handdator

Visa fullständig version : Vilka vitaminer missar jag?


Lilladuuu
2011-06-24, 16:10
De vitaminerna jag käkar idag innehåller:

Vitamin A, C, E, b6, b2, b5
Zink
Folsyra
Krom
Selen
Biotin
Paba

Är det något mer tillskott jag borde ta måntro? Tänkte t.ex. på järn, fast det kanske man får i kosten? Sedan står det bla bla som innehåller bla bla som innehåller bla bla som innehåller kalcium som innehåller bla bla osv. Vill helst inte få i mig mer kalcium då jag får tillräckligt frånmjölk och ost. Har någon av dessa vitaminer något med kalicum att göra? Läser man på doseringen så är det jättesmå mängder till skillnad från kalicum som brukar vara flera hundra mg så förstår inte varför kalcium nämns på burken:/

Crocker
2011-06-24, 16:15
B1
B3
B4(Adenin?)
B12
D
Järn
Krom
Magnesium
Jod
Molybden

Det är väl det jag kommer på på rak arm. Äter du vettigt får du nog dock i dig det mesta förutom D-vitamin möjligen.

Fredrik_S
2011-06-24, 16:22
vitaminer och mineraler är bara några få saker av de tusentals ämnen som finns i en blandad kost. Det går inte att få i sig genom piller tyvärr.

Tycker inte man bör röra vitamintillskott förens man har diagnostiserad brist och en läkare säger att det behövs.

Lilladuuu
2011-06-24, 19:26
B1
B3
B4(Adenin?)
B12
D
Järn
Krom
Magnesium
Jod
Molybden

Det är väl det jag kommer på på rak arm. Äter du vettigt får du nog dock i dig det mesta förutom D-vitamin möjligen.

Vet inte om jag äter så vettigt. Äter ganska ensidigt och aldrig grönsaker. Utöver gurka kan jag nog nämna alla gånger jag ätit grönsaker på mina tio fingrar... Smakar skit helt enkelt. Frukt är vanligare, men de verkligt nyttiga är inte så ofta man äter det heller. Alla andra vitaminpiller jag hittat här innehåller kalcium vilket jag inte vill få i mig mer av.

Lilladuuu
2011-06-24, 19:30
vitaminer och mineraler är bara några få saker av de tusentals ämnen som finns i en blandad kost. Det går inte att få i sig genom piller tyvärr.

Tycker inte man bör röra vitamintillskott förens man har diagnostiserad brist och en läkare säger att det behövs.

Jag äter antagligen inte en tillräckligt blandad kost och har i stort sett inte varit sjuk en enda gång sedan jag började med vitamintillskott (ca 1,5 år sedan) till skillnad från förr när jag kunde vara sjuk 10 gånger om året. Använder dock inte samma vitamintillskott här som i Sverige då utbudet är betydligt sämre här.

Crocker
2011-06-24, 21:05
Vad äter du en dag då?