handdator

Visa fullständig version : Stora problem med deff


Armadillo
2011-06-22, 12:04
Har ett litet problem med min "deffperiod". Problemet jag har är att jag inte går ner i fettmassa utan i muskler istället, och ganska rejält också..

Ska börja med att förklara lite hur allt började.
Var hyffsat sjuk för 3 år sen och gick ner så pass mycket vikt att det var en fara för mitt liv. Hade en period på några månader då jag i princip knappt åt något. Men när jag blev frisk gav jag mig fan på att gå upp i vikt med hjälp av träning och kosttillskott. Gick upp nästan 15 kilo på bara nån månad, och det var knappt något som satte sig runt magen. Utan allt satte sig perfekt.

Fortsatte träna och gå upp i vikt tills jag nådde ca 79kg på mina 184cm.
Efter det strulade jag med träningen under 1-2 år och mina muskler blev mindre samt att jag la på mig fett runt magen.
Sommaren började komma och istället för att börja bulka igen så bestämde jag mig för att testa deff, då jag hellre ville vara lite mer "slim" utan mage än fet med muskler på sommaren.

Har strulat med träningen men ätit betydligt mindre än innan, gått ner ca 2-3 kilo genom att bara äta mindre helt enkelt. Nu är dock problemet att jag knappt gått ner något i fett, utan tappat mycket över bicepts, bröst och lår.

Mina ben är betydligt tunnare och knappt några bröstmuskler längre, armarna ser smala ut men fettet runt magen har inte rört sig en cm. Vafan är det som händer?

Visst, har inte tränat mycket, men kroppen borde väl ta av fettreserverna iaf?
Nu har jag tappat nästan all motivation och förstår ingenting.

Nu har jag inte värsta kaggen som många av er tror, men lite "kärlekshandtag" och rund mage. inget som sticker ut längre än vad mina bröst gör när jag står upp om ni förstår :)

Men det stör mig iaf. Vad gör jag för fel? Jag vet många som gått på diet utan träning som förlorat massor av fett och slimmat ner sig, men jag förlorar inget fett verkar det som. Utan bara muskler och massa som sitter "rätt".

Min värsta mardröm är att se ut som Stig Helmer i sällskapsresan och börjar ju snart likna det. Hemskt.

Vad tycker ni? Har jag fortfarande chans att slimma ner fettet innan sommaren är helt över? Väger nu 73kg men ser ganska stor ut för min vikt. Har ganska stort skelet, bröstkorg, axlar osv.
Och hur ska man göra? Jag vet att punkförbränning inte funkar men iom att i princip allt fett sitter runt magen så borde det försvinna om man äter mindre kcal än vad jag gör av med. Men nä, kroppen tycker jag ska behålla mina fula fettreserver och ta av mina muskler istället. Vafan...

Om jag ligger på rygg, spänner magmusklerna så är det kanske 2-3 cm tills magmusklerna, så det är inte jättemycket, många skulle säga normalt..
Men tycker själv att det borde gå snabbt att fixa..

Många tror säkert att jag ändå inte äter rätt, men det gör jag.
Dricker aldrig läsk, äter inte godis eller chips. Äter ingen skräpmat utan mest hemlagat i små portioner. Frukost, lunch, middag. Inget mer.
Har räknat på kalorier och fett intag. Ligger på dagligt behov på allt förutom kcal där jag pendlar mellan -700 till -500 varje dag.


Målet är inte att få rutor, bara ha platt mage.
Sen till vintern tänkte jag börja träna hårt igen men med mer tanke på vad jag äter.


Ursäkta havet av text, kände för att skriva av mig lite, blir så ibland.
Men till ämnet, hur ska jag göra? Hur lång tid kommer det att ta? Och hur mycket mer muskler kommer jag förlora innan jag nåt mitt mål?
Finns det nån formel för vad kroppen tar av när man går på diet?
T.ex. 50% muskler 50% fett, och när man tränar är det 20% - 80%?
Finns det något som gör att man bränner fortare? Något tillskott man kan köpa för att öka förbränningen men som inte är skadligt på något sätt?
Har aldrig tagit något förutom protein och är fortfarande skeptisk, men hårda tider kräver hårda tag.

Tabbe
2011-06-22, 12:08
Hur äter du? Hur tränar du?
Vad ligger ditt protein intag på/dag?

Det som en viktuppgång består av, består ofta en stor del av viktnedgången av.

Armadillo
2011-06-22, 12:23
Börjar dagen med att antingen bara äta en banan, sen efter 1-2 timmar äta några mackor på jobbet med vatten som dricka. Eller så börjar jag med att äta 3 ägg och 2 mackor på morgonen.
Lunch blir det ofta en sallad med antingen räkor eller kyckling/tonfisk utan dressing.
Ibland kan det också bli thaimat som är lite mer kalorifattig.

Sen går det ca 5-6 timmar innan jag äter middag, då oftast torsk/lax med lite ris eller kött med 2 potatisar. Köttfärs kan också förekomma.
Dricker en protein dryck på morgonen, och en på kvällen när jag tränar.
Whey-80. Tränar jag inte så dricker jag heller inget protein.
Thats it.

Nu var det ca 20 dagar sen jag tränade senast men det brukar vara låga reps med höga vikter för att behålla styrkan. 2 gånger i veckan.
Bröst, biceps, triceps, axlar och lite rygg. Ben har jag inte kört på 1 år.

Har inte tränat på 20 dagar pga att mitt kort gått ut och har inte riktigt råd med ett nytt. Tänkte dock köpa nu till löning.

Vet att jag tränar väldigt lite, men tycker ändå att jag borde förlora fett med tanke på min diet...

Erkii
2011-06-22, 12:36
När man inte tränar försvinner ju pumpet i musklerna vilket gör att man känner sig mindre.

Sen är det viktigt att få i sig protein när man "deffar" eftersom du då ligger lågt på kcalintaget i övrigt. Har du räknat på hur du ligger till kcal-mässigt på en dag? Annars kan jag rekommendera det. Tro att man äter rätt är långt ifrån att VETA att man äter rätt.

Sen låter det inte som att du har sådär jättemycket fett som ska bort och det sista som sitter på magen har jag haft svårt att bli av med. I år ser det dock bättre ut än vad det gjorde förra sommaren. Det beror på att jag har koll på vad jag stoppar i mig, jag började med fettförbränningsträning tidigare (i feb) och jag har ökat proteinintaget/dag.

Du måste röra på dig för att få igång förbränningen och fortsätta träna för att bibhålla dina muskler. Kör igång på gymmet nu när du får cash så kommer du vara tillbaka muskelmässigt (om du kör på) om 3 - 4 veckor.

Och räkna på vad du stoppar i dig!!

Pretorian
2011-06-22, 12:49
Såhär gör jag:

Mat:
Försöker ligga på svagt kaloriunderskott. Mycket protein, 250-300 gram, en del fett och lite kolhydrater. Äter de största målen efter träningen. Tränar ofta fastande.

Träning:
Gymmar 6-9 pass per vecka, nästan ingen cardio. Mixar tung styrka med crossfit.

Detta är ingen regelbok för hur man SKA göra men jag har gjort en del framsteg på detta.

Erkii
2011-06-22, 13:07
Om det är till någon hjälp för dig vet jag inte men så här ser oftast mina dagar ut:

05.25 - BCA
05.30 - 30 min cykel på minsta motståndet men hög intensitet.
06.00 - Vitaminer + omega 3
06.30 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g
09.00 - Knäckebröd (naturellt) + Whey 40 g
11.00 - Lunch t ex 200 g nötfärs med vita bönor och 130 g ris + Whey 30 g
13.00 - Jordnötter (naturella) ca 40 g
15.00 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g + omega 3
16.40 - BCA + Bezerk
17.00 - Träning gym
18.00 - Situps och 90 g gainer + Whey 40 g
20.00 - En burk tonfisk och 130 g ris + Whey 30 g
22.00 - Kasein 80 g + omega 3 och sen är det natti natti.

Jag käkar inte frukost för att jag har svårt för att äta på morgonen samt att jag vill komma iväg till jobbet så tidigt som möjligt så jag slipper trafiken och sen kan jag åka hem tidigt för att träna och ändå hinna med något annat på kvällen.

Lördagar är träningsfria dagar. Onsdagar cyklar jag bara, inget gym.

Jag är 179 cm och väger 82 kg

Inget facit men kan ge en bild av hur man kan lägga upp det...

Armadillo
2011-06-22, 14:54
Vilket sjukt schema du har, blir trött bara av att läsa det haha..
Jag är inte i närheten av ett sånt schema, men det verkar grymt och ska försöka nå nåt liknande.
Jag har laddat ner nån app till min iphone som jag räknat kcal, fett osv de första dagarna sen kört på ungefär samma mängder varje dag.
Med den beräkningen ska jag ligga på ca 5-600 minus i kcal varje dag, och då har jag inte räknat med vissa träningspass.
Och att jag ligger på underskott visar också vågen, då jag gått ner ca 3 kilo,
så där ser jag inget fel.
Därimot när jag tränat på min kost så har jag inte orkat alls.
Första 20 minuter går smort, efter det börjar min energi försvinna och de sista 20 minuterna lyfter jag inte ens i närheten av vad jag gjorde när jag åt bra med mat. Känns som att orken tar slut före styrkan och min kropp får knappt nåt motstånd alls.

Med tanke på vad ni har sagt så lutar det åt att jag
1. Inte får i mig tillräckligt med protein varje dag.
2. Inte rör på mig tillräckligt för att öka förbränningen?
3. Förlite träning för att behålla musklerna.



Men tycker ändå det är skumt att jag verkligen inte tappat en cm runt magen.
Och att bygga + deffa inte funkar vet jag, annars hade jag kört den vägen.. För nu börjar det nästan verka löjligt att deffa pga att jag tappat så mycket muskler.

Jag kan också fått en bild i mitt huvud att deff är mycket enklare än vad det egentligen är. Men efter att ha läst några guider så handlar det mesta om kcal in och kcal ut. Att ligga på underskott är A och O.
Men tydligen inte för mig..

Fru_Flisa
2011-06-22, 18:49
Du bör träna styrka, inte löpning eller liknande eftersom det till största del är styrketräning som får dig att bibehålla muskelmassa vid kcal underskott.

Fjällbrynt
2011-06-22, 19:22
Om det är till någon hjälp för dig vet jag inte men så här ser oftast mina dagar ut:

05.25 - BCA
05.30 - 30 min cykel på minsta motståndet men hög intensitet.
06.00 - Vitaminer + omega 3
06.30 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g
09.00 - Knäckebröd (naturellt) + Whey 40 g
11.00 - Lunch t ex 200 g nötfärs med vita bönor och 130 g ris + Whey 30 g
13.00 - Jordnötter (naturella) ca 40 g
15.00 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g + omega 3
16.40 - BCA + Bezerk
17.00 - Träning gym
18.00 - Situps och 90 g gainer + Whey 40 g
20.00 - En burk tonfisk och 130 g ris + Whey 30 g
22.00 - Kasein 80 g + omega 3 och sen är det natti natti.

Jag käkar inte frukost för att jag har svårt för att äta på morgonen samt att jag vill komma iväg till jobbet så tidigt som möjligt så jag slipper trafiken och sen kan jag åka hem tidigt för att träna och ändå hinna med något annat på kvällen.

Lördagar är träningsfria dagar. Onsdagar cyklar jag bara, inget gym.

Jag är 179 cm och väger 82 kg

Inget facit men kan ge en bild av hur man kan lägga upp det...

Jesus va pulver!!!

C.E.J.
2011-06-22, 20:17
Om det är till någon hjälp för dig vet jag inte men så här ser oftast mina dagar ut:

05.25 - BCA
05.30 - 30 min cykel på minsta motståndet men hög intensitet.
06.00 - Vitaminer + omega 3
06.30 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g
09.00 - Knäckebröd (naturellt) + Whey 40 g
11.00 - Lunch t ex 200 g nötfärs med vita bönor och 130 g ris + Whey 30 g
13.00 - Jordnötter (naturella) ca 40 g
15.00 - Pharma diet 75 g (måltidsersättning) + Whey 30 g + omega 3
16.40 - BCA + Bezerk
17.00 - Träning gym
18.00 - Situps och 90 g gainer + Whey 40 g
20.00 - En burk tonfisk och 130 g ris + Whey 30 g
22.00 - Kasein 80 g + omega 3 och sen är det natti natti.

Jag käkar inte frukost för att jag har svårt för att äta på morgonen samt att jag vill komma iväg till jobbet så tidigt som möjligt så jag slipper trafiken och sen kan jag åka hem tidigt för att träna och ändå hinna med något annat på kvällen.

Lördagar är träningsfria dagar. Onsdagar cyklar jag bara, inget gym.

Jag är 179 cm och väger 82 kg

Inget facit men kan ge en bild av hur man kan lägga upp det...

Varför så in i helvete med pulver under deff?

Erkii
2011-06-22, 20:37
Varför så in i helvete med pulver under deff?

Vem har sagt att jag deffar?

Erkii
2011-06-22, 20:44
Jesus va pulver!!!

Japp! Jag har svårt att få in fler lagade mål eftersom jag har ett jobb att sköta. Sen kompletterar jag vid måltiderna för jag får inte i mig mer mat. Jobbigt att äta hela tiden :). Dessutom kostar pulver mindre per gram protein än t ex kyckling. Jag skulle hellre käka mat men det funkar inte.

Erkii
2011-06-22, 21:00
Vilket sjukt schema du har, blir trött bara av att läsa det haha..
Jag är inte i närheten av ett sånt schema, men det verkar grymt och ska försöka nå nåt liknande.
Jag har laddat ner nån app till min iphone som jag räknat kcal, fett osv de första dagarna sen kört på ungefär samma mängder varje dag.
Med den beräkningen ska jag ligga på ca 5-600 minus i kcal varje dag, och då har jag inte räknat med vissa träningspass.
Och att jag ligger på underskott visar också vågen, då jag gått ner ca 3 kilo,
så där ser jag inget fel.
Därimot när jag tränat på min kost så har jag inte orkat alls.
Första 20 minuter går smort, efter det börjar min energi försvinna och de sista 20 minuterna lyfter jag inte ens i närheten av vad jag gjorde när jag åt bra med mat. Känns som att orken tar slut före styrkan och min kropp får knappt nåt motstånd alls.

Med tanke på vad ni har sagt så lutar det åt att jag
1. Inte får i mig tillräckligt med protein varje dag.
2. Inte rör på mig tillräckligt för att öka förbränningen?
3. Förlite träning för att behålla musklerna.



Men tycker ändå det är skumt att jag verkligen inte tappat en cm runt magen.
Och att bygga + deffa inte funkar vet jag, annars hade jag kört den vägen.. För nu börjar det nästan verka löjligt att deffa pga att jag tappat så mycket muskler.

Jag kan också fått en bild i mitt huvud att deff är mycket enklare än vad det egentligen är. Men efter att ha läst några guider så handlar det mesta om kcal in och kcal ut. Att ligga på underskott är A och O.
Men tydligen inte för mig..

Jag tycker att du ska fokusera på att bygga istället för deff. Kör du på gymmet och går ut och kör 3-4 ordentliga promenader per vecka. Sköter kosten, dvs inget skit, öka proteinet och ligg något under på kcal-intaget. Tänk på att fylla upp glykogenet efter träning. Jag tror det är därför du upplever att du inte har ngt tryck eller ork.

Man kommer i form utan att deffa, tar lite längre tid kanske men det blir nog en sommar nästa är också :). Hellre muskler än smal midja va? Sen vill man ju inte ha buk så klart men det låter det inte som att du har.

vicarious
2011-06-22, 21:20
Vem har sagt att jag deffar?

Ingen. Men TS deffar, och du gav just exempel på ett värdelöst upplägg för deff.

TheMuffin
2011-06-22, 22:06
Mina ben är betydligt tunnare och knappt några bröstmuskler längre, armarna ser smala ut men fettet runt magen har inte rört sig en cm. Vafan är det som händer?

Ben är det första som ryker om man inte tränar dom hårt under deff enligt min erfarenhet! Så har du inte tränat dom på 1 år så har du förklaringen där. Det går heller inte bara att äta "allmänt bra" under deff utan du måste verkligen se över hur mkt protein du får i dig. Undvik även frestelsen att försöka skynda på deffen.... visst du kommer tappa vikt men du kommer inte gilla vad du ser i spegeln.

Erkii
2011-06-23, 05:45
Ingen. Men TS deffar, och du gav just exempel på ett värdelöst upplägg för deff.

Kom med ett bra förslag hur man lägger upp en deff och hjälp honom då!

Dessutom tycker inte jag att han ska deffa, vad är det för mening med att deffa om han inte har några muskler?

vicarious
2011-06-23, 07:04
Kom med ett bra förslag hur man lägger upp en deff och hjälp honom då!

Dessutom tycker inte jag att han ska deffa, vad är det för mening med att deffa om han inte har några muskler?

Skippa den flytande födan i så stor mån som möjligt. Fast föda mättar bättre, vilket gör att man minskar risken att gå hungrig.

Träna tungt med mycket vikt på stången, och träna inte onödigt mycket. Många tenderar att börja träna mer när de deffar, vilket är ganska ologiskt då man faktiskt äter mindre.

Ät mycket protein för att bevara muskelmassan så bra som möjligt, samt ge mättnad. Ligg inte på för stort underskott då man riskerar att tappa muskelmassa, prestera sämre, bli allmänt seg och oduglig i vardagen, samt ökar riskerna för att ge vika för hetsätning.

Det är kort och gott min version av en lyckad deff.