handdator

Visa fullständig version : Att bli vig


yeahyeah123
2011-06-23, 01:05
Just nu kan jag sparka med rätt teknik kanske till halsen på någon som är lika lång som mig ,187cm.
Jag har tänkt börja stretcha mycket nu. Varje dag och har tänkt utföra front splits och side splits. Dom två övningarna som det fokuseras mest på i den här videon, http://www.youtube.com/watch?v=7zHWAbvShNM&playnext=1&list=PL3B4FCC98AAAF3182
Hur lång tid tror ni att det tar för mig att se en klar skillnad och att jag kommer känna mig mycket smidigare. Jag är inte alls smidig eller vig nu.
Blev lite imponerad när jag såg detta, http://explorativeapproach.com/flexibility-experiment-part-6-before-and-after/
30 dagar och han har fått en noterbar ökad vighet.
Så hur lång tid tror ni det tar innan jag ser stor skillnad och hur lång tid tog det för ER? Om ni nu har stretchat för att kunna sparka högre osv.
Som jag har förstått det så är det mycket individuellt på hur lång tid det tar för att klara en full split (Allt från 2 månader till 2 år).

pialia
2011-06-23, 10:23
Jag kan bara utgå från mig själv och ett par andra lyftarkompisar på gymmet, men framförallt jag kör rätt mycket mwod stretchat regelbundet och har lyckats fått med kompisarna ett par gånger. Efter stretchrutinen så märks det klar skillnad direkt, sen beror det helt på hur konsekvent man är i fortsättningen. Desto oftare jag kör samma rutin desto mer resultat får jag.

Just nu är jag ~5-10cm från att klara side split på båda sidorna, men jag strävar inte direkt efter att klara det. Jag tippar på att jag skulle komma enda ner om jag var konsekvent i typ 2 månader. All stretch jag kör just nu är mest underhållning.

Lycka till!

yeahyeah123
2011-06-25, 01:37
Hur lång tid tog det dig att ta dig dit du är idag, från när du började stretcha regelbundet?

Sparven från Minsk
2011-06-25, 09:38
Jag kan gå ned i både split och spagat.
Började stretcha mycket när jag startade med kampsporten.
Stretchade då lite olika övningar för benen, insida, baksida, höft, gluteus med mera. Körde 3 ggr per dag runt 30 min per stretchtillfälle.
Man måste alltså sitta en bra stund i varje stretchposition, 30 sec räcker oftast inte. Vill man få en varaktig längdförändring måste man utsätta muskeln för lite kraft under lång tid.
Tog runt 6-8 månader sen kunde jag split o spagat :)

gudabarn
2011-06-25, 11:26
något som jag behöver. Jag är smidig som ett kylskåp och får inte upp tårna övan höftlinjen om jag stretchar baksidan. Spelat fotboll i 19 år utan att ha stretchat då jag alltid tyckt att det är så tråkigt.. men nu får man nog börja.

yeahyeah123
2011-06-26, 16:05
Jag kan gå ned i både split och spagat.
Började stretcha mycket när jag startade med kampsporten.
Stretchade då lite olika övningar för benen, insida, baksida, höft, gluteus med mera. Körde 3 ggr per dag runt 30 min per stretchtillfälle.
Man måste alltså sitta en bra stund i varje stretchposition, 30 sec räcker oftast inte. Vill man få en varaktig längdförändring måste man utsätta muskeln för lite kraft under lång tid.
Tog runt 6-8 månader sen kunde jag split o spagat :)

Hur lång tid tog det för dig att märka stor skillnad? När man väl har ca 15cm kvar så går det ju lite långsammare att gå ner dom dära 15cm.

yeahyeah123
2011-06-27, 23:21
Hur lång tid tog det för dig att märka stor skillnad? När man väl har ca 15cm kvar så går det ju lite långsammare att gå ner dom dära 15cm.

bump