handdator

Visa fullständig version : Vänligen bistå mig i att arrangera övningarna optimalt


Gaston Gas
2011-06-21, 23:47
Det ligger till som så att detta är övningar jag gillar att göra. Jag har kikat i Mens Health och klippt ut några övningar, gått till gymmet och märkt att jag dels gillar att göra dem och att det blir effekt. Det finns väl något "gym ordspråk" som säger att man ska göra de övningar man gillar minst, men eftersom jag är i en nybörjarfas (tränat sedan augusti 2010) så gör jag de övningar jag gillar.

Hur som helst så tror jag man kan optimera min träning genom att träna rätt övningar under rätt pass.


När jag tränar bröst gör jag följande:

Bänkpress
Lutande bänkpress m hantlar (Tränar framsida axlar vad jag förstår?)
Cable cross

Triceps:
Skiddrag (man står lite framåtlutad med ett rep till en hightower och drar likt skidstakning)
Tripceps pulldown
Dips

Rygg:
Hantelrodd
Close grip pulldown
Sittande rodd
(Marklyft - detta är en övning jag numer inte gör. Film kommer snart upp för kritik av min teknik)

Biceps:
Armbåge mot lår och hantel i näven.

Axlar:
Militärpress m skivstång
Militärpress m hantlar

Mage/bål: "Skoggshuggarn" samt "Omvända skoggshuggarn", omvända sit-ups samt situps, plankan.

Ben - Legexstensions och curls (Även marklyft ska in här men väntar tills min teknik blivit bättre)


Det jag önskar är förslag på hur man kan inordna träningspassen ex ett pass med rygg/ben, ett annat med axlar/mage etc

Samt vilka svagheter har schemat då jag nu önskar bygga upp en allround-styrka. Notera att jag inte tränar kondition.

vicarious
2011-06-22, 07:52
När jag tränar bröst gör jag följande:

Bänkpress
Lutande bänkpress m hantlar (Tränar framsida axlar vad jag förstår?)
Cable cross

Lutande bänkpress har man med för att träna övre delen av bröstet på ett bra sätt.


Triceps:
Skiddrag (man står lite framåtlutad med ett rep till en hightower och drar likt skidstakning)
Tripceps pulldown
Dips


Skiddrag, brukar även kallas pushdown med rep/rope pushdown. Med andra ord så är övning 1 & 2 ungefär desamma. Jag hade lagt till en övning som medför extension över axelleden (tricepsextension med skivstång eller hantel, stående sittande eller liggande)


Rygg:
Hantelrodd
Close grip pulldown
Sittande rodd
(Marklyft - detta är en övning jag numer inte gör. Film kommer snart upp för kritik av min teknik)

Marklyft hade jag börjat med, samt lagt till chins - om du orkar dra upp dig själv.


Biceps:
Armbåge mot lår och hantel i näven.


Byt ut den där övningen mot skivstångscurl eller hantelcurl. Eventuellt kan du spara den övningen om du vill men kör någon av ovanstående först.


Axlar:
Militärpress m skivstång
Militärpress m hantlar


Både militärpress med stång och hantlar känns lite overkill. Lägg fokus på en av dom och lägg till sidolyft, antingen med hantlar eller i kabeltrissa.


Ben - Legexstensions och curls (Även marklyft ska in här men väntar tills min teknik blivit bättre)


Knäböj eller benpress är det första du bör lägga till på benpasset.

vicarious
2011-06-22, 07:55
Finns många olika varianter på uppdelningar av muskelgrupperna.

En av de vanligaste

Bröst+triceps
Rygg+biceps
Ben+mage+vader

Annars finns

Bröst+armar
Rygg+axlar
Ben+mage+vader

Eller

Bröst + biceps
Rygg
Axlar+triceps
Ben+mage+vader

Eller

Axlar+triceps
Bröst
Rygg
Ben+mage+vader

Eller

Bröst+triceps
Rygg
Axlar+biceps
Ben+mage+vader

Möjligheterna är i stort sett oändliga :)

Gaston Gas
2011-06-22, 16:15
Tack för dina svar, vicarious, de uppskattas!