handdator

Visa fullständig version : Är morgonpromenader bäst för fettförbränning?


Jukkeh
2011-06-23, 08:22
Jag har sett ganska många som har skrivit att gå morgonpromenader är bästa sätt att förbränna underhudsfett *gah!* Stämmer verkligen detta? Jag springer 4 gånger i veckan och tränar fotboll men ändå får jag inte magrutorna som jag drömt om så länge :cryout:

rooz
2011-06-23, 08:24
Nej. det stämmer inte.

Vill du få fram magrutorna är ett minskat kcal-intag en god idé:)

Lille
2011-06-23, 08:25
Jag har sett ganska många som har skrivit att gå morgonpromenader är bästa sätt att förbränna underhudsfett *gah!* Stämmer verkligen detta? Jag springer 4 gånger i veckan och tränar fotboll men ändå får jag inte magrutorna som jag drömt om så länge :cryout:

Nej. ät mindre och läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sheogorath
2011-06-23, 08:25
Jag har sett ganska många som har skrivit att gå morgonpromenader är bästa sätt att förbränna underhudsfett *gah!* Stämmer verkligen detta? Jag springer 4 gånger i veckan och tränar fotboll men ändå får jag inte magrutorna som jag drömt om så länge :cryout:

Nej det stämmer inte. Morgonpromenader gör man för att det sliter mindre på kroppen än exempelvis löpning, och/eller för att man gillar det helt enkelt. Dina rutor syns inte på grund av att du äter för mycket energi jämfört med vad du förbrukar.

Vinter
2011-06-23, 08:27
Ursäkta frågan men är du räka eller muskulös? :)

Jukkeh
2011-06-23, 08:39
Jag är ganska muskulös, eller jag är inte precis spinkig om man säger så :)

Tack för era svar :)

Jocke

Vinter
2011-06-23, 08:46
Förbränningen är ju helt beroende på intensitet och tid. Springer du 30min krävs det över en timmes promenad för att komma upp i samma energiförbränning. Så enklast är att köra lite striktare kost. Samt kolla på ditt magprogram och kanske ändra om lite för att plåga magen lite mer.

Jukkeh
2011-06-23, 08:50
Men jag har hört att sit-ups och crunches inte påverkar magrutorna någonting. Bara att de blir mer uthålliga :)

Vinter
2011-06-23, 08:54
Men jag har hört att sit-ups och crunches inte påverkar magrutorna någonting. Bara att de blir mer uthålliga :)

Det är därför man då kör tex:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtHangingLegHipRaise.html

Hänger på sig en viktskiva eller håller en viktskiva i utförandet.

Sheogorath
2011-06-23, 08:54
Men jag har hört att sit-ups och crunches inte påverkar magrutorna någonting. Bara att de blir mer uthålliga :)

Det är som med andra muskler. Tänk typ armhävningar: visst får en otränad person lite större tuttar om han kör armhävningar regelbundet, men han kommer inte särskilt långt med det. Han får lite större volym och sedan är det stopp hur många han än klarar. Då krävs det MER VIKT istället för FLER REPS och det är där gymträning kommer in, med bänkpress med mera. Samma med magen: för att få större magrutor måste man belasta muskeln med högre vikt, inte fler reps. Där kommer gymmaskiner och tyngre magövningar in.

Eddie Vedder
2011-06-23, 09:01
För att balansera upp diskussionen lite kan jag ju tillägga att det inte är en MOTBEVISAD hypotes att man skulle bränna bättre. Den är dock fullständigt obevisad så alla som sjunger morgonpromenadens lov som magisk fettförbrännare pratar i dagsläget skit.

Men man kan inte heller säga rakt av att det inte gör någon som helst skillnad. Det KAN göra skillnad, det kan även vara så att det är bättre på kvällen. :)

Jukkeh
2011-06-23, 12:26
Och, när jag deffar ska jag skita i kost tillskott och istället typ äta sallad och frukt?

ceejay
2011-06-23, 12:27
Uhm. Du ska dra ned på kaloriintaget men hålla proteinintaget högt.

Vad för tillskott tänkt du dig?

Jukkeh
2011-06-23, 12:38
Just nu så använder jag Whey 100. Använder det 2 gånger per dag. En gång på morgonen och en gång efter träningspasset.

Eddie Vedder
2011-06-23, 12:44
Just nu så använder jag Whey 100. Använder det 2 gånger per dag. En gång på morgonen och en gång efter träningspasset.

Om du vill så fortsätt med det. Grönsaker och frukt kan vara bra att äta oavsett deff eller bulk.

Endumen
2011-06-23, 13:01
För att balansera upp diskussionen lite kan jag ju tillägga att det inte är en MOTBEVISAD hypotes att man skulle bränna bättre. Den är dock fullständigt obevisad så alla som sjunger morgonpromenadens lov som magisk fettförbrännare pratar i dagsläget skit.

Men man kan inte heller säga rakt av att det inte gör någon som helst skillnad. Det KAN göra skillnad, det kan även vara så att det är bättre på kvällen. :)

Ja, det torde ju rimligen vara så att alla promenader bränner, vad som är bäst är ju individuellt.

Eddie Vedder
2011-06-23, 13:37
Ja, det torde ju rimligen vara så att alla promenader bränner, vad som är bäst är ju individuellt.

Nej det var inte så jag menade. Jag menar att det inte finns något som säger att det skulle påverka fettförlusten över tid jämfört med ett isokaloriskt upplägg utan morgonpromenad. Men det är heller inte obevisat.

highway star
2011-06-23, 14:03
Boxare har sen gammalt nästan uteslutande haft sin runda just på morgonen. Tror det är mycket därför folk hakar upp sig på vilken tid på dygnet det ska brännas. Har hört flera anledningar till varför boxare springer på morgonen,bl.a för att det är folktomt ute då,det är den vanligaste orsaken,inte att det bränner mer fett än andra tider.

Jorgen
2011-06-23, 18:37
För att balansera upp diskussionen lite kan jag ju tillägga att det inte är en MOTBEVISAD hypotes att man skulle bränna bättre. Den är dock fullständigt obevisad så alla som sjunger morgonpromenadens lov som magisk fettförbrännare pratar i dagsläget skit.

Men man kan inte heller säga rakt av att det inte gör någon som helst skillnad. Det KAN göra skillnad, det kan även vara så att det är bättre på kvällen. :)

Men promenader är bättre än löpning i fettförbrännande syfte?

mikaelj
2011-06-23, 18:40
Men promenader är bättre än löpning i fettförbrännande syfte?

Högre andel fett förbrukas vid lågintensiv konditionsträning. Lägre mängd fett vid högintensiv konditionsträning kompenseras av att större total mängd energi förbrukas. :-)

Sheogorath
2011-06-23, 19:18
Det bästa för att få högsta andel fettförbränning är vila...

Sniggel
2011-06-23, 23:16
Det bästa för att få högsta andel fettförbränning är vila...

kombinerat med att halsa en dl olja?

dobarj3
2011-06-23, 23:35
Det är väl ingen som offrar en timmes sömn för att gå en morgonpromenad?

Sheogorath
2011-06-24, 07:04
kombinerat med att halsa en dl olja?

Jag är faktiskt helt seriös. Varje aktivitet som är mer intensiv än att vila (dvs alla aktiviteter) kommer i jämförelse med vila förbränna förhållandevis mer kolhydrat än fett. Ju mer intensiv desto mer kolhydratkrävande. Ergo: vill man maximera sin fettförbränning minskar man på energimängden man stoppar i munnen istället för att skapa underskottet med motion.

osk
2011-06-24, 08:53
Jag är faktiskt helt seriös. Varje aktivitet som är mer intensiv än att vila (dvs alla aktiviteter) kommer i jämförelse med vila förbränna förhållandevis mer kolhydrat än fett. Ju mer intensiv desto mer kolhydratkrävande. Ergo: vill man maximera sin fettförbränning minskar man på energimängden man stoppar i munnen istället för att skapa underskottet med motion.

Sjukt bra vinkel.

lorithas
2011-06-24, 09:14
Sjukt bra kanske, men ack sa trist om man (som jag) har en viss forkarlek for mat!

z_bumbi
2011-06-24, 09:31
Fettförbränningen vid en viss aktivitet påverkar å andra sidan inte fettförbränningen utslaget över hela dagen.

elArne
2011-06-24, 11:44
Jag är faktiskt helt seriös. Varje aktivitet som är mer intensiv än att vila (dvs alla aktiviteter) kommer i jämförelse med vila förbränna förhållandevis mer kolhydrat än fett. Ju mer intensiv desto mer kolhydratkrävande. Ergo: vill man maximera sin fettförbränning minskar man på energimängden man stoppar i munnen istället för att skapa underskottet med motion.

Jag tror att sniggel också var helt seriös eftersom du förbränner större andel fett om ditt energiintag till större andel består av fett

Zoidy
2011-06-24, 11:53
Jag tror att sniggel också var helt seriös eftersom du förbränner större andel fett om ditt energiintag till större andel består av fett

Men då är det ju inte fettet man har lagrat i kroppen som bränns så vad spelar det för roll? Totalt meningslöst att tänka så. Det är ju naturligtvis fettet du fått i dig från maten som till större del används, inte det du har på kroppen

Zoidy
2011-06-24, 11:55
Om du vill så fortsätt med det. Grönsaker och frukt kan vara bra att äta oavsett deff eller bulk.

Lögn, förbaskad lögn! Då får man ju i sig kolhydrater




:D

Nitrometan
2011-06-24, 12:30
Högre andel fett förbrukas vid lågintensiv konditionsträning. Lägre mängd fett vid högintensiv konditionsträning kompenseras av att större total mängd energi förbrukas. :-)

Större total mängd vid samma sträcka?

Eller vid samma tid?

killenigrillen
2011-06-24, 13:13
Större total mängd vid samma sträcka?

Eller vid samma tid?



Både och?

Acids
2011-06-24, 13:40
Vid deff är det då lågintensiv, promenader, eller högintensiv, intervaller typ som gäller? Ifall syftet är att gå ner i kroppsfett? :)

EDIT: Syftet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt och skala av så mycket fett som möjligt :)

Sheogorath
2011-06-24, 14:45
Fettförbränningen vid en viss aktivitet påverkar å andra sidan inte fettförbränningen utslaget över hela dagen.

Korrekt. Därför ska icke-motion ses som en fördel framförallt eftersom det sparar muskelglykogen och minskar slitaget på kroppen (även om jag är övertygad om att måttlig vardagsaktivitet är gynnsamt för återhämtningen och inte tvärtom). Nackdelen är ju helt klart den hälsovinst som finns med konditionsträning, men som vi alla vet är hälsovinster inte det primära för alla, alltid.

King Grub
2011-06-24, 14:49
Vid deff är det då lågintensiv, promenader, eller högintensiv, intervaller typ som gäller? Ifall syftet är att gå ner i kroppsfett? :)

EDIT: Syftet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt och skala av så mycket fett som möjligt :)

Kaloriunderskott och styrketräning.

Sheogorath
2011-06-24, 14:53
Vid deff är det då lågintensiv, promenader, eller högintensiv, intervaller typ som gäller? Ifall syftet är att gå ner i kroppsfett? :)

EDIT: Syftet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt och skala av så mycket fett som möjligt :)

Ingen motionsform höjer dygnets fettförbränning jämfört med samma underskott skapat genom kalorirestriktion (begränsning av födointaget). Fördelarna med konditionsträning är t.ex. hälsovinster och (potentiellt positivt är) att man kan äta mer (eftersom man gör av med mer). De negativa sidorna är t.ex. att det kräver både tid och energi att konditionsträna, energi som kanske kunde använts bättre (till muskelbyggning/återhämtning) eller till förbättrad prestation på gymmet. Dessutom motverkar kondtionsförbättring muskelbygge. En vettig rekommendation är att så långt det går skapa sin viktnedgång genom att skära ner på kolhydraterna men fortfarande lämna så mycket kolhydrat att man kan prestera bra på gymmet. Måste man dra ner mer än så kan man överväga att lägga in t.ex. långpromenader eller liknande lågintensiva motionsformer som inte riskerar att hindra muskelbygget på samma sätt som regelrätt konditionsträning. Så ser jag det.

Edit: Grubs svar var kortare och ack så koncist. :D

cero
2011-06-24, 15:19
Blir magmusklerna egentligen så mycket större av styrketräning? - om man jämför med andra muskelgrupper.

Acids
2011-06-24, 18:59
Kaloriunderskott och styrketräning.
Jo det har jag förstått, men kan promenader/intervallpass boosta fettförbränningen, om du förstår mig? :)

Ingen motionsform höjer dygnets fettförbränning jämfört med samma underskott skapat genom kalorirestriktion (begränsning av födointaget). Fördelarna med konditionsträning är t.ex. hälsovinster och (potentiellt positivt är) att man kan äta mer (eftersom man gör av med mer). De negativa sidorna är t.ex. att det kräver både tid och energi att konditionsträna, energi som kanske kunde använts bättre (till muskelbyggning/återhämtning) eller till förbättrad prestation på gymmet. Dessutom motverkar kondtionsförbättring muskelbygge. En vettig rekommendation är att så långt det går skapa sin viktnedgång genom att skära ner på kolhydraterna men fortfarande lämna så mycket kolhydrat att man kan prestera bra på gymmet. Måste man dra ner mer än så kan man överväga att lägga in t.ex. långpromenader eller liknande lågintensiva motionsformer som inte riskerar att hindra muskelbygget på samma sätt som regelrätt konditionsträning. Så ser jag det.

Edit: Grubs svar var kortare och ack så koncist. :D
Jasså okej, då blev man lite klokare :thumbup: gillar egentligen att vara ute och springa, gjorde det en del innan jag trampade in på gymmet.
Nuförtiden så blir det mest, eller i princip bara styrketräning, då jag tycker det är roligare när man märker att kroppsdelarna börjar växa. :)
Men iallafall, konditionsdelen är nedlagt nu ett tag, självklart går man ju till gymmet och sådant.
Har haft lite funderingar på att möjligtvis dra igång lite intervaller för konditionsdelen & lite extra hälsofördelar, men jag har goa mål på gymmet jag vill uppnå, så jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp konditionsdelen. :)

Sheogorath
2011-06-24, 19:09
Jo det har jag förstått, men kan promenader/intervallpass boosta fettförbränningen, om du förstår mig? :)


Jasså okej, då blev man lite klokare :thumbup: gillar egentligen att vara ute och springa, gjorde det en del innan jag trampade in på gymmet.
Nuförtiden så blir det mest, eller i princip bara styrketräning, då jag tycker det är roligare när man märker att kroppsdelarna börjar växa. :)
Men iallafall, konditionsdelen är nedlagt nu ett tag, självklart går man ju till gymmet och sådant.
Har haft lite funderingar på att möjligtvis dra igång lite intervaller för konditionsdelen & lite extra hälsofördelar, men jag har goa mål på gymmet jag vill uppnå, så jag vet inte riktigt hur jag skall lägga upp konditionsdelen. :)

Om du ska träna konditionsträning är det vettigaste (ur muskelbyggar-synvinkeln) att placera den så långt ifrån styrketräningen du bara kan. Helst en annan dag om det går. Sen upplever ju många det som tidsbesparande att köra korta intervaller eller lågintensiv förbränningsträning på gymmet "när man ändå är där" och det är ju helt legitimt kan jag tycka. Det finns ju annat än träning i livet för de flesta. Hur som helst är det riktigt dumt att placera konditionsträning direkt innan ett styrkepass, så det kan du undvika.

Sniggel
2011-06-24, 19:26
Jo det har jag förstått, men kan promenader/intervallpass boosta fettförbränningen, om du förstår mig? :)


Ja ooh ja (om du inte kompenserar med att äta mer också). Men det kommer ju på bekostnad av muskelmassa.
Så det bästa är som sagt att inte utföra intensiv konditionsträning för då blir de muskelbyggande faktorerna så stora de kan bli, vilket påverkar ration mellan hur mycket fett:muskler som försvinner.

Exempel med påhittade siffror:

10 kg viktnedgång på 3 månader med styrketräning och kaloriunderskott
Fettförlust 9 kg
Muskelförlust 1 kg
3 månaders tid

10 kg viktnedgång på 2½ månad med styrketräning, konditionsträning och kaloriunderskott (större underskott)
Fettförlust 9 kg
Muskelförlust 2 kg
Något snabbare pga större underskott pga tillagda konditionspass, mer muskelmassa rök och slutresultatet blev inte lika bra. Men det gick fortare och man fick en ok kondition på köpet!