handdator

Visa fullständig version : Amerikansk fotboll -styrka?


Storbull
2011-06-22, 17:48
Hej!

Undrar om någon här inne har koll på vad nivån ligger styrkemässigt hos spelarna i NFL?
Tänkte främst basövningarna.

HulkH
2011-06-22, 17:57
Rätt höga tror jag, dom e ju rätt biffiga med samtidigt väldigt explosiva.

Järvskan
2011-06-22, 18:06
Beror givetvis på vilken position de spelar på, men jag skulle våga påstå att linjemännen bänkpressar över 200kg och knäböjer över 300kg.

Järvskan
2011-06-22, 18:08
Rekord i bänkpress: 49 reps på 102kg, och då var det en draft prospect:

http://www.nfl.com/videos/nfl-combine/09000d5d81e843bc/Paea-sets-bench-press-record

lorithas
2011-06-22, 18:15
Hårda killar.

Tryman
2011-06-22, 19:16
Olika positioner kräver som sagt olika egenskaper. De flesta i NFL är extremt bra på de egenskaper de behöver vara bra på. Sen är de nog inte 100% rena i NFL, kan tänka mig att det är 0 tester där.

Storbull
2011-06-22, 19:27
Hade varit skoj att veta, har själv börjat lira AF som linebacker.

49 reps på 102 kg stark kille

Big Sleazy
2011-06-22, 20:18
Majoriteten i NFL är väl dopade? I alla fall alla linebackers?

Järvskan
2011-06-22, 21:54
Majoriteten i NFL är väl dopade? I alla fall alla linebackers?

Alla spelare är dopade, med undantag för kickern och punt returnern :)

StarkaUlf
2011-06-22, 22:00
Olika positioner kräver som sagt olika egenskaper. De flesta i NFL är extremt bra på de egenskaper de behöver vara bra på. Sen är de nog inte 100% rena i NFL, kan tänka mig att det är 0 tester där.

Yepp, inga tester där :) skulle säga att 95% använder sig av otillåtna medel :)

cero
2011-06-22, 23:09
95% använder sig av otillåtna medel

Bara?








:D

Storbull
2011-06-23, 13:39
Jag antog att de flesta som spelar i NFL är dopade men oavsett hade det varit intressant att veta vad dom ligger på för vikter.
Någon som vet?

Järvskan
2011-06-23, 17:25
Ställde frågan i ett annat forum och fick följande svar:

Brian Orakpo, linebacker:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Brian-Orakpo-UT-vs-A%26M-11-27-08_%282%29.jpg/200px-Brian-Orakpo-UT-vs-A%26M-11-27-08_%282%29.jpg
515lbs (233kg) i bänk och 600lbs (272kg) i böj

LaDainian Tomlinson, runningback:
http://sports.popcrunch.com/wp-content/uploads/2009/03/ladainian-tomlinson-stays-with-chargers.jpg
610lbs 276 i i bänk och 820 x 3 (371kg) i en "safety squat"-anordning

Chris Snee, guard:
http://cache.boston.com/resize/bonzai-fba/Globe_Photo/2008/02/01/1201922052_4929/539w.jpg
675lbs (306kg) i bänk

Järvskan
2011-06-23, 17:29
Jag bör väl inflika att dessa spelare är bland de allra starkaste på respektive position.

MtotheM
2011-06-23, 18:12
Skulle dock vilja se utförandet på dessa lyft då jag har sett ett gäng som spelar amerikansk fotboll böja. Eller aa, snarare så såg jag INTE dom böja då det dom gjorde var typ gå ner 5cm, och sedan upp. (inte säkert att så är fallet för dom ovannämnda)

HulkH
2011-06-23, 18:18
Håller med att jag också vill se utförande, men 300 kg i "gym"bänk e faktikst rikigt imponerande. Inga små gossar vi snackar om här.

Zoidy
2011-06-23, 18:19
Dock verkar de vara enormt mycket mer seriösa med att lära ut riktiga frivändningar och böjar osv i USA för ungdomarna än vad vi är i Sverige, så jag tror nog de kan se bättre ut än vad man tror

Zoidy
2011-06-23, 18:28
DeFrancos gym i USA har ju en hel del amerikanska fotbollsspelare som tränar där, och deras böjar brukar se ut på ett ungefär såhär (ja de kör ofta mot låda):

WXMRIc0MkeM

eDMYPhNwZCw

Så himla dåligt djup tycker jag inte det är med tanke på vikterna de lyfter

johanhej
2011-06-23, 18:39
Dock verkar de vara enormt mycket mer seriösa med att lära ut riktiga frivändningar och böjar osv i USA för ungdomarna än vad vi är i Sverige, så jag tror nog de kan se bättre ut än vad man tror

Jag kan instämma på detta. De flesta High Schools har weight lifting som en kurs. Precis som för alla andra kurser så läser man detta en timme per dag. Det som görs är i princip bara styrke- samt tyngdlyft.

Storbull
2011-06-23, 19:18
Tack för svaren!:hbang:

Järvskan och zoidy ni har gått in för det hårt lagt upp bilder å allt :)
Trodde dock att linebacker´s skulle vara starkare i böj och bänk men där ser man.

Är det vanligt att dom kör böj med stopp?

te1on
2011-06-23, 19:23
http://fastandfuriousfootball.com/?page_id=11

Scrolla längst ner till Workouts.
Kanske kan vara till intresse i denna tråd.

cero
2011-06-23, 21:08
Vad är världsrekordet i RAW-bänkpress? Behöver något att jämföra med.

MtotheM
2011-06-23, 21:23
Vad är världsrekordet i RAW-bänkpress? Behöver något att jämföra med.

715pounds tror jag av Scott Mendelson ~324.3kg

6bu9csQC45c

(Han blir tom. passad av hulken xD)

Exdiaq
2011-06-23, 21:24
Olika positioner kräver som sagt olika egenskaper. De flesta i NFL är extremt bra på de egenskaper de behöver vara bra på. Sen är de nog inte 100% rena i NFL, kan tänka mig att det är 0 tester där.

For those interested in how the testing of NFL players for steroids takes place, following are the facts:
The policy, as agreed to in the Collective Bargaining Agreement, states that testing “will be directed by the Independent Administrator on Anabolic Steroids and Related Substances (‘Independent Administrator’).”

The details of the notification process are determined by the independent specimen collector group, approved by the Independent Administrator, and reviewed by the NFL and the NFL Players Association.

Together with many other procedures under the policy, the process is designed to ensure that players are tested with minimal notice on the same day, and that the specimens provided are valid, and have not been diluted, substituted, or adulterated.
“We have absolutely no doubt that the specimen collectors are carrying out their duties in a professional and effective manner,” said Adolpho Birch, NFL vice president of labor relations.

Other facts on NFL steroid testing:
Most players provide their specimens immediately upon notification. For those who cannot produce a specimen immediately, the collectors remain on site, are aware of the team’s meeting and practice schedule and can monitor the players’ movements. Players who do not provide timely specimens are considered to have missed the test and are referred for disciplinary review.

Unlike other testing organizations, the NFL’s protocols require players to be completely free of clothing from their knees to the top of their heads, to present government-issued photo ID, and to provide the specimen via direct frontal observation to preclude the use of devices or other methods to evade testing.

Laboratory procedures are specially geared to confirm that the sample is valid and to check for dilution, adulteration and the presence of masking agents.

More than 14,000 specimens are collected per year, far more than any other organization.

The NFL policy and protocols, including those for players who do not produce a specimen immediately, have been thoroughly reviewed by World Anti-Doping Agency headquarters personnel in Montreal.”

Länk (http://nfllabor.com/2010/08/23/the-facts-on-nfl-steroid-testing/)

Exdiaq
2011-06-23, 21:27
Nej, det är klart en stor del inte gör godkända lyft på en SL/OL-tävling, men det är knappast kassa utföranden samt så tränar de inte för att följa alla regler sådana tävlingar har.

Carcer
2011-06-23, 22:17
Dom kör tester där, så nej alla är inte dopade.
Däremot så har dom ett rejält feeder system, kan komma ihåg fel men tror det var 1.5 miljoner som spelade på collage och de tar ut de 500 bästa till nfl.
Så räkna med att alla har bra genetik osv :)

Carcer
2011-06-23, 22:20
Här är en länk till en intervju av Rippetoe med John Welbourn är nfl veteran. Welbourn blev förövrigt avstängd från nfl på grund av doping. Sevärd intervju.

http://startingstrength.com/index.php/site/starting_strength_series_--_john_welbourn/

Zoidy
2011-06-24, 10:43
Jag kan instämma på detta. De flesta High Schools har weight lifting som en kurs. Precis som för alla andra kurser så läser man detta en timme per dag. Det som görs är i princip bara styrke- samt tyngdlyft.

Dessutom ska man veta att i USA får de gymma som del av sin sportträning redan på high school nivå också, och de får väldigt ofta lära sig frivändningar och annat, det är absolut inte lika löst kring styrketräning i USA som det är här

Zoidy
2011-06-24, 10:45
Är det vanligt att dom kör böj med stopp?

Tror inte det egentligen, men jag vet att just det gymmet kör mycket böjar mot stol/bänk. Och de har ju en väldigt hög andel av just amerikanska fotbollsspelare. Hur vanligt det är på andra gym vet jag inte. Tror inte man brukar göra det på vanlig high school/college nivå iaf av det jag sett

Vinter
2011-06-24, 10:57
100-150kg i bänk var inget ovanligt bland linjespelare även på highschool, man kör ju styrketräning offseason. I college är det inte ovanligt att folk kanappt får speltid första och andra året om de inte har tillräckligt bra träningsresultat, så det finns en väldigt lång styrketräningstradition innan man ens blir påtänkt för att draftas till NFL.

Denvilde
2011-06-24, 13:44
Hörde Adam Corolla(amerikansk radiopratare) prata om sin football bakgrund och har för mig att han sa att hans coach satte upp knäböj och bänkmål för spelarna, om de inte klarade av dessa fick de inte ens lira, de var i ~16 års åldern kanske.

EeJay
2011-06-26, 09:19
Skulle dock vilja se utförandet på dessa lyft då jag har sett ett gäng som spelar amerikansk fotboll böja. Eller aa, snarare så såg jag INTE dom böja då det dom gjorde var typ gå ner 5cm, och sedan upp. (inte säkert att så är fallet för dom ovannämnda)

Nej, i USA använder man höftled under knäled.

Anledningen till dessa grunda knäböj i sverige är att förbundets fysansvarige menar på att en "hit position", där trippelextensionen är som starkast, är dit man ska böja för att träna enligt idrotten. Det resulterar dock i sjukt otillförlitliga testvärden (då spannet på typ 3 grader kan innebära en total kollaps nedåt eller möjlighet att kunna böja hur mycket som helst).

Enligt (Cook, G. (2003). Athletic Body in Balance) har division 1 spelare i college följande (urval) 1RM i medianvärde
Bänkpress
Offensiva Linjemän: 175kg
Linebackers: 163kg
Defensiva Backar: 140kg

Knäböj
Offensiva Linjemän: 241kg
Linebackers: 216kg
Defensiva Backar: 189kg

Styrkefrivändning
Offensiva Linjemän: 134kg
Linebackers: 139kg
Defensiva Backar: 122kg

Här är en NFL-linebacker från när han gick i college där han var helt dominerande på sin position.

http://www.youtube.com/watch?v=VIsvP0FEeTo

Grym teknik *rolleyes* men imponerande resultat
Han gjorde 25 reps på 100 i bänk på sin combine.

Mer imponerande blir allting när man slänger på agilityövningarna.

4.56sek 40 yards sprint
4.51sek 20y shuttle (övningen: http://www.youtube.com/watch?v=Ow16KfeKOvU )
7.15sek 3-cone
37" vertikalhopp (övningen: http://www.youtube.com/watch?v=sLs6CxMGV0A )
10'4" grodhopp

fick även 26 i wonderlic-testet som bedömer kognitiv förmåga lika mycket som average guarden (smartaste killen på plan)

cokemobil
2011-06-26, 12:47
Hörde Adam Corolla(amerikansk radiopratare) prata om sin football bakgrund och har för mig att han sa att hans coach satte upp knäböj och bänkmål för spelarna, om de inte klarade av dessa fick de inte ens lira, de var i ~16 års åldern kanske.

Visste inte att han höll på med AMF. Boxning är ju annars hans sport.

Vad gäller dopingen har jag personligen inga som helst problem med att de här killarna tänjer lite på gränserna. Det är en så fruktansvärt fysiskt krävande sport att det liksom blir ett måste känns det som.
Många spelare är mer eller mindre idrottsinvalider när de lägger av. Om jag inte är helt ute cyklar här, så har jag för mig att vissa t.o.m dör i förtid p.g.a smällarna de tagit under karriären. Någon får gärna rätta mig om jag har fel..

Har hört vissa experter säga att sporten troligtvis kommer förbjudas i den form den utövas för tillfället eftersom smällarna och krafterna som genereras bara verkar tillta.
Ett första steg man pratar om är att förbjuda hur spelarna starta när bollen sätts i spel- från dagens 'three point stance' till att starta stående(endast fötterna i marken).

Tycker alltid det är lustigt när folk nedvärderar hårdheten i AMF pga att spelarna är så skyddade eller w/e det nu är de klagar på.

z_bumbi
2011-06-26, 12:53
I college är det inte ovanligt att folk kanappt får speltid första och andra året om de inte har tillräckligt bra träningsresultat,

Gäller de träningsresultaten styrka och kondition så förstår jag inte syftet?

EeJay
2011-06-26, 21:29
Gäller de träningsresultaten styrka och kondition så förstår jag inte syftet?

Nej inte kondition. Endast styrka.

Du kan vara hur tekniskt duktig som helst i Amerikansk Fotboll, saknar du fysiken kan du inte hävda dig på plan (i USA). Därför får sällan en förstaårare speltid då dessa oftast inte gymmat på sig tillräckliga resultat.

LeBron
2011-06-26, 22:08
Alla spelare är dopade, med undantag för kickern och punt returnern :)

Quarterbacks också :)

Diggar deras vertical jumps, över 40 inches(1M) på de flesta runningbacks, helt sjukt vilka atleter det finns :D

filmjölk
2011-06-26, 23:42
Jag skulle tippa att de tar en sisådär 230 i bänkpress, komplett med studs, rövlyft och 50cent på stereon med passare som curlar 40-50kg av belastningen.

300kg i nästan paralellt med golvet-böj samtidigt som tränaren skriker "get some! Your an animal! This is how we do, or whatnot!" eller något annat klämkäckt.

280/200/260 skulle jag tippa att de absolut största och starkaste gör på riktigt. De siffrorna drar jag rätt ur stjärten.

Vinter
2011-06-26, 23:45
Gäller de träningsresultaten styrka och kondition så förstår jag inte syftet?

Det beror nog på att de väljer många spelare som spelmässigt har potential men som måste växa in i sin storlek. De flesta är ju runt 18 när de får sitt stipendium. Det är ju sista året studenter som spelar mest.

Zoidy
2011-06-27, 12:11
Jag skulle tippa att de tar en sisådär 230 i bänkpress, komplett med studs, rövlyft och 50cent på stereon med passare som curlar 40-50kg av belastningen.

300kg i nästan paralellt med golvet-böj samtidigt som tränaren skriker "get some! Your an animal! This is how we do, or whatnot!" eller något annat klämkäckt.

280/200/260 skulle jag tippa att de absolut största och starkaste gör på riktigt. De siffrorna drar jag rätt ur stjärten.

De har ju spelare som väger 140 kg som har styrketränat sen de var 13, plus att en hel del av dem med säkerhet roidar, det är klart det finns flera som är riktigt jävla tokstarka? Dessutom pratar vi om USA där gymträning är väldigt prioriterat från låg ålder. Deras bästa atleter är jävligt duktiga på många sätt, det kommer man inte ifrån

filmjölk
2011-06-27, 12:42
, det är klart det finns flera som är riktigt jävla tokstarka?

Japp, därför gissar jag på runt 280/200/260, det är tokstarkt.

Zoidy
2011-06-27, 15:06
Japp, därför gissar jag på runt 280/200/260, det är tokstarkt.

Lät som att du trodde väldigt lite om dem bara, men jo det är tokstarkt

Storbull
2011-06-27, 19:55
Tack för ni bidragit med intressant läsning!

Är lite sugen på läsa på college samtidigt som jag spelar AF dock har jag lirat väldigt lite men å andra sidan hävdar jag mig styrkemässigt om man kollar urvalet på college.

Men är det verkligen så att en stor majoritet av spelarna får men p.g.a just sporten!?

Exdiaq
2011-06-27, 23:21
Hittade den här artikeln när jag satt och slösurfade på jobbet. Den handlar om en av mina absoluta favoritspelare och skulle faktiskt kunna säga idol också; James Harrison, LB i Pittsburgh Steelers. Nu senaste säsongen dominerade han rätt rejält emellanåt.

The workout routine of James Harrison has turned him into one of the strongest football players of this generation and he now boasts one of the most muscular physiques in the NFL. James Harrison has an unparalleled work ethic that allows him to remain intense for several hours in the gym.

Harrison, linebacker for the Pittsburgh Steelers, works on his beastly stature with strength coach Steve Saunders of Power Train Sports Institute in Pittsburgh. Harrison never builds up toward a one-rep max in any lift. While he can bang out 600 pound squats for 8 reps, a 425 pound bench press for 5 reps, and dips with 250 pounds attached to him, he trains for muscular endurance, explosiveness, and sturdiness to fend off injuries.

"To me, it's as important as the play-book," Harrison says of his time in the gym. "It's good to know what to do, but I could put my son out there and tell him what to do. Unless I have the strength and speed, knowing the playbook does me no good." Harrison is a beast on the field and is probably the most feared hitter in the league and with good reason. While he has been fined several times for some controversial head hits, Harrison can lay just as much as boom with his clean hits. Some of the tackles he has made are similar to suplexes that pro wrestlers use. Perhaps he has a career in the WWE when he's done with his football career.

This beast known as the Silverback, who won a Defensive Player of the Year Award and was a big piece to the 2008 Steelers Championship run has a workout routine that is comparable to few. As shown in Muscle and Fitness magazine, here is a modified version of the off-season upper-body routine that Steve Saunders of Power Train Sports Institute in Pittsburgh designed for Harrison.

EXERCISE SETS REPS REST (SEC.)

A1 BAND-ACCELERATION FLAT BENCH PRESS 4 8 120

A2 TYPEWRITER WEIGHTED CHIN (1) 4 6-8 120

B1 HIGH-INCLINE SPEED DUMBBELL PRESS 3 8-10 90

B2 PRONE ARC DUMBBELL ROW (2) 3 8-10 90

C1 BAND ROW WITH ROTATION 3 8-10 90

C2 DROP LATERAL RAISE (3) 3 8-10 90

(1) Pull your chin to your left hand and then your right - mirroring
the movement of a typewriter - then come back to center and down.
(2) Pull the dumbbell in an arc toward your hip.
(3) Release the dumbbells at the top of the movement, catch them 1/4 of
the way down and fire them back up to parallel.

Harrison is an incredibly strong guy and has been noted to have once benched 20 reps of 350 pounds without warming up or even changing out of his street clothes. Harrison's strength and intensity on the field has propelled him from being just an average football player to one of the best. He came into the league with a chip on his shoulder and criticized for his lack of knowledge for not knowing defensive schemes or the playbook. He has since learned to always be in the right place at the right time and has proved all of the naysayers wrong. I'm sure all of the coaches in the league who passed on him are beating themselves up now. Looks like Harrison got the last laugh hoisting his Defensive Player of the Year Award and the Lombardi Trophy over his head.

Länk (http://www.muscleprodigy.com/james-harrison-workout-arcl-1254.html)

wgcBa8kFilI
ZSzBts1bDoI
tK-ikJllLyQ

Storbull
2011-06-28, 00:25
Intressant det han säger -"It's good to know what to do, but I could put my son out there and tell him what to do. Unless I have the strength and speed, knowing the playbook does me no good."

Styrka och att kunna utveckla sin styrka så snabbt som möjligt, men var går gränsen tror ni? När blir man för stark eller troligare när blir man för stor(otymplig) för att kunna explodera iväg så snabbt som möjligt.

Zoidy
2011-06-28, 10:22
Intressant det han säger -"It's good to know what to do, but I could put my son out there and tell him what to do. Unless I have the strength and speed, knowing the playbook does me no good."

Styrka och att kunna utveckla sin styrka så snabbt som möjligt, men var går gränsen tror ni? När blir man för stark eller troligare när blir man för stor(otymplig) för att kunna explodera iväg så snabbt som möjligt.

Beror ju helt på vilken position man spelar som, finns ju som sagt killar som ligger en bra bit över 100 utan att det skapar några problem. Running backs behöver såklart vara lite lättare, ska man spela som linebacker så behöver man vara tyngre. Beror vilken typ av spelare du pratar om helt enkelt

Storbull
2011-06-28, 12:04
Beror ju helt på vilken position man spelar som, finns ju som sagt killar som ligger en bra bit över 100 utan att det skapar några problem. Running backs behöver såklart vara lite lättare, ska man spela som linebacker så behöver man vara tyngre. Beror vilken typ av spelare du pratar om helt enkelt

beror väl egentligen mest på längden -desto längre du är desto mer muskler kan du ha utan att bli otymplig.
Jag menar generellt hur mycket muskler man kan ha i förhållande till sin längd innan man börjar tappa acceleration -desto tjockare ben desto bredare sprint (otympligare).

Men jag inser att det är ju emperisk data i form av olika positioner som du säger, hur mycket spelare som minst vägt resp. vägt mest på de olika poritionerna det spannet som blir är ju det optimala.