handdator

Visa fullständig version : SAAB har slut på pengar


Nitrometan
2011-06-23, 07:59
De betalar inte ut sina löner idag.

SAAB-arbetarna blir utan pengar.

*cry*


Är det slut med SAAB nu?

Bahir
2011-06-23, 08:00
Man får väl hoppas det.

vicarious
2011-06-23, 08:03
Hörde det just på radion. Tråkigt att jobba på SAAB.

eternallord
2011-06-23, 08:10
man får väl hoppas det.

+1

thunder
2011-06-23, 08:11
Få slut på lidandet nu så kanske det kan byggas upp nåt nytt där istället.

SiSenior
2011-06-23, 08:16
Det handlar om bristen på en kortsiktig lösning sa de på TV4. Den lånsiktiga finns där men för tillfället vet inte Saabs ledning hur pengarna ska spenderas.

Vinter
2011-06-23, 08:22
Men det är väldigt klåpigt och grisigt av ledningen att inte ta ansvar och förklara att samtliga anställda oavsett kontrakt nu räknas som timanställda.

Förtroendet är väll inte på topp.

SiSenior
2011-06-23, 08:30
Någon här som jobbar på Saab? I så fall, hur känner du inför för ledningen och företaget? Hur går snacket på jobbet? Vet ni mer än vi vet?

kaer
2011-06-23, 08:34
Jag är dåligt insatt i hela saab-grejjen och allvarligt talat så bryr jag mig inte värst heller. Men det är så jävla vekt av ledningen att inte kunna vara tydliga inför de anställda om sånt här.
Ett bolag som saab måste ju veta om hur ekonomin ser ut inför den närmaste framtiden.

Morrris
2011-06-23, 08:50
Det råder knappast någon tvekan om att SAAB som varumärke fått ta ett gäng ordentliga törnar den senaste tiden.

Jag är inte insatt i hur kundunderlaget är, men för tillfället ser det mer än mörkt ut för företaget.

Vinter
2011-06-23, 08:50
Jag är dåligt insatt i hela saab-grejjen och allvarligt talat så bryr jag mig inte värst heller. Men det är så jävla vekt av ledningen att inte kunna vara tydliga inför de anställda om sånt här.
Ett bolag som saab måste ju veta om hur ekonomin ser ut inför den närmaste framtiden.

Man tycker det. Men då dyker ju aktiekurserna och det är ju dåligt om man förhandlar med någon specifik uppköpare och vill ha lite extra guldkorn i kontraktet.

Tabbe
2011-06-23, 08:57
Är det alla på företaget som inte får lön eller bara de "lägsta", får tex chefer lön?

morc
2011-06-23, 09:00
Är det alla på företaget som inte får lön eller bara de "lägsta", får tex chefer lön?

"Exakt hur många personer det berör kan hon inte svara på, men säger att detta berör "bara en del av bolagets cirka 3700 anställda."

-di.se

Alltså får cheferna lön. *spy*

Poxeman
2011-06-23, 09:04
Lägg ner skiten nu så att folk kan börja om.
Konstgjord andning är ingen höjdare...

Tråkigt för de anställda dock! Fy fan för att "fira" midsommar efter en sån pungspark!

Tabbe
2011-06-23, 09:04
Lägg ner skiten nu så att folk kan börja om.
Konstgjord andning är ingen höjdare...

Tråkigt för de anställda dock! Fy fan för att "fira" midsommar efter en sån pungspark!

äsch, lidl har 2 burkar sill för 20 kr :D

Poxeman
2011-06-23, 09:20
äsch, lidl har 2 burkar sill för 20 kr :D

Jag vet! Ska förbi där på vägen hem idag :D

ceejay
2011-06-23, 09:21
doh, jag gillar saab. Grymma bilar

jakke
2011-06-23, 09:30
Saab, ett korthus som inte längre orkar bära sin egen vikt.

Three pigs
2011-06-23, 09:36
Lär ju inte precis höja den redan sänkta moralen hos arbetarna...

Tricce
2011-06-23, 09:38
Precis och när dom tänker på att Victor Muller ska plocka ut sin bonus på 4.5 mille.

z_bumbi
2011-06-23, 09:50
och förklara att samtliga anställda oavsett kontrakt nu räknas som timanställda.

Hur har de löst det juridiskt?

Vinter
2011-06-23, 09:57
Hur har de löst det juridiskt?

Ja du, det visar sig nog under midsommarhelgen. Blir nog några 24 timmars pass för ledningen.

pragmatist
2011-06-23, 09:57
doh, jag gillar saab. Grymma bilar

Tråkigt nog är det bara någon promille av världens bilköpare som tycker det. Och även det är antagligen en överskattning.

Tryman
2011-06-23, 10:04
Lite tidigare än väntat men annars inget nytt under solen. Trodde dom skulle klara sig något år till innan konkursen var bakom hörnet igen.

-AG-
2011-06-23, 10:07
http://www.svd.se/naringsliv/saabs-fastighetsaffar-i-farozonen_6113599.svd#after-ad

Tryman
2011-06-23, 10:12
http://www.svd.se/naringsliv/saabs-fastighetsaffar-i-farozonen_6113599.svd#after-ad

Snabb resumé: EIB är dumma som inte låter oss få ta in den semikriminelle Antonov så nu kommer vi inte klara oss.

z_bumbi
2011-06-23, 10:16
Uttalandet i den artikeln fick mig att tänka på någon som ställer sig utanför en bank och delar ut flygblad att banken är ond för att de inte får ett lån på sitt redan toppbelånade hus. Ett hus som dessutom har visat sig vara fyllt med 50 katter och därför inte längre är värt lika mycket som när lånen togs.

C.E.J.
2011-06-23, 10:17
Alla ungdomsåren då man bashade Saab enbart för att föräldrarna hade Volvo - så värt det.

Vinter
2011-06-23, 10:22
Hur har de löst det juridiskt?

http://www.dn.se/

Nu börjar spekulationerna om hur facket ska agera komma in.

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 10:26
Som Robert.C skriver på aftonbladet, hade det hänt i t.ex frankrike, tyskland eller usa m.fl så hade det funnits statligt stöd för länge sedan. GM som fåt hur många statliga miljarder som hellst har börjat gå med vist igen och börjat betala av lånet. Rolls Royce som staten tog över går med vinst. Visst finns det exempel på mindre bra affärer från staten också t.ex Rover.

Tycker det är synd att inte Antonov kan få gå in med sina pengar när han verkligen vill. Men visst är det mycket som pågår bakom kuliserna som man inte får ta del av.

Poxeman
2011-06-23, 10:30
Som Robert.C skriver på aftonbladet, hade det hänt i t.ex frankrike, tyskland eller usa m.fl så hade det funnits statligt stöd för länge sedan. GM som fåt hur många statliga miljarder som hellst har börjat gå med vist igen och börjat betala av lånet. Rolls Royce som staten tog över går med vinst. Visst finns det exempel på mindre bra affärer från staten också t.ex Rover.

Tycker det är synd att inte Antonov kan få gå in med sina pengar när han verkligen vill. Men visst är det mycket som pågår bakom kuliserna som man inte får ta del av.

Bra att vi inte bor i något av de länderna.
Grundkriteriet för att driva ett företag borde ju vara att man skall klara sig själv, funkar inte det så bör man se över sin affärsplan. Inte gnälla över att staten är snål...

Tryman
2011-06-23, 10:31
Som Robert.C skriver på aftonbladet, hade det hänt i t.ex frankrike, tyskland eller usa m.fl så hade det funnits statligt stöd för länge sedan. GM som fåt hur många statliga miljarder som hellst har börjat gå med vist igen och börjat betala av lånet. Rolls Royce som staten tog över går med vinst. Visst finns det exempel på mindre bra affärer från staten också t.ex Rover.

Tycker det är synd att inte Antonov kan få gå in med sina pengar när han verkligen vill. Men visst är det mycket som pågår bakom kuliserna som man inte får ta del av.

Att en ryss som bara vill in och tvätta pengar i SAAB ser inte jag som en lösning för företaget.

Bra att vi inte bor i något av de länderna.
Grundkriteriet för att driva ett företag borde ju vara att man skall klara sig själv, funkar inte det så bör man se över sin affärsplan. Inte gnälla över att staten är snål...

+1

lorithas
2011-06-23, 10:31
Nog kan det lata cyniskt, men jag ar faktiskt lattad att detta lidande tar slut.

Fast nog ar det synd for svensk bilindustri och kulturarv. Fast vi har ju Konigsegg kvar..kanske man ska kopa sig en sadan istallet?

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 10:38
Ni som skriver att staten inte ska gå in med pengar, visst kan jag hålla med om det, men samtidigt så är ju inte allt svart eller vitt, nu är det troligen inte lika stor påverkan om saab går i kk som om GM hade gjort det eller någon annan stor tillverkare för respektive land. Låt säga att det hade varit volvo och alla dess underleverantörer. Ett sverige utan bilindustri? Men som A.Borg antyder så är vi väl på väg bort från ett industrisamhälle.

Angående Antonov så har han väl fått upprättelse? Men ryssen är väl inte att lita på :)

SAS har ju staten mer än gärna pumpat in pengar i utan att någn bryr sig..

Tryman
2011-06-23, 10:43
Ni som skriver att staten inte ska gå in med pengar, visst kan jag hålla med om det, men samtidigt så är ju inte allt svart eller vitt, nu är det troligen inte lika stor påverkan om saab går i kk som om GM hade gjort det eller någon annan stor tillverkare för respektive land. Låt säga att det hade varit volvo och alla dess underleverantörer. Ett sverige utan bilindustri? Men som A.Borg antyder så är vi väl på väg bort från ett industrisamhälle.

Angående Antonov så har han väl fått upprättelse? Men ryssen är väl inte att lita på :)

Om nu Antonov hade gått in och köpt fastigheterna så hade det räckt till hur många månadslöner? Sen då, de säljer ju inga bilar.

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 10:47
Försäljningen gick ju upp månad för månad, och att de skulle kunna ligga på en försäljning på omkring 120-130 000 precis som innan finanskrisen, ser jag inte som omöjligt med fler och nyare modeller.

Det är inte enbart fabriekn Antonov varit ute efter, något som han nu lagt på is på grund av i hans tycke för segt handläggande.

Tryman
2011-06-23, 10:49
Försäljningen gick ju upp månad för månad, och att de skulle kunna ligga på en försäljning på omkring 120-130 000 precis som innan finanskrisen, ser jag inte som omöjligt med fler och nyare modeller.

Det är inte enbart fabriekn Antonov varit ute efter, något som han nu lagt på is på grund av i hans tycke för segt handläggande.

Men de gick ju inte plus innan finanskrisen heller. Att han säger att det var segt handläggande betyder inte att det är den inofficiella sanningen. Han insåg nog att han skulle få luppen på sig ordentligt.

Vinter
2011-06-23, 10:52
Som Robert.C skriver på aftonbladet, hade det hänt i t.ex frankrike, tyskland eller usa m.fl så hade det funnits statligt stöd för länge sedan. GM som fåt hur många statliga miljarder som hellst har börjat gå med vist igen och börjat betala av lånet. Rolls Royce som staten tog över går med vinst. Visst finns det exempel på mindre bra affärer från staten också t.ex Rover.

Tycker det är synd att inte Antonov kan få gå in med sina pengar när han verkligen vill. Men visst är det mycket som pågår bakom kuliserna som man inte får ta del av.

Jag håller med i sak, men det är ingen slump att flera av de länderna har betydligt sämre ekonomier än Sverige.

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 10:55
Han fick väl luppen på sig så mycket de gick i första vändan.

När de ingick i GM var förutsättningarna andra kanske till det bättre och sämre. Har för mig att de skulle gå plus vid runt 80 000 bilar vid den affärsplan som de fick eib lån osv beviljade på. Så om de kom upp i volymerna runt 120-130 som för några år sedan sedan så skulle det visa vinst.

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 10:57
Jag håller med i sak, men det är ingen slump att flera av de länderna har betydligt sämre ekonomier än Sverige.

Ja visst är det så, men hur dåligt skulle USA må utan någon bilindustri. De är ju inte direkt friska nu..

Tryman
2011-06-23, 11:19
Han fick väl luppen på sig så mycket de gick i första vändan.

När de ingick i GM var förutsättningarna andra kanske till det bättre och sämre. Har för mig att de skulle gå plus vid runt 80 000 bilar vid den affärsplan som de fick eib lån osv beviljade på. Så om de kom upp i volymerna runt 120-130 som för några år sedan sedan så skulle det visa vinst.

Han fick luppen på sig för de han hade gjort och hunnit dölja men han skulle få luppen på sig för det han skulle göra i SAAB. Det är lite svårare att sopa igen spåren när det är realtid så att säga.

Hur fort hade de kommit upp till 80.000 bilar? Nästa år?

CrazyJoeDavola
2011-06-23, 11:33
Kan de nog bara svara på själva, skulle väl redan varit där antar jag, 2012 skulle väl vara första plus året enligt affärsplanen. Tycker personligen inte det skulle vara omöjligt med det modellprogrammet de har nu. Men med tanke på hur mycket skada varumärket tagit nu så behövs det nog statlig hjälp skulle jag tro.

Kappman
2011-06-23, 13:17
Det är stor skillnad på GM och SAAB.
SSAAB har inte tjänat pengar sedan 80-talet.
GM har REDAN betalat tillbaka de extra stöd de fick om man ska tro på Letterman.

Poxeman
2011-06-23, 14:51
SAS har ju staten mer än gärna pumpat in pengar i utan att någn bryr sig..

Jämförelsen med SAS haltar eftersom det fyller en samhällsfunktion (läs: flyg till Norrland).

dupper
2011-06-23, 14:56
Jämförelsen med SAS haltar eftersom det fyller en samhällsfunktion (läs: flyg till Norrland).

Fast det kan man säga detsamma om SAAB. Så mycket jobb som SAAB skapar gör det till en rätt duktig bit av alla jobb i Sverige. Tänker på underleverantörer osv som lever på ordrar från SAAB.

Därför kan man ju säga att ett riktigt stort företag med problem, konkurs etc, utgör ett samhällsproblem. Och det är lite därför regeringen har ett visst ansvar i att SAAB räddas.

Annars håller jag helt med om principen att ett företag ska klara sig självt, att det är hela poängen med ett fristående företag utanför staten. Men om statens uppgifter innefattar att skapa jobb till befolkningen måste det även innefatta att rädda jobb, dvs. rädda SAAB.

Nitrometan
2011-06-23, 15:11
Att en ryss som bara vill in och tvätta pengar i SAAB ser inte jag som en lösning för företaget.
Vad är problemet om han hade kunnat hålla igång produktion och anställda, kanske t.o.m. sälja tillräckligt med bilar för att gå plus?

Vad gör det om han tvättar sina pengar samtidigt?

Gör han nåt kriminellt i Sverige så åker han dit för det.

cero
2011-06-23, 15:27
Att en ryss som bara vill in och tvätta pengar i SAAB ser inte jag som en lösning för företaget.

Vilka pengar vill han tvätta? Och vart har han fått dem ifrån?

shut teh face
2011-06-23, 15:29
Man behöver väl inte tvätta pengarna i korrupta Ryssland så hans miljarder är säkert reko redan i ett internationellt perspektiv. Vad vet jag. :)

kettlebellGuden
2011-06-23, 15:31
Man tycker det. Men då dyker ju aktiekurserna och det är ju dåligt om man förhandlar med någon specifik uppköpare och vill ha lite extra guldkorn i kontraktet.

Vad menar du med att aktiekursen dyker? SAAB är inte ett listat företag.

stridis
2011-06-23, 15:44
Därför kan man ju säga att ett riktigt stort företag med problem, konkurs etc, utgör ett samhällsproblem. Och det är lite därför regeringen har ett visst ansvar i att SAAB räddas.

Annars håller jag helt med om principen att ett företag ska klara sig självt, att det är hela poängen med ett fristående företag utanför staten. Men om statens uppgifter innefattar att skapa jobb till befolkningen måste det även innefatta att rädda jobb, dvs. rädda SAAB.

SAAB är en förlust, att pumpa in pengar i det är vansinne, det kommer gå kull för eller senare ändå, staten kan använda pengarna smartare (som att investera i bostäder och infrastruktur som håller tillbaka våra tillväxtregioner).

kettlebellGuden
2011-06-23, 15:51
I pengapump-debatten så verkar det ofta som om de som är för statliga investeringar på något sätt tror att SAAB är ett svenskt företag och därmed bör räddas.. Holländskt är det väl ändå?

dupper
2011-06-23, 17:22
I pengapump-debatten så verkar det ofta som om de som är för statliga investeringar på något sätt tror att SAAB är ett svenskt företag och därmed bör räddas.. Holländskt är det väl ändå?

Du trollar väl antagligen men poängen tål att göras ändå; SAAB är ett svenskt företag i grunden, och anställer mycket folk i Sverige.

kettlebellGuden
2011-06-23, 17:27
Du trollar väl antagligen men poängen tål att göras ändå; SAAB är ett svenskt företag i grunden, och anställer mycket folk i Sverige.

Det är absolut inget trollande. För mig är SAAB lika svenskt som IKEA. dvs inte ett dugg.

CrazyJoeDavola
2011-06-24, 09:47
SAAB är en förlust, att pumpa in pengar i det är vansinne, det kommer gå kull för eller senare ändå, staten kan använda pengarna smartare (som att investera i bostäder och infrastruktur som håller tillbaka våra tillväxtregioner).

Att det inte är någon garanterad vinst kan jag hålla med om, men det kan vara värt att prova, hade sagt detsamma om volvo, scania osv, det är väldigt många människor som är berörda över en eventuell nedläggning.

Arbetsförmedlingen kostar 75 miljarder årligen, är det berättigat med de resultat de kan visa? Där kan vi snacka svart hål. Att staten skulle investera i infrastruktur och bostäder håller jag verkligen med om (vilket de ju uppenbarligen inte gör), det hade verkligen gett mer än 75miljarder till AMS, en slant att hålla saab vid liv hade också gett mer.

Vinter
2011-06-24, 10:04
Vad menar du med att aktiekursen dyker? SAAB är inte ett listat företag.

Då får du fundera på vems aktier som kan tänkas påverkas av att deras dyra köp går dåligt, speciellt när de förhandlar om att sälja delar av sin andra verksamhet.

Lillgrabben
2011-06-24, 10:21
Nu är det ju inte bara de anställda på Saabfabriken som berörs av en eventuell nedläggning, utan även anställda hos underleverantörer, bilförsäljare, eftermarknadshandlare, reparatörer & inte minst de anställdas familjer. Det är en stor tragedi för de som påverkas av detta, men jag håller med om att detta verkar vara ohållbart.

Vad som än görs måste vara bättre än att det inte händer någonting som nu. Den psykiska anspänningen hos de anställda & alla andra direkt påverkade, torde vara rent enormt påfrestande.

Nitrometan
2011-06-24, 10:43
Nu är det ju inte bara de anställda på Saabfabriken som berörs av en eventuell nedläggning, utan även anställda hos underleverantörer,
Fast nu har underleverantörerna inte fått pengar sen i mars.

på måndag skulle tjänstemännen på SAAB få sina pengar, löneutbetalningen, vi får se om det finns pengar då.

Lillgrabben
2011-06-24, 10:48
Fast nu har underleverantörerna inte fått pengar sen i mars.

på måndag skulle tjänstemännen på SAAB få sina pengar, löneutbetalningen, vi får se om det finns pengar då.

Nej, förvisso.

Jag misstänker dock att underleverantörerna fortfarande hoppas att Saab som företag ska bli uppstyrt & börja funka normalt. Snart torde nog underleverantörerna dra rejält i handbromsen ( om det inte redan är gjort) & börja skicka hem rejäla mängder personal. Sas egen skademinimering.

Nitrometan
2011-06-24, 11:13
Fackrepresentanterna på SAAB sa att de skulle skicka in en konkursansökan inom en vecka om de anställda inte fick pengar.

Jag tror att SAAB snart är slut.

I december 2009 (strax innan jul) fick de besked från GM att SAAB skulle läggas ner. Kanske är det en SAAB-tradition att sabba helger för personalen?

kettlebellGuden
2011-06-24, 11:16
Fast nu har underleverantörerna inte fått pengar sen i mars.

på måndag skulle tjänstemännen på SAAB få sina pengar, löneutbetalningen, vi får se om det finns pengar då.

Går tjänstemännen före knegarna?



Måste vara hemskt att leva i den här ovissheten ändå. Nu borde väl lönegaranti slå in förr eller senare, men senare hjälper ju ingen att få mat på bordet.

Nitrometan
2011-06-24, 11:22
Går tjänstemännen före knegarna?
Nej, det tror jag inte. Men de hade sin löneutbetalning på måndag.

Till dess kanske Victor Muller har hunnit trolla fram pengar?

kettlebellGuden
2011-06-24, 11:30
Nej, det tror jag inte. Men de hade sin löneutbetalning på måndag.

Till dess kanske Victor Muller har hunnit trolla fram pengar?

Oh I see. Varför är det olika utbetalningsdagar egentligen? Har aldrig haft något kontorsjobb så det låter ju helt fantastiskt lustigt med olika utbetalningsdagar.



Är det något jädrans klassförtryck där knegarna ska få pengar till att supa ner sig nu över helgen så de inte får tid att organisera sig och protestera mot orättvisorna?


Muller verkar vara en jäkel på att trolla fram pengar. Hoppas att det reder sig för alla.

z_bumbi
2011-06-24, 12:10
Nu borde väl lönegaranti slå in förr eller senare

Hur funkar det om alla blivit timanställda?

kettlebellGuden
2011-06-24, 12:13
Hur funkar det om alla blivit timanställda?

Har de inte jobbat senaste månaden? Då förstår jag inte ens varför de skulle ha lön till att börja med.

Har de jobbat och inte fått ut något lön för de timmar de har jobbat så borde lönegaranti slå in så fort de begär företaget i konkurs och pappersarbetet är klart. Dvs. de får ersättning för sina jobbade timmar. Att de skulle få lön framöver från garantin verkar ju helt orimligt, men då har de väl antingen rätt till någon form av a-kassa eller ekonomiskt bistånd.

vespa
2011-06-24, 12:13
Vilka pengar vill han tvätta? Och vart har han fått dem ifrån?

Antonov köpte upp banker under krisen, de var ju konkursfärdiga då så gissar att han fick dem väldigt billigt. Efter det har det gått bättre, så nu är han rik

Vinter
2011-06-24, 12:14
Det här är ju något ganska unikt(för sverige) på en 20år, ska bli intressant och se hur all ny lagstiftning fungerar.

Nitrometan
2011-06-24, 12:15
Oh I see. Varför är det olika utbetalningsdagar egentligen?
Vet ej. Deras avtal säger väl att lönen betalas den 27:e eller "första vardag efter den 25:e".

Känner en kille som jobbade på bank och då hade alltid löneutbetalning sista bankdagen i varje månad. Krånglade till en del.

Avtal är skrivna olika helt enkelt.

Nitrometan
2011-06-24, 12:16
Antonov köpte upp banker under krisen, de var ju konkursfärdiga då så gissar att han fick dem väldigt billigt. Efter det har det gått bättre, så nu är han rik

Var han inte med i utförsäljningsrejset i det gamla sovjet på tidigt 90-tal? Då var det ju många som "blev rika" helt plötsligt.

Vinter
2011-06-24, 12:25
Var han inte med i utförsäljningsrejset i det gamla sovjet på tidigt 90-tal? Då var det ju många som "blev rika" helt plötsligt.

Dealade till sig utdelade poster i statliga företag av fattiga, i företag som hade bäst förutsättningar. Tja så kan det nog vara.

kettlebellGuden
2011-06-24, 15:24
Även pappersflyttarna blir utan. (http://www.dn.se/ekonomi/aven-tjanstemannens-loner-uteblir-1)

vespa
2011-06-24, 17:50
Var han inte med i utförsäljningsrejset i det gamla sovjet på tidigt 90-tal? Då var det ju många som "blev rika" helt plötsligt.

Då gick Antonov i skolan, han är inte speciellt gammal.

Vad jag förstått så är han drabbad av fördomen att alla som är rika i Sovjet har blivit det på grund av korrupta beteenden och några märkliga dödsfall som kan kopplas till deras bankverksamhet med lite spekulationsteorier.

http://www.svd.se/naringsliv/antonov-visar-sina-kort_6111783.svd
Ingen har lyckats hitta något som knyter Antonov till kriminell verksamhet och det märkliga är att han själv varit tvungen och bevisa oskuld mot ryktesspridning snarare än att det finns domar eller andra fasta bevis.

Om jag själv får spekulera så kan motståndet mot Antonov vara:
GM vill inte att SAAB skall överleva (de får då en konkurrent och ger bort SAAB för vrakpris, bättre att SAAB konkar)
EIB har möjligen politiskt inflytande från länder som själva har stora bilindustrier, de vill heller inte att SAAB skall överleva
Regeringen har heller inget större intresse av att SAAB överlever.

Genom att kasta skit på Antonov har man lyckats krångla till och förhala till det blir ohållbart och fortsätta för SAAB. Man kan inte betala anställda hur länge som helst och de går hemma.
När Koenigsegg kämpade om SAAB så var även deras orsak till att de drog sig ur att allt politiskt spel drog ut på tiden.

Nitrometan
2011-06-27, 09:48
Även pappersflyttarna blir utan. (http://www.dn.se/ekonomi/aven-tjanstemannens-loner-uteblir-1)

Jag som trodde att de designade bilar som ingen ville köpa?

Men du menar att de flyttar papper?

Då gör de iaf nytta. ;)


Tråkigt nog verkar ingen få nån lön på SAAB. Utom Muller förstås, han sitter ensam kvar i styrelsen. :thumbup:

http://www.dn.se/images/2011/06/27/mullerartikel.jpg

http://www.dn.se/ekonomi/saabs-styrelsemedlemmar-hoppar-av

Chefsjuristen Kristina Geers lämnade sin post strax före midsommar, uppger Göteborgs-Posten på nätet. Lokala medier skriver att även de båda fackliga representanterna också lämnat sina poster, något som Håkan Skött, Metallklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan, bekräftar för TT på söndagskvällen.

Styrelseordförande och vd Victor Muller är, i och med avhoppen, den enda kvarvarande styrelsemedlemmen.



Nu har SAAB fått en beställning och kan betala löner...
http://www.dn.se/ekonomi/kinesisk-order-till-saab

Ett kinesiskt företag har beställt 582 bilar från krisdrabbade Saab Automobile.

Ordern värderas till 13 miljoner euro, cirka 120 miljoner kronor, och Saab räknar med att få in pengarna den här veckan, enligt ett pressmeddelande från bolagets ägare Swedish Automobile (tidigare Spyker).


Betalningen från det kinesiska företaget ger Saab möjlighet att betala löner till sina anställda samt lösa vissa leverantörsskulder.

Diskussionerna om ytterligare kapitaltillskott, exempelvis genom en försäljning av Saabfabriken, fortsätter, enligt pressmeddelandet.

Victor Muller förklarar i pressmeddelandet att försäljningen av de 582 bilarna säkrar en del av det kortsiktiga behovet och att de anställda kan få sina löner innan slutet av månaden.

Sagan fortsätter...

Prankie
2011-06-27, 15:16
Känns som kineser tar en onödig stor risk att förskottbetala 425miljoner för 1500bilar till ett företag som kanske inte ens överlever veckan. Åt andra sidan kanske hela fabriken köps upp och hela produktionen förflyttas till Kina.

shut teh face
2011-06-27, 15:18
Kineserna har så mycket pengar ändå. :Virro