handdator

Visa fullständig version : Vilovecka / Intervall?


Arwen
2003-12-11, 22:01
HUr lägger ni in era viloperioder? Passar på när jobb/studier eller sjukdom/skada kräver det? På känsla? Efter strikt kalender?:confused:

Tänkte köra ett uppehåll 7-14 dagar över jul & nyår eftersom jag känner mig lite sliten av jobb, träning & förkylning. Läge att vila & äta lite extra.:eating:

Nalle_Björn
2003-12-11, 22:32
Jag tar vilovecka efter den åttonde veckan. Förutsatt att jag inte åker på någon skada som har varit fallet de två senaste viloperioderna. Det är främst axlarna och handlederna som säger till när har blivit dax.

z_bumbi
2003-12-11, 22:33
Kör träningen uppdelad i fyraveckorssegment och har två typer av återhämtningsperioder, lugn vecka och vilovecka.

Lugn vecka kör jag reducerad mängd träning, blir vanligtvis bara ett pass där jag kör antingen hela kroppen eller (oftast) bara prioriterade muskelgrupper/övningar. Detta ligger var fjärde vecka om det inte är en vilovecka.

Vilovecka kör jag helt utan styrketräning och de ligger med 8-20 veckors mellanrum beroende på hur sliten jag är.

V 1-3 träning som vanligt.
v 4 Ett pass
v 5-7 träning som vanligt
v 8 vilovecka alt ett pass.
osv.

Ovanstående är inte hugget i sten utan känner jag mig extra sliten eller inte har tid att träna så är det klart jag vilar något pass extra då och då men det är väl sånt som händer de flesta.

Detta upplägg grundar sig på att jag har en usel återhämtning samt inte kan pressa kroppen fullt ut då jag vet att jag inte kan belasta immunförsvaret hur som helst då jag har en autoimmun sjukdom (Crohn).
Jag ser dock inget fel i att använda en liknande uppdelning för någon som är fullt frisk då man ju kan pressa sig mycket hårdare de veckor man tränar fullt om man vet att kroppen får vila rejält så pass ofta.

Dr.Stein
2003-12-12, 19:55
Själv tar jag endast vilovecka på känsla, när jag e skadad eller sjuk, vilket inte inträffar alltför sällan tyvärr:( Har inte tränat särskilt länge iofs (3 mån)

Survivor
2003-12-12, 20:13
Originally posted by Arwen
HUr lägger ni in era viloperioder? Passar på när jobb/studier (...) kräver det?
Exakt. :whipped: :hbang: