handdator

Visa fullständig version : hur ser en dag ut för er som deffar ?


MJA
2011-06-23, 16:53
Är lite nyfiken på hur det går för folk som deffar?
Hur en dag ser ut ?

Eira
2011-06-23, 16:58
Som en vanlig dag bara att måltiderna är mindre med fokus på högt protein.
Tar fler promenader än vanligt, knarkar lighläsk, kaffe och tuggumi.

kettlebellGuden
2011-06-23, 17:00
Någon specifik dag? Jag varierar...

måndag, träningsdag: 50g EAA fördelat på 5 måltider.

tisdag, vilodag: 5 måltider på 33g protein, 22g kolhydrater, 15g fett.

onsdag, som är träningsdag, innebär 5 måltider på 48g protein, 33g kolhydrater, 22g fett.

torsdag + fredag: som tisdag.

lördag, träningsdag + psmf: 350g protein (kyckling t.ex.) fördelat på 5 måltider.

söndag, vilodag + äta: planerat för kommande söndag är ett gäng scones med smör + en pizza + bautaladdning lasagne + pyttipanna med ägg + kebabrulle + chokladbollar.

Söndag involverar också att ordna matlådor till tisdag-fredag.

MJA
2011-06-23, 17:53
Någon specifik dag? Jag varierar...

måndag, träningsdag: 50g EAA fördelat på 5 måltider.

tisdag, vilodag: 5 måltider på 33g protein, 22g kolhydrater, 15g fett.

onsdag, som är träningsdag, innebär 5 måltider på 48g protein, 33g kolhydrater, 22g fett.

torsdag + fredag: som tisdag.

lördag, träningsdag + psmf: 350g protein (kyckling t.ex.) fördelat på 5 måltider.

söndag, vilodag + äta: planerat för kommande söndag är ett gäng scones med smör + en pizza + bautaladdning lasagne + pyttipanna med ägg + kebabrulle + chokladbollar.

Söndag involverar också att ordna matlådor till tisdag-fredag.


men hur vet du hur många gram du äter ? hur räknar du typ hur mkt du äter utav fett?

MJA
2011-06-23, 17:57
Eaa ?

kettlebellGuden
2011-06-23, 18:39
men hur vet du hur många gram du äter ? hur räknar du typ hur mkt du äter utav fett?

träningsdag: kroppsvikt * 2.2 * 14 = 2772kcal. 35E% protein, 40E% fett, 25E% kolhydrater.

vilodag: 2772 * 0.7. 35:40:25.

psmf: 2772 / 2. 100E% protein.


sen räknar jag ut diverse måltider. Lagar, leker med köksvågen, etc.

Exempel:

150g kycklinglever, 500g gurka, 1 äpple, 10g olja. 33g protein, 25g kolhydrater 15g fett.

1 burk tonfisk, 200g vita bönor i tomatsås, 25g valnötter. 46, 33, 17.





EAA? Läs tråden om EAA. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561) 50g EAA = 200kcal.

MtotheM
2011-06-23, 19:00
men hur vet du hur många gram du äter ? hur räknar du typ hur mkt du äter utav fett?

Det står i princip alltid hur mycket fett/protein/kolhydrater/kcal det finns i ett livsmedel/100g på paketet. Sen är det bara att väga och räkna.

EAA är ett kosttillskott som innehåller aminosyror, alltså det protein består av.

kettlebellGuden
2011-06-23, 19:02
Det står i princip alltid hur mycket fett/protein/kolhydrater/kcal det finns i ett livsmedel/100g på paketet. Sen är det bara att väga och räkna.


oh shiii. Jag missförstod frågan. derp.

står imellanåt på grejer, annars slv.se :thumbup:

daloatf
2011-06-23, 19:38
Träning + jobb
07:00 Vakna
07:05 Toa
07:30 Promenad med hunden
08:00 Jobbet
14:00 Frukost/whateveryouwannacallit (25% av totalintaget)
15:31 Vifta på högra tån
16:00 Slutar jobbet
16:20 Promenad med hunden
16:40 Toatur
16:45 Preworkout-knark
16:50 Cykla till gymmet
17:10 10g EAA
17:10 Träning
18:50 Slut på träning , EAA 10g
19:10 Hemma
19:20 Laga mat
20:00 Mat (60% av totalintaget)
20:30 Promenad med hunden
20:50 TV
22:00 Mat (15% av totalintaget)
22:30 Promenad med hunden
23:00 ZzzzzZZZzzz

Tycker det flyter på bra, har kört så här sen December =)

tumme
2011-06-23, 20:22
6.30-8.00 (beroende på humör) Vakna -> Tåg/buss till jobbet.
Stillasittande jobb med en proteinshake till lunch.
Mat 16.00-18.00
Gym 20.00-21.00 (startar då dvs, kör väll ~1,5h)
Shake + mat med mycket protein (sammanlagt kanske 100 gram)


Räknar inte på nått, går bara på känsla. Blivit väldigt bra på det efter några års träning.


Edit: Funkar bra för mig. Men det är ingenting jag har planerat eller tänkt över något överdrivet. Är mest lathet som styr mig för tillfället (läs: alltid).

lorithas
2011-06-23, 21:31
En vanlig deff-dag går jag väl runt och är hungrig mestadels.

Gillar inte att ligga på kcal-underskott!

Thrower
2011-06-23, 21:48
Är det bara jag som inte känt det minsta hunger sen jag påbörjade deffen i februari? *screwy*

Känns som det är nåt seriöst fel... alla tjötar om att de är hungriga hela tiden...

J.V
2011-06-23, 21:57
Stig upp 04:20. Ta EAA. Åka till jobbet. Lunch någonstans mellan 12-14:00. Powerking + koffein runt 16:00. EAA. Träna till ungefär 18:00. EAA. Äta så snart som möjligt. Dega. Somna runt 22:00.

Crocker
2011-06-23, 22:22
Är det bara jag som inte känt det minsta hunger sen jag påbörjade deffen i februari? *screwy*

Känns som det är nåt seriöst fel... alla tjötar om att de är hungriga hela tiden...
De gör fel, man ska inte gå runt hungrig.

Ronn
2011-06-23, 22:29
Fel o fel, jag är hungrig även på överskott, det är individuellt.

Chrillee
2011-06-23, 22:30
07:00 Frukost ~370kcal

12:00 Lunch ~500-700kcal

Träning

Middag 18-20:00 ~700-1000kcal

Crocker
2011-06-23, 23:04
Isåfall äter du förmodligen riktigt kasst skulle jag tro.

JiZZiE
2011-06-23, 23:17
Är det normalt att gå runt lite små-hungrig under deff?

Ronn
2011-06-23, 23:31
Isåfall äter du förmodligen riktigt kasst skulle jag tro.

Ja för att allting som du inte personligen kan relatera till måste ju vara fel eller hur?

Bjern
2011-06-24, 07:46
Ja för att allting som du inte personligen kan relatera till måste ju vara fel eller hur?

Är du hungrig hela tiden gör du ju något fel. Sen är det ju en sak att vara sötsugen, och en sak att vara hungrig. Sötsugen är jag i princip hela tiden, men hungrig är jag nästan aldrig, vare sig deff eller bulk.

Ronn
2011-06-24, 08:45
Nja inte sötsug, har alltid haft stor aptit och hunger oavsett diet och val av livsmedel men jag har också varit fet så det skulle kunna vara en obalans i hormonerna. Har läst och pratat med många som upplever samma sak samt raka motsatsen (aldrig hungriga), det finns stora skillnader på i vilken grad människor upplever aptit och hunger.

kettlebellGuden
2011-06-24, 09:08
Ja verkligen. Att vara hungrig hela tiden är inget konstigt. Det är jag på 800kcal eller på 8000kcal.

lorithas
2011-06-24, 09:30
Samma for mig. Jag kan ata varldens brakmaltid, men enda sa smyger sig hungern tillbaks efter bara nan timme eller sa.

Rickard
2011-06-24, 09:43
De gör fel, man ska inte gå runt hungrig.

Du har fel. Hunger är en naturlig del av viktminskning. Ju förr man inser det desto lättare blir det. Om det nu inte är så att man ligger långt över setpoint.

Sedan att man kan göra det hela mindre påtagligt och lättare att hantera genom lite vettigare val av livsmedel, stimulanter och distraktion är ju självklarheter.

Crocker
2011-06-24, 10:42
Jag har varken rätt eller fel, det är en personlig åsikt. Kanske uttryckte mig lite färgstarkt. Om man inte har tävlingsdiet eller så, så ser jag ingen anledning att gå runt hungrig hela dagen, visst. Någon timme hit och dit spelar nog inte så stor roll.

Eddie Vedder
2011-06-24, 10:56
Hunger är en naturlig del av viktminskning.

Då skulle det inte finnas några människor som måste trycka i sig mat, trots att de är mätta, för att undvika viktnedgång. Och vice versa skulle inte många som har problem med att gå upp i vikt ändå tvingas slåss mot ständigt hunger.

Jag ser absolut inte hunger som en naturlig del som per automatik korrelerar med vikten.

StraightEdge
2011-06-24, 11:04
Är det bara jag som inte känt det minsta hunger sen jag påbörjade deffen i februari? *screwy*

Känns som det är nåt seriöst fel... alla tjötar om att de är hungriga hela tiden...



Det kommer det kommer...

Thrower
2011-06-24, 11:09
Det kommer det kommer...

Hehe får väl se... är ju inne på dag 130 nu typ så det borde ju visat sig... :D

Rickard
2011-06-24, 11:44
Jag har varken rätt eller fel, det är en personlig åsikt. Kanske uttryckte mig lite färgstarkt. Om man inte har tävlingsdiet eller så, så ser jag ingen anledning att gå runt hungrig hela dagen, visst. Någon timme hit och dit spelar nog inte så stor roll. Du började och jag fortsatte, åt andra hållet då. ;)

Då skulle det inte finnas några människor som måste trycka i sig mat, trots att de är mätta, för att undvika viktnedgång. Och vice versa skulle inte många som har problem med att gå upp i vikt ändå tvingas slåss mot ständigt hunger.

Jag ser absolut inte hunger som en naturlig del som per automatik korrelerar med vikten.

Jag generaliserade väldigt kraftigt där. Tänkte mig normalfallet här på forumet. En normalviktig och viktstabil person som försöker skala bort lite fett inför sommaren för att skutta runt på stranden. Där är jag rätt säker på att man under perioder kommer uppleva perioder av hunger.

Men vad menar du i andra meningen? Du måste tappat bort något ord där, för jag får inte ihop problem med att gå upp i vikt och samtidigt ständig hunger?

JohPz
2011-06-24, 12:15
Är det bara jag som inte känt det minsta hunger sen jag påbörjade deffen i februari? *screwy*

Känns som det är nåt seriöst fel... alla tjötar om att de är hungriga hela tiden...

Nej är aldrig hungrig i princip. Trivs kanonbra med att deffa. Ibland måste jag tom tvinga i mig mat på deffen för att inte ha för lågt intag. Dock är jag godissugen etc väldigt ofta, det är väl det enda jobbiga.

Thrower
2011-06-24, 13:49
Nej är aldrig hungrig i princip. Trivs kanonbra med att deffa. Ibland måste jag tom tvinga i mig mat på deffen för att inte ha för lågt intag. Dock är jag godissugen etc väldigt ofta, det är väl det enda jobbiga.

Ja, känner igen mig helt klart! :D

jaaaaag
2011-06-24, 21:33
Är det bara jag som inte känt det minsta hunger sen jag påbörjade deffen i februari? *screwy*

Känns som det är nåt seriöst fel... alla tjötar om att de är hungriga hela tiden...

Jag är i princip aldrig hungrig jag heller, sugen däremot - JAPP.
Tror att många blandar ihop hunger med sug. Käkar man stora volymer av kcal-snåla livsmedel så kan man nog undkomma hunger rätt långt in i vilken diet som helst, själv är jag inne på femte månaden av diet nu.

Spridis
2011-06-24, 21:52
En helt normal deff-dag ser ut som vilken annan dag som helst, med en stor skillnad: bara ett huvudmål per dag istället för två!

Rickard
2011-06-24, 21:54
Ni tror inte att suget kan vara ett uttryck för hunger?
För det är ju knappast så att suget är efter broccoli, utan efter söta eller feta saker. Saker som kroppen vet innehåller mycket energi.

Spridis
2011-06-24, 21:56
Efter att ha kört PF en längre tid så börjar jag faktist tro på det faktum att hunger är hormonstyrd! Man kan programmera om sin kropp att inte känna hunger på dom bestämda tider man tidigare åt.

Lellan
2011-06-24, 22:00
Lite intressant det där med hunger. Det blev jobbigt för mig först när jag började vakna 4-5 på mornarna av hunger, försökte ändra ordning etc i kostschemat för att slippa det, men det var svårast och när jag fick problem med saker som tärde på psyket, och senare fysiskt - och när jag slutligen fick ont (inget med bantningen att göra), då pallade jag inte längre även om jag kommit till bukt med att vakna av hunger. Balanserade, men kände ngn stor otillfredställelse, ville bli mätt, tillfredställd. Tyvärr blev jag inte det av mat, däremot ngt mindre låg, mindre fysisk plåga men det var lite "falsk" tillfredställelse eftersom jag snart låg på plus och kom ifrån det jag uppnått.

Nu känner jag att jag är mer införstådd med att för mig, så är det hungrig som gäller. Att om jag hamnar i situationer som kräver mkt av mig, så måste jag hitta andra coping-strategier, tröst - än den som ligger närmast till hands. Tex sova mer, träna hårt, sänka kraven på allmän prestation, ta stöd utifrån och inte försöka vara "stark" osv.

Jag tror faktiskt att vissa blir hungriga, får sug - vid en högre set point el vad man ska säga - än andra. Nu kan jag vakna hungrig, men jag har lätt för att somna om. Förut när jag vaknade hungrig var det som om min kropp tvivlade på om det var så himla bra, små ångest låg nära till hands, nu känns det som att jag är tryggare i min kunskap att min kropp får vad den behöver och att det är ok att somna om fast man vaknar hungrig. Plus att för mig kvittar den där totala opti-grejen så även om det skulle vara mer opti att fördela energin tidigare på dagen, så lägger jag mättande mål senare, är bättre att slippa vakna hungrig - men gör man det - inte hela världen.

Har man sånt hunger/sug dagtid att det blir väldigt svårt att koncentrera sig, typ höra vad folk säger, ja då får man (jag) banta lite långsammare, eller dra ner på kraven i vardagen. Att magen kurrar upplever jag mer som tecken på hur stor magsäcken är för tillfället, men det där gnagande suget behövs ngn inre lugnskänsla för att tysta.. Som iaf jag inte får på underskott öht, och högst kortvarig om jag tillfredställer den, på balans el överskott och på underskott har jag hellre ett högre snitt än att teasar mig med att höja ibland. Alla är nog olika där, vilket som känns bäst.

Vet inte om jag sabbat den, skulle faktiskt vara troligt m tanke på stor fetma tidigare, men jag kan ibland bli nyfiken på hur många kcal på en dag det skulle behövas för att känna mig mätt mentalt. Är inte så pigg på att testa eftersom jag kan tänka mig att det typ skulle kunna vara 10 kkcal pasta med bacon, grädde typ.. :D Och sen skulle den vara bortblåst en halvtimme senare. Orka. :)

Bäst för mig är att tänka att "jag är inte hungrig", och rent konkret titta på "har jag fått i mig det jag tänkt? Jaha. Då så, då ÄR jag inte hungrig" oavsett vad kroppen säger. Så därför är det lättare att säga "jag är inte hungrig" och inte känna efter, än att tänka tanken och låta den plåga mig. :D

kettlebellGuden
2011-06-25, 06:56
Jag vet då inte. Vaknade precis här efter en 10h sömn och är jättehungrig. Förstår verkligen inte hur man kan gå igenom ett helt liv utan att aldrig vara hungrig.