handdator

Visa fullständig version : Ont i höften när den böjs


Madonna
2011-06-22, 11:38
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: 180 cm, 74,5 kg

Smärtbeskrivning: Jag får en ganska dov, djup smärta i leden mellan lårbenet och höftbenet. Kan inte få fram smärtan genom att trycka någonstans, utan den uppstår när jag böjer höften i ungefär 90 grader. Ibland känns smärtan även från svanken och lumbalkotorna, via höften ned mot baksidan av låret. Smärtan uppkom plötsligt en gång när jag körde benböj och känns bara när jag böjer höften. Smärtan blir lite bättre ibland när jag tränar, men det är ingen stor förändring. Jag får framför allt ont när jag kör stångrodd. Inte lika mycket under själva övningen, utan mest när jag är klar med ett set och reser mig.

Jag har kört Stronglifts 5x5 3 ggr i veckan i snart 3 månader och ökar därmed vikterna i varje övning med 2,5 kg varje pass.
Värmer upp inför varje övning med 2 set med tom stång och ökar sedan med max 20 kg tills jag når arbetsvikt. Däremot kör jag ingen stretcing alls.

Har inte tagit något läkemedel.


Har funderat på vad detta kan vara, men är osäker. Känns som det är någon nerv som ligger i kläm eller hamnat fel eftersom det känns från lumbalkotorna och nedåt längs baksida lår.

Kan det vara artros (vid så ung ålder?) eftersom det mest är i leden mellan lår- och höftben?

Kan det vara att jag inte stretchar och att någon muskel (höftböjaren?) blivit för kort?

Peter.B
2011-06-22, 21:10
Låter rätt likt mina besvär. Vilket är en diskbuktning i ländryggen som gjort att en nerv hamnat i kläm. Eller så har du ett akut ryggskott. Kolla upp hos sjukgymnast om det inte blir bättre av några dagars vila. Undvik övningar som gör ont och belastar höften innan du vet vad det är.

beckman88
2011-06-23, 10:15
Vad gör du om dagarna? Att stretcha höftböjarna skulle vara min första prioritering. Plus att träna motsatt muskelgrupp, dvs Gluteus.