handdator

Visa fullständig version : Rehab & Prehab för laterala menisken


Control_61
2011-06-21, 08:12
Jag har en god vän och fotbollsspelare som fått operera bägge benens laterala menisker pga skador.

Efter ett år utan skadeproblem så har han återigen skadat den ena laterala menisken (magnetröntgen senare idag så inte säker än).


Jag tänkte helt enkelt höra med er om ni har några tips på bra övningar för att stärka upp knäna ORDENTLIGT. Min spontana plan ser ut som följer:


1. Rehab efter läkare/sjukgymnasts ordination (superettanlaget han spelar i har dock ingen sjukgymnast)

2. När smärtfri, fokus på knäböj, enbensövningar och hamstringsträning i gymmet genom frontböj, knäböj, utfallsövningar (steg 1=Split squats, sedan utveckling efter hand) och finnen.

Dessutom kanske gång med höga knän på mjuk matta, TKE (terminal knee extension), fokus på rörlighet ffa i höfter och fotleder, lära sig absorbera kraft genom nedhopp, balansplatta... vad mer?

Likaså tänka på att inte göra rörelser som ger smärta och tänka på att ha perfekt teknik under alla styrkeövningar.

Scratch89
2011-06-21, 11:08
Supermaximala excentriska bensparkar. Massor. Det ska göra ont och det ska vara förjävligt. De passiva strukturerna runt knät växer endast till sig av belastning, och man kommer inte upp i tillräckligt hög sådan om man bara mesar runt med högreppare.

killenigrillen
2011-06-21, 14:53
Supermaximala excentriska bensparkar. Massor. Det ska göra ont och det ska vara förjävligt. De passiva strukturerna runt knät växer endast till sig av belastning, och man kommer inte upp i tillräckligt hög sådan om man bara mesar runt med högreppare.

Nu vill jag inte verka sur eller dryg utan jag är ärligt intresserad och undrar om du kan förklara mer om just negativa bensparkar för rehab av knät vid meniskskada.

Scratch89
2011-06-21, 19:16
Nu vill jag inte verka sur eller dryg utan jag är ärligt intresserad och undrar om du kan förklara mer om just negativa bensparkar för rehab av knät vid meniskskada.

Nu är jag ingen expert (än) men en av våra föreläsare är med. dr inom idrottsmedicin, och har ämnat större delen av sitt yrkesliv åt just forskning och rehab av knäskador. Han menar att just benspark belastar knät bra, men att man efter operation inte har tillräckligt med kraft i knät för att komma upp i den belastningen som krävs för att stimulera tillväxt och återhämtning i de passiva strukturerna, som ju bekant växer vid påtaglig belastning. Jag kan se om jag hittar länkar när jag kommer hem, sitter på bussen just nu.

Problemet med knäböj (i det initiala skedet) är att det sätter för stor påfrestning på balansfunktionerna i knät, dvs de sidoliggande ligamenten och även meniskarna som stabiliserar åt de flesta riktningar.

Rickard
2011-06-21, 19:19
Jag kanske är helt fel ute nu, men X-band walks?
Kan inte det vara något?

Scratch89
2011-06-21, 19:39
Länken.

http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2010/3_2010/SVIF%20103%20s36-40.pdf

killenigrillen
2011-06-21, 20:43
Länken.

http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2010/3_2010/SVIF%20103%20s36-40.pdf

Tack för länken, ska kolla det :)

Vad läser du föresten? Läser själv till sjg därav funderingen.

Control_61
2011-06-21, 20:46
Det gör Scratch också! Vi läste ihop i Göteborg.



Tack för svaren. Har någon något att tillägga går det jättebra. En kommentar på min egna handlingsplan hade varit snelt.

Ame
2011-06-21, 21:09
Har ni precis haft Jesper eller? :)

Angående meniskbehandling så bör man även träna knästabilitet utöver den mer rena styrketräningen. Detta för att få full funktion i knäleden och också för att minska risken för återfallsskada. Här är det viktigt att man börjar med enkla övningar och stegrar all eftersom så att man inte börjar med för svåra övningar, progressionen är viktig.

Scratch89
2011-06-21, 21:34
Jag har haft Jesper förut också, i andra sammanhang. Han är awesome.

Control_61
2011-06-24, 08:38
Visade sig att det inte var menisken som var skadad. Istället hade ledytorna slagit ihop med varandra för att den laterala menisken sedan tidigare delvis saknas.

Antar att det inte är så mycket att göra åt det...