handdator

Visa fullständig version : Ont i svanskota, vänster ben.


Stchamp
2011-06-21, 19:42
Kön: Man

Ålder: 14

Längd och vikt: 178 cm 75-78 kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont? Nedre ryggen, området kring svanskotan, och strålar ned längst hamstrings och på främre vaden och ned på bakre delen av foten. Det är som värst vid svanskotan.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Djup

Gör det ont någonstans då du trycker? Nej.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Dagen efter jag maxade i knäböj, och har sedan blivit mer succesiv, blir bra efter 2-3 dagars vila. Vilar jag längre får jag mer ont.

Är smärtan skarp eller mer dov? Dov(?)

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Hela tiden.

Känns det bättre eller sämre efter träning? Svårt att säga, under träningen gör det nog ont, liiite bättre efteråt.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? De flesta då ryggen rör på sig.

Var i rörelsen smärtar det? Hela tiden.

Hur länge har du haft ont? 1 vecka ungefär.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Bättre vid böjd rygg sittande, och när man ligger mellan 2 objekt med rejäl svank.

Smärtvariation över dygnet: Sämre mitt på dagen/kvällen.

Vad och hur mycket tränar du? Styrkelyft 2-4 gånger per vecka. Springer kanske 2-3 gånger i månaden max.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Zon,ipren gav noll effekt.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Inte vad jag vet.
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nja, krampkänsla kanske.
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej.
Domning i underliv? Nej.
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nja, har väl alltid haft relativt svårt med det.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Knäproblem i unga år.

Lawgivah
2011-06-26, 01:52
Ischiasnerven i kläm

Stchamp
2011-06-27, 17:41
Ischiasnerven i kläm
Det har börjat blivit bättre, kan träna relativt lätt. Bör jag fortsätta såhär eller besöka en kiropraktor?

hugok
2011-07-16, 12:09
Jag har i princip samma symptom och allting. Förmodligen samma jag har fått. Antar att det är en så kallad falsk ischias jag har fått. Jag kommer att gå till en sjukgymnast eller liknande snart. Tips på vad jag kan göra innan jag träffat någon kunnig? Kan jag köra på som vanligt i träningen? Jag har märkt att jag inte känner något när jag kör t ex frontböj eller sumomark medans vanliga böj och mark värker, går det bra att köra frontböj och sumomark då?