handdator

Visa fullständig version : Barnvälling sockerbomb


Holabandola
2011-06-20, 18:12
Tankade i mig nära 1l tjock barnvälling igår innan jag la mig. (Orkade inte laga middag och tog ungens välling)

Mådde piss under natten, illamående och blä.

Hade innan detta bokat ett besök hos doktorn på morgonen för att lämna lite prover. Då visade det sig att jag hade för högt blodsocker på fastande mage(7,8).
-What!?? Tänkte jag.
-Ska jag bli diabetiker nu också...

Sprang efter läkarbesöket och köpte en blodsockermätare på apoteket (sjukt billigt 110kr, rekomenderas!!).

Nu efter intagen middag låg blodsockret på 4,7. Dvs nästan för lågt för att ha ätit. Så jag var väl inte diabetiker då :-)

Men då till pudelns kärna.

Barnvälling är ju rena blodsockerbomben. Hur kan barnen må bra av detta???
Visst det innehåller mycket fett, men det verkar inte spela någon roll, inte på mig iallafall.

I vilket fall kan ajg rekomendera blodsockermätaren one touch på apoteket för ynka 110kr. Du får 10 test stickor på köpet.

Det är sjukt kul att kolla hur träning, mat och fasta påverkar blodsockret.
Bla sänkte jag mitt blodsocker med en enhet av en 30 min promenad, och en halvliter youghurt höjde det med en halv enhet :-)
Bara några av mina iaktagelser idag.

http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/thumbs/204718s.jpg

Sverker
2011-06-20, 18:22
Vilken välling ?

Troligen var det mängden mjölksocker i vällingen som gjorde att du mådde dåligt.


Men små barn dricker inte 1 liter välling. En flaska är 2 - 3 dl. Ett vrålhungrigt barn kan svepa två flaskor.

Holabandola
2011-06-20, 18:32
Men små barn är en tiondel så stora också :-)

Det var Nestle Fullkorn 1 år. Den bästa vällingen jag kunnat hitta med minst andel maltodextrin.
I övrigt så köper jag bara barnmat som är sötade med fruktjuicer. Blir inte alls samma sockersvar från frukt som raffinerat. Jag vet, jag har prövat och mätt hehe.

Sverker
2011-06-20, 18:40
Njaa...små barn har mycket större energibehov än vi vuxna. Troligen kräver ditt barn 1/3 av ditt energibehov men väger 1/10;)


Välling i flaska har ett stort värde för oss föräldrar. Lätt att tanka barnet och inte så mycket kladd på golvet.

Eddie Vedder
2011-06-20, 18:50
Barnvälling är ju rena blodsockerbomben. Hur kan barnen må bra av detta???

Sött är gott och det tar lång lång tid innan dåliga kostvanor får konsekvenser. Men ja det är helt sanslöst vilken skit som marknadsförs som barnmat.

Pepz
2011-06-20, 19:03
den vi har hemma


Skummjölkspulver, havremjöl, avsaltat vasslepulver, veg. olja (palm, raps, solros), maltodextrin, vetestärkelse, siktat havremjöl, mineralämnen (kalcium, järn, zink), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra). Produkten innehåller 18% fullkornsmjöl

nyttigt? nja
mycket kolhydrater? ja
sockerbomb är väl att ta i..

vad ska man annars servera tycker du Eddie?

Eddie Vedder
2011-06-20, 19:10
vad ska man annars servera tycker du Eddie?

Att du inte vet hur man gör egen puré förvånar mig faktiskt.

Sen visste jag inte att det var exakt den som trådskaparen syftade på.

Pepz
2011-06-20, 19:13
Att du inte vet hur man gör egen puré förvånar mig faktiskt.

Sen visste jag inte att det var exakt den som trådskaparen syftade på.

nu behöver du inte vara sån..
Jag undrade helt ärligt om det fanns något vettigt substitut till välling. pureér har jag koll på. dock svårt att ge dessa klockan fem på morgonen när man bara vill sova vidare.

var antagligen inte TS välling. ville bara ta en välling som exempel. Lite substans till diskussionen LiXoM..

Sverker
2011-06-20, 19:31
Jag trycker vällingen Pepz skrev upp ser alldeles utmärkt ut. Koncentrerad mjölk och havremjöl. Inte mycket gluten i den. Oljeblandningen är standard. Går säkert att spetsa vällingen med lite grädde ifall barnet vaknar på natten och är hungrigt.

Tolkia
2011-06-20, 20:31
Jag tycker att man skall vara lite försiktig när man extrapolerar från sina egna kostpreferenser, och sina åsikter om vad som är nyttigt för vuxna och inte, till spädbarn. Vissa ammar överhuvudtaget inte; det förefaller inte som någon lysande idé att börja med puréer från start.

Scratch89
2011-06-20, 22:36
Nu ser jag inte vad det dåliga är. Insulin är väl fortfarande anabolt för växande barn, så det vore dumt att köra någon slags låg-GI-Atkins-variant om man inte vill att ens barn ska gå till Frälsningsarmén istället för Folkets Park när de växt upp.

joelduva
2011-06-21, 05:28
Intressant ämne dock.

Finns det någon välling som är mer "nyttig" i sammanhanget då?

Antar att det inte finns nån kvargbaserad-kolovälling än :hbang:

Sverker
2011-06-21, 05:45
Nyttig för vem ?

För dig, din sambo, för prematurbarn, bröstmjölksersättning, barn 6 månader, 12 månader, 24 månader osv.

joelduva
2011-06-21, 06:18
Nyttig för vem ?

För dig, din sambo, för prematurbarn, bröstmjölksersättning, barn 6 månader, 12 månader, 24 månader osv.

Ah, där var jag lite otydlig ser jag.
Låt mig förtydliga: Nyttig för barn som är på väg att sluta amma med ålder ca 6-8 månader.

Det finns oftast en åldersstämpel tryckt på en del vällingpaket, t ex Nestles. Däremot kanske det finns bättre alternativ från andra tillverkare som är minst lika bra eller bättre för den åldersgruppen.

Klein
2011-06-21, 06:58
Insulin är en av nyttighetsfaktorerna i rå modersmjölk och komjölk för den delen. Finns inte så mycket av den varan i välling.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11227343?dopt=Abstract

Klein
2011-06-21, 07:01
Ytterligare ett papper på samma tema:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1034/j.1399-5448.2001.20406.x/full

pclillen
2011-06-21, 07:48
Sött är gott och det tar lång lång tid innan dåliga kostvanor får konsekvenser. Men ja det är helt sanslöst vilken skit som marknadsförs som barnmat.

stor koll på barnmatsburkarna? Dem vi har köpt (vi gör typ allt själva dock) innehåller bara det man själv hade stoppat i, förutom extra c-vitamin i vissa burkar. T ex innehåller fruktpuré oftast vatten + frukter, och enligt mig är det ingen skit. Men ang just barnmatsburkar får du gärna överbevisa mig, även om jag aldrig sett något skit i dem.

Vällingen däremot har jag sämre koll, man hoppas ju att det inte är så mkt skit i det.. :/

Sverker
2011-06-21, 17:08
Insulin är en av nyttighetsfaktorerna i rå modersmjölk och komjölk för den delen. Finns inte så mycket av den varan i välling.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11227343?dopt=Abstract

Du får hjälpa mig med matematiken att räkna om enheterna Klein.


Vad får vi...0.6 enheter insulin per liter bröstmjölk. För mig tyder det som någon spontan kontaminering från blodet. Knappast troligt att mjölkkörtlarna producerar insulin.
Till vilken nytta då:confused:

Sniggel
2011-06-21, 18:00
Hade jag skaffat unge hade jag svurit på att basera födan för min unge på egentillverkad puré vid övergången från bröstmjölk till fast föda, oavsett hur smidigt det än må vara med välling eller färdigprodukter öht. Hade jag inte klarat av det hade jag påminnt mig själv över vilken dålig förälder jag är som låter mitt barns start i livet kompromissas för min bekvämlighets skull.
Men det är jag det och jag har redan bestämt mig för att inte skaffa barn pga min dåliga genuppsättning så det kan ju kvitta. :D

Sverker
2011-06-21, 18:05
Jag är tveksam till att små barn minns eller formas av maten från vällingperioden. Barn tar efter oss och skapar sin egna preferenser senare i livet.
I klartext. Äter vi föräldrar skräpmat kommer våra barn att äta...skräpmat.

Pepz
2011-06-21, 18:07
Hade jag skaffat unge hade jag svurit på att basera födan för min unge på egentillverkad puré vid övergången från bröstmjölk till fast föda, oavsett hur smidigt det än må vara med välling eller färdigprodukter öht. Hade jag inte klarat av det hade jag påminnt mig själv över vilken dålig förälder jag är som låter mitt barns start i livet kompromissas för min bekvämlighets skull.
Men det är jag det och jag har redan bestämt mig för att inte skaffa barn pga min dåliga genuppsättning så det kan ju kvitta. :D

lätt att svära på det. svårare att hålla ;) tro mig som är där

pclillen
2011-06-21, 19:13
Hade jag skaffat unge hade jag svurit på att basera födan för min unge på egentillverkad puré vid övergången från bröstmjölk till fast föda, oavsett hur smidigt det än må vara med välling eller färdigprodukter öht. Hade jag inte klarat av det hade jag påminnt mig själv över vilken dålig förälder jag är som låter mitt barns start i livet kompromissas för min bekvämlighets skull.
Men det är jag det och jag har redan bestämt mig för att inte skaffa barn pga min dåliga genuppsättning så det kan ju kvitta. :D

du skulle seriöst ersätta välling med nå hemmagjord puré? :s Aja tur att du aldrig ska skaffa barn, för din egna skull då.

Håller med sverker, bättre o äta bra mat så kommer ungen äta bra mat förhoppningsvis. :)

Livankaret
2011-06-21, 19:46
Att du inte vet hur man gör egen puré förvånar mig faktiskt.



Haha, återkom när du har barn. :D

Scratch89
2011-06-21, 23:14
Intressant att de barnlösa säger åt de med barn hur de ska mata dem. ;)

Återigen, varför skulle insulin vara negativt?

Klein
2011-06-22, 05:10
Du får hjälpa mig med matematiken att räkna om enheterna Klein.


Vad får vi...0.6 enheter insulin per liter bröstmjölk. För mig tyder det som någon spontan kontaminering från blodet. Knappast troligt att mjölkkörtlarna producerar insulin.
Till vilken nytta då:confused:

Vad spelar det för roll om mjölkkjörtlarna producerar insulinet eller ej? Det intressanta är ju att det finns i mjölken. De som skrivit papperna jag länkade till spekulerar i att oralt insulin under spädbarnstiden spelar en viktig roll i matspjälkningsapparatens mognadsprocess och kan minska chansen att utveckla diabetes senare i livet.

Sverker
2011-06-22, 05:57
Bra. Visar hur värdefullt det är att amma barn.

Tyvärr kan inte alla amma sina barn av olika anledningar. Vet vi inte varför insulinet är med så går det säkert att använda annans bröstmjölk under de tidiga veckorna när tarmen får sin slutgiltiga uppbyggnad.

Kan det annars vara så, att den första mjölken innehåller förutom en stor mängd antikroppar även innehåller insulin och andra ämnen, som stimulerar mognaden av tarmväggen ?

Sniggel
2011-06-22, 11:03
lätt att svära på det. svårare att hålla ;) tro mig som är där

Haha, antagligen är det så ;)

mikaelj
2011-06-23, 09:13
Köpt välling är ju fortfarande helt värdelöst för barn, orelaterat sockerhalten.

Det är bara i Sverige (Norden?) man ger barn sån skit, i alla andra länder får de riktig mat.

Vinter
2011-06-23, 09:19
Köpt välling är ju fortfarande helt värdelöst för barn, orelaterat sockerhalten.

Det är bara i Sverige (Norden?) man ger barn sån skit, i alla andra länder får de riktig mat.

Nej det ser i stort sätt så ut i alla sönderstressade i-länder.

mikaelj
2011-06-23, 09:26
Nej det ser i stort sätt så ut i alla sönderstressade i-länder.

Nu har du fel. Välling är väldigt svenskt. Vilket land har också en väldigt hög förekomst celiaki?

Vinter
2011-06-23, 09:33
Nu har du fel. Välling är väldigt svenskt. Vilket land har också en väldigt hög förekomst celiaki?

Mjölkersättning där man tillsatt socker(hfcs) ges tex som fattigstöd/soc i USA. Väldigt vanligt när ensamstående mammor måste jobba extra, och har dåligt med tid. Eller det var så jag såg det.

mikaelj
2011-06-23, 09:35
Mjölkersättning där man tillsatt socker(hfcs) ges tex som fattigstöd/soc i USA. Väldigt vanligt när ensamstående mammor måste jobba extra, och har dåligt med tid. Eller det var så jag såg det.

Jag skrev i mitt inlägg att välling är dålig mat orelaterat sockerhalten.

Vad du pratar om vet jag inte. Det är inte välling i alla fall.

Vinter
2011-06-23, 09:38
Jag skrev i mitt inlägg att välling är dålig mat orelaterat sockerhalten.

Vad du pratar om vet jag inte. Det är inte välling i alla fall.

http://en.wikipedia.org/wiki/Infant_formula

Jag pratade om substitut för "riktig mat" vilket jag räknade med att du menade bröstmjölk.

USA är förövrigt världsmästare på hel och halvfabrikat. :D

mikaelj
2011-06-23, 09:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Infant_formula

Jag pratade om substitut för "riktig mat" vilket jag räknade med att du menade bröstmjölk.

USA är förövrigt världsmästare på hel och halvfabrikat. :D

?

I t ex Italien mosar man helt vanlig mat som de vuxna äter och ger till barnen, ingen jäkla välling.

Det är det jag menar med riktig mat. Naturligtvis skall spädbarn amma så länge som möjligt.

Pepz
2011-06-23, 09:50
Köpt välling är ju fortfarande helt värdelöst för barn, orelaterat sockerhalten.



jaså? varför?

mikaelj
2011-06-23, 09:54
jaså? varför?

Få näringsämnen, mycket gluten. Knappast vad ett barn behöver. Se #30.

Poxeman
2011-06-23, 09:55
Naturligtvis skall spädbarn amma så länge som möjligt.

Och hur ska de som inte kan amma göra?

mikaelj
2011-06-23, 09:56
Och hur ska de som inte kan amma göra?

En bra mjölkersättning eller om det är senare, lättsmält puréad mat. Definitivt inte välling.

Vinter
2011-06-23, 10:06
?

I t ex Italien mosar man helt vanlig mat som de vuxna äter och ger till barnen, ingen jäkla välling.

Det är det jag menar med riktig mat. Naturligtvis skall spädbarn amma så länge som möjligt.

Jag vill påstå att USA tom är snäppet värre än Sverige på den punkten, finns specialprodukter och hyllmeter med allehanda konstig barnmat i varje supermarket.

Pepz
2011-06-23, 10:22
Få näringsämnen, mycket gluten. Knappast vad ett barn behöver. Se #30.

om du ser inlägg #6 så faller glutenpåståendet.
och så onyttigt som du vill påstå att det är håller jag inte med om

pclillen
2011-06-23, 13:15
En bra mjölkersättning eller om det är senare, lättsmält puréad mat. Definitivt inte välling.

Ge ersättning till ett barn på 6+ mån, tror inte han kmr hålla sig mätt länge och så kul är det inte att göra ersättning hela tiden, inkl på natten. Och göra puré mitt i natten är nog skitroligt med en gallskrikande unge..

Så länge de inte är allt för mkt gluten i vällingen anser jag att de är bra.

I Sverige gör vi nästan vanlig mat (inge salt o lite annat som barn inte klarar av) o gör pureér av oxå, bara så du vet..

Sverker
2011-06-23, 17:23
Få näringsämnen, mycket gluten. Knappast vad ett barn behöver. Se #30.


Visst. Vi ger våra barn glutan för tidigt:( Att börja vid 3 - 4 månader kanske inte är det bästa men efter 6 månader tycker jag att barnvälling har sin plats.

Det är bekvämt att göra välling, barnen tycker ofta om välling, det blir lite kladd under matstunden och det blir lite disk. Vad vi gör med tidsvinsten är inte lätt att veta. Vi kanske umgås med barnet på den tiden...eller storasyskonen.

Perramja
2011-06-23, 17:54
Ge ersättning till ett barn på 6+ mån, tror inte han kmr hålla sig mätt länge och så kul är det inte att göra ersättning hela tiden, inkl på natten. Och göra puré mitt i natten är nog skitroligt med en gallskrikande unge..

Så länge de inte är allt för mkt gluten i vällingen anser jag att de är bra.
I Sverige gör vi nästan vanlig mat (inge salt o lite annat som barn inte klarar av) o gör pureér av oxå, bara så du vet..

Är du intollerant eller överkänslig mot gluten kan även små mängder göra stor skada, tro mig jag som glutenkänslig vet vilke skada det kan göra! Att ha gluten i vällingen i ett land var där andelen glutenintolleranta/överkänsliga bland befolkningen är bland de högsta i världen tycker iaf jag är MKT olämpligt.

Ola Wallengren
2011-06-23, 18:28
World J Gastroenterol. 2010 Apr 28;16(16):1939-42.
Effect of the timing of gluten introduction on the development of celiac disease.
Silano M, Agostoni C, Guandalini S.
Source
Unit of Human Nutrition and Health, Italian National Institute of Health, Viale Regina Elena 299, Rome, Italy. marco.silano@iss.it
Abstract
Celiac disease (CD) is a permanent auto-immune enteropathy, triggered in genetically predisposed individuals by the ingestion of dietary gluten. Gluten is the alcohol-soluble protein component of the cereals wheat, rye and barley. CD is a multifactorial condition, originating from the interplay of genetic and environmental factors. The necessary environmental trigger is gluten, while the genetic predisposition has been identified in the major histocompatibility complex region on chromosome 6p21, with over 90% of CD patients expressing HLA DQ2 and the remaining celiac patients express DQ8. The fact that only about 4% of DQ2/8-positive individuals exposed to gluten develop CD, has led to the recognition that other genetic and environmental factors are also necessary. In the last few years, several epidemiological studies have suggested that the timing of the introduction of gluten, as well as the pattern of breastfeeding, may play an important role in the subsequent development of CD. Here, we present and review the most recent evidences regarding the effect of timing of gluten introduction during weaning, the amount of gluten introduced and simultaneous breastfeeding, on the development of CD.

PMID: 20419830 [PubMed - indexed for MEDLINE] PMCID: PMC2860070 Free PMC Article

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2860070/pdf/WJG-16-1939.pdf

Rekommenderar den här för den som vill ha en vetenskaplig bakgrund vad det gäller introduktion av gluten.

Förövrigt är nästan 100% av kolhydraterna i bröstmjölk socker.
Välling är järnberikad, vilket är bra då järnbrist är vanligt i den åldern.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-spadbarn/Behover-barn-berikade-produkter/

pclillen
2011-06-23, 19:11
Är du intollerant eller överkänslig mot gluten kan även små mängder göra stor skada, tro mig jag som glutenkänslig vet vilke skada det kan göra! Att ha gluten i vällingen i ett land var där andelen glutenintolleranta/överkänsliga bland befolkningen är bland de högsta i världen tycker iaf jag är MKT olämpligt.

Iofs menar jag inte att barn är intollerant vid introduktionen av vällingen, jag spekulerar snarare i att mängden gluten bör hållas minimal vid tidig ålder för att undvika att barn blir intolleranta, däremot har jag inte koll på om mängden spelar stor roll på utvecklaandet av intollerans, men jag antar det.

Tolkia
2011-06-23, 19:42
Det finns iofs data som pekar även i den andra riktningen, d.v.s. antyder att en "för sen" introduktion av gluten kan ge större risk för glutenintolerans.

klingen
2011-06-23, 21:49
Min lillknodd är iof 1.5 år nu. Men när han är allergisk mot mjölkprotein, och tycker inte om välling. Han har fått banan mixat med havremjök och en skvätt olja. Ett tag fick han ett ägg i också, men han sket så illa av det. Men han är helt frälst i sin banan dricka.
Nu är jag långt ifrån en kost expert. Kanske är det helt sämst att ge detta. Men det kan ju inte vara mycket sämre än välling?