känsligt - man läser in på tok för mkt i den parametern.

Lellan, du har rätt i många av dina observationer kring kvinnor, män och utseende.

Vad du missar (antar jag?) är att för kvinnor är utseendet mer meriterande också. De må dömas hårdare på sitt utseende men i gengäld får de också mycket bara på utseendet. En tjej kvalificerar som flickvän eller one night stand enbart genom att vara normalsnygg (eller helt enkelt bara inte ful eller överviktig). Tjejer får i allmänhet mer uppskattning för sitt yttre. För att en man ska få samma uppskattning måste han vara flera steg snyggare, och inte ens då får det samma effekt. När det gäller män handlar det snarare om saker som charm, självförtroende, humor, ambition m.m. Alla som sett hur många "fula" killar kan ragga upp snygga tjejer, medan många snygga och vältränade killar står helt handfallna på krogen och i den sociala djungeln vet vad jag pratar om.

Män döms hårdare efter sina prestationer och sin personlighet. Så det är ett dubbeleggat svärd. En kille klarar sig i princip aldrig på att bara vara snygg. Tjejer däremot kan komma hur långt som helst på det. Men på samma sätt så kommer en ful tjej inte särskilt långt oavsett hur bra hon lyckas med karriär och prestationer i livet.

shadowfire
2011-06-24, 21:47
Tjejer stigmatiseras socialt nästan enbart p.g.a. övervikt medan killar stigmatiseras både av övervikt och undervikt. Man kan se detta ganska tydligt i t.ex. löne- och karriärsstatistik, där smala tjejer klarar sig lika bra eller bättre än genomsnittet, medan att vara för smal är lika dåligt som att vara för tjock för killar. Smalhet är därför mer entydigt positivt för kvinnor. Smalhet är också kopplat till självdisciplin och "karaktär" för tjejer så att smalhet kommer att associeras med styrka och framgång på en massa andra områden - besegrar man valkarna, ridbyxorna och gäddhänget så kan man antas besegra en massa andra saker också, så att smalhet associeras med hög prestation. För killar finns det ingen koppling mellan smalhet, självdisciplin och framgång - en för smal kille ser bara vek ut.

Amatörpsykologiserande på kvällskvisten.

Tror du har rätt i mkt där.

Har all respekt och förståelse för att tjejer/kvinnor kämpar mot "idealet" och allt däromkring, men det är lite trist att debatten om killar/män och mansidealet aldrig kommer till ytan. Media tiger om det, ända fram tills det görs ett stort dopingtillslag. Ingen pratar om de unga 15-åriga killarna som läser på flashb om kurer och beställer nätprepp utan att knappt kunna träna. Allt för att nå idealkroppen.

pragmatist
2011-06-24, 22:00
För att spinna vidare lite så tror jag viktfixering har väldigt lite med sex och attraktion att göra faktiskt, utan snarare att det har att göra med bilden av den framgångsrika kvinnan i det moderna samhället där kvinnans jobb inte längre bara är att föda barn och ta hand om hushållet. Hur många tjocka kvinnor hittar man egentligen högt upp i karriärsstegen inom affärsvärlden, politiken, den akademiska världen o.s.v. (områden där man ofta kan hitta en hel del tjocka män)? Det förefaller uppenbart att kvinnokroppsidealet rör sig i riktning mot det smala i samband med att kvinnor på allvar börjar komma ut i yrkeslivet och göra karriär (50-talet och framåt), och det är osannolikt att det är en slump.

Edit: eller ja, då har det ju med sex och attraktion att göra men snarare omvänt, d.v.s. att kvinnor vill bli professionella och distansera sig från det äldre kroppsidealet som fokuserade fertilitet först och främst.

shadowfire
2011-06-24, 22:02
För att spinna vidare lite så tror jag viktfixering har väldigt lite med sex och attraktion att göra faktiskt, utan snarare att det har att göra med bilden av den framgångsrika kvinnan i det moderna samhället där kvinnans jobb inte längre bara är att föda barn och ta hand om hushållet. Hur många tjocka kvinnor hittar man egentligen högt upp i karriärsstegen inom affärsvärlden, politiken, den akademiska världen o.s.v. (områden där man ofta kan hitta en hel del tjocka män)? Det förefaller uppenbart att kvinnokroppsidealet rör sig i riktning mot det smala i samband med att kvinnor på allvar börjar komma ut i yrkeslivet och göra karriär (50-talet och framåt), och det är osannolikt att det är en slump.

tro mig, det GÅR inte som man att göra en karriär som topptjänsteman och hålla sig i form... precis alla viktiga möten män emellan görs upp över sprit, typ bastuklubbar och bärs i stora lass. För att inte tala om representationsmiddagar. Puuh.. been there, done that.. *rolleyes*

Lellan
2011-06-24, 22:33
En video som verkligen berörde mig;

ocBh9bgph_g&feature=share

Den handlar ju om handikappade, och när jag var fet var jag absolut inte handikappad, dock så kändes det märkligt att ibland bli behandlad som döv, dum och högst oviktig. Man kan ju se den ur hur många aspekter som helst; som att det är viss form av avvikande som är frånstötande, medans annan attraherar. Men om man ser det som att gå från avvikande till accepterad kanske ni ser min poäng. Jag hanterade det genom att se dem som inte förmådde se mig under fläsket, som att de helt enkelt inte hade förstånd till bättre, deras förlust - att jag inte tänkte låta deras syn på mig påverka min egen upplevelse av mig själv.

För mig var det så konkret, det var vanor som gjorde mig fet, det var vanor som gjorde mig normal. Så när jag behandlades som normalt igen, var det så enormt mkt känslor. Provocerande, men ändock - man mår ju bättre med ork i kropp, mer balans. Och det kanske är fult av mig att jämföra fetma med ett handikapp, men det som slog mig var att när jag tog chansen så insåg jag inte hur stort det skulle påverka. Att plötsligt var jag att räkna med igen. För mig var det som att jag klivit in i den där björnkostymen, plötsligt så mottogs jag annorlunda. Har sett den där snutten så otroligt många gånger, många känslor. Tänker att jag har chansen, tog chansen, har förmåga att vara den där björnen på heltid. Men svårt att inte känna "om du visste min historia, el om jag plötsligt var min fd yta igen, hur skulle du reagera då?". Samtidigt samma känsla, ingen bitterhet utan mer att folk inte har förståndet..

Det hemska är väl att vi låter oss hindras av yta, det är inte bara allmän attraktion som människa, utan kan vara att man stöter ifrån sig, backar. Tror jag kan dela den där känslan med många fd tjocka, man har inte så stark koppling yta - jaget. Och kanske en känsla, vem är det du kramar, är det mig som person eller den gosiga björnen? Och en önskan om att det ska smälta ihop, att ens insida kan få vara en gosig björn, och att en gosig björn kan få kramar trots bristande fulländning.

Hm, förmodligen svävat låångt från ämnet nu... :D Men iaf: en tjej som inte gör sig attraktiv, bara de nödvändiga allmän hygien och välkammad men inget utöver, det provocerar skrämmande mycket tycker jag. Det är kul att göra sig fin, kul att kunna uttrycka sig även via ytan, men skrämmande att om man inte gör det - så generaliseras hela personen bort till intet. Där tror jag killar kan få finnas ändå - genom kompetens, humor etc - så kan de få ta plats i större utsträckning än tjejer. Det kan vara en del av svaret varför det är skrämmande för en tjej att skämtas med, att hon inte tillvaratar hennes största chans till att få gensvar.

Nu känns den där förändringen inte så dramatisk, och eftersom jag funnit stort nöje i att styrketräna så är ju det också en provokation mot normen att fokus för tjejer ska vara att vara så smal och lätt som möjligt. Det är inte intressant för mig, jag vill vara normalviktig, men viktigare är känslan i kroppen och att känna sig stark och ha ork ger mig mer pondus och glädje överlag, än att vara lätt på foten och gå i skinnyjeans. Men det finns absolut kompisar som inte förstår mig, killar som tycker att det är onödigt med muskler öht, och då har jag absolut inga freaky ideal - bara att det är snyggare med fitnesstjejer än klassiska modelltjejer.

mini
2011-06-24, 22:34
tro mig, det GÅR inte som man att göra en karriär som topptjänsteman och hålla sig i form... precis alla viktiga möten män emellan görs upp över sprit, typ bastuklubbar och bärs i stora lass. För att inte tala om representationsmiddagar. Puuh.. been there, done that.. *rolleyes*

Och kvinnorna stängs ute från bastubesluten och kan hålla sig smala?

Carolinew
2011-06-24, 22:50
Jag hade tvärtom tyckt det vart pinsamt om jag vägde för lite. Lite kött måste det vara... fast man behöver ju inte se ut som en knubbsäl för den sakens skull.

Eddie Vedder
2011-06-25, 07:44
Har någon här tagit en titt i kost- eller deffdelen på Kolozzeum? Känns det specifikt för tjejer att vara hysteriska?

shadowfire
2011-06-25, 08:39
Och kvinnorna stängs ute från bastubesluten och kan hålla sig smala?

Ja och nej, beroende på om man väljer att läsa din mening ironiskt eller inte. :)

Tack och lov så har ju många (vågar jag påstå de flesta?) storföretag/toppföretag i Sverige en vettig HR-funktion som numera arbetar för att öka antalet kvinnliga chefer. Det är rentav så att är du bra som chef och kvinna så har du en motorväg på karriärsstegen och manövrerar förbi många av dessa bastuklubbar och golfrundeförhandlingar raka vägen in i företagsstyrelser eller ledningsgrupper.

Om det håller kvinnan smal eller inte är en annan femma, men ölhinkandet är ett moment som kvinnliga chefer kan bespara sig i varje fall.

Lite som Pragmatist var inne på så bland topptjänstemän (ffa en generation äldre än mig) är det pondus att både köra feta representationer, dricka så mkt öl man pallar och ha kalaskuga medan kvinnorna ska vara smala. Hoppas att någon generation till kan förändra det så att man/kvinnor fördelas mer jämnt och att besluten tas i böjracket istället ;)

Vinter
2011-06-25, 09:32
Har någon här tagit en titt i kost- eller deffdelen på Kolozzeum? Känns det specifikt för tjejer att vara hysteriska?

Tänkte samma sak, har sett ett antal poster "kan jag dricka alkohol till midsommar eller kommer jag fucka min träning för alla framtid??"

Snubbr specielt de som tränar är minst lika känsliga när det gäller vikt, men kanske på lite olika sätt.

Tabbe
2011-06-25, 09:34
En video som verkligen berörde mig;

ocBh9bgph_g&feature=share

Den handlar ju om handikappade, och när jag var fet var jag absolut inte handikappad, dock så kändes det märkligt att ibland bli behandlad som döv, dum och högst oviktig. Man kan ju se den ur hur många aspekter som helst; som att det är viss form av avvikande som är frånstötande, medans annan attraherar. Men om man ser det som att gå från avvikande till accepterad kanske ni ser min poäng. Jag hanterade det genom att se dem som inte förmådde se mig under fläsket, som att de helt enkelt inte hade förstånd till bättre, deras förlust - att jag inte tänkte låta deras syn på mig påverka min egen upplevelse av mig själv.

För mig var det så konkret, det var vanor som gjorde mig fet, det var vanor som gjorde mig normal. Så när jag behandlades som normalt igen, var det så enormt mkt känslor. Provocerande, men ändock - man mår ju bättre med ork i kropp, mer balans. Och det kanske är fult av mig att jämföra fetma med ett handikapp, men det som slog mig var att när jag tog chansen så insåg jag inte hur stort det skulle påverka. Att plötsligt var jag att räkna med igen. För mig var det som att jag klivit in i den där björnkostymen, plötsligt så mottogs jag annorlunda. Har sett den där snutten så otroligt många gånger, många känslor. Tänker att jag har chansen, tog chansen, har förmåga att vara den där björnen på heltid. Men svårt att inte känna "om du visste min historia, el om jag plötsligt var min fd yta igen, hur skulle du reagera då?". Samtidigt samma känsla, ingen bitterhet utan mer att folk inte har förståndet..

Det hemska är väl att vi låter oss hindras av yta, det är inte bara allmän attraktion som människa, utan kan vara att man stöter ifrån sig, backar. Tror jag kan dela den där känslan med många fd tjocka, man har inte så stark koppling yta - jaget. Och kanske en känsla, vem är det du kramar, är det mig som person eller den gosiga björnen? Och en önskan om att det ska smälta ihop, att ens insida kan få vara en gosig björn, och att en gosig björn kan få kramar trots bristande fulländning.

Hm, förmodligen svävat låångt från ämnet nu... :D Men iaf: en tjej som inte gör sig attraktiv, bara de nödvändiga allmän hygien och välkammad men inget utöver, det provocerar skrämmande mycket tycker jag. Det är kul att göra sig fin, kul att kunna uttrycka sig även via ytan, men skrämmande att om man inte gör det - så generaliseras hela personen bort till intet. Där tror jag killar kan få finnas ändå - genom kompetens, humor etc - så kan de få ta plats i större utsträckning än tjejer. Det kan vara en del av svaret varför det är skrämmande för en tjej att skämtas med, att hon inte tillvaratar hennes största chans till att få gensvar.

Nu känns den där förändringen inte så dramatisk, och eftersom jag funnit stort nöje i att styrketräna så är ju det också en provokation mot normen att fokus för tjejer ska vara att vara så smal och lätt som möjligt. Det är inte intressant för mig, jag vill vara normalviktig, men viktigare är känslan i kroppen och att känna sig stark och ha ork ger mig mer pondus och glädje överlag, än att vara lätt på foten och gå i skinnyjeans. Men det finns absolut kompisar som inte förstår mig, killar som tycker att det är onödigt med muskler öht, och då har jag absolut inga freaky ideal - bara att det är snyggare med fitnesstjejer än klassiska modelltjejer.

:O *cupid*

Sniggel
2011-06-25, 10:59
Jag skulle säga att din definition av kurvig skiljer sig lite mot den stora massan som nyttjar det begreppet ;) ... tjejer använder ordet kurvig för att det låter mer positivt än mullig. Hur kul är det som tjej och säga "hej jag heter linda och är mullig". Kurvig antyder dock på kvinnliga former, markanta bröst osv, så det är klart som korvspad att en tjej väljer att kalla sig kurvig istället.

På nätsiter är det också vanligt att tjejer rankar ner sig ett steg. Står det "normalstor" så betyder det mullig. Står det kurvig så betyder det tjock. Osv. Lite just för att väljer tjejerna "några kilon för mkt" eller allt vad det nu heter som viktstatus, så försvinner plötsligt en stor mängd killar. Då är det lättare att skriva ner sin kroppsstatus och i sin presentation skriva "har kvinnliga former" eller "är kurvig". :)

Jo jag känner igen alt det du säger. "Kurvig" är inte samma sak som kurvig. Men du är ju man och äldre än mig (?). Då borde du ju kunna, oss emellan, säga kurvig när du menar kurvig och inte mullig :p

StampChamp
2011-06-25, 12:36
Har någon här tagit en titt i kost- eller deffdelen på Kolozzeum? Känns det specifikt för tjejer att vara hysteriska?

Det var inte riktigt det min frågeställning var heller, sedan är kolozzeum nog dominerat av killar helt klart.. i övrigt är killar inte så brydd om sin vikt, här är det ju en annan sak då många gärna vill vara hårda.

Men just det att tjejer tar så illa upp om sin vikt, det är som något förbjudet område att prata om. Killar tävlar nästan om vem som kan öka mest i vikt och skiter fullständigt i om man blir kallad tjockis och det står tresiffrigt på vågen för det mesta.

Eddie Vedder
2011-06-25, 13:01
Killar tävlar nästan om vem som kan öka mest i vikt och skiter fullständigt i om man blir kallad tjockis och det står tresiffrigt på vågen för det mesta.

Vilken värld lever du i egentligen?

skaparn
2011-06-25, 14:49
Lyssna på Eddie och pragmatist nu. Jag tror inte alls att komplex idag finns överrepresenterat hos endera könet. Möjligtvis kan det finnas vissa kulturella skillnader i hur man ska hantera sina komplex, men som Eddie säger, kolla lite på brädan och möt den moderna mannens oro för att inte få respekt från sin omgivning.

Vidare så har pragmatist nog en poäng i att det inte har så mycket med sexuell attraktion att göra som det har med hur man vill positionera sig gentemot sin omgivning.

Så, kroppsfixering är nog ganska lika fördelat, tack vare att mannen hunnit ikapp kvinnan, inte att kvinnornas ångest minskat. Nice.

skaparn
2011-06-25, 14:50
Och kvinnorna stängs ute från bastubesluten och kan hålla sig smala?

Just därför. Det är en väldigt viktig process.

1684_
2011-06-25, 18:48
Varför var de rika kvinnorna förr i tiden "tvingade" att ha på sig korsetter???
Jo, för dom skulle äta för de va socialt, men ändå ha en getingmidja (smal). Jag tror det e ett sjukt samhälls ideal?

Själv ivll jag inte bli fet, men jag VEEEEEEEEEET att dom FLEEEEEEEEESTA grabbar vill hellre ha en tjej med lite att ta i, än ett benrangel.
Men de e stört, för vart man än vänder sig så ser man: Så mkt kalorier e det, så förbränner man det, så får du en platt mage, blabla... Man matas verkligen.
Tajta små kläder f-ör det mesta i alla affärer också.

Jag själv e en riktig "strong women/tyngdlyftnings" kropp och har muskler, stark men kvinnliga formerna kvar!! :) För smala kroppar e inget för mig, oavsett!!

LeBron
2011-06-25, 18:53
Wife: I've had it with your jokes about my weight, I'm leaving you.
Husband: Nooo, please dont! For our baby's sake!
Wife: What baby?
Husband: You're not pregnant?

off-topic sorry =D

sweetkarolina
2011-06-26, 01:37
Haha, rolig tråd.
Jag får iaf rätt mycket uppskattande kommentarer när jag diskuterar mina "viktproblem" ja som senast då jag funderade om jag skulle gå upp en viktklass till eller hålla mig i min, har ju bara gått upp 20 kg på 2 år hittills liksom.. :D
Skönt att kunna vara avspänd kring kroppsvikten.

Fidde_Mannen
2011-06-26, 06:30
Tjejer är hjärntvättade redan från tidig ålder med att dom ska vara smala. Och vi killar blir hjärntvättade att vi ska tycka smala tjejer är snyggast.

filmjölk
2011-06-26, 11:24
Att kvinnor vill vara magra är inget som heterosexuella män eller något slags patriarkat kan beskyllas för. Ett magert modell-ideal är något homosexuella män och andra kvinnor håller högt, inte heterosexuella män.

Kolla på main-stream porr, något som är riktat till just heterosexuella män. Hur ser kvinnorna ut där? Det är stora tuttar (av plast iofs), köttiga lår och runda bakdelar. Givetvis med några undantag, men i stort ganska långt ifrån pro-anorektiska klädhängare.

Vem vill kvinnor som strävar efter klädhängarlooken egentligen attrahera med sitt utseende? Få en klapp på axeln av en gayman och avundsjuka blickar från andra kvinnor? Inte är det särskilt attraktivt för heterosexuella män. Kolla porr istället för modemagasin om kvinnor vill ha attraktiva fysiker att sträva emot.

En brasklapp är att det är viktigast vad man själv tycker, inte vem man attraherar, men porr-looken är nog mer hälsosam än klädhängarlooken.

Yes
2011-06-26, 11:30
Tjejer är hjärntvättade redan från tidig ålder med att dom ska vara smala. Och vi killar blir hjärntvättade att vi ska tycka smala tjejer är snyggast.
Källa på det?

Jag kan inte minnas att någon berättat för mig vad jag ska tycka om. Fast det kanske beror på hjärntvättningen då...

von huff
2011-06-26, 11:33
Hjärntvättade och hjärntvättade....Finns ju hur mycket feta unga kvinnor som helst ser man nu när kläderna börjar flyga av i sommartid.

Onåd
2011-06-26, 18:26
Tjejer är hjärntvättade redan från tidig ålder med att dom ska vara smala. Och vi killar blir hjärntvättade att vi ska tycka smala tjejer är snyggast.

Är det verkligen så? I den mån det förekommer någon hjärntvätt skulle jag snarare säga att den går ut på att ett smalt ideal ses som destruktivt och ohälsosamt, men mulligt är vackert. Att kritisera överviktiga är tabu samtidigt som det är helt okej att fälla pikar om smala tjejer osv.

Och vad är egentligen problemet med att idealisera en smal kroppsform? Det är inte ohälsosamt att ha låg andel kroppsfett (inom vissa gränser såklart) - tvärtom. Fetma är ett växande folkhälsoproblem, är inte det mer allvarligt i sådana fall? Skulle det gagna folkhälsan om idealet var att vara "mullig"?

Size 0 är för övrigt inte något särskilt utbrett ideal, snarare en del av en subkultur som inte tilltalar den breda massan.

Cilia
2011-06-28, 06:00
Men varför ska du kalla en tjej för knubbsäl för?

Om du dessutom vet att det är ett känsligt ämne är det ännu mer korkat.

Cilia
2011-06-28, 06:03
men jag VEEEEEEEEEET att dom FLEEEEEEEEESTA grabbar vill hellre ha en tjej med lite att ta i, än ett benrangel.

Likväl så pratas det inte väl om tjejer med några kilon mer än ett benrangel. Kolla i trådarna här och på andra forum. Tjejer som är "normala" dissas för att ha ätit för många kakor. Den ena kommentaren grövre än den andra.


Men det är fortfarande så att tjejer värderas efter deras utseende. De kan vara korkade, outbildade och ointressanta men har de utseendet med sig så blir de attraktiva i männens ögon.

mikaelj
2011-06-28, 06:08
Men det är fortfarande så att tjejer värderas efter deras utseende. De kan vara korkade, outbildade och ointressanta men har de utseendet med sig så blir de attraktiva i männens ögon.

Det är något universellt: attraktiva människor upplevs som trevligare och mer intelligenta. http://findarticles.com/p/articles/mi_m1355/is_12_100/ai_77931216/

Nina L
2011-06-28, 06:40
Vad är det med tjejer och vikt egentligen?

Varför är det så här? Jag föredrar också att vara hård, men ändå!Media. Filmer, teve, reklam, kändisar, modeller, artiklar osv. Det går inte att undkomma. När jag var tonåring ville jag ha kropp som Kate Moss. Inte visste jag att hon var narkoman. Först nu, som 30+are har jag börjat tycka att min kropp är okej som den är. Men ett knubbsälsskämt skulle jag inte ta speciellt väl i alla fall. Hur fin jag än är som jag är så skulle jag helst av allt vilja platsa i raden bland Victoria Secret-modellerna.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/04/08/article-1168311-045A31EA000005DC-419_468x644.jpg

http://static.igossip.com/photos/_Victorias_Secret_CarlosPAPIBaez_91642_Victorias_S ecret_Heidi_Klum_2009.jpg


Chargongen mellan polarna och dom man gymmar med är lite grov och vi kallar varandra tjockisar, valross etc för att pika och peppa varann på skoj...
Ja, men det är väl ändå lite skumt. Jag tror att jag talar sanning om jag säger att vi tjejer aldrig negativ-peppar varandra på gymmet eller annars. Det gör väl att vår vana att ta sånt med en klackspark har blivit något eftersatt. Personligen vill jag bara höra att jag är duktig när jag tränar. Det ger mig ett driv att vara ännu bättre, ta i ännu mer. Att få höra något negativt gör mig arg och då vill jag skita i det och dra.

lirberr
2011-06-28, 07:13
Det är något universellt: attraktiva människor upplevs som trevligare och mer intelligenta. http://findarticles.com/p/articles/mi_m1355/is_12_100/ai_77931216/

Tycker du verkligen snygga ser smartare ut än fula?

Imni
2011-06-28, 08:52
...

Men det är fortfarande så att tjejer värderas efter deras utseende. De kan vara korkade, outbildade och ointressanta men har de utseendet med sig så blir de attraktiva i männens ögon.

Och Killar kan vara fula, korkade och dryga men har de pengar och status med sig blir de attraktiva i kvinnornas ögon.

Tolkia
2011-06-28, 09:24
Likväl så pratas det inte väl om tjejer med några kilon mer än ett benrangel. Kolla i trådarna här och på andra forum. Tjejer som är "normala" dissas för att ha ätit för många kakor. Den ena kommentaren grövre än den andra.
+123456789.

Sedan vet inte jag hur mycket jag tror på att "humorn" att dissa varandra "på skämt" är så universellt uppskattad bland killar heller; man behöver inte ha falkögon för att observera oceanerna av kroppsångest och allmän inte-duga-ångest i trådarna här på Kolozzeum, t.ex. - och majoriteten av trådarna är inte fyllda av inlägg från tjejer. Men bland killar verkar det finnas en tradition som påbjuder att man låtsas att man tycker att det är kul att bli kallad "jävla fetto" och liknande, oavsett om man gör det eller inte. Rent allmänt anser jag att elakhumor kräver viss finess, samt att man känner den man skämtar med relativt väl, och mitt intryck är att många tillämpar den slarvigt. "Jamen det var ju irooooooniskt" är ingen bra ursäkt när någon blir sårad/förbannad; ironi, sarkasm och humor är inte samma sak som att vara urskillningslöst plump.

ARMSTARK
2011-06-28, 09:46
Jag tror att huvudorsaken till tjejers viktfixering är att de projiserar sitt dåliga självförtroende på sin "tjocka" kropp.

Det är tex kännt att tjejer som opererat sina bröst är överrepresenterade som grupp i självmordsstatistiken. De tror att bara de gör nåt åt sina små bröst kommer de bli populära och omtyckta. När de sen upptäcker att de är samma olyckliga person fast med stora bröst...

Eddie Vedder
2011-06-28, 09:56
Det är tex kännt att tjejer som opererat sina bröst är överrepresenterade som grupp i självmordsstatistiken.

Var har du sett den statistiken?

filmjölk
2011-06-28, 10:04
Likväl så pratas det inte väl om tjejer med några kilon mer än ett benrangel. Kolla i trådarna här och på andra forum. Tjejer som är "normala" dissas för att ha ätit för många kakor. Den ena kommentaren grövre än den andra.


Men det är fortfarande så att tjejer värderas efter deras utseende. De kan vara korkade, outbildade och ointressanta men har de utseendet med sig så blir de attraktiva i männens ögon.

I var och varannan tråd på kolozzeum hyllas kvinnor med både bak och lår, överallt hyllas kvinnor med former. kanske inte "normala" tjejer, men snygga, kvinnliga tjejer hyllas. Benrangel är det bara kvinnor och bögar som hyllar.

det är kvinnor själva (påhejade av bögar) som har benrangel som ideal, ingen annan.

ARMSTARK
2011-06-28, 10:06
Var har du sett den statistiken?

Ja, eller statistik... jag har läst det flera gånger. Taget ur luften lär det inte vara.

Eddie Vedder
2011-06-28, 10:42
Taget ur luften lär det inte vara.

Det är just det jag skulle vilja veta. ;) Den typen av påståenden är inte sällan just tagna ur luften. Jag säger inte att det är fel men jag skulle gärna se det som sagt.

Kwon
2011-06-28, 10:45
Det är tex väl känt att de killar som har page-frisyr har högre IQ än kortklippta/rakade.

Läst det flera gånger.

Imni
2011-06-28, 10:56
+123456789.

Sedan vet inte jag hur mycket jag tror på att "humorn" att dissa varandra "på skämt" är så universellt uppskattad bland killar heller; man behöver inte ha falkögon för att observera oceanerna av kroppsångest och allmän inte-duga-ångest i trådarna här på Kolozzeum, t.ex. - och majoriteten av trådarna är inte fyllda av inlägg från tjejer. Men bland killar verkar det finnas en tradition som påbjuder att man låtsas att man tycker att det är kul att bli kallad "jävla fetto" och liknande, oavsett om man gör det eller inte. Rent allmänt anser jag att elakhumor kräver viss finess, samt att man känner den man skämtar med relativt väl, och mitt intryck är att många tillämpar den slarvigt. "Jamen det var ju irooooooniskt" är ingen bra ursäkt när någon blir sårad/förbannad; ironi, sarkasm och humor är inte samma sak som att vara urskillningslöst plump.

Och hur ser könsfördelningen ut på kolos användare? 50/50?

ARMSTARK
2011-06-28, 11:04
Det är just det jag skulle vilja veta. ;) Den typen av påståenden är inte sällan just tagna ur luften. Jag säger inte att det är fel men jag skulle gärna se det som sagt.

Här är nåt:
http://www.estheticare.com/fkt_b_kmp_scd.htm
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2003/03/07/hogre-dodlighet-i-cancer-oc/index.xml

Eddie Vedder
2011-06-28, 13:22
Här är nåt:
http://www.estheticare.com/fkt_b_kmp_scd.htm
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2003/03/07/hogre-dodlighet-i-cancer-oc/index.xml

Tack för det!. :) Helt klart intressant och de diskuterade orsakerna låter ju inte orimliga heller.