handdator

Visa fullständig version : Fjortis söker träningshjälp! (Tacksam för alla förslag) :)


LetsGetFit
2011-06-23, 18:07
Introduktion
Jag nickar LetsGetFit och är en 14-åring från Linköping som skulle vilja ha lite hjälp med att börja träna. Dessvärre vet jag varken hur- eller vart jag ska börja.
Jag vill inte direkt påstå att jag är vältränad, men jag har bra kondition, enligt de tester vi årligen gör i skolan. Tjock är jag inte heller, snarare smal.
Jag är trött på att behöva skämmas för att jag inte är särskilt vältränad när skolan exempelvis besöker simhallen eller dylikt, och dessutom är jag ganska rund i ansiktet. Därför har jag nu bestämt mig för att börja träna, och någon gång måste väl bli den första eller? :n00b

Basfakta om LetsGetFit
Längd: 180CM
Vikt: 65 Kilo
Tillgång till mindre hemmagym med spinningcykel och löpband
Jag ska införskaffa gymkort

http://img194.imageshack.us/img194/7474/namnlsmn.png

Mål
Målet är att få en snyggare mage och större muskler på så kort tid som möjligt så att jag senare kan vidareutveckla detta när jag har en grund som jag är någorlunda nöjd med, och sedan jobba utifrån det. *flex*

Frågeställningar

Kosttillskott? - Vad är bra? Vad gör det? Går det snabbare?

Övningar? - Vilka övningar bör jag göra? Länka gärna träningsprogram eller skriv ihop något själva

Mat? - Länka gärna nyttiga maträtter som boostar min träning :eating:

Jag är tacksam för alla förslag! :)

Avslutning
Tack så mycket för att ni tog er tiden att läsa tråden!
Även om ni inte kunde hjälpa mig så tackar jag och bockar, och önskar er all lycka med er träning!

Tack på förhand,
LetsGetFit

CharlieBB
2011-06-23, 18:09
Läs andra trådar och lär.

Kommer inte svabla upp allt om kost, träning och kosttillskott bara för du är smaltjocklat!

BoxerKing
2011-06-23, 18:09
Kolla bara på forumet, finns massor? Varför ska vi skriva ihop något till dig?

Ta lite tid o läs.

Fjortis

pialia
2011-06-23, 18:21
Kolla bara på forumet, finns massor? Varför ska vi skriva ihop något till dig?

Ta lite tid o läs.

Fjortis

Onödig sarkasm, och om det inte var: shame on you.

HulkH
2011-06-23, 18:23
1, Sök upp ett av de nybörjarscheman som finns här, tex... Stronglift 5x5, Starting strength eller Z_bumbis nybörjarschema.
2, Sköt kosten och vilan.
3, Bygga muskler tar tid, så ha tålamod.

(Skrev det nyss i en annan tråd så jag valde att bara kopiera de) :D

mikaelj
2011-06-23, 18:24
#2 & #3: Om ni inte har något att tillföra i tråden kan ni hålla tyst, särskilt som ni själva är i samma sits som trådstartaren. Det rimmar illa med den översittarattityden ni har här.

Så, välkommen till Kolozzeum!

Har du läst de trådar som är riktade till nybörjare här i forumet? De är fastlåsta och du finner dem längst upp. Där finns det förslag på nybörjarprogram som du kan följa.

Utöver det handlar viktuppgång, inklusive muskelmassa, om att äta mer mat än man gör av med. Se till att få i dig protein, vilket betyder att du kanske tar lite mer ost, kött, fisk, ägg, keso och mjölk. Efter träningen är det perfekt med en liter mjölk, följt av en vanlig måltid senare. I din ålder kan man äta hur mycket som helst så jag rekommenderar att du använder det till din fördel i träningen.

Det är egentligen inga större svårigheter, särskilt på din nivå i din ålder: välj vettiga övningar som involverar stora delar av kroppen (be om hjälp om du inte vet hur en viss övning skall utföras), lär dig övningarna så du undviker skador, öka långsamt belastningen och ät mycket mat. Du har goda förutsättningar för att lyckas med ditt mål.

Har du fler specifika frågor kan du fortsätta fråga här.

Lycka till!

ddewe
2011-06-23, 18:25
Lätt som en plätt, ät mycket, träna mycket, vila mycket, mer komplicerat än så behöver det inte bli i ditt fall

BoxerKing
2011-06-23, 19:21
Onödig sarkasm, och om det inte var: shame on you.

Har en känsla du inte gillar mig :(

Carcer
2011-06-23, 19:41
#2 & #3: Om ni inte har något att tillföra i tråden kan ni hålla tyst, särskilt som ni själva är i samma sits som trådstartaren. Det rimmar illa med den översittarattityden ni har här.

Så, välkommen till kolozzeum!

Har du läst de trådar som är riktade till nybörjare här i forumet? De är fastlåsta och du finner dem längst upp. Där finns det förslag på nybörjarprogram som du kan följa.

Utöver det handlar viktuppgång, inklusive muskelmassa, om att äta mer mat än man gör av med. Se till att få i dig protein, vilket betyder att du kanske tar lite mer ost, kött, fisk, ägg, keso och mjölk. Efter träningen är det perfekt med en liter mjölk, följt av en vanlig måltid senare. I din ålder kan man äta hur mycket som helst så jag rekommenderar att du använder det till din fördel i träningen.

Det är egentligen inga större svårigheter, särskilt på din nivå i din ålder: Välj vettiga övningar som involverar stora delar av kroppen (be om hjälp om du inte vet hur en viss övning skall utföras), lär dig övningarna så du undviker skador, öka långsamt belastningen och ät mycket mat. Du har goda förutsättningar för att lyckas med ditt mål.

Har du fler specifika frågor kan du fortsätta fråga här.

Lycka till!

+1

Crocker
2011-06-23, 19:47
+1
+2
Glöm inte, bana in en bra teknik i basövningarna. Annars kan du få mycket ont, skador.
Sl 5x5+Kcal överskott+protein+kollo=Profit

Remas
2011-06-23, 19:54
+2
Glöm inte, bana in en bra teknik i basövningarna. Annars kan du få mycket ont, skador.
Sl 5x5+Kcal överskott+protein+kollo=Profit


+1
Det finns en del från linköping här på forumet som alldeles säkert kan hjälpa dig med tekniken. Jag är inte rätt person men om du kommer på en koloträff (lär bli en i sommar) så kommer det säkert finnas minst en person som kan hjälpa dig med tekniken om du känner dig osäker :)

MtotheM
2011-06-23, 20:03
mikaelj går inte annat än +1a :)

Angående första punkten så tycker jag inte det ska vara någon prioritet. Tillskott är inte något mirakulöst, utan just precis tillskott för den som inte får i sig tillräckligt mycket av något från mat. Med bra kost i övrigt ger kosttillskott i princip inget alls.