handdator

Visa fullständig version : Mot bättre form !


nilo
2011-06-22, 21:34
Hej!
Har nu i några veckor tittat på andra medlemmars journaler...
kände inte för det från början ..
men nu behöver jag verkligen skriva en journal själv.

Bakgrund:
Har aldrig tränat riktigt regelbundet, men varit medlem på gym i några år nu. Besöker gymmet då jag känner för det bara :p
Nu har jag bestämt mig för att gymma regelbundet och det har jag gjort nu i snart en månad. Jag gymmar mest för att gå ner i vikt och komma i form, men tycker samtidigt att det är riktigt roligt att gymma.
Värt att nämna är att jag har varit vegeterian några år tillbaka vilket medfört en stor muskelförlust. Mätte nämligen min muskelmassa och fick reda på att den var för lite:(

Mål:
Just nu ser det så här ut för mig:
Längd: 168 cm, 20år
Vikt: 63.6 kg
Midja: 88 cm
Rumpa: 95 cm
Lår: 51 cm

Har varken mål på måtten eller vikten, vill bara få fasstare kropp och mindre fett. Har nu haft diet i snart en månad, ingen resultat på vågen.
Börjar nästan förlora hoppet, tänkte därför skriva journal så jag får lite support.

En fråga: Jag vet inte om jag mäter på rätt sätt, var exakt ska man mäta de olika kroppsdelarna? Jag litar inte riktigt på mina mått >.<!!

Kost och träningsschema:

Träning:
Dag1: Bröst, Biceps, Mage
Dag2: Rygg, Triceps, Mage
Dag2: Axlar, ben,
Dag3: Kondition (crosstrainer + spinning)
Dag4: Vila
Dag5: kör jag igen som Dag1 och fortsätter med samma upplägg.

Kosten:
ca:1700kCal
Protein: 152g , Fett: 72g, Kolhydrater: 118g


Hoppas jag lyckas med viktnedgången den här gången, har försökt flera gånger tidigare och alltid misslyckat :( ...
Nu vill jag verkligen få resultat och tänker absolut inte ge upp.


// Nilooo

Kaerra
2011-06-22, 21:44
Lycka till :D

nilo
2011-06-22, 21:51
Imorgon: Biceps, Rygg, Mage

Uppvärmning på löpband: 8-10 min , 10km/h

Övningar:
Skivstångcurl : 7.5kg på varje sida ( 15kg sammanlagt) 3*8
Hantelcurl: 6kg 3*8
Latsdrag framför nacken: 15kg/17kg 3*8
Latsdrag bakom nacken: vikt: ? 3*8

Mag övningar:
Situps : 15*2
plankan
sidböj 7kg 2*12

15 min Crosstrainer

nilo
2011-06-22, 21:53
Lycka till :D

Tack ;)

nilo
2011-06-22, 22:30
vad ska jag ändra/tillägga till imorgons pass tycker ni?

Kaerra
2011-06-22, 22:36
Imorgon: Biceps, Rygg, Mage

Uppvärmning på löpband: 8-10 min , 10km/h

Övningar:
Skivstångcurl : 7.5kg på varje sida ( 15kg sammanlagt) 3*8
Hantelcurl: 6kg 3*8
Latsdrag framför nacken: 15kg/17kg 3*8
Latsdrag bakom nacken: vikt: ? 3*8

Mag övningar:
Situps : 15*2
plankan
sidböj 7kg 2*12

15 min Crosstrainer


Välj endast 1 av latsdragen, Kör nån rodd? te.x såhära kör jag

Rygg & Mage övningar, Latsdrag 6set skivstångsrodd 4set hantelrodd 4set
sittande rodd 4set.. Om du vill kan du köra marklyft ist för te.x sittande rodd och börja då med marklyft..
Sen tycker jag du ska köra mer biceps än 6set biceps kör iaf 12 hade jag gjort..
Och iaf 1 koncentrations curl på biceps.. Bara vad jag hade gjort Lycka till *flex*

nilo
2011-06-22, 22:46
Välj endast 1 av latsdragen, Kör nån rodd? te.x såhära kör jag

Rygg & Mage övningar, Latsdrag 6set skivstångsrodd 4set hantelrodd 4set
sittande rodd 4set.. Om du vill kan du köra marklyft ist för te.x sittande rodd och börja då med marklyft..
Sen tycker jag du ska köra mer biceps än 6set biceps kör iaf 12 hade jag gjort..
Och iaf 1 koncentrations curl på biceps.. Bara vad jag hade gjort Lycka till *flex*

Latsdrag 6*8
Skivstångsrodd 4*8
Hantelrodd 4*8
sittande rodd 4*8
Biceps 12*8

känns för mycket? Är det bra eller dåligt att köra så här många set?><!
är fortfarande nybörjare ^^'' ... !

Kaerra
2011-06-22, 23:34
Latsdrag 6*8
Skivstångsrodd 4*8
Hantelrodd 4*8
sittande rodd 4*8
Biceps 12*8

känns för mycket? Är det bra eller dåligt att köra så här många set?><!
är fortfarande nybörjare ^^'' ... !

Alltså ingen kan säga till dig vad som är bra eller inte.. Men jag svarar otroligt bra på hög volym. Men prova ? 2månader.. När jag var nybörjare tränade jag 8ggr i veckan ibland 9ggr, jävla massa set.. och jag växte bra utav det också :)

Men det är jätte inviduellt allt sånt.. Men jag tycker att du kan prova :) Kör 2månader sådära tkr du inte att det är nånting för dig äre bara att skippa det.

12-14 REPS

Go hard or go home ;)

Kaerra
2011-06-22, 23:53
Hej!
Har nu i några veckor tittat på andra medlemmars journaler...
kände inte för det från början ..
men nu behöver jag verkligen skriva en journal själv.

Bakgrund:
Har aldrig tränat riktigt regelbundet, men varit medlem på gym i några år nu. Besöker gymmet då jag känner för det bara :p
Nu har jag bestämt mig för att gymma regelbundet och det har jag gjort nu i snart en månad. Jag gymmar mest för att gå ner i vikt och komma i form, men tycker samtidigt att det är riktigt roligt att gymma.
Värt att nämna är att jag har varit vegeterian några år tillbaka vilket medfört en stor muskelförlust. Mätte nämligen min muskelmassa och fick reda på att den var för lite:(

Mål:
Just nu ser det så här ut för mig:
Längd: 168 cm, 20år
Vikt: 63.6 kg
Midja: 88 cm
Rumpa: 95 cm
Lår: 51 cm

Har varken mål på måtten eller vikten, vill bara få fasstare kropp och mindre fett. Har nu haft diet i snart en månad, ingen resultat på vågen.
Börjar nästan förlora hoppet, tänkte därför skriva journal så jag får lite support.

En fråga: Jag vet inte om jag mäter på rätt sätt, var exakt ska man mäta de olika kroppsdelarna? Jag litar inte riktigt på mina mått >.<!!

Kost och träningsschema:

Träning:
Dag1: Bröst, Biceps, Mage
Dag2: Rygg, Triceps, Mage
Dag2: Axlar, ben,
Dag3: Kondition (crosstrainer + spinning)
Dag4: Vila
Dag5: kör jag igen som Dag1 och fortsätter med samma upplägg.

Kosten:
ca:1700kCal
Protein: 152g , Fett: 72g, Kolhydrater: 118g


Hoppas jag lyckas med viktnedgången den här gången, har försökt flera gånger tidigare och alltid misslyckat :( ...
Nu vill jag verkligen få resultat och tänker absolut inte ge upp.


// Nilooo


Får jag fråga varför du tränar axlar och ben tillsammans?
Varför inte axlar & triceps eller axlar och biceps istället?

Och om mätningen.. Bara du mäter på sammaställe varjegång så märker du ifall du får resultat:)

nilo
2011-06-23, 11:14
Alltså ingen kan säga till dig vad som är bra eller inte.. Men jag svarar otroligt bra på hög volym. Men prova ? 2månader.. När jag var nybörjare tränade jag 8ggr i veckan ibland 9ggr, jävla massa set.. och jag växte bra utav det också :)

Men det är jätte inviduellt allt sånt.. Men jag tycker att du kan prova :) Kör 2månader sådära tkr du inte att det är nånting för dig äre bara att skippa det.

12-14 REPS

Go hard or go home ;)

Ok, ska göra som du säger... det kanske så att jag körde för lätt för att se större resultat?!.

Får jag fråga varför du tränar axlar och ben tillsammans?
Varför inte axlar & triceps eller axlar och biceps istället?

Och om mätningen.. Bara du mäter på sammaställe varjegång så märker du ifall du får resultat:)


Jag fick tips av någon angående detta, det skulle inte vara någon problem att köra de tillsammans eftersom de muskelgrupperna är så långt från varandra.
Vad tycker du?

ok, ska mäta om nu och registrera nya siffror ^^.

Tack Kaerra, jätteschyst att du hjälpte ;)

nilo
2011-06-23, 12:06
Startvärden:

Vikt: 63.6 kg
Midja: 82cm
Rumpa: 95 cm
Lår: 52 cm

Becky
2011-06-23, 13:41
Hej och välkommen till Kolo! :)

Jag tycker du ska fortsätta nöta med på med träningen precis som du gör, ligga på ett par styrkepass i veckan varvat med lite tuff cardioträning. Hitta träningsformer som du tycker är roliga och se det som en utmaning att försöka få resultat. Bli inte deppig och sänk dig själv om resultaten inte kommer utan tänk i stället positivt, att förändring tar tid men att du i stället ska ge fan på att komma dit du vill, med små delmål på vägen.

Mitt problem tidigare har alltid varit att jag straffat mig själv för hårt och varit för hård i min uppfattning om mig själv. Destruktiva tankar om kropp hjälper inte utan stjälper snarare. Tänk positivt, tänk att du minsann klarar detta om du ger dig fasen på det och tänk också att det kommer vara värt det i slutändan. Bekräftelsen att nå sitt mål är jättestor och är värt att kämpa dit. Men visst kräver det att du skärper kosten sjukt mycket, tränar effektivt och inte ger upp. Det måste du stå för själv, men finns många duktiga människor här som kan hjälpa dig på traven.

Jag tror du kommer nå till mål om du bara är snäll mot dig själv mentalt, men tuff mot dig själv med träningen. Tänk hur kul det är att pressa sig själv, att ta vikter man aldrig trodde man kunde ta och lära sig saker man aldrig trodde man skulle våga prova? Skäms inte för att be om hjälp, oavsett om det är här, privata PM eller av någon PT på gymmet. Det har jag gjort och fan vad det gett resultat! Det finns grymma människor med sjukt mycket information där ute, nyttja dom. Och framför allt - ge inte upp! *flex*

Ska heja på dig! PM:a eller skriv här om du vill.

cherokee
2011-06-23, 23:37
Om du hade för lite muskelmassa och nu börjat styrketräna så är det inte säkert att resultaten kommer på vågen då du antagligen kommer lägga på dig muskler! Vilket såklart är positivt :) Så håll koll på måttbandet istället. 1700 kcal/dag + träning kommer absolut ge resultat, men tänk på att ha tålamod det kommer inte över en natt. Sen kan jag även tipsa om att ha en unna sig dag/ätardag ibland för att hålla motivationen uppe :)

nilo
2011-06-25, 16:20
Hej och välkommen till Kolo! :)

Jag tycker du ska fortsätta nöta med på med träningen precis som du gör, ligga på ett par styrkepass i veckan varvat med lite tuff cardioträning. Hitta träningsformer som du tycker är roliga och se det som en utmaning att försöka få resultat. Bli inte deppig och sänk dig själv om resultaten inte kommer utan tänk i stället positivt, att förändring tar tid men att du i stället ska ge fan på att komma dit du vill, med små delmål på vägen.

Mitt problem tidigare har alltid varit att jag straffat mig själv för hårt och varit för hård i min uppfattning om mig själv. Destruktiva tankar om kropp hjälper inte utan stjälper snarare. Tänk positivt, tänk att du minsann klarar detta om du ger dig fasen på det och tänk också att det kommer vara värt det i slutändan. Bekräftelsen att nå sitt mål är jättestor och är värt att kämpa dit. Men visst kräver det att du skärper kosten sjukt mycket, tränar effektivt och inte ger upp. Det måste du stå för själv, men finns många duktiga människor här som kan hjälpa dig på traven.

Jag tror du kommer nå till mål om du bara är snäll mot dig själv mentalt, men tuff mot dig själv med träningen. Tänk hur kul det är att pressa sig själv, att ta vikter man aldrig trodde man kunde ta och lära sig saker man aldrig trodde man skulle våga prova? Skäms inte för att be om hjälp, oavsett om det är här, privata PM eller av någon PT på gymmet. Det har jag gjort och fan vad det gett resultat! Det finns grymma människor med sjukt mycket information där ute, nyttja dom. Och framför allt - ge inte upp! *flex*

Ska heja på dig! PM:a eller skriv här om du vill.

Hej Becky!!

Tack för all support, det kräver verkligen tid. Jag tänkte att resultaten skulle synas efter en månad men inget än. Tålamod ... Tålamod som gäller... ska göra mitt bästa och säkert fråga dig då jag undrar något, är ju en riktig nybörjare >.<"

Tack igen :)

nilo
2011-06-25, 16:26
Om du hade för lite muskelmassa och nu börjat styrketräna så är det inte säkert att resultaten kommer på vågen då du antagligen kommer lägga på dig muskler! Vilket såklart är positivt :) Så håll koll på måttbandet istället. 1700 kcal/dag + träning kommer absolut ge resultat, men tänk på att ha tålamod det kommer inte över en natt. Sen kan jag även tipsa om att ha en unna sig dag/ätardag ibland för att hålla motivationen uppe :)

Ja, tålamod !
Hade faktiskt varit riktig sträng, inga ätardagar och börjat fuska lite senaste dagarna. Känns som att jag behöver nån ätardag nu så jag orkar fortsätta.

Tack, ska nu vänta en månad till nästa mätningar, och då förväntar jag mig en massa minus ^^

apfel
2011-06-25, 16:37
ett långsiktigt tips såhär bara. Du ligger på kcal minus nu då du försöker gå ner i vikt antar jag. Då du nått din önskade vikt eller är nöjd med din viktnedgång så kan du testa lägga dig på kcal balans eller ett litet överskott och fortsätta med lite tyngre styrketräning, då har du troligtvis tillräckligt med träningserfarenhet för att våga köra lite tyngre. Då kommer du bygga upp musklerna som du förlorat relativt fort och få en mer "tight" kropp, lycka till, håll motivationen uppe och kämpa på! :)

nilo
2011-06-25, 16:41
Igår :
ben, axlar och mage

Knäböj 2*10 1*6 1*1, 4*5
Benspark 4*15 25kg
Vadpress 4*15

Crunches 15*2

Hantellyft 2*10 1*6 1*1, 4*15

- Ska anteckna vikterna framöver ^^

Någon kommentar på vad jag borde ändra/tillägga här?
Borde jag köra vidare med att träna axlar tillsammans med ben?

nilo
2011-06-25, 21:38
ett långsiktigt tips såhär bara. Du ligger på kcal minus nu då du försöker gå ner i vikt antar jag. Då du nått din önskade vikt eller är nöjd med din viktnedgång så kan du testa lägga dig på kcal balans eller ett litet överskott och fortsätta med lite tyngre styrketräning, då har du troligtvis tillräckligt med träningserfarenhet för att våga köra lite tyngre. Då kommer du bygga upp musklerna som du förlorat relativt fort och få en mer "tight" kropp, lycka till, håll motivationen uppe och kämpa på! :)

Tack apfel, ska absolut koncentrera mig på styrketräningen efter deffen, ser fram emot det ^^

Dagens träning:
det blev cykel och promenad.
cyklade ca: 1 h
promenerade ca: 1.30 h

Sundsarn
2011-06-27, 20:49
Hej! Jag råkade snubbla in här lite sådär efter att ha smygläst lite i beckys journal (:em:) och jag tänkte bara dela med mig av mina små erfarenheter.

När det gäller resultaten som du inte är nöjd med så tycker jag du absolut inte ska stirra dig blind på vågen som andra redan tipsat om. När jag dietat (min andra sommar som jag gör det) så har jag visserligen vägt mig ofta och fört statistik och grejjat (jag är sån bara ;)) men det som gett mest är spegeln.

Det är ett göööörgammalt tips men när jag nu ställer mig och tittar i spegeln så känner jag mig bra. Bra för att jag mår bra av att träna och det syns att jag tappar fett. Däremot har vågen inte varit jättepositivt inställd till detta utan visar ganska lika (~87->~85 sen 1 juni trots att jag satsat på -1kg/vecka). Trots detta känns det bättre av vad jag ser i spegeln och det syns!

Och ge det lite tid! Träna på på det sätt som känns bra och gör så ett tag framöver (månader kanske) och även om du inte tappar x antal kg som du hoppats kommer du garanterat ha lagt grunden och förutsättningarna för att nå dina mål. Steg 1 är som sagt att det ska vara roligt att träna och att man mår bra!

Lycka till! :) Edit: Oj, vad långt det blev.

Kaerra
2011-06-28, 00:50
Ok, ska göra som du säger... det kanske så att jag körde för lätt för att se större resultat?!.

Alltså ska jag vara ärlig så köra lätt o se större resultat det tror jag inte på, jag tror på att man måste slita, kämpa varjedag, för att kunna få se sina resultat. Rom byggdes inte på en dag*flex*

Jag fick tips av någon angående detta, det skulle inte vara någon problem att köra de tillsammans eftersom de muskelgrupperna är så långt från varandra.
Vad tycker du?

ok, ska mäta om nu och registrera nya siffror ^^.

Tack Kaerra, jätteschyst att du hjälpte ;)

Varsågod alltid kul att hjälpa till:D

Kaerra
2011-06-28, 00:57
Igår :
ben, axlar och mage

Knäböj 2*10 1*6 1*1, 4*5
Benspark 4*15 25kg
Vadpress 4*15

Crunches 15*2

Hantellyft 2*10 1*6 1*1, 4*15

- Ska anteckna vikterna framöver ^^

Någon kommentar på vad jag borde ändra/tillägga här?
Borde jag köra vidare med att träna axlar tillsammans med ben?


Det beror faktiskt på vad du själv tycker jag hade aldrig lyssnat på vad någon annan säger MAN SKA GÖRA SÅHÄR, DET HÄR ÄR BÄST.. bla bla bla
utan funkar det bra för dig att köra axlar ben o mage tillsammans.


Men jag tycker du borde köra fler övningar.. typ såhära

Ben (Knäböj,framsida lår = iaf 1övning Baksida = 1iaf en övning
Axlar (Nån form av axelpress, sidolyft, och baksida axlar)
Mage (crunches och någon annan övning du gillar)

Alltså jag vill få fram att jag tycker du ska höja antalet set också:D bara vad jag tycker men jag gillar juh högvolyms träning:D