handdator

Visa fullständig version : Problem med kosthållning och diet.


Septic
2011-06-20, 18:29
Hej!

Jag har lurkat runt i det här forumet och andra med samma tema i några år nu till och från för att försöka få svar på bland annat vad kosthållning är, vad man ska äta och när, hur mycket man ska äta osv.

Jag menar, visst förstår jag att grundprincipen är att hålla ett kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt, men samtidigt så hör jag mycket om att man ska undvika att äta för lite. Det är där svårigheterna uppstår eftersom jag inte vet vad "för lite" innebär, men jag antar att det kanske handlar om att jag äter för lite numera eftersom min vikt fortsätter att peka uppåt och jag ser inga förändringar kring midjemått odyl.


Lite kort information om mig själv:

Ålder: 20-30
Längd: 175 cm
Vikt: 110 kg

Mitt dagliga intag av mat:

Frukost: 2 skivor rågbröd, 2 skivor hushållost, 2 skivor paprika, väldigt tunt lager bregott normalsaltat

Lunch: Pasta, potatis eller ris. Köttfärs, köttbullar, sallad eller filé ( kyckling eller annat ) hör till vanligheterna som tillbehör. Svårt att säga exakt hur mycket det är av varje råvara, men jag följer tallriksmodellen.

Mellanmål: Fruktsallad eller någon typ av frukt för att behålla mättnad. ( 2-3 frukter )

Kvällsmål/middag: 2 skivor rågbröd, 2 skivade kokta ägg, ibland en banan eller ett äpple om jag är hungrig innan jag lägger mig.

Under dagen dricker jag bara vatten och totalt handlar det väl om ett par liter i samband med måltider. Det här schemat har jag haft nu i dryga 2 månader, men det har i princip alltid sett ut såhär, fast det kanske var mindre frukt förr.

Träningsrutin:

Helkroppsprogram måndag, onsdag och fredag samt en promenad på strax över halvmilen på kvällar minst 4 dagar i veckan. Styrketräningen kör jag efter frukosten och innan lunch. Började med styrketräningen igen efter dryga 5 månaders uppehåll för 2 veckor sedan.

Något annat som eventuellt kan ha en dålig inverkan på min vikthållning är att jag är uppe sent på nätterna ( 03-04 ) och går upp runt 12-13, men jag håller fortfarande 8-timmars gränsen.


All hjälp är verkligen uppskattad då jag vill få itu med problemet/problemen.

StampChamp
2011-06-20, 18:34
Det där säger inte mycket, du måste räkna ut hur många kalorier det blir.. och hur stort underskott du kan ha beror på hur mycket fett du har.

Men det ser inte ut att vara så mycket mat och ganska lite protein, men det är svårt att veta när du inte skriver mängden.

kettlebellGuden
2011-06-20, 18:49
Lunch: Varför är det svårt att säga exakt hur mycket det är av varje?

Din diet ser inte helt off ut. Hur fungerar den? Går du ner i vikt på den?

Är du orolig över att du äter för lite så släng in en proteinshejk efter gympasset och en till frukost.

Dina sömntider gör inte så stor skillnad alls, för övrigt.

Septic
2011-06-20, 18:54
Det där säger inte mycket, du måste räkna ut hur många kalorier det blir.. och hur stort underskott du kan ha beror på hur mycket fett du har.

Men det ser inte ut att vara så mycket mat och ganska lite protein, men det är svårt att veta när du inte skriver mängden.

Jag gick och kollade upp det lite och det handlar om ungefär 1.5dl pasta/ris, 2-4 potatisar, 250g kött, 100g köttfärs och köttbullar är lite svårare att räkna på men 9 köttbullar som mest.

1400 kcal får jag när jag använder första bästa kalkylator jag hittar via google när jag räknar med pasta och kyckling som lunch.

Septic
2011-06-20, 18:59
Lunch: Varför är det svårt att säga exakt hur mycket det är av varje?

Din diet ser inte helt off ut. Hur fungerar den? Går du ner i vikt på den?

Är du orolig över att du äter för lite så släng in en proteinshejk efter gympasset och en till frukost.

Dina sömntider gör inte så stor skillnad alls, för övrigt.

Anledningen till att jag skapade tråden var just för att jag inte går ner i vikt på dieten. Snarare tvärtom, dvs att vikten går uppåt.

Så, ja, man blir lite nyfiken på exakt var felet ligger.

Och jag glömde nämna det i första inlägget, men det handlar inte om 110kg muskler. Rätt mycket fett och lite muskler då jag gått från inaktiv till aktiv, men det är inte första gången jag försöker mig på att hålla igång träning och kosthållning.

kettlebellGuden
2011-06-20, 19:18
Det kan ju faktiskt vara lite så att du lägger på dig en del muskelmassa om du är hyfsat färsk i gymmet.

Din diet låter inte alls som något du annars skulle gå upp en massa på.

Fru_Flisa
2011-06-20, 19:49
Ser fattigt ut på protein. Skippa pastan för grönsaker, bröden för ägg och kvarg för nån frukt så kommer du se resultat.

Maod
2011-06-20, 20:09
Hur ser dina helkroppspass ut sett till övningar, vikter och intensitet?

Rent spontant så skulle jag bytt ut mellanmålet mot ägg och kvarg. Borde mätta mer.

Edit: Vad är det som håller dig uppe på nätterna?

Septic
2011-06-20, 21:25
Hur ser dina helkroppspass ut sett till övningar, vikter och intensitet?

Rent spontant så skulle jag bytt ut mellanmålet mot ägg och kvarg. Borde mätta mer.

Edit: Vad är det som håller dig uppe på nätterna?

Ett typiskt pass:

Bänkpress 8x3
Axelpress 8x3
Smal bänkpress 8x3
Marklyft 6x3
Upprätt hantelrodd 10x3
Rak skivstångscurl 8x3
Squats
Straight-leg deadlift 8x3
Standing calf raise 12x3
Situps

Jag funderar på att byta ut squats mot knäböj istället, men annars är det så det ser ut.

Anledningen till att jag är uppe så sent på nätterna är att det har blivit en vana och att jag helt enkelt gillar att vara uppe på nätterna. Sen är jag rutinberoende också, vilket kan vara en annan anledning.

Hur som helst så ska jag prova att köra med kvarg och ägg som mellanmål. Jag har inte provat kvarg förrut ( inte kesella heller för den delen ) men jag vet att många föredrar att blanda med funlight-saft? Eller det kanske är såpass att man blir tvungen om det ska gå ner ?

vicarious
2011-06-20, 21:51
Squats är knäböj. På engelska.

Kvarg är verkligen inget krav för en lyckad diet. Ät saker du trivs med så blir det en roligare diet.

Septic
2011-06-20, 22:15
Squats är knäböj. På engelska.

Kvarg är verkligen inget krav för en lyckad diet. Ät saker du trivs med så blir det en roligare diet.

Jag måste ha tänkt fel angående övningen där, tack för rättningen!

Och jo, att kvarg inte är ett krav förstår jag, men jag har varit lite halvt nyfiken på att prova det förrut och prismässigt så räknas det väl också som ett ganska billigt alternativ?

Frukt är gott och så, men nackdelen är att det mättar ganska dåligt, så om någon har förslag på något som mättar bättre än frukt, innehåller ungefär lika mycket kalorier och kostar mindre eller ungefär lika mycket som frukten så kan ni gärna skriva om det. I nuläget är det väl ungefär frukt eller ägg jag har att välja som mellanmål ( eventuellt kvarg som jag ska ta och prova ).

Fredrik_S
2011-06-20, 22:37
ser din diet ut sådär varje dag 7 dagar i veckan året om. Det finns inga dagar där det slinker ner annat? om det gör det exakt hur mycket är det då? Menar saker som godis alkohlol chip läsk glass och sånt.
Jag menar alltså inte hur du tänkt äta utan hur tex senaste två veckorna exakt sett ut vad gäller såna saker.

Pretorian
2011-06-20, 22:51
Ta lite mer protein vid frukost tex ägg eller proteindrink. Jag skulle även minska på brödintaget och ta lite mer protein vid tex lunchen i form av mer kött. Jag har inte plats för tre frukter per dag.

Septic
2011-06-20, 23:00
ser din diet ut sådär varje dag 7 dagar i veckan året om. Det finns inga dagar där det slinker ner annat? om det gör det exakt hur mycket är det då? Menar saker som godis alkohlol chip läsk glass och sånt.
Jag menar alltså inte hur du tänkt äta utan hur tex senaste två veckorna exakt sett ut vad gäller såna saker.

Njae, just den här dieten började jag med för några månader sedan, innan dess hände det väl att det slank ner lite annat då och då.

Numera handlar det på sin höjd om lite kastrullpopcorn någon lördag eller en burk light-läsk om jag äter sallad ute vid någon salladsbar, en isglass har jag käkat vid ett tillfälle när det var väldigt varmt ute och jag hade bestämt mig för att prova att gå en längre sträcka. Jag är dock medveten om att glass inte är det nyttigaste precis, så jag har för vana att släpa med lite extra vatten när jag går längre turer nu. Alkohol dricker jag bara vid större evenemang som t.ex. när någon fyller år eller jul/nyår. Chips undviker jag som pesten.

Det känns inte som att jag har något större behov av sötsaker eller godis överhuvudtaget, så det är inte så svårt att hålla sig borta.

mini
2011-06-20, 23:10
Jag är övertygad om att du inte äter sådär de flesta dagarna. Då går du inte upp. Jag gissar att du äter betydligt mer än så.
Väg, mär och skriv upp allt du äter i sju dagar. Då menar jag verkligen allt. Räkna energiintag (alltså kalorier). Analysera.

Det andra alternativet är att du är sjuk. Kontakta i så fall läkare.

Septic
2011-06-20, 23:53
Jag är övertygad om att du inte äter sådär de flesta dagarna. Då går du inte upp. Jag gissar att du äter betydligt mer än så.
Väg, mär och skriv upp allt du äter i sju dagar. Då menar jag verkligen allt. Räkna energiintag (alltså kalorier). Analysera.

Det andra alternativet är att du är sjuk. Kontakta i så fall läkare.

Jag tjänar inget på att ljuga, varken för mig själv eller för någon annan, det är så jag äter och jag håller väldigt strikt på det, men man kan aldrig vara för säker, så jag ska ta och skriva ner allt jag äter/dricker som jag gjorde förrut bara för att vara på den säkra sidan.

Angående läkare så var det i samband med det som jag startade igång ordentligt och började den här dieten och den ursprungliga anledningen till att jag sökte upp läkare var att jag gick upp i vikt när jag körde VLCD-pulver, inte så enormt mycket, kanske ett kilo eller så. Diagnosen/slutsatsen är alltid att allt ser bra ut, förrutom att jag måste "röra på mig" för att få ner mitt BMI.

Hur som helst så tror jag inte det beror på sjukdomar av något slag. Dieten verkar heller inte vara helt fy skam som det låter på de som har svarat, förrutom att protein-intaget är lågt, vilket jag vill ändra på. Jag ska prova att äta mer ägg till frukost och kanske även dra ner på brödet, även om jag när jag var ung blev tillsagd att ägg bara var nyttiga i små mängder. Vilket man senare insett är helt fel. Sen ska jag prova att äta ( dricka? ) kvarg istället för frukt och kanske även komplettera med ägg även där beroende på hur många ägg det blir inräknat med andra måltider.

Jag tackar för de svar jag har fått hitills, för det är bra tips och åsikter ni har kommit med!

StampChamp
2011-06-21, 00:16
Men går du inte ner i vikt måste du räkna fel. Blanda kvargen med funlight så blir det som yoghurt.. Appear är godast tycker jag, päron/äpple!

Maod
2011-06-21, 07:41
Skaffa ett bra program att registrera kosten i och en bra matvåg (om du inte har det) så kommer du kunna ha exakt koll. Det borde lösa dina problem.

Septic
2011-06-29, 17:05
Tänkte uppdatera tråden då jag fått lite råd från en dietist.

Kostupplägg ser ut som så:

12:00 Frukost: 1 ägg, 1 skiva grovt bröd med bregott normalsaltat och paprika på.
14:00 Mellanmål: 200g Kvarg ( proteindryck istället på träningsdagar mån,ons,fre )
16:00 Lunch: 3st potatisar eller 1.5dl okokt pasta, 100-150g kött, resterande del av tallriken fylls med grönsaker.
18:00 Mellanmål: 200g Kvarg
20:00 Middag: 2 ägg

Ser det där hållbart och bra ut? Kvargen drog jag ner på för att det var för mycket kolhydrater.
Det enda problemet jag märker själv är att man blir väldigt hungrig runt 03-04 eftersom sista målet är 20:00.

Jag brukar också ta min motion runt 18:00 - 20:00 och var/är lite tveksam till om det är kontraproduktivt att slänga i sig ägg/kvarg innan man drar ut? Dietisten säger att det inte spelar någon roll, men jag har för mig att jag läst om det någonstans.

Det var också tydligen väldigt viktigt att klämma in regelbundna måltider ( innan så mer eller mindre fastade jag tills måltiden efter promenaden ), men jag fick ingen bra förklaring på varför det var viktigt. Tacksam om någon kan förklara det. 20g överskott av protein ( över RDI ) var också tillräckligt enligt dietisten om man styrketränar, såvida det inte handlade om styrketräning på elitnivå. Det kanske är mer individuellt hur mycket protein man behöver dock?

312
2011-06-29, 17:32
För mycket kolhydrater i kvarg? Är ju 4g/100g?
Snarare i brödet, pastan och potatisen om något.

Septic
2011-06-29, 20:30
För mycket kolhydrater i kvarg? Är ju 4g/100g?
Snarare i brödet, pastan och potatisen om något.

Jodå, det är 4g/100g, vilket inte jag heller tycker låter som en större mängd, men dietisten tyckte det.

Men som sagt, jag skulle uppskatta om någon kunde förklara varför det är ( enligt dietisten ) så viktigt att inte äta sista måltiden för sent och att den helst ska vara relativt liten. Jag åt 250g kvarg tillsammans med 2 ägg förrut och det mättade bra, men det är tydligen alldeles för mycket.

Kischen
2011-06-29, 20:46
Jodå, det är 4g/100g, vilket inte jag heller tycker låter som en större mängd, men dietisten tyckte det.


Dude, thats no real dietist *bs*

mini
2011-06-29, 20:49
Dude, thats no real dietist *bs*

Knappast en dietist. Möjligen en kostrådgivare. Det får vem som helst kalla sig utan någon som helst utbildning. Vilket dagsbehov har ni utgått ifrån?

Maod
2011-06-29, 21:11
Tänkte uppdatera tråden då jag fått lite råd från en dietist.

Kostupplägg ser ut som så:

12:00 Frukost: 1 ägg, 1 skiva grovt bröd med bregott normalsaltat och paprika på.
14:00 Mellanmål: 200g Kvarg ( proteindryck istället på träningsdagar mån,ons,fre )
16:00 Lunch: 3st potatisar eller 1.5dl okokt pasta, 100-150g kött, resterande del av tallriken fylls med grönsaker.
18:00 Mellanmål: 200g Kvarg
20:00 Middag: 2 ägg

Ser det där hållbart och bra ut? Kvargen drog jag ner på för att det var för mycket kolhydrater.
Det enda problemet jag märker själv är att man blir väldigt hungrig runt 03-04 eftersom sista målet är 20:00.

Jag brukar också ta min motion runt 18:00 - 20:00 och var/är lite tveksam till om det är kontraproduktivt att slänga i sig ägg/kvarg innan man drar ut? Dietisten säger att det inte spelar någon roll, men jag har för mig att jag läst om det någonstans.

Det var också tydligen väldigt viktigt att klämma in regelbundna måltider ( innan så mer eller mindre fastade jag tills måltiden efter promenaden ), men jag fick ingen bra förklaring på varför det var viktigt. Tacksam om någon kan förklara det. 20g överskott av protein ( över RDI ) var också tillräckligt enligt dietisten om man styrketränar, såvida det inte handlade om styrketräning på elitnivå. Det kanske är mer individuellt hur mycket protein man behöver dock?

Nej det ser verkligen inte hållbart ut. Typ 1400 kcal eller nåt högt räknat.
Du kan slänga alla råd du fick av han/henne tycker jag.

Septic
2011-06-29, 21:42
Knappast en dietist. Möjligen en kostrådgivare. Det får vem som helst kalla sig utan någon som helst utbildning. Vilket dagsbehov har ni utgått ifrån?

Dietisten skrev ner på ett papper när jag förklarade att jag styrketränade 3 dagar i veckan samt motionerade minst 4-5 dagar i veckan ovanpå det ( vilket jag också beskrev att det rörde sig om över en halvmil åt gången ). Sen fick jag en lapp där det stod ät si och så.

Vet inte direkt om hon utgick från just vilket dagsbehov jag har eftersom allt verkade ganska generellt. Tanken var i alla fall om jag förstod rätt att jag skulle ligga på 1500-1750 kcal. Fast den siffran krymper ju mer man motionerar och tränar i övrigt, så det känns lite otippat nu i efterhand.

Så, ja, man är ju lite av ett frågetecken exakt hur man ska äta när det låter lite olika oavsett vart man kollar. Mängden mat känns ändå helt OK förrutom att en 3st småpotatis känns knapert och att jag verkligen skulle vilja ha den sista måltiden sent på kvällen, i den mängd jag körde på. ( 250g kvarg, 2 ägg )

Det var egentligen just middagen som hon lade lite extra kritik på, att den var för maffig och alldeles för sen. Men det känns personligen inte bra att käka middagen precis innan jag drar ut på en promenad eller dylikt.

Tolkia
2011-06-29, 21:59
När jag läser din skildring av hur du beskrivit din motion för dietisten/kostrådgivaren/whatever, så tror jag att du kanske övervärderar hur mycket du rör på dig. Fem kilometers promenad fyra gånger i veckan är liksom inte några maratondistanser, särskilt inte om du har ett sittande arbete eller studerar. Om du har ett kroppsarbete blir det en annan sak, men då tror jag inte att du hade haft det här problemet. Vad gäller styrketräningen, så är du absolut inte den första som överskattat förbrukningen där; det är väldigt lätt gjort.

När det gäller regelbundna måltider, så är det lite olika hur man fungerar. Vissa gillar att äta hela dagsintaget på en enda gång och svälta resten av dagen, modell orm, andra fungerar bäst med jämn påfyllning. En fördel med att sprida ut intaget på flera gånger om dagen, någorlunda regelbundet, kan vara att man undviker att bli så vargahungrig att man äter allt i sin närhet som inte biter tillbaka, men det är som sagt olika hur man upplever detta. Det finns ingen absolut sanning om hur man måste äta. Jag kan dock tycka att man, om man försöker göra livsstilsförändringar, kan ta en sak i taget, och börja experimentera med extremdieter när de första förändringarna har satt sig.

Angående kolhydraterna i kvarg, så tycker jag att det är att skjuta mygg med hagelgevär att jaga dem när du äter så pass mycket bröd och pasta som du gör (jag är inte anti bröd eller pasta i sig; jag bara konstaterar att bidraget från kvargen är ganska marginellt i jämförelse).

Har du koll på hur mycket mat dina viktangivelser verkligen motsvarar? Det framgår inte av dina tidigare inlägg. Om du inte har det, så är det kanske dags att skaffa en matvåg (kostar inte så mycket) och kolla upp det. Det är VÄLDIGT lätt att uppskatta fel.

vicarious
2011-06-29, 22:26
Det enda problemet jag märker själv är att man blir väldigt hungrig runt 03-04 eftersom sista målet är 20:00.

Jag brukar också ta min motion runt 18:00 - 20:00 och var/är lite tveksam till om det är kontraproduktivt att slänga i sig ägg/kvarg innan man drar ut? Dietisten säger att det inte spelar någon roll, men jag har för mig att jag läst om det någonstans.

Nej det är inte kontraproduktiv på något sätt.


Det var också tydligen väldigt viktigt att klämma in regelbundna måltider ( innan så mer eller mindre fastade jag tills måltiden efter promenaden ), men jag fick ingen bra förklaring på varför det var viktigt. Tacksam om någon kan förklara det.

Förklaringen är väldigt enkel. Det är inte viktigt.


20g överskott av protein ( över RDI ) var också tillräckligt enligt dietisten om man styrketränar, såvida det inte handlade om styrketräning på elitnivå. Det kanske är mer individuellt hur mycket protein man behöver dock?

RDI är totalt ointressant. Vill man bevara muskelmassa vid viktnedgång är protein viktigt oavsett vilken nivå man tränar på.


Jodå, det är 4g/100g, vilket inte jag heller tycker låter som en större mängd, men dietisten tyckte det.

Det vore enklare att isåfall dra ner på mängden pasta till exempel, istället för att gnälla över att kvarg innehåller mycket kolhydrater.


Men som sagt, jag skulle uppskatta om någon kunde förklara varför det är ( enligt dietisten ) så viktigt att inte äta sista måltiden för sent och att den helst ska vara relativt liten. Jag åt 250g kvarg tillsammans med 2 ägg förrut och det mättade bra, men det är tydligen alldeles för mycket.

Det är inte viktigt och den behöver inte vara liten. Det är dygnets totala kaloriintag som är intressant. Om du gör av med mer energi än du stoppar i dig totalt sett under dygnet så kan du äta hur stor del du vill av dessa kalorier på kvällen om det passar dig bäst.




Så, ja, man är ju lite av ett frågetecken exakt hur man ska äta när det låter lite olika oavsett vart man kollar. Mängden mat känns ändå helt OK förrutom att en 3st småpotatis känns knapert och att jag verkligen skulle vilja ha den sista måltiden sent på kvällen, i den mängd jag körde på. ( 250g kvarg, 2 ägg )

Det var egentligen just middagen som hon lade lite extra kritik på, att den var för maffig och alldeles för sen. Men det känns personligen inte bra att käka middagen precis innan jag drar ut på en promenad eller dylikt.

Din "dietist" låter som en idiot. Tyvärr blir man inte särskilt förvånad.

Septic
2011-06-29, 23:04
När jag läser din skildring av hur du beskrivit din motion för dietisten/kostrådgivaren/whatever, så tror jag att du kanske övervärderar hur mycket du rör på dig. Fem kilometers promenad fyra gånger i veckan är liksom inte några maratondistanser, särskilt inte om du har ett sittande arbete eller studerar. Om du har ett kroppsarbete blir det en annan sak, men då tror jag inte att du hade haft det här problemet. Vad gäller styrketräningen, så är du absolut inte den första som överskattat förbrukningen där; det är väldigt lätt gjort.

När det gäller regelbundna måltider, så är det lite olika hur man fungerar. Vissa gillar att äta hela dagsintaget på en enda gång och svälta resten av dagen, modell orm, andra fungerar bäst med jämn påfyllning. En fördel med att sprida ut intaget på flera gånger om dagen, någorlunda regelbundet, kan vara att man undviker att bli så vargahungrig att man äter allt i sin närhet som inte biter tillbaka, men det är som sagt olika hur man upplever detta. Det finns ingen absolut sanning om hur man måste äta. Jag kan dock tycka att man, om man försöker göra livsstilsförändringar, kan ta en sak i taget, och börja experimentera med extremdieter när de första förändringarna har satt sig.

Angående kolhydraterna i kvarg, så tycker jag att det är att skjuta mygg med hagelgevär att jaga dem när du äter så pass mycket bröd och pasta som du gör (jag är inte anti bröd eller pasta i sig; jag bara konstaterar att bidraget från kvargen är ganska marginellt i jämförelse).

Har du koll på hur mycket mat dina viktangivelser verkligen motsvarar? Det framgår inte av dina tidigare inlägg. Om du inte har det, så är det kanske dags att skaffa en matvåg (kostar inte så mycket) och kolla upp det. Det är VÄLDIGT lätt att uppskatta fel.

Det var ganska dumt av mig att nämna styrketräningen som en bidragare till kcal-förbrukningen med tanke på att det egentligen inte går att sätta en generell siffra på hur mycket som förbrukas där ( förmodligen lite om något alls när det handlar om fria vikter ). Promenaden i sig om man räknar på att den kortaste sträckan är 5km och den längsta på 10km så handlar det väl om runt 400-600 kcal, något beroende av hastighet? ( 110kg väger jag )

Angående matvåg så hittade jag en gammal våg när jag rotade i källaren som verkar vara i fullt fungerande skick. Så, brödet vet jag i alla fall att det rör sig om 50-75g styck, men det går att dra ner rätt lätt med tanke på att det är en hel grovlimpa. Annars kan jag dra till med ännu ett ägg på morgonen om det låter bättre? Det mättar väl klart bättre än en brödbit oavsett i alla fall.

Jag är lite orolig för hur pass lite fibrer jag får i mig från dag till dag dock och den största anledningen till att jag tog brödet överhuvudtaget på morgonen var för att få i mig fibrer.

Det är nog lunchen som är den stora faktorn av vad som är fel med kosten annars, som det låter. Jag får väl helt enkelt ta och kolla upp vad som går att dra ner på eller om det kanske rent av går att ersätta pastan helt i vissa fall.

Septic
2011-06-29, 23:12
Nej det är inte kontraproduktiv på något sätt.



Förklaringen är väldigt enkel. Det är inte viktigt.



RDI är totalt ointressant. Vill man bevara muskelmassa vid viktnedgång är protein viktigt oavsett vilken nivå man tränar på.



Det vore enklare att isåfall dra ner på mängden pasta till exempel, istället för att gnälla över att kvarg innehåller mycket kolhydrater.



Det är inte viktigt och den behöver inte vara liten. Det är dygnets totala kaloriintag som är intressant. Om du gör av med mer energi än du stoppar i dig totalt sett under dygnet så kan du äta hur stor del du vill av dessa kalorier på kvällen om det passar dig bäst.





Din "dietist" låter som en idiot. Tyvärr blir man inte särskilt förvånad.

Jag antog lite halvt som halvt att allt inte stämde helt och hållet, så jag är väldigt tacksam för att du klargjorde det där. Väldigt bra att veta att jag inte är tvungen att äta exakt de tiderna och att jag kan ta ett större mål på kvällen om jag drar ner på dagen. Det gör hela dieten lite trevligare eftersom jag slipper springa och äta små måltider utspridda över tider då jag inte är hungrig överhuvudtaget.

vicarious
2011-06-30, 07:45
Det gör hela dieten lite trevligare eftersom jag slipper springa och äta små måltider utspridda över tider då jag inte är hungrig överhuvudtaget.

:thumbup:

deselby
2011-06-30, 09:20
Hej,
Jag har fått lära mig av en personlig tränare/kostrådgivare att man ska äta "riktig mat". Dvs ät både lunch och middag med a 150 g protein (kyckling, rent kött osv) och komplettera med kolhydrater ca 50 g (okokt vikt på pasta, bulgur, ris osv) och rikligt med grönsaker. Därutöver ska man äta ett mellanmål med kvarg/kesella (det är alltså samma sak, den lätta 1%-varianten förstås) blandat med bär och kanske ytterligare ett litet mellanmål med lite nötter tex.

Så det kanske kan vara värt att prova att äta mer mat och inte så mycket mackor. Till frukost kan du ta fiberhavregyn, det är grymt mättande. Kesella, eller minikeso, är också otroligt mättande, jag tycker det är jättebra.

En bekant till mig berättade att hon gick ned massa i vikt när hon flyttade ihop med sin kille och kom på att det var för att han krävde riktig mat istället för hennes eviga mack-middagar.

Tyvärr är det ju så att viktminskning är ganska individuellt, vad som fungerar för en är mindre bra för en annan, så du får väl pröva dig fram med de tips du får här i forumet.
Lycka till,
Deselby

Septic
2011-08-06, 20:22
Tänkte att jag skulle ta och dra fram tråden igen då det gått en månad nu och jag tänkte höra om någon hade några synpunkter eller förslag angående vad jag äter nu och hur jag tränar.

Mat:

Frukost - 1 ägg, 50-75g grovt bröd med ungefär 1,5 teskedar bregott normalsaltat.

Mellanmål - 250g kvarg

Lunch: 3st potatisar ( stora som ägg ), 3dl kokt pasta eller 2dl kokt ris med 100g kött som tillbehör. Oftast kyckling eller kotlett utan fettrand med eventuellt en halv matsked rapsolja att steka i som mest.

Mellanmål - 250g kvarg

Middag - 2st ägg

Styrketräning 3 dagar i veckan enligt schemat jag skrev om tidigare, ingen skillnad där. Motionen består av promenad eller motionscykling ( 25-35 min ) minst 5 gånger i veckan.

Det här har på en månad gett mig en vikt på 100kg, vilket innebär att jag förlorar 10kg/månad om jag fortsätter så. Av någon anledning så har styrketräningen gett goda resultat också, vilket jag inte förväntade mig då man ofta hör att det inte går att bygga muskler under diet.

Jag är lite orolig över att det går lite för snabbt dock för 10kg är långt utöver det jag förväntade mig när jag började och hade siktet inställt på som mest 3kg/månad.

vicarious
2011-08-06, 20:34
Att du fått bra resultat från styrketräning kan bero på så kallade "nybörjar-ökningar". Det är knappast något som kommer hålla i sig om du fortsätter med den där svältdieten. Varför så bråttom?

Septic
2011-08-06, 20:43
Att du fått bra resultat från styrketräning kan bero på så kallade "nybörjar-ökningar". Det är knappast något som kommer hålla i sig om du fortsätter med den där svältdieten. Varför så bråttom?

Jag vet inte om jag ska kalla mig nybörjare eller inte då jag har tränat till och från i några år, men det har varit ett större uppehåll innan jag började träna igen för några månader sedan.

Bråttom har jag inte heller och det är därför jag blir lite halvt orolig när målet var 3kg/månad och resultatet blev 10kg/månad istället. Enligt "dietisten" ( som tyckte jag skulle dra ner ytterligare på maten ) så skulle det handla om max 1-3kg/månaden i viktnedgång. Jag struntade i att dra ner allt för mycket på maten som dietisten sade ( då det mesta hon sade inte verkar ha alltför hög trovärdighet ).

Nu när jag har lite koll på vad saker innehåller så kommer jag fram till att det jag äter landar på ungefär 1100-1300 kalorier, vilket jag antar skulle passa om man var helt stillasittande och helt utan motion och önskade en viktnedgång?

nifo6
2011-08-06, 22:33
Tänkte att jag skulle ta och dra fram tråden igen då det gått en månad nu och jag tänkte höra om någon hade några synpunkter eller förslag angående vad jag äter nu och hur jag tränar.

Mat:

Frukost - 1 ägg, 50-75g grovt bröd med ungefär 1,5 teskedar bregott normalsaltat.

Mellanmål - 250g kvarg

Lunch: 3st potatisar ( stora som ägg ), 3dl kokt pasta eller 2dl kokt ris med 100g kött som tillbehör. Oftast kyckling eller kotlett utan fettrand med eventuellt en halv matsked rapsolja att steka i som mest.

Mellanmål - 250g kvarg

Middag - 2st ägg

Styrketräning 3 dagar i veckan enligt schemat jag skrev om tidigare, ingen skillnad där. Motionen består av promenad eller motionscykling ( 25-35 min ) minst 5 gånger i veckan.

Det här har på en månad gett mig en vikt på 100kg, vilket innebär att jag förlorar 10kg/månad om jag fortsätter så. Av någon anledning så har styrketräningen gett goda resultat också, vilket jag inte förväntade mig då man ofta hör att det inte går att bygga muskler under diet.

Jag är lite orolig över att det går lite för snabbt dock för 10kg är långt utöver det jag förväntade mig när jag började och hade siktet inställt på som mest 3kg/månad.

Äter du både potatis pasta/ris på lunchen. I vilket fall så skulle jag föreslå att du tar bort äggen du äter till middag och tar potatis/ris och 150-200g kött i stället. Lägg oxå till 50-100g kött på lunchen. Äggen kan du äta strax innan läggdags så slipper du somna hungrig.

Finns massa varianter på kosthållning samt träningsupplägg, det är väldigt individuellt. Men så här hade jag prövat i detta fallet. Det är bara testa sig fram och justera kaloriintaget upp el ner. Just den biten blir lättare ju mer man lär sig förstå under resans gång vad ens egen kropp vill ha för att må som bäst och prestera som mest. Tänk även på att det du dricker gör att kalorierna drar i väg, men det känner du säkert till:)

Men precis som vicarious säger så är det inte hållbart i längden med så lågt kaloriintag som du ligger på nu!

P.s Styrketräning ger alltid goda resultat så länge man inte mesar för mycket med vikterna:) D.s

vicarious
2011-08-06, 22:46
Jag vet inte om jag ska kalla mig nybörjare eller inte då jag har tränat till och från i några år, men det har varit ett större uppehåll innan jag började träna igen för några månader sedan.

Bråttom har jag inte heller och det är därför jag blir lite halvt orolig när målet var 3kg/månad och resultatet blev 10kg/månad istället. Enligt "dietisten" ( som tyckte jag skulle dra ner ytterligare på maten ) så skulle det handla om max 1-3kg/månaden i viktnedgång. Jag struntade i att dra ner allt för mycket på maten som dietisten sade ( då det mesta hon sade inte verkar ha alltför hög trovärdighet ).

Nu när jag har lite koll på vad saker innehåller så kommer jag fram till att det jag äter landar på ungefär 1100-1300 kalorier, vilket jag antar skulle passa om man var helt stillasittande och helt utan motion och önskade en viktnedgång?

1100-1300 kcal kanske skulle vara rimligt för någon som är stillsittande och väger hälften av det du gör.

Maysan
2011-08-06, 23:00
Jag tycker det ser jävligt snålt med protein. Ät lite mer, du behöver mkt mat för att bygga muskler. Dra ner på brödet lite och släng på med t.ex. kyckling, ris, broccoli till middagen. En mack-middag är inte speciellt sunt. Du behöver mkt protein.

När du är på gymmet kör jävligt intensivt. Såsa inte runt i en cirkel och ta pauser på 5min var och varannan minut. Intensiv träning ger sjukt mkt! Du går ner i vikt, bygger muskler och kommer längta till nästa pass.

Men som sagt, ät ordentligt med mat (Fruksot, Lunch och Middag). De är de viktigaste måltiderna på dagen. Frullen är den mest viktiga. Så ät ordentligt.

Du kan äta mkt men ta dig i kragen och rör på dig mer. Du ska inte må dåligt under din diet. Visst lite men inte så du mår illa. Ät sunt och mkt och träna mkt. På det viset så kommer du gå ner i vikt + bygga muskler.

Morgonpromender, intervall-pass, styrketräning och kontroll på kosten. Du kommer lätt klara dina mål om du följer detta strikt.

Tips: Sitt inte för mkt stilla, kcal hit kcal dit. Rör på dej. Må bra.

När du ser förändringarna så kommer du bara vilja ha mer.

Fortsätt kämpa! :) Lycka till.

mvh

Sniggel
2011-08-07, 10:41
Jag har läst hela tråden nu och jag får uppfattnignen om att du sen de senaste koständringarna börjat få resultat, lite för snabba kanske t om. Jag tror att du utan vidare hade kunnat höja ditt kaloriintag till 1800 och fortsätta gå ner i vikt fast lite långsammare. Jag tror även att du kommer må bättre på lång sikt av att inte ligga så lågt som du gör nu.
Du verkar ha lite bättre koll nu på hur mycket kalorier maten innehåller så du kan ju själv välja vad för sorts mat du hade kunnat lägga till. Det spelar mindre roll vad för mat eftersom grunden du har är rätt bra.

edit: Angående att många tycker det ser snålt ut med protein (jag får det till 115g med snabb huvudräkning) så tycker jag det är viktigare att det fungerar bra och att du upplever att träningen ger resultat, vilket du tycker den gör.
Du kan säkert få bättre resultat genom att öka proteinintaget. Vilket blir ganska lätt om du skulle tillåta dig själv fler kalorier, vilket jag rekommenderar. Men det viktigaste är att du har hittat något som funkar. 110g är kanske lågt för "optimalt muskelbygge" men det är knappast för lågt rent allmänt. Tänk på att styrketräningen är viktigare än proteinintaget.

Maysan
2011-08-07, 11:12
Jag har läst hela tråden nu och jag får uppfattnignen om att du sen de senaste koständringarna börjat få resultat, lite för snabba kanske t om. Jag tror att du utan vidare hade kunnat höja ditt kaloriintag till 1800 och fortsätta gå ner i vikt fast lite långsammare. Jag tror även att du kommer må bättre på lång sikt av att inte ligga så lågt som du gör nu.
Du verkar ha lite bättre koll nu på hur mycket kalorier maten innehåller så du kan ju själv välja vad för sorts mat du hade kunnat lägga till. Det spelar mindre roll vad för mat eftersom grunden du har är rätt bra.

edit: Angående att många tycker det ser snålt ut med protein (jag får det till 115g med snabb huvudräkning) så tycker jag det är viktigare att det fungerar bra och att du upplever att träningen ger resultat, vilket du tycker den gör.
Du kan säkert få bättre resultat genom att öka proteinintaget. Vilket blir ganska lätt om du skulle tillåta dig själv fler kalorier, vilket jag rekommenderar. Men det viktigaste är att du har hittat något som funkar. 110g är kanske lågt för "optimalt muskelbygge" men det är knappast för lågt rent allmänt. Tänk på att styrketräningen är viktigare än proteinintaget.
Bra sagt

lofito
2011-08-07, 11:36
Frullen är den mest viktiga. Så ät ordentligt.

Jag skulle inte vilja påstå att frukost är den viktigaste måltiden under dagen, det där är en myt, enligt mig i alla fall.

Maysan
2011-08-07, 11:52
Jag skulle inte vilja påstå att frukost är den viktigaste måltiden under dagen, det där är en myt, enligt mig i alla fall.
För mig så är frukosten iallafall den viktigaste måltiden på dagen. Det är på den måltiden som jag ska träna på.

lofito
2011-08-07, 12:22
För mig så är frukosten iallafall den viktigaste måltiden på dagen. Det är på den måltiden som jag ska träna på.

Ja, men då är den det viktigaste för dig och inte rent generellt.
För mig är den viktigaste måltiden efter träning där jag lägger det mesta
av mitt käk för att få ut så mycket som möjligt.

Frukost äter jag inte alltid, det beror på hur jag känner mig när jag vaknar och ska iväg till gymet. Oftast tar jag något lätt som kesella eller keso innan, kan absolut ej träna när jag ätit mycket innan. Men det är ju jag - alla är vi ju olika.

Septic
2011-08-07, 12:49
Jag har läst igenom alla bra förslag jag fått nu och får väl ta och inse att min nuvarande kost inte håller i längden. Jag var lite otydlig gällande råvarorna på lunchen, men det är en av råvarorna med ett tillbehör och alltså inte både potatis och pasta på en gång till exempel. Intensiviteten på styrketräningen hade jag heller inte skrivit dit, men det handlar om 40s vila mellan set och 2min mellan varje övning varken mer eller mindre.

Angående kosten i sig så visst kan jag lägga till saker för att få i mig fler kalorier men jag har inte riktigt koll på vad som är det mest proteinrika direkt. Fokus har legat på att dra ner kalorierna till minimum kort sagt. Så jag tar gärna emot tips på proteinrika råvaror eller enklare/snabba recept som jag kan lägga till i kosten för att uppnå någonstans uppåt 1800kcal.

TheIsh
2011-08-07, 12:53
Jag har varit i samma sitts som dig. Förbered dig på pepptalk/elakheter!

Att du är uppe sent spelar ingen roll. Jag går och lägger mig när jag är trött, oavsett vad klockan är. Kalorier in vs kalorier ut är det enda du *måste* ta hänsyn till. Alla andra faktorer är frivilliga. När du äter har heller ingen betydelse. Om din kropp kräver kanske 2800 kcal för att bibehålla vikten och du bara äter 2000 så kommer du att gå ner i vikt förr eller senare. Min deff just nu har varit ett fall av "mindre version av samma former". Men du måste förstå att förr eller senare kommer kroppen tighta till sig allt eftersom fettet försvinner. Det jag försöker säga är att även om du går ner 10kg så kommer du fortfarande se fet ut. Men du kommer vara en mindre version av det. Till slut kommer inte bara vikten utan även formen att förändras, tro mig ;)

Det kan vara så enkelt att du lider av dålig självdisciplin. Jag har varit där också. Och tråkigt nog är det enda sättet att bli bättre på något att jobba på det. Men här kommer några tips som jag upplever har hjälpt mig en bra bit på vägen.

Handla aldrig när du är hungrig. Det slutar ofta i att man står vid kassan och tänker "en snickers gör inte så mycket" Jo, det är precis det det gör! En snickers och en extra macka kan vara skillnaden mellan lagom kaloriunderskott och att gå +/-0
Jag äter 3 mål per 24h. Vad och när är HELT ointressant så länge du får i dig en bra mängd protein och inte överskrider satta kaloritaket. Vill du inte träna ska du inte göra det om du anser att det påverkar din motivation. Jag har haft perioder där jag sagt till mig själv "ok nu jävlar ska jag ut och springa röven av mig och äta jättenyttigt efteråt!"
Vilket är okej. Men sen nästa dag så blir det "ähh, tar en Ben & Jerry's istället å glor på film" bara för att man fått så satans värk i musklerna. Nu kan man ju glo på film utan en B&J också såklart. Jag talar bara om hur det varit för mig ;)

Om du väljer att träna är såklart ett stort plus, men se det inte som ett måste satt i sten. Kroppen behöver energi hela tiden, och det är på den principen jag deffar. Jag avskyr att gå promenader bara för promenadernas skull. Så jag drar ner lite extra på maten istället. Tycker du det är jobbit att laga mat, eller helt enkelt inte vet hur sjutton man håller kosten intressant kanske en måltidsersättare kan vara på sin plats. Allt handlar om kalorierna.

När du tar den där glassen. Välj att inte göra det. När du äter sallad, välj att inte dricka läsk. Anledningen till att du inte går ner i vikt är för att du stoppar i dig för mycket. Sluta ljug för dig själv. Det är det viktigaste av allt på ett psykologiskt plan. Du behöver inte äta skit! Jag blir orolig när jag ser vad mycket du stoppar i dig utan att tänka på kalorierna. Överskatta aldrig dig själv, och underskatta aldrig maten.

Du har säkert hört att man ska äta en balanserad kost istället för skräpmat. Ponera, att du enbart åt en pizza från pizzerian dagligen. Ingenting annat, ingen läsk, nada, bara vatten. Då skulle du gå ner i vikt. Men du skulle fortfarande gå runt och vara hungrig, och du skulle inte få i dig värst mycket protein, eller bra fetter.

På samma kalorier kan du få dig mer protein, bättre fett, och långsammare kolhydrater, som mättar bättre och hämmar sötsuget, och ger dig mer energi.
Så istället för att gå runt och äta pasta kan du äta [farsan kom och vifta med en kladdkaka..] Hur som helst! Ät fullkornsris istället. Mycket bättre ur energisynpunkt.
Skippa mjölk, fil, flingor etc. Kroppen skiter fullständigt i vad din mamma och pappa sagt, om vad en frukost bör bestå utav. Frukost är mat! Det behöver inte vara mackor och flingor med socker i. Gör en omelett istället! 5 äggvior å 1 gula å en näve grönsaker och/eller magert hamburgerkött! Funkar minst lika bar oavsett tid på dygnet. Kroppen diskriminerar inte när du äter eller vad som är socialt acceptabelt att kalla maten i fråga. För vissa är soppa inte ens mat. Men gillar du soppa så ät det.

Det börjar bli jävligt tjatigt och långt nu, jag blir bara så frustrerad när jag ser sånt här.
Det är enkelt! Och det blir enklare psykiskt när man ser att det fungerar.

Jag har inte läst mycket av tråden, så om det inte sagts innan så tycker jag du ska ta reda på ditt uppskattade dagliga kaloribehov (fixar länk nedan) och dra bort 5-700 kcal från det. Håll dig sedan där varje dag. Har du inte gått ner på en vecka, ignorera det. Göm vågen i en månad, titta dig inte i spegeln. Det jag vill se att du gör är att ta referensbilder på dig själv. En framifrån, en från sidan, en bakifrån. Om en månad tar du likadana bilder och jag lovar dig att du kommer tappa hakan. Detta återknyter till vad jag skrev om innan. Man kanske inte upplever att man gått ner för att kroppen gärna bibehåller "formen", men du blir en mindre version av den. Till slut börjar även formerna försvinna, och en dag står du där utan hängbuk och kärlekshandtag.

Lycka till! (precis som att du behöver det? ;))

Länk: http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm
Caloric requirement är det du drar av från. Jag har personligen använt den här och den verkar stämma bra.

Maysan
2011-08-07, 13:03
Jävligt bra skrivet TheIsh :thumbup:

TheIsh
2011-08-07, 13:33
Jävligt bra skrivet TheIsh :thumbup:
Off topic!

Jag blir förvånad över va ofta folk säger det ärligt talat :confused:
Jag skrev ett inlägg i min blog på FZ förra året, som jag la ut på facebook. Helt plötsligt ville folk att jag skulle skriva en bok och försäkrade mig om att de skulle köpa den. Inlägget hade dock inget med träning att göra. Här anser jag att det är jag som är lärlingen, haha ;)

lofito
2011-08-07, 13:42
TheIsh: Fy satan vad bra skrivet! Seriöst. Jag ska skriva ut det där och visa mina vänner och främst min farsa som trycker i sig massa skit men som är beredd att gå ner. Jag menar det verkligen! VERKLIGEN AWESOME skrivet. Det blir inte svårare än så!

TheIsh
2011-08-07, 13:44
Nu trollar ni väl ändå :confused:

lofito
2011-08-07, 13:51
Haha, nej! Jag är fullt seriöst. Jag lixom följde med texten hela tiden och bara kände att: This is good fucking stuff! Det kan låta invecklat för många som inte är vana vid träning eller vid att äta rätt kost - men när man väl vet hur det funkar är det inte så jävla svårt. Folk är bara lata nu för tiden och försöker hitta förklaringar till allt, men att de växer på bredden gör de inget åt :) Det var skitbra, seriöst! Ska som sagt skriva ut det.

TheIsh
2011-08-07, 14:04
Haha :D. Det blir så fel från mitt perspektiv. Ni måste förstå att jag hade IG i Svenska på gymnasiet, och absolut hatar allt var plugg och läsa heter. Jag har läst 2½ bok i hela mitt liv. Beroende lite på vad man räknar som bok, men någonstans där. Böcker jag frivilligt läst av intresse alltså. Skriva mycket gör jag bara när jag är extremt uttråkad. Jag ser definitivt en trend här. Jag måste vara uttråkad oftare ;)

edit/ Jag förespråkar inte off topic. Give this man his right to have a thread, would you please!

Septic
2011-08-07, 14:17
Det var en väldigt välskriven och insiktsfull text det där och även om man inte känner igen sig helt till 100% så inspirerar och motiverar den. Kunskap mäts för övrigt heller inte i om man fick ett eller ett annat betyg i ett visst ämne eller av vad man läst, utan snarare av erfarenheter i många fall.

Nu vet jag inte om jag gjort sken av det men självdisciplinen har jag inga problem med i dagsläget och jag finner det lätt att avstå socker och sött; något som har hjälpt mig att hålla dieten. Problemet är att jag går ner för snabbt i vikt och jag behöver således öka kalorierna något, helst med en högre dos protein snarare än att bara fylla för fyllnadens skull. Och det är där det felar just nu då jag inte har den bästa kollen på proteinrik föda eftersom fokus har legat på att få i sig så lite kalorier som möjligt.

lofito
2011-08-07, 14:27
TheIsh: Jag är på jobbet nu men skickade iväg det du skrev till min far nu. Ringde honom och sa "Nu ska du tamejfan få läsa en riktigt jävla bra text här".
Han är beredd att gå ner 10-15 kg (han väger 110) och är stor av sig.
Kul att han sa att han åt knäckebröd och lite kesella (det har han aldrig gjort förut) så kul att man haft en inverkan på honom. Speciellt roligt när han sa att jag gjorde fel i att deffa och borde äta mycket mycket mer :) Ska se vad han säger nu, hehe.

TheIsh
2011-08-07, 14:55
Bra att du eftersträvar att fylla ut med bra grejer! Något jag själv fått göra tro det eller ej. Jag skulle nog bara sikta på att göra portionerna lite större. Och med lite så menar jag tex 200 gram ris istället för 150. Allt smått över en dag räknas ju, som du säkert märkt. Jag köper inte riktigt "ät en extra banan" för det säger ingenting. Och hur många bananer orkar man ha liggandes hemma. Så mer mat är den enkla lösningen. Fullkornsris, hel bulgur etc, sånt som är lätt att handla mycket av.
Folk tittar så konstigt på mig när jag kommer till kassan med tio kvarg. Två storpack ägg är både potentiellt godare och mer mättande enligt mig.

Creme frachié [som funkar till allt i stort sett] är en annan favorit, istället för sås/dressing. Det gör att det blir godare, och innehåller inte allt skit som färdig dressing/sås innehåller. Ett annat tips är kryddor! Eller kryddor och creme frachié! Man kan ju äta samma saker ganska länge utan att tröttna om man kryddar olika.
Allt vitt kött (fågel, fisk) är i regel bra protein. Bara att gravskända frysdiskarna på närmsta livsmedelsbutik. Ica har någon fryst hajfilé som är riktigt god med citron till.
Kan för allt i världen inte komma på vad den heter dock.

En annan av mina favoriter är äggviteomeletten jag beskrev.
Funkar säkert att steka helt utan gulan, jag har faktiskt inte testat. Det smidiga med äggvita enligt mig är att det inte smakar något och samtidigt är jäkligt nyttigt. Så krydda hur du vill, och ha i strimlad kyckling [förstekt såklart], eller något annat.

Du är ju på rätt väg i alla fall. Men kroppen skulle inte reagera så snällt om du försökte gå ner [10kg] från tex 85-75 när det gäller musklerna. Så det var ett klokt val av dig att försökte äta lite mer. Jag skulle som sagt bara äta lite större portioner varje måltid. Kontrollera med en [mat]våg hur mycket extra du behöver koka/steka varje måltid för att nå upp till ditt nya kaloritak. Simple!

@lofito
Haha, epic :D Synd att jag inte har en scanner annars kunde du fått skicka med en autograf xD

Septic
2011-08-12, 14:47
Återupplivar tråden ännu en gång då jag gjort en del ändringar som gett motsatta effekter.

Frukost:

2st knäckebröd med kaviar och smör, tunna lager
3st kokta ägg
3dl minimjölk

Middag:

3st ägg, 3dl minimjölk

Mellanmålen och luncherna är i stort sett oförändrade förrutom att jag lägger till mer kött efter behov för att uppnå 1800kcal+.

Problemet just nu är att jag har varit konstant illamående och haft diverse magbesvär sen den 9:e, vilket började med att jag tog ett konditionspass på min nya spinningcykel i 30 mins. Först kändes det som att det var ett blodsockerfall som jävlades, något jag råkade ut för innan jag började med dieten, men att ett blodsockerfall håller i sig i några dagar känns långsökt. Jag var iväg till vårdcentralen för att se om det berodde på något annat men alla tester ser helt OK ut. Så man börjar ju undra vad illamåendet beror på?

TheIsh
2011-08-12, 15:26
Vad exakt äter du utöver det du skrev? Jag ser bara frukost/middag, och det var inte mycket mat direkt. Om möjligt, skippa mjölken och ät något som mättar istället?
edit/ laktosintolerans som börjar smyga sig på? Eller testa de för det? Nämde du din diet, och vad sa de i så fall?

daloatf
2011-08-12, 15:31
Jag kan må illa om jag äter för mycket ägg, kanske kan vara samma för dig?

Septic
2011-08-12, 17:03
Mat:

Frukost - 1 ägg, 50-75g grovt bröd med ungefär 1,5 teskedar bregott normalsaltat.

Mellanmål - 250g kvarg

Lunch: 3st potatisar ( stora som ägg ), 3dl kokt pasta eller 2dl kokt ris med 100g kött som tillbehör. Oftast kyckling eller kotlett utan fettrand med eventuellt en halv matsked rapsolja att steka i som mest.

Mellanmål - 250g kvarg

Middag - 2st ägg



Det som har ändrats är lunchen ( mer kött ), frukosten och middagen.
Och jo, jag tänkte att det kanske kunde vara just äggen, men då borde man ju känna illamåendet komma smygandes redan direkt efter den måltiden?

Just efter frukosten så känns allt topp, samma med middagen, men det är så fort det handlar om någon fysisk aktivitet överhuvudtaget som illamåendet drar igång och sen håller det i sig tills nästa dag. Illamåendet startade innan jag hade börjat dricka mjölken och jag har aldrig haft problem med laktos tidigare, så det vill jag nästan utesluta.

Det är ett mysterium rent av.

För övrigt så jobbar jag fortfarande på att få in mer kalorier i kostupplägget, men nyttiga måltider innebär ofta få kalorier, ibland även i samband med en låg proteinhalt. Ägg går att köpa billigt och går att få tag på när som helst, så jag utökade kosten med mer ägg. Kvarg t.ex. tar slut lite då och då när halva gymmet rensar hyllorna på LIDL så det går inte att lita på fullt ut.

Springer
2011-08-12, 21:34
För lite kolhydrater? För lite energi?

Septic
2011-08-13, 20:55
För lite kolhydrater? För lite energi?

Jag får i mig klart mycket mer kolhydrater och energi nu än tidigare, så jag tror inte det är fallet.

Hur som så blir det bara värre och värre för det går knappt att cykla kanske en 10 minuter i låg takt innan illamåendet slår in och det blir raka vägen till dass.
Jag är rätt säker på att det rör sig om blodsockerfall dock eftersom det går över om jag slänger i mig ett äpple och något knäckebröd så fort jag känner att illamåendet är på ingång.

Frågan är varför jag får blodsockerfall när jag äter med jämna mellanrum ( 2 timmar mellan varje mål ) och nyttigt. Jag minns ju hur jag fick blodsockerfallen ofta just i början på dieten i och med att jag tog bort allt socker, men det gav sig med tiden.

nifo6
2011-08-13, 21:41
För lite kolhydrater? För lite energi?

Tror Springer har en poäng där,,iaf så tror jag du borde äta en måltid med mat innan träning. En del (bl.a jag själv) har svår att genomföra ett styrkepass om man inte ätit innan, jag mår kanske inte illa direkt. Men känner mig heller inte helt hundra i kroppen. Och hoppar jag över frukosten så får jag som du beskriver illamående + yrsel efter ca 30-40 min. Kanske är det som händer dig vid träning. Så du kan ju testa käka typ ris,kyckling innan träningpasset. Det visar sig ju ganska omgående om det hjälper el inte.

Septic
2011-08-14, 15:05
Tror Springer har en poäng där,,iaf så tror jag du borde äta en måltid med mat innan träning. En del (bl.a jag själv) har svår att genomföra ett styrkepass om man inte ätit innan, jag mår kanske inte illa direkt. Men känner mig heller inte helt hundra i kroppen. Och hoppar jag över frukosten så får jag som du beskriver illamående + yrsel efter ca 30-40 min. Kanske är det som händer dig vid träning. Så du kan ju testa käka typ ris,kyckling innan träningpasset. Det visar sig ju ganska omgående om det hjälper el inte.

Styrketräningen gör jag någon timme efter frukosten med en proteindrink direkt efter och det har aldrig varit några problem. Konditionsträningen drar jag igång med 1-3 timmar efter lunchen ( kvarg 2 timmar efter lunch ). Jag har prövat lite olika avstånd mellan träning och lunch, men det har varken gjort till eller från.

Man skulle kanske kunna dra en koppling till mjölken jag dricker ( 1 liter per dag ) eftersom jag hört att mejeriprodukter försämrar insulinkänsligheten.

Aptiten är också som bortblåst och det känns mer eller mindre som att man bara slänger i sig mat för att det "behövs". Jag ska ta och välja bort mjölken en dag bara för att se om det blir någon skillnad, men annars är det bara ett stort frågetecken mer eller mindre.

Nutrid
2011-08-15, 04:08
Du behöver inte sluta äta rågbröd som vissa snackar om. Kör ägg på brödet istället så får du en grym kombination av mättnad och + att det smakar gott.

Hoppas rågbrödet är sockerfritt dock för det finns att köpa på ICA tex. Räknade ut på ett ungefär att man kan käka 6 rågbröds halvor av den sorten utan att komma över 250 kalorier - vilket är ganska insane i min mening.

Septic
2011-09-22, 13:26
Jag tänkte ta och blåsa lite liv i tråden då det har hänt en del och jag inte känner för att starta en ny tråd varje gång en ny fråga dyker upp.

Sen det senaste inlägget jag gjorde där jag skrev min vikt ( 6/8 ) så har jag gått ner till runt 94, vilket känns rimligt eftersom det är ungefär 3kg/månad. Men den senaste veckan har vikten pekat sakta men säkert uppåt från 94.2kg för tre-fyra dagar sedan till 94.5kg idag. Min fråga är då om det är normalt att vikten pendlar lite ibland, för själv har jag inte gjort några ändringar gällande kost under den perioden.

Matintaget ser ut som följande:

Frukost: 3 ägg/73g st ( +2 knäckebröd med 4g bregott normalsaltat + 6g kalles kaviar på tisdagar/torsdagar ) ~300-440kcal

Mellanmål: 250g kvarg ( 1dl whey-80 istället på mån/ons/fre ) ~152-170kcal

Lunch: 2dl kokt ris/3st potatisar/3dl kokt pasta, 15ml rapsolja, 0.5dl creme fraiche, 200-300g kött ( oftast kyckling ) ~600-700kcal

Mellanmål: 250g kvarg ~170kcal

Middag: 3 ägg/73g st ( +2 knäckebröd med samma pålägg som tidigare på tisdagar/torsdagar ) ~300-440kcal

Sammanlagt 1920kcal som mest på tisdagar och torsdagar då jag konditionstränar ( 25-30 min spinning ) och äter lite extra, annars 1500-1600kcal de dagar jag styrketränar.


Själv tycker jag upplägget ser vettigt ut och att det borde ge en jämn viktnedgång, men jag tar gärna emot förslag och förklaringar kring varför vikten plötsligt vrider sig uppåt.

Reaper123
2011-09-22, 15:13
Sen det senaste inlägget jag gjorde där jag skrev min vikt ( 6/8 ) så har jag gått ner till runt 94, vilket känns rimligt eftersom det är ungefär 3kg/månad. Men den senaste veckan har vikten pekat sakta men säkert uppåt från 94.2kg för tre-fyra dagar sedan till 94.5kg idag. Min fråga är då om det är normalt att vikten pendlar lite ibland, för själv har jag inte gjort några ändringar gällande kost under den perioden.Låter min bild säga sitt först...

Nu tog jag med kcal in vs ut, för det som bitivis stått för största variansen är mitt skiftande kolhydratintag (främst helgerna då jag inte räknar kcal och druckit massor med öl/sprit, där det sistnämda ofta orsakat att jag vaknat helt snustorr!).

Du verkar ha koll på kcal in vs ut, så håll ut... underskott i längden = viktnedgång! :thumbup:

Septic
2011-09-28, 19:38
Låter min bild säga sitt först...

Nu tog jag med kcal in vs ut, för det som bitivis stått för största variansen är mitt skiftande kolhydratintag (främst helgerna då jag inte räknar kcal och druckit massor med öl/sprit, där det sistnämda ofta orsakat att jag vaknat helt snustorr!).

Du verkar ha koll på kcal in vs ut, så håll ut... underskott i längden = viktnedgång! :thumbup:

Jag tog och höll koll ett par dagar med hjälp av shapeupclub, mest för att få ett diagram över vikten och det stämmer väldigt bra det du säger.

Det kanske är så att jag helt enkelt inte har vägt mig tillräckligt ofta, men nu ser jag klart och tydligt hur pass mycket det kan variera från dag till dag.


För att gå ifrån den ursprungliga frågan lite så har jag märkt nu när jag prickar i vad jag äter i shapeupclub att det kanske rör sig om för lite mat. Totalt så ser det ut att handla om 1800kcal/dag ( 0.8kg/vecka ). Man har ju hört lite om att det är viktigt att inte äta för lite heller; så jag vill gärna ha ett nytt utlåtande kring hurvida 1800kcal/dag låter rimligt eller om jag bör lägga till lite för att komma ner i 0.5-0.6kg/vecka.

Angående aktivitetsnivå så kan ni räkna det som mest stillasittande förrutom tisdagar/torsdagar då jag kör kondition.

Den huvudsakliga tanken med dieten är i alla fall att behålla så mycket muskler som möjligt medans jag håller en jämn viktnedgång.

En till fråga som någon gärna kan svara på är om jag bör räkna med styrketräningen när jag lägger upp kosten då jag hört lite olika om hur mycket man förbränner på ett styrketräningspass.