handdator

Visa fullständig version : Armbagen: problem vid traning


lorithas
2011-06-23, 10:18
Tjena.

Kande av riktigt obehag i armbagen vid traning idag. Jag hade kort klart mina knaboj och holl pa med bank for fullt nar jag kande det. Det var aldrig nan riktig smarta, utan mera en stelhet och dov smarta om nagot. Mitt inne i armbagen (nara den dar nerven som man alltid brukar sla i sa det gor ont utav bara helvete!!).

Har nagon nagra bra tips pa strechning eller vad funkar annars? Bara vila kanske, vad vet jag?

Tack pa forhand for svar.

ceejay
2011-06-23, 23:00
Haft det förut?
Gör det ont nu?
kraftbortfall?


Kanske bara något som låg lite fel.

Grazzafukkinrazzi
2011-06-23, 23:18
Testa vila armbågen någon dag testa börja sedan kommande pass med liggande tricepsextension med hantlar, ca: 2-3kg och kör 30-40reps x 2-3set och se hur det känns. Testa nästa pass att köra lätt, lätt bänk och se hur armbågen känns då.

Detta är något som brukar fungera för mig då jag känner smärta i armbågsleden, eller tycker att den känns överansträngd eller dylikt.

lorithas
2011-06-24, 00:19
ceejay: Det har aldrig hänt förut. Gör inte ont nu, men jag kände definitivt av det när jag bar hem öl och nubbe för midsommar från systemet! Inget nämnvärt kraftbortfall.

Grazza: Tack för tipset, tål att testas. Återkommer på lördag/söndag får se hur det känns!

Ego
2011-06-24, 08:36
jag kände definitivt av det när jag bar hem öl och nubbe för midsommar från systemet! Inget nämnvärt kraftbortfall.

Om du höll kassarna med pronerad arm (handryggen pekade i samma riktning som du gick) så kan det där lilla tyda på lateral tendinopati (tennisarmbåge). Sedan måste man skilja om det beror på att något är i kläm i bröstryggen eller om det är en överansträngning från armen, skuldra eller något annat.

Om det är en överansträngning så verkar du fortfarande vara i det tidiga stadiet, så du kan nog massera hårt extensormusklerna och strertcha dessa. Excentrisk träning skadar inte heller 15-30 reps per set. 1-2 gånger om dagen, kanske 3-5 set, tre gånger per vecka.

lorithas
2011-06-24, 10:01
Tack for svar. Jag bar mina kassar med handflatan innat (dvs. handryggen pekar rakt ut till hoger/vanster).

Hur menar du med excentrisk traning, ar det traning med lattare vikter helt enkelt?

Ego
2011-06-24, 10:28
Googla på det.

Sedan måste du vara 90% säker på att du har det innan du börjar med något rehabprogram.

lorithas
2011-06-24, 10:51
Negatives, forstog det ganska sa meddetsamma som jag postade efter jag kollat pa ett par video-klipp :smash:

Vilken typ av excentrisk traning ar mest applicerbart for armbagen dock, nagon form av curl, eller kanske bank?

Ego
2011-06-24, 11:22
Reverse Curls - kan lyfta upp med handflatan upp och sänka vikten med handflatan neråt.

Wrist Extension

lorithas
2011-06-25, 18:16
Gymmade idag. Kände definitivt av det, om än inte i lika stor utsträckning som vid förra passet.

Tack för tipsen, jag hoppas det hjälper och att det blir ännu lite bättre vid nästa gång :).

Ego
2011-06-26, 11:48
Gymmade idag. Kände definitivt av det, om än inte i lika stor utsträckning som vid förra passet.

Tack för tipsen, jag hoppas det hjälper och att det blir ännu lite bättre vid nästa gång :).

Vilka rörelser känns mest?

lorithas
2011-06-27, 11:39
Jag kanda det efter knaboj (litegrann).

Testade att gora dips, men det blev for smartsamt. Testade sedan curls pa preacher-bank (lyft med handflatan upp och sankte med handflatan ner), detta kandes ocksa, om an inte lika mycket. Vanliga curls (med EZ bar) gjorde jag ocksa, men dessa funkade prima.

lorithas
2011-06-28, 13:45
Nytt forsok i morse: Knaboj, Bankpress, Stangrodd

Efter knabojen var smartan inte dar men jag kanda av nagot i armbagen liksom. Gick darfor latt pa banken, och tror inte jag hann kora mer en 2-3 reps sa exploderade det. Sjukt ont gjorde det. Spenderade resten av passet med att kora lite curls for att testa nar smartan uppstar. Men jag anvande sa latta vikter att det inte var nagra problem alls.
Efter passet avtog smartan markant pa ca. 30-45 min. Men jag har bokat typ med en sport-terapist ikvall i alla fall, vill ga till botten med detta!