handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det att bli i fastande läge efter den här måltiden?


Sweety87
2011-06-24, 09:55
180 gram bröd
100g sylt
100g nötter

Drack 3 liter vatten till. Allt åts tillsammans. Hur lång tid tar det innan all mat har lämnat tarmarna och är ute i blodet eller i fettcellerna eller var nu tar vägen?

Jag förstår att "Det kan ingen veta!" svar kommer komma, men jag ber er: antingen kvalificerade gissningar (från de som kan, typ Eddie Vedder och Sverkre) eller SERIÖSA gissningar från vem som helst.

Jag vill INTE HA NÅGOT SVAR med "Det kan ingen veta!".

Jag vill ha gissningar/antaganden som är seriösa. Nu hoppas jag att det är förstått

mvh

Alkro
2011-06-24, 10:01
Det går ju ganska snabbt tills man börjar ta upp socker, blodsockret höjs ju ganska snabbt efter en måltid, typ inom 30 minuter.

Exakt hur lång tid det tar innan alla nutrienter är upptagna är ju dock svårare att svara på. Det tar ju mellan 24-48 timmar innan mat passerar ut som avföring om man har en "normal" mage.

Om du undrar när magsäcken är tom skulle jag tippa på att den är helt tom 4-6 timmar efter det målet.

Sweety87
2011-06-24, 10:09
okej, o tarmarna då?

lorithas
2011-06-24, 10:11
107 minuter.
















..Sorry jag behoevde gora det

Alkro
2011-06-24, 10:14
okej, o tarmarna då?

Jag skulle nog säga att det är oerhört individiuellt hur lång tid det tar innan tarmen är tömd. Majoriteten av näringsupptaget sker ju i tunntarmen men det sker en del i tjocktarmen.

Om du verkligen vill veta när du fastar kan du ju köpa en blodsockermätare. Efter måltiden kommer ditt blodsocker gå upp och ligga på en topp. Sen kommer det gå ner lite och stabilisera sig. När det börjar gå ner ordentligt och bli ganska lågt kan man säga att du är fastande.

Om jag skulle gissa så skulle jag säga efter typ 8-12 timmar.