handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag ge min farsa för råd så han går ner i vikt?


Status Quo
2011-06-22, 18:45
Min far väger ca 100 kg på ca 175 cm. Han är ca 65 år och har högt blodtryck, 155/90 eller nåt sånt. De viktminskningsförsök han har gjort hittills har fungerat som så att han typ inte äter nånting förrän han verkligen måste, och då äter han inte nyttigt utan typ majonäsmackor eller äter ute. Han äter aldrig någon frukost för han han tycker det är äckligt att äta på morgonen. Han är allmänt kräsen med maten han äter t. ex inte ris, pasta, kyckling.

Så nu funderar jag på hur jag ska hjälpa honom med hans viktnedgång. Att räkna kalorier eller ha ett fast kostschema kommer aldrig funka. Jag tänkte råda honom att äta gröt och kokt ägg på morgonen. Sedan ska han äta var femte timme och före varje mål ska han äta 1-2 kokta ägg för att dämpa hungern så att han inte frossar i dålig mat. Har nån bättre tips?

Tillägger att han arbetar fysiskt 1-2 timmar per dag.

kettlebellGuden
2011-06-22, 18:48
Se till att han får in någon form av styrketräning.

Utöver det så tycker jag personligen att tallriksmodell 2.0 fungerar hur bra som helst. 1/3 kött (dvs. fisk, kyckling, kött), 1/3 bönor/linser, 1/3 grönsaker. På tre mål om dagen dårå.

och proteinshejkar som mellanmål. för att dämpa hungern så att säga.

Status Quo
2011-06-22, 18:54
Se till att han får in någon form av styrketräning.

Utöver det så tycker jag personligen att tallriksmodell 2.0 fungerar hur bra som helst. 1/3 kött (dvs. fisk, kyckling, kött), 1/3 bönor/linser, 1/3 grönsaker. På tre mål om dagen dårå.

och proteinshejkar som mellanmål. för att dämpa hungern så att säga.

Isåfall får jag laga maten åt honom för det där är alldeles för specifika råd för honom som han aldrig skulle kunna följa. Jag tror han skulle tycka maten var äcklig också. Och så skulle han aldrig dricka pulver heller. men tack iaf.

Skickar ut en till fråga: Kan det vara farligt att äta 4-5 ägg om dagen?

willtjam
2011-06-22, 19:05
Isåfall får jag laga maten åt honom för det där är alldeles för specifika råd för honom som han aldrig skulle kunna följa. Jag tror han skulle tycka maten var äcklig också. Och så skulle han aldrig dricka pulver heller. men tack iaf.

Skickar ut en till fråga: Kan det vara farligt att äta 4-5 ägg om dagen?

Nej.

King Grub
2011-06-22, 19:08
Nej.

Det kan du inte säga med någon säkerhet när det handlar om en 60-åring som redan har metabola störningar.

mini
2011-06-22, 19:09
Vill han gå ner i vikt?

Status Quo
2011-06-22, 19:12
Vill han gå ner i vikt?

Ja

Rickard
2011-06-22, 19:16
Skicka honom till någon som han får betala för att denna ska väga honom och tala om att han inte ska äta massa skräp. Se till att det blir uppföljningar hos samma person. Det är den effektivaste metoden.

mini
2011-06-22, 19:23
Om han vill gå ner så kommer han vara tvungen att göra förändringar. Han måste förstå varför han är överviktig och hur han ska kunna ändra sina vanor till sundare. Jag tror att tipset att gå till en duktig dietist eller kostrådgivare eller kanske viktväktarna är bra. Han kommer inte gå ner i vikt genom att lägga till fyra ägg om dagen. Han behöver en långsiktig och hållbar förändring.

willtjam
2011-06-22, 20:54
Det kan du inte säga med någon säkerhet när det handlar om en 60-åring som redan har metabola störningar.

Jag trodde han frågade generellt.

Gurkyngel
2011-06-22, 21:06
Pappa behöver kunskap. Han behöver förstå hur han ska gå tillväga och varför han ska göra just så...
Prata med en dietist varför inte? Om du inte tycker att informationen från dig räcker.
Berätta för honom att du vill hjälpa till, att du är orolig för hans hälsa.

beckman88
2011-06-23, 08:46
Vad ska jag ge min farsa för råd så han går ner i vikt?
.

Hej pappa, här är nummret till en person som har just detta som yrke. De kallas prsonliga tränare.

z_bumbi
2011-06-23, 09:49
Börja med något som är positivt. Om det sen är motion eller kosten spelar ingen större roll men det gäller att välja något som har stor chans att genomföras.
T ex en promenad x antal gånger i veckan, att äta en portion grönsaker mer per dag, att göra ett visst antal övningar med kroppen hemma eller att gå till gymmet två gånger i veckan. OBS! Välj en sådan sak att börja med och lägg det på en rimlig nivå.
Gäller det träning så har du möjlighet kan du kanske vara med då och då för att få det att börja flyta?
Sen lägger ni till en sak i taget och det behöver fortfarande inte vara något stort och banbrytande för att få bra effekt.

Sen kan jag fundera lite på vad du säger om maten till honom iom att du ser det som ett problem att han inte äter kyckling, ris och pasta. Inget av det är på något sätt nödvändigt för att leva hälsosamt.

Erkii
2011-06-23, 12:08
Jag tycker precis som en del andra här i tråden. Försök att få honom att förstå att det kommer innebära förändringar i hans liv. Det är han säkert redan medveten om det är nog där motståndet sitter lite grann för vilken 60 åring vill ha en förändring? Man går ju inte ner i vikt utan att ändra på något i sitt sätt att leva men det är jobbigt att behöva anstränga sig. Det är därför aftonfabeln m fl kör sina "Få fightclub kroppen till midsommar" den 18 juni. Det kostar på att hålla sig i form men till slut blir det en livsstil och då är det inte jobbigt längre utan det är ens normala liv.

Jag tror att det skulle vara bra om han kommer igång och märker en liten förändring på sin kropp och på hur han mår. Då blir det helt plötsligt intressant och då kommer han vara villig att gå längre och testa nya saker. Första trappsteget är det högsta sen blir stegen lägre och lägre, till slut blir det nedförsbacke.

Måltidsersättning kan vara ett alternativ till frukost. Jag har också svårt att käka på morgonen. Kolla Dalblads Pharma diet. Den är god också vilket underlättar! Köp en burk och låt honom testa, hatar han det så får ni ta till andra alternativ.

Lycka till och hälsa gubben att det är dags att ta tag i det här nu! :)

Nykropp
2011-06-23, 21:45
Är inte detta ett ypperligt tillfälle för far och son att börja styrketräna tillsammans?

Sparven från Minsk
2011-06-25, 09:46
Släpp gaffeln och rör mer på sig, works every time :thumbup::thumbup: