handdator

Visa fullständig version : schema A eller B


jasonmago
2011-06-21, 12:28
Jag ska börja med ett nytt schema nu när deffen är klar och jag undrar lite vad som skulle vara bäst.. Har kört rätt låg volym och få reps under hela min träningstid och vill nu börja med högvolym eftersom jag verkligen har börjat brinna för det här.

Det kommer vara en 4-splitt där varje pass utgår från en basövning bänkpress, knäböj, militärpress och marklyft. Sedan kommer ett av mina mål för 1 år framöver (helst innan sommaren är över) vara att springa 1 mil under 45 min. Så jag kommer ha en dag i veckan då jag antingen kommer löpa en längre sträcka, köra intervaller eller crossfit (beroende på vad jag känner för).

Nu till frågan, vilket av dessa scheman vore bäst?

Schema A:
Måndag-bröst/biceps
tisdag-Quads/hamstrarna
onsdag-axlar/vader
torsdag-rygg triceps
fredag vila
lördag-crossfit/löpning
söndag-vila

eller

schema B:
måndag-bröst/biceps
tisdag-quads/hamtrings
onsdag-crossfit/löpning
torsdag-axlar/vader
fredag-rygg/triceps
lördag-vila
söndag-vila


Personligen så tänker jag A men vore kul med en annan åsikt, helst någon som har kört mycket blandad träning.

Sniggel
2011-06-21, 12:42
Schema A känns bäst för ditt mål att klara milen på 45 minuter, eftersom du får gott om vila för benen (3 dagar, varav en är total vila från träning). Tycker t om att benstyrketräningen gynnas rätt bra av detta, de får ju trots allt 2 dagars vila från löpningen/crossfit (1 dags totalvila dessutom).
B Kanske (med stort K) är något bättre för styrkeutvecklingen, men antagligen inte så mycket att det väger upp fördelarna med schema A.

lorithas
2011-06-21, 13:01
Personligen hade jag valt schema A! Skoent med lite fler vilo-tillfallen

jasonmago
2011-06-21, 13:02
jo de blir nog fan så.. Kanske inte är allt för kul att dra ett crossfitpass dagen efter benträning. Nej det får bli A helt enkelt!

BonkyBo
2011-06-21, 13:37
Jag ska börja med ett nytt schema nu när deffen är klar och jag undrar lite vad som skulle vara bäst.. Har kört rätt låg volym och få reps under hela min träningstid och vill nu börja med högvolym eftersom jag verkligen har börjat brinna för det här.

Det kommer vara en 4-splitt där varje pass utgår från en basövning bänkpress, knäböj, militärpress och marklyft. Sedan kommer ett av mina mål för 1 år framöver (helst innan sommaren är över) vara att springa 1 mil under 45 min. Så jag kommer ha en dag i veckan då jag antingen kommer löpa en längre sträcka, köra intervaller eller crossfit (beroende på vad jag känner för).

Nu till frågan, vilket av dessa scheman vore bäst?

Schema A:
Måndag-bröst/biceps
tisdag-Quads/hamstrarna
onsdag-axlar/vader
torsdag-rygg triceps
fredag vila
lördag-crossfit/löpning
söndag-vila

eller

schema B:
måndag-bröst/biceps
tisdag-quads/hamtrings
onsdag-crossfit/löpning
torsdag-axlar/vader
fredag-rygg/triceps
lördag-vila
söndag-vila


Personligen så tänker jag A men vore kul med en annan åsikt, helst någon som har kört mycket blandad träning.

Nu är jag rätt långt ifrån ett proffs gällandes konditionsträning men för mig ser det ut som att du har dina prioriteringar fel ... ett pass löpning i veckan när du har som mål att ta milen under 45? Låter rätt långt ifrån opti eller vad säger springnissarna här på kollo?

espeto
2011-06-21, 13:58
Varför inte träna mån-ons, vila tors, träna fre-lör, vila sön?
Förslagsvis CF/löpning på fredagen.

jasonmago
2011-06-21, 15:08
Nu är jag rätt långt ifrån ett proffs gällandes konditionsträning men för mig ser det ut som att du har dina prioriteringar fel ... ett pass löpning i veckan när du har som mål att ta milen under 45? Låter rätt långt ifrån opti eller vad säger springnissarna här på kollo?

Men det är bara ett av målen... Och det är inte mitt främsta mål heller..

jasonmago
2011-06-21, 15:11
Varför inte träna mån-ons, vila tors, träna fre-lör, vila sön?
Förslagsvis CF/löpning på fredagen.

Jo men de blir ju samma sak där.. Crossfit eller långlöpning dagen efter ett ryggpass känns lite dumt nästan. Tror de kan vara bättre att vila en dag, ladda lite, köra en dag och sen ladda lite igen innan nästa styrkepass kommer.

espeto
2011-06-22, 07:56
Jo men de blir ju samma sak där.. Crossfit eller långlöpning dagen efter ett ryggpass känns lite dumt nästan. Tror de kan vara bättre att vila en dag, ladda lite, köra en dag och sen ladda lite igen innan nästa styrkepass kommer.

Sant..
A, then :D