handdator

Visa fullständig version : Påvärka immunförsvaret genom kosten?


saigon
2011-06-22, 23:20
De senaste åren så har jag varit sjuk oftare än vanligt. Om jag exempelvis blir smittad av min son, så blir alltid jag sämre än honom. Sambon klarar sig också bättre än mig.

Då undrar jag om det finns någonting som jag kan bättra på i min kost?

Äter väll ganska så "normalt" skulle jag vilja påstå. Men inte så mycket frukt eller grönt. Tränar dock inte så speciellt mycket. Har knappt tränat alls de senaste åren, eftersom jag jämt blir sjuk när jag ska träna, det känns så åtminstone. Som om jag inte har nån motståndskraft i kroppen.

Kan man påverka immunförsvaret till det bättre genom kosten?

Sniggel
2011-06-22, 23:26
Nu är det här kanske lite bro science men jag tycker mig märka en markant skillnad i min allmännstatus till det bättre om jag äter väldigt lite socker och låg mängd vete. Speciellt socker.

saigon
2011-06-22, 23:33
Hmm okey, misstänker att jag får i mig en hel del sådant.

Potatis, pasta, vitt bröd äts varje vecka åtminstone. Behöver nog lägga om min kost helt och hållet misstänker jag. Men det har jag inte kunskap eller lust med egentligen.

Är nog lite smått sockerberoende också, har haft en lång period nu där jag ätit nån chokladbit eller läsk ca 4 gånger i veckan, inte bra och det påverkar ju ochså.

Kanske rentav skulle ta hjälp av någon att lägga upp en bra kost åt mig?


Edit: En start kanske kan vara att skriva ner allt jag stoppar i mig?

Ola Wallengren
2011-06-23, 07:28
Så länge du inte har brist på något så spelar kostintaget inte så stor roll, i alla fall mindre än många verkar tro.
Att du är sjukare nu kan ju bero på helt andra orsaker som tex att du utsätt för mer sjukdommar i omgivningen. Vanligt är ju att man blir oftare sjuk när man skaffar barn tex. Stress, sömn och andra miljöfaktorer spelar ju också roll.
Socker eller vete som nämts ovan skall inte vara ett problem om de ingår i en annars näringsrik och hälsosam kost och livsstil. En chokladbit eller läsk 4ggr per vecka behöver inte heller innbära en dålig kost som helhet, men om du vet med dig att du äter mycket sådant på bekostnad av annan näringsrik mat så kan det naturlgtvis vara ett problem, även om det inte direkt behöver påverka immunförsvaret.

Du har förmodlgen svaret precis framför dig. Du kan ju tex se till att sköta din kropp genom att lägga in regelbunde träning på en lagom nivå, sköta sömn och stresshantering.
Enligt egen utsago äter du lite grönt, du kanske kunde öka intaget av grönsker, bär, frukt och nötter på bekostnad av mindre snabbmat och läsk. Ät varierat och hoppa inte över fisken som många gör.
Äter du lite fetfisk och vit-D berikade mjölkprodukter så kan du under nästa vinterhalvår äta ett vit-D tillskott. Under vår och sommar kan du se till att få sol på dig för att bilda vit-D.

Jag håller med dig, det kan vara en bra ide att skriva upp allt man äter under ett par dagar upp till en vecka för att få en bättre överblick av sin kost. Välj sedan något du vill ta tag i, hitta motivationen och genomför förändringen.

beckman88
2011-06-23, 08:41
De senaste åren så har jag varit sjuk oftare än vanligt. Om jag exempelvis blir smittad av min son, så blir alltid jag sämre än honom. Sambon klarar sig också bättre än mig.

Då undrar jag om det finns någonting som jag kan bättra på i min kost?

Äter väll ganska så "normalt" skulle jag vilja påstå. Men inte så mycket frukt eller grönt. Tränar dock inte så speciellt mycket. Har knappt tränat alls de senaste åren, eftersom jag jämt blir sjuk när jag ska träna, det känns så åtminstone. Som om jag inte har nån motståndskraft i kroppen.

Kan man påverka immunförsvaret till det bättre genom kosten?

Kvinnors immunföravar är i regel bättre än männens.
Immunförsvar påverkas av olika faktorer som kost, motion, sömn, rökning, alkoholintag, näringsfattig mat. Antioxidanter är kroppens främsta försvar mot fria radikaler. För stora mängder fria radikaler kan bidra till många olika sjukdomar men även försvaga immunförsvaret.

Antioxidanter tillverkas i kroppen men finns även i vår kost. Dessa Antioxidanter finns i grönsaker, frukt och bär samt i drycker som te och vin.

Eddie Vedder
2011-06-23, 08:46
Kvinnors immunföravar är i regel bättre än männens.
Immunförsvar påverkas av olika faktorer som kost, motion, sömn, rökning, alkoholintag, näringsfattig mat. Antioxidanter är kroppens främsta försvar mot fria radikaler. För stora mängder fria radikaler kan bidra till många olika sjukdomar men även försvaga immunförsvaret.

Antioxidanter tillverkas i kroppen men finns även i vår kost. Dessa Antioxidanter finns i grönsaker, frukt och bär samt i drycker som te och vin.

Finns det något som helst stöd what so ever för att antioxidanter påverkar risken för att insjukna i, eller förmågan att bli frisk från, förkylningar? Det finns en jättehype kring antioxidanter men ändå verkar ju det faktiska forskningsunderlaget vara minst sagt bristfälligt.

beckman88
2011-06-23, 10:34
Finns det något som helst stöd what so ever för att antioxidanter påverkar risken för att insjukna i, eller förmågan att bli frisk från, förkylningar? Det finns en jättehype kring antioxidanter men ändå verkar ju det faktiska forskningsunderlaget vara minst sagt bristfälligt.

Nu är du ju bara taskig.

Eddie Vedder
2011-06-23, 10:47
Nu är du ju bara taskig.

Va?

Det var en ärlig fråga. Jag har faktiskt lite svårt att köpa all hype kring antioxidanter. Det finns hur mycket trender som helst som kommer och går där enstaka saker ska lösa all världens hälsoproblem och "superfoods" med massa magiska antioxidanter har varit en sådan trend ett par år nu.

Tanner
2011-06-23, 11:01
håller med om att stödet för antioxidanter är väldigt tveksamt

en av de få positiva till tex vitamin C är cochrane från 2010

http://www2.cochrane.org/reviews/en/ab000980.html

Där de säger att i samband med hårdare träningsperioder kan vitamin C vara hjälpsamt
The failure of vitamin C supplementation to reduce the incidence of colds in the general population indicates that routine prophylaxis is not justified. Vitamin C could be useful for people exposed to brief periods of severe physical exercise. While the prophylaxis trials have consistently shown that vitamin C reduces the duration and alleviates the symptoms of colds, this was not replicated in the few therapeutic trials that have been carried out. Further therapeutic RCTs are warranted

beckman88
2011-06-23, 11:25
Va?

Det var en ärlig fråga. Jag har faktiskt lite svårt att köpa all hype kring antioxidanter. Det finns hur mycket trender som helst som kommer och går där enstaka saker ska lösa all världens hälsoproblem och "superfoods" med massa magiska antioxidanter har varit en sådan trend ett par år nu.

Att få i sig antioxidanter är väl mer en rekommendation än en trend?

Eddie Vedder
2011-06-23, 11:29
Att få i sig antioxidanter är väl mer en rekommendation än en trend?

Att det är en rekommendation har inte med saken att göra. Det går trender i det också. Och bara för att man rekommenderas en viss sak betyder det inte heller att hypen står i proportion till hur bra/dåligt något faktiskt är.

Nu pratar vi dessutom specifik om förkylning där du påstår att det hjälper.

beckman88
2011-06-23, 12:06
Nu pratar vi dessutom specifik om förkylning där du påstår att det hjälper.

Nej, du pratar specifikt om det. Jag menade inte på att antioxidanter är botemedlet mot en förkylning. Däremot har jag fått lära mig att de påverkar immunförsvaret på ett positivt sätt. Hence - Mindre risk att bli sjuk. Fast jag som många andra bär vidare orden från min professor. Är inte min starka sida *popcorn*

Eddie Vedder
2011-06-23, 12:07
Nej, du pratar specifikt om det. Jag menade inte på att antioxidanter är botemedlet mot en förkylning. Däremot har jag fått lära mig att de påverkar immunförsvaret på ett positivt sätt. Hence - Mindre risk att bli sjuk. Fast jag som många andra bär vidare orden från min professor. Är inte min starka sida *popcorn*

Då har du nog bara övertolkat professorn i fråga.

beckman88
2011-06-23, 12:18
Då har du nog bara övertolkat professorn i fråga.

Mycket möjligt.

Zorgus
2011-06-23, 12:55
Att få i sig antioxidanter är väl mer en rekommendation än en trend?

Öppna valfritt fitness/hälsomagasin (tex Hälsa eller liknande) och du lär inte komma många sidor innan du stöter på en annons eller artikel om antioxidanter i form av tillskott eller olika typer av frukter/bär. Det finns alltid någon lyrisk artikel i dessa tidningar, och ska man tro författarna är antioxidanter Guds gåva till mänskligheten och botemedlet till det mesta man kan komma på i sjukdomsväg.

begt
2011-06-23, 15:22
Jag försöker få i mig mycket C-vitamin genom att äta en massa apelsiner och äpplen och har inte varit sjuk på två år nu. Känns som att det kan finnas ett samband.

King Grub
2011-06-23, 15:25
Det är tänkbart att stora intag av vitamin C kan minska en förkylnings "allvarlighet", men det minskar inte risken att insjukna.

With regard to the common cold different studies including meta-analyses underline that the prophylactic intake of vitamin C may slightly reduce the duration of the illness in healthy persons but does not affect its incidence and severity.

Med Monatsschr Pharm. 2009 Feb;32(2):49-54; quiz 55-6.

Vi talar också om större doser än vad du får från apelsiner.

The trials in which vitamin C was introduced at the onset of colds as therapy did not show any benefit in doses up to 4 grams daily, but one large trial reported equivocal benefit from an 8 gram therapeutic dose at onset of symptoms.

Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD000980.

Du får äta runt 80 apelsiner per dag för att nå den dosrelaterade effekten.

Crocker
2011-06-23, 15:27
Jag försöker få i mig mycket C-vitamin genom att äta en massa apelsiner och äpplen och har inte varit sjuk på två år nu. Känns som att det kan finnas ett samband.
Jag har börjat käka larver varje frukost, har inte ramlat på knäna de senaste 3 åren. Tror det finns ett samband. Problems?









Geez, att dra egna slutsatser på sig själv är så dumt.

cero
2011-06-23, 15:31
Du får äta runt 80 apelsiner per dag för att nå den dosrelaterade effekten.
Finns det några bieffekter med C-vitamin intag på 4-8 gram?

begt
2011-06-23, 15:33
Jag har börjat käka larver varje frukost, har inte ramlat på knäna de senaste 3 åren. Tror det finns ett samband. Problems?
Geez, att dra egna slutsatser på sig själv är så dumt.

Dålig liknelse :)

begt
2011-06-23, 15:33
Finns det några bieffekter med C-vitamin intag på 4-8 gram?

Så mycket kan väl kroppen knappast ta upp. Man pinkar väl ut det?

cero
2011-06-23, 15:36
Så mycket kan väl kroppen knappast ta upp. Man pinkar väl ut det?

Läs abstraktet på inlägg #17.

begt
2011-06-23, 15:38
Läs abstraktet på inlägg #17.

Ok, men de mängderna kommer man inte upp i om man inte tar väldigt mycket tillskott eller dricker en massa tallbarste typ.

Holabandola
2011-06-23, 15:44
B-vitamintillskott säger jag bara. Gjorde dramatisk skillnad på mig, men jag hade troligen en brist från början...varför vet jag inte.

Sen så gör vassle-tillskott stor skillnad på immunförsvaret. Också egna erfarenheter

Eddie Vedder
2011-06-23, 15:52
Dålig liknelse :)

Ja liknelsen är bedrövlig men faktum kvarstår att massa anekdoter hit och dit är värdelösa och förmodligen oftare gör skada än nytta. Själv äter jag massor av C-vitamin jag också, jag var sjuk i sex veckor från början av maj. Man blir alltså sjuk av C-vitamin. ;)

kettlebellGuden
2011-06-23, 15:55
Är det inte lite så här att trycker man mycket antioxidanter så nedreglerar kroppen sin egen produktion i motsvarande mängd?

Eddie Vedder
2011-06-23, 15:56
Är det inte lite så här att trycker man mycket antioxidanter så nedreglerar kroppen sin egen produktion i motsvarande mängd?

Kroppen har en väldigt bra förmåga till homeostas så det låter verkligen inte osannolikt. Bland annat finns ju hypotesen att massa antioxidanter, eller olika sätt att minimera stresshormonpåslag, har en direkt motsatt effekt på träningsresultat. Kroppen "skäms bort" för att förenkla lite.

saigon
2011-06-23, 16:18
Tack så mycket för svaren, kanske ska redogöra lite om min livsstil så kanske jag också får en "aha" upplevelse om jag själv läser det sedan.

Jag tränade regelbundet och mådde bra för ca 5 år sedan, sen har det bara gått utför.

Ligger på samma vikt nu som då, dock har musklerna försvunnit och ersatts med fett istället. Okey, är inte fet, men lite mage har jag fått.

För det första så har jag haft stora problem med sömnen sedan några år, har nog inte somnat före 02.00 många gånger de senaste åren. Lägger mig oftast när jag är dödstrött, enklare att somna då.

Konditionen då? Den är katastrofalt dålig nu. Har haft bra kondition förut, har cykeltävlat m.m. Cyklar jag i ett snabbt tempo idag så är jag trött efter 5 min, känns som om benen inte orkar med. Har inte tränat kondition alls under dessa år heller. Har också hög vilopuls, eller åtminstone "hårda" hjärtslag, när jag ska somna.

Tobak och alkohol som någon nämnde: Dricker inte alls idag, inte mycket åtminstone, kanske 1-2 gånger per år. Snusar dock en dosa om dagen. Jag tror att snuset påverkar en hel del, eller har jag fel? Har haft svårt att vakna till på morgonen sedan jag började konsumera mer snus, inbillar mig också att konditionen blivit sämre. Har planer på att sluta med snuset nu.

Maten kanske jag ska redogöra veckovis, så det får kanske vänta.

Men kan säga att jag äter på oregelbundna tiden.

Exempelvis frukost mellan 08.00-11.00. Lunch 13.00-15.00. middag 17.00-20.00. Ibland blir det bara lunch sen småäter jag tills jag går o lägger mig. Riktigt dålig på att äta regelbundet alltså.

Dricker mycket mjölk, mycket bröd blir det, speciellt vitt bröd, mycket pasta och potatis.

Det känns som om jag behöver en ändring av hela min livsstil. Men då behöver jag ha hjälp känner jag. Känner att jag behöver ha strukturer på allt.

När jag ger mig in i nåt så gör jag det till 110% och det blir lite jobbigt. Vill lixom inte börja räkna kolhydrater och allt vad det kan vara ännu, utan mer göra en allmän, men stor ändring i mitt levnadssätt, till en början iaf.

Har varit halvt deprimerad under dessa år, men inte tagit tag i det, riktigt dumt, men jag har inte haft orken helt enkelt. Självkänslan är i botten också.

Om någon kunnig person här känner sig manad att hjälpa mig strukturera upp något efter mina förutsättningar så skulle jag vara väldigt tacksam, behöver en spark för att komma igång.

Har dock gjort lite småändringar i kosten de senaste veckorna, sen om det är behövlig eller inte vet jag inte.

Har slutat med all mat med e250, det innebär för mig mer kyckling, fläskfile, och allt vad det kan vara, "riktigt" kött då istället för halvfabrikat som korv, skinkpålägg m., bra eller dåligt?

Aspartam undviker jag, inga lightprodukter eller liknande, bra eller dålig?

Gått över till med hårdbröd istället för vitt. Samt så planerar jag att sluta med snuset.

Små ändringar men en bra början kanske? Jo en sak till, håller på att laga upp min gamla tävlingscykel så att jag kan börja cykla till jobbet. Har ca 1 mil dit, kan ju påverka positivt också.

Blev kanske lite mycket "dravvel" här nu, men det känns skönt att redogöra för er och för mig hur det ser ut nu, så jag kan börja ändra det till det bättre teoretiskt här, om nån nu vill hjälpa mig?*cupid*

Så får jag göra det i praktiken sedan.

fotbollrap
2011-06-23, 16:25
Varför tror ni en viss grupp livsmedel blir så här haussat? Är det hälsobranschen som måste ha olika verktyg för att locka folk till dieter, köp av tidningar etc etc? Eller finns en vetenskaplig grund som i viss mån fortsätter "hylla" dessa livsmedel?

fotbollrap
2011-06-23, 16:33
Tack så mycket för svaren, kanske ska redogöra lite om min livsstil så kanske jag också får en "aha" upplevelse om jag själv läser det sedan.

Jag tränade regelbundet och mådde bra för ca 5 år sedan, sen har det bara gått utför.

Ligger på samma vikt nu som då, dock har musklerna försvunnit och ersatts med fett istället. Okey, är inte fet, men lite mage har jag fått.

För det första så har jag haft stora problem med sömnen sedan några år, har nog inte somnat före 02.00 många gånger de senaste åren. Lägger mig oftast när jag är dödstrött, enklare att somna då.

Konditionen då? Den är katastrofalt dålig nu. Har haft bra kondition förut, har cykeltävlat m.m. Cyklar jag i ett snabbt tempo idag så är jag trött efter 5 min, känns som om benen inte orkar med. Har inte tränat kondition alls under dessa år heller. Har också hög vilopuls, eller åtminstone "hårda" hjärtslag, när jag ska somna.

Tobak och alkohol som någon nämnde: Dricker inte alls idag, inte mycket åtminstone, kanske 1-2 gånger per år. Snusar dock en dosa om dagen. Jag tror att snuset påverkar en hel del, eller har jag fel? Har haft svårt att vakna till på morgonen sedan jag började konsumera mer snus, inbillar mig också att konditionen blivit sämre. Har planer på att sluta med snuset nu.

Maten kanske jag ska redogöra veckovis, så det får kanske vänta.

Men kan säga att jag äter på oregelbundna tiden.

Exempelvis frukost mellan 08.00-11.00. Lunch 13.00-15.00. middag 17.00-20.00. Ibland blir det bara lunch sen småäter jag tills jag går o lägger mig. Riktigt dålig på att äta regelbundet alltså.

Dricker mycket mjölk, mycket bröd blir det, speciellt vitt bröd, mycket pasta och potatis.

Det känns som om jag behöver en ändring av hela min livsstil. Men då behöver jag ha hjälp känner jag. Känner att jag behöver ha strukturer på allt.

När jag ger mig in i nåt så gör jag det till 110% och det blir lite jobbigt. Vill lixom inte börja räkna kolhydrater och allt vad det kan vara ännu, utan mer göra en allmän, men stor ändring i mitt levnadssätt, till en början iaf.

Har varit halvt deprimerad under dessa år, men inte tagit tag i det, riktigt dumt, men jag har inte haft orken helt enkelt. Självkänslan är i botten också.

Om någon kunnig person här känner sig manad att hjälpa mig strukturera upp något efter mina förutsättningar så skulle jag vara väldigt tacksam, behöver en spark för att komma igång.

Har dock gjort lite småändringar i kosten de senaste veckorna, sen om det är behövlig eller inte vet jag inte.

Har slutat med all mat med e250, det innebär för mig mer kyckling, fläskfile, och allt vad det kan vara, "riktigt" kött då istället för halvfabrikat som korv, skinkpålägg m., bra eller dåligt?

Aspartam undviker jag, inga lightprodukter eller liknande, bra eller dålig?

Gått över till med hårdbröd istället för vitt. Samt så planerar jag att sluta med snuset.

Små ändringar men en bra början kanske? Jo en sak till, håller på att laga upp min gamla tävlingscykel så att jag kan börja cykla till jobbet. Har ca 1 mil dit, kan ju påverka positivt också.

Blev kanske lite mycket "dravvel" här nu, men det känns skönt att redogöra för er och för mig hur det ser ut nu, så jag kan börja ändra det till det bättre teoretiskt här, om nån nu vill hjälpa mig?*cupid*

Så får jag göra det i praktiken sedan.

Ja du, skulle nog kontakta en personlig tränare om jag var du. Visserligen kan du finna mycket om både kost&träning här på forumet men du verkar behöva strukturer och det är svårt att få genom ett PM eller dylikt.

Har du ingen möjlighet till ett möte med personlig tränare så försök göra något "drastiskt" ibörjan. Jag menar absolut inte att du ska göra något farligt men definitivt något som innebär en stor förändring i din vardag. Det kan då upplevas som en nystart och förhoppningsvis hjälpa dig.

Uteslut vissa livsmedel, välj istället 10-15 du tror/vet gynnar dig och försök hålla det. Bara ett exempel, men du förstår nog. Sätt sig gärna ner, under flera dagar, och rita scheman. Både över kosten och träningen. Fortsätt sedan anteckna dina framsteg, leta nya recept. Detta gör "nystarten" roligare och mer konkret. Testa en matlagningskurs, danskurs eller dylikt för att träffa fler människor, det är aldrig fel. Hoppas allt löser sig och ha en trevlig midsommar :)

saigon
2011-06-23, 17:03
Ja du, skulle nog kontakta en personlig tränare om jag var du. Visserligen kan du finna mycket om både kost&träning här på forumet men du verkar behöva strukturer och det är svårt att få genom ett PM eller dylikt.

Har du ingen möjlighet till ett möte med personlig tränare så försök göra något "drastiskt" ibörjan. Jag menar absolut inte att du ska göra något farligt men definitivt något som innebär en stor förändring i din vardag. Det kan då upplevas som en nystart och förhoppningsvis hjälpa dig.

Uteslut vissa livsmedel, välj istället 10-15 du tror/vet gynnar dig och försök hålla det. Bara ett exempel, men du förstår nog. Sätt sig gärna ner, under flera dagar, och rita scheman. Både över kosten och träningen. Fortsätt sedan anteckna dina framsteg, leta nya recept. Detta gör "nystarten" roligare och mer konkret. Testa en matlagningskurs, danskurs eller dylikt för att träffa fler människor, det är aldrig fel. Hoppas allt löser sig och ha en trevlig midsommar :)

Tack för tipsen. Jo en personlig tränare hade inte varit så dumt.

Har visserligen en del kunskap sedan jag tränade förut, men inte är det mycket. Misstänker att steg 1 är att ändra mina sömntider, sedan börja äta på mer fasta tiden, och efter det ändra kosten.

Men jag tycker att det är en djungel av all info man ska ta in. Exempelvis så funderar jag på att ta multivitamintabletter, men då kanske jag får ett överskott av något om jag börjar äta mer frukt och grönt? Äter jag inte multivitamintabletter så kanske jag missar något i kosten?

Bara ett exempel där, men det känns som det är så mycket, och ju mer jag läser här, ju mer kortslutning får jag i huvudet:)

Alkro
2011-06-23, 19:17
Det här med "dåligt immunförsvar" är rätt uttjatat. Jag skulle säga att den absoluta majoriteten av alla människor har ett helt kompetent immunförsvar. Varför blir du förkyld ofta? Du har ett barn. Varför blir det värre än för din sambo? Otur.

Följande grupper har nedsatt immunförsvar: Nyfödda, undernärda(dvs alkisar, knarkare och andra som inte får i sig en "ok" kost) samt personer med cellgiftsbehandling.

Sen finns det ett antal personer med medfödda immunbrister men dessa är EXTREMT få.

fotbollrap
2011-06-23, 20:02
Tack för tipsen. Jo en personlig tränare hade inte varit så dumt.

Har visserligen en del kunskap sedan jag tränade förut, men inte är det mycket. Misstänker att steg 1 är att ändra mina sömntider, sedan börja äta på mer fasta tiden, och efter det ändra kosten.

Men jag tycker att det är en djungel av all info man ska ta in. Exempelvis så funderar jag på att ta multivitamintabletter, men då kanske jag får ett överskott av något om jag börjar äta mer frukt och grönt? Äter jag inte multivitamintabletter så kanske jag missar något i kosten?

Bara ett exempel där, men det känns som det är så mycket, och ju mer jag läser här, ju mer kortslutning får jag i huvudet:)

Försök lägga ner nojandet kring "å den ena sidan, å den andra". Äa en varierad kost på regelbundna tider så ska det nog gå bra.

cero
2011-06-23, 20:35
Ok, men de mängderna kommer man inte upp i om man inte tar väldigt mycket tillskott eller dricker en massa tallbarste typ.

Det var ju precis det Grub skrev. Därav frågan om det finns andra bieffekter eller inte.

saigon
2011-06-23, 20:46
Alkro: Jo du har nog rätt. Min allmänna hälsa blev nog bara sämre när jag slutade med träningen och hamnade i en liten depression. Kommer jag igång med träningen och kosten så är jag tillbaka där jag var igen.


fotbollrap: Japp, ska inte snöa in mig för mycket.


Idag bytte ut "kvällsfikat" ifrån 2 glas Oboy med rostade mackor mot Hårtbröd med ost och paprika och "hemmagjord" apelsinjuice, något bättre hoppas jag!?.

Sedan köpte jag Keso och blåbär, var lite sugen på glass, så det lär väll funka bättre hoppas jag. En början till att dämpa mitt sötsug kanske till det bättre.

Får såklart anpassa kosten sen när jag börjar träna.

Edit: Är det nån ide att köpa vitamin/mineraltillskott? Omega 3 ska jag nog börja med åtminstone.