handdator

Visa fullständig version : Alltså att springa på tårna, sjuuuuukt skönt!!


Fredrik_S
2011-06-21, 18:33
Har alltid hatat att springa för efter ungefär 30 sekunder börjar man få ont på framsidan av vaderna/benhinnorna. Har därför aldrig sprungit utan gått i branta backar istället.
Men sen 2 veckor tillbaka har jag testat barfotalöpning(i strumpor) i mellanbacke och helt undvikit att sätta ner hälen(bara snuddar lite lätt ibland) på löpbanden och det är faan som natt och dag, man bara flyger /studsar fram alldeles ljudlöst och grasiöst och man får inte det minsta ont. Körde intervaller i 15 minuter på 7,5 graders lutning och testade 14 kg i timmen klarade 20 sekunder på det.. har även klarat 3,5 minuter på 10 km i timmen i samma lutning.
Underbart :) Kan bara bil bättre nu Mitt första kortsiktiga mål är 30 sekunder på 15 km i timmen på 7,5 graders lutning..

Fnys
2011-06-21, 18:37
Cool story bro!:thumbup:

limenka
2011-06-21, 18:49
Trevligt att du delar med dig Fredda!

hugok
2011-06-21, 19:36
Det kan vara värt att testa för mej som också haft samma problem och dessutom behöver ett bra sätt att träna vaderna på :)

Fjällbrynt
2011-06-21, 19:40
Har alltid hatat att springa för efter ungefär 30 sekunder börjar man få ont på framsidan av vaderna/benhinnorna. Har därför aldrig sprungit utan gått i branta backar istället.
Men sen 2 veckor tillbaka har jag testat barfotalöpning(i strumpor) i mellanbacke och helt undvikit att sätta ner hälen(bara snuddar lite lätt ibland) på löpbanden och det är faan som natt och dag, man bara flyger /studsar fram alldeles ljudlöst och grasiöst och man får inte det minsta ont. Körde intervaller i 15 minuter på 7,5 graders lutning och testade 14 kg i timmen klarade 20 sekunder på det.. har även klarat 3,5 minuter på 10 km i timmen i samma lutning.
Underbart :) Kan bara bil bättre nu Mitt första kortsiktiga mål är 30 sekunder på 15 km i timmen på 7,5 graders lutning..

de är fett ;)

Maod
2011-06-21, 19:45
Har alltid hatat att springa för efter ungefär 30 sekunder börjar man få ont på framsidan av vaderna/benhinnorna. Har därför aldrig sprungit utan gått i branta backar istället.
Men sen 2 veckor tillbaka har jag testat barfotalöpning(i strumpor) i mellanbacke och helt undvikit att sätta ner hälen(bara snuddar lite lätt ibland) på löpbanden och det är faan som natt och dag, man bara flyger /studsar fram alldeles ljudlöst och grasiöst och man får inte det minsta ont. Körde intervaller i 15 minuter på 7,5 graders lutning och testade 14 kg i timmen klarade 20 sekunder på det.. har även klarat 3,5 minuter på 10 km i timmen i samma lutning.
Underbart :) Kan bara bil bättre nu Mitt första kortsiktiga mål är 30 sekunder på 15 km i timmen på 7,5 graders lutning..

Jag håller med. Fick träningsvärk i vaden första gången jag sprang lite längre bara :) Nu kör jag all träning i FiveFingers.

begt
2011-06-21, 21:20
När man börjar springa har man bara ont i vaderna i några veckor, sen försvinner det.

mikaelj
2011-06-21, 21:22
Framfotalöpning är fantastiskt skönt! Roligt att du upptäckt det.
Du behöver inte nödvändigtvis springa på tårna (= trippa), men det verkar du ha kommit fram till själv. Kolla upp några POSE-videor.

Öka lugnt bara. Första gången jag var ute och sprang i 45 minuter kunde jag inte gå på en vecka...

Springer
2011-06-21, 22:16
Watch that vad! Risk för överansträngning.

D-Crawler
2011-06-21, 22:30
Det är grym träning för vaderna! Men som Mikaelj redan nämnt, kötta inte på som en fanatisk dåre i början, man vill faktiskt kunna gå dagarna efteråt också.

ceejay
2011-06-21, 22:31
man kanske ska köpa ett par fivefingers och springa endast för plyo och vadträning! :) Mina vader är ett skämt.

Honken
2011-06-21, 22:42
Har en skelettdefekt i högra fotleden (fattas brosk) vilket har hindrat mig från att jogga i hela mitt liv då det gör jävulskt ont. Efter att jag köpte mina första barfota skor (VIVO) så tog det inte mer än några veckor innan jag kunde löpa/sprinta/hoppa utan problem!

Barfötalöpning, stretching, bålträning och kettlebell swings har löst alla problem jag någonsin haft runt träning. <3

Fredrik_S
2011-06-21, 22:46
har kört i knappt två veckor två gånger per dag mellan 8 och 20 minuter totalt per gång där jag varierat hastiheten från långsamt tripptempo till lite mer löpkliv.. vaderna känns ansträngda men på ett behagligt sätt, inte handikappande. kör även vääldigt mycket vadstretch och hamstringstretch i ashtangayogan som är ca en timme lång varje dag....

Jappse
2011-06-21, 22:55
Vilka fivefingers använder ni som har? Några tips vid köp osv?
MVH Ola

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

MilkmaN
2011-06-21, 22:58
Måste man verkligen ha ett par fivefingers? Blir såklart lite jobbigt att löpa helt barfota, men vad är problemet med att löpa i ett par vanliga dojor?

Framfota-"effekten", som förvisso inte är bevisad vetenskapligt, borde väl inte vara beroende på skon?

Scratch89
2011-06-21, 23:10
Måste man verkligen ha ett par fivefingers? Blir såklart lite jobbigt att löpa helt barfota, men vad är problemet med att löpa i ett par vanliga dojor?

Framfota-"effekten", som förvisso inte är bevisad vetenskapligt, borde väl inte vara beroende på skon?

Jag tror att det funkar i vanliga, platta skor också. Typ, Converse, någon Adidas-sula som är platt och hård osv.

1684_
2011-06-22, 04:49
Men de e ungefär samma sak som sprintskor, spikskor på en go och skön friidrottsbana. Man flýger fram. Vår tränare skrek alltid: UPP PÅ TÅRNA! Har ju blivit att man sällan använder hälarna faktiskt, oavsett löpform. Ja i nedförsbacke kan de vara smart ;)

Johan O
2011-06-22, 06:48
Måste man verkligen ha ett par fivefingers? Blir såklart lite jobbigt att löpa helt barfota, men vad är problemet med att löpa i ett par vanliga dojor?

Framfota-"effekten", som förvisso inte är bevisad vetenskapligt, borde väl inte vara beroende på skon?

Vad menar du med "vanliga" dojjor?

Det finns många olika "barfota"-modeller från olika tillverkare som ser ut som skor och inte har separata tåfickor som fivefingers har, om man nu vill tona ner det lite.

Viktigt är att det finns plats i skon för trampdynan att breda ut sig vid nedslag, så dom inte är för smala. Samt, förstås, att hälen på skon inte är högre än på framdelen.

Lars Brinkhoff
2011-06-22, 06:57
Måste man verkligen ha ett par fivefingers? Blir såklart lite jobbigt att löpa helt barfota, men vad är problemet med att löpa i ett par vanliga dojor?

Framfota-"effekten", som förvisso inte är bevisad vetenskapligt, borde väl inte vara beroende på skon?

Till viss mån kan det ha att göra med att de flesta löparskor har en rejält upphöjd klack, vilket så klart gör det svårare att landa med framfoten först.

Det har kommit en ny generation skor som har obefintlig eller låg upphöjning under hälen, t ex Saucony Kinvara. Dessa gör det lättare att undvika hällandning, men det går nog automatiskt som det nästan gör när man springer barfota eller med minimala skor.

Matthew_90
2011-06-22, 07:16
Jag tror att det funkar i vanliga, platta skor också. Typ, Converse, någon Adidas-sula som är platt och hård osv.

Tanken är ju att skon inte ska hindra fotens naturliga rörelse. Hårdsulade skor är därför inte lämpliga. De flesta vanliga platta skor har även för trång tåparti för att låta tårna arbeta som de ska. Converse tycker jag även är lite onödigt tunga.

espeto
2011-06-22, 07:54
Vilka fivefingers använder ni som har? Några tips vid köp osv?
MVH Ola

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Jag kör på KSO.. Jag tycker att de känns väldigt enkla och smidiga samtidigt som dom sitter bra och inte släpper in något skräp. Funkar bra både utomhus och inomhus. Nackdelen är att det är kass grepp på typ vått gräs..

Maod
2011-06-22, 07:57
Jag har KSO Trek. De enda jag provat men jag är nöjd.

Nils.R
2011-06-22, 08:43
Vanliga budoskor borde väl funka fint?

morc
2011-06-22, 09:02
har kört i knappt två veckor två gånger per dag mellan 8 och 20 minuter totalt per gång där jag varierat hastiheten från långsamt tripptempo till lite mer löpkliv.. vaderna känns ansträngda men på ett behagligt sätt, inte handikappande. kör även vääldigt mycket vadstretch och hamstringstretch i ashtangayogan som är ca en timme lång varje dag....

Du var förståndigare än mig, jag sprang på som jag gjort innan i hopp om att det inte skulle bli "såå" illa, till och med i ett lite högre tempo. Första gången efter jag började med framfotisättning kunde jag inte gå normalt över huvud taget, på en vecka. Andra veckan lyckades jag få in ett par 3-4km pass. Tredje veckan hoppas jag att kunna göra samma sak, kanske någon gång nästa vecka kan det bli ett normalt pass igen.

Pretorian
2011-06-22, 09:16
Jag råkade se någon video på YT där en kille demade hur man skulle springa. Tyvärr hittar jag inte just den igen men jag testade efteråt. Otroligt roligt och skönt samtidigt som det förstås var ansträngande för vaderna. Så kommer jag springa i fortsättningen.

Det enda är att jag håller på att ramla framåt och tappar nästan balansen men det har väl med övning att göra.

ddewe
2011-06-22, 09:28
Provade detta i en uppförsbacke nu imorse, men ingen har berättat att det krävs en katts balanssinne för att klara av det.. Jag small ner i gruset direkt :(

espeto
2011-06-22, 10:03
Jag råkade se någon video på YT där en kille demade hur man skulle springa. Tyvärr hittar jag inte just den igen men jag testade efteråt. Otroligt roligt och skönt samtidigt som det förstås var ansträngande för vaderna. Så kommer jag springa i fortsättningen.

Det enda är att jag håller på att ramla framåt och tappar nästan balansen men det har väl med övning att göra.

Provade detta i en uppförsbacke nu imorse, men ingen har berättat att det krävs en katts balanssinne för att klara av det.. Jag small ner i gruset direkt :(

Testa att hålla blicken långt fram.. Det är ganska lätt att blicken dras till fötterna när man testar framfotslöpning, har jag märkt :D

magnushaggstrom
2011-06-22, 10:19
Jag har KSO! funkar bra

MilkmaN
2011-06-22, 10:26
Vad finns det för videos eller andra onlineresurser om man vill läsa mer om framfotalöpning?

ddewe
2011-06-22, 10:37
Vad finns det för videos eller andra onlineresurser om man vill läsa mer om framfotalöpning?

http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

edit; inte 100 på att den tar upp just framfotalöpning, men någonstans lär det väl stå något av intresse?

MilkmaN
2011-06-22, 11:51
http://traningslara.se/skor-barfotalopning-fotisattning-vara-fotters-utveckling-del-1-av-7/

edit; inte 100 på att den tar upp just framfotalöpning, men någonstans lär det väl stå något av intresse?

Det är inte en instruktionsvideo, utan en genomgång av forskningen.

Catstyle
2011-06-22, 12:05
Vad finns det för videos eller andra onlineresurser om man vill läsa mer om framfotalöpning?
Sök på POSE running på youtube.

grondahl
2011-06-22, 14:17
Det finns hur mycket videos som helst om man söker lite. Problemet är snarare att sålla.

VIVO Barefoot har en rätt lång och grundläggande genomgång av teknik på vimeo.

Åsa M
2011-06-22, 21:56
Vilka fivefingers använder ni som har? Några tips vid köp osv?
MVH Ola

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Jag har KSO, köpte mina på Coacha som jag kan rekommendera. Synd bara att de blivit så dyra sen det blev inne att springa i fivefingers.

Det är svårt att ändra löpteknik genom att läsa sig till hur man ska göra. Jag googlade och testade, sen bokade jag in mig på en tretimmarskurs hos Markus (http://www.bgmsanalys.se/) och vilken ahakänsla jag fick då. Pusselbitarna trillade på plats liksom.