handdator

Visa fullständig version : Målvikt / fettprocent


Crimsoon
2011-06-22, 00:50
Jag är relativ ny med styrketräning, har hållit på i ungefär i ungefär 2 månader.
Ärr 18 år, 193cm lång och väger i nuläget ungefär 76kg (:em:). Är spinkig, dvs har inte mycket fett på kroppen (mest underhudsfettet och en del på magen).

Jag vill ju självklart växa, men samtidigt blir jag ogärna för bullig.

Målet är väl åt det här hållet: http://shejustnotthatintoyou.files.wordpress.com/2009/12/male-body.jpg Dvs, stor men ändå hyfsat slimmad. Ingen builder-kropp.

Min fråga är: Vad bör mina mål vara i vikt? Hur långt ska jag komma innan jag börjar tänka på deff? Vilken fett% ligger killen ovanför på ungefär?

Lite dum tråd, men hittade ingenstans att ställa snabba frågor. Så det fick bli här!


Tack.

Ponitus
2011-06-22, 00:57
1. Tänk på kosten.
2. Träna regelbundet. och rätt.
3. Repeat i nåt år.
4. Profit.

Crimsoon
2011-06-22, 00:58
1. Tänk på kosten.
2. Träna regelbundet. och rätt.
3. Repeat i nåt år.
4. Profit.

Tack, men jag vet hur jag ska träna ;)

Undrar mest vilken vikt innan deff och vilken fett% jag ska satsa på för att se ut som killen på bilden (eller kanske aningen smalare till och med, när jag tänker efter).

Fliptones
2011-06-22, 10:14
Jag är 191 cm, och ser ungefär ut som killen på bilden. (Jag är troligtvis aningen mindre). Vågen visade 84 kg i morse, så jag skulle säga att ditt mål är mellan 85 och 90 kg.

Vanish
2011-06-22, 10:33
Om du redan vet hur man ska träna, äta och vila så är det ju bara att köra på! +10kg i muskler tar sin tid att bygga så jag håller med Ponitus *flex*

Ponitus
2011-06-22, 10:48
Tack, men jag vet hur jag ska träna ;)

Undrar mest vilken vikt innan deff och vilken fett% jag ska satsa på för att se ut som killen på bilden (eller kanske aningen smalare till och med, när jag tänker efter).

Om du nu vet hur du ska träna så är det ju bara för dig att tänka på kosten. Sen kommer resultaten. Svårare än så är det knappt om du vill se ut sådär.

Pretorian
2011-06-22, 11:12
Vet inte om detta hjälper men jag själv är 183 med 75,5 kg. 6.8% kroppsfett enligt hälsokontrollen jag gjorde igår.

lorithas
2011-06-22, 12:04
under 7% ar starkt jobbat! Grattis =)

Crimsoon
2011-06-22, 13:22
Om du nu vet hur du ska träna så är det ju bara för dig att tänka på kosten. Sen kommer resultaten. Svårare än så är det knappt om du vill se ut sådär.

Jo, men för att upprepa mig, poängen var att jag villa ha en ungefärlig vikt att satsa på. När jag skulle börja deffa osv. Har liksom ingen uppfattning om hur man ser ut på x kilo med x % kroppsfett. *flex*

Tack för svaren, lite mer upplyst nu i alla fall!

Blir väl till att satsa på ungefär 85-87 och sen deff på det.

Ponitus
2011-06-22, 16:50
Jo, men för att upprepa mig, poängen var att jag villa ha en ungefärlig vikt att satsa på. När jag skulle börja deffa osv. Har liksom ingen uppfattning om hur man ser ut på x kilo med x % kroppsfett. *flex*

Tack för svaren, lite mer upplyst nu i alla fall!

Blir väl till att satsa på ungefär 85-87 och sen deff på det.

Aha, du menar så. Men jag tänkte mer att du skulle tänka på kosten och "hålla formen" hela vägen istället för att bulka och sen deffa.

benacii
2011-06-22, 18:19
grisbulka inte, men bulka ett år iaf innan du börjar tänka på deff. du kanske kan gå upp 20kg utan större ökad fettmängd. men sköt kosten rätt som redan sagts. det tar tid o bygga. ingen kan berätta för dej hur du ser ut om x antal kilon. kör på så får du se hur det går. räkna med 2år iaf för o nå den kroppen.

Linjedomarn
2011-06-22, 21:52
Börja öka i muskelmassa och styrka innan du tänker på några fettprocent imo.

Crimsoon
2011-06-22, 22:56
Vad ska jag tänka på för att inte gå upp för mycket i fett?

Hög proteinhalt i maten bara, eller?

Ponitus
2011-06-23, 01:23
Vad ska jag tänka på för att inte gå upp för mycket i fett?

Hög proteinhalt i maten bara, eller?

I princip.
Hålla dig ifrån onyttigheter är ju bra med.. :)

Crimsoon
2011-06-23, 21:45
I princip.
Hålla dig ifrån onyttigheter är ju bra med.. :)

Rekommenderat att motionera i samband med träningen för att hålla sig "fit"?

Ponitus
2011-06-23, 22:16
Rekommenderat att motionera i samband med träningen för att hålla sig "fit"?

Beror väl på. Sköter du kosten så behöver du inte bränna kalorier via motion.
Sen att springa innan/före ett styrkepass är inte heller optimalt. Men om du vill springa - spring. Men gör det en dag du inte styrketränar.