handdator

Visa fullständig version : Knöböj, dåligt att gå för långt ner?


madballz
2011-06-20, 17:49
Hej! Jag har tendensen att gå ända ner när jag kör knäböj, är detta dåligt? Ska man gå upp när man passerat 90 grader? Själv tycker jag att det känns bra fast ibland kan man få obalans och bli lite framåtlutad om man går för snabbt ner.

Tacksam för svar :)

King Grub
2011-06-20, 17:51
är detta dåligt?

Inte om du har friska knän.

there is scant evidence to show that deep squats are contraindicated in those with healthy knee function

www.nsca-lift.org/HotTopic/download/Squat%20Depth.pdf

madballz
2011-06-20, 17:53
Grejen är att jag haft väldigt jobbiga schlatterknän under min innebandykarriär men nu verkar det gå bra! Kan få väldig kramp i låren om jag värmer dåligt, får värma försiktigt ifrån 40-75kg...

Honken
2011-06-20, 18:38
I tyngdlyftarlaget så fanns det gubbar som böjt ATG i 20-30 år utan problem. Myten om att knäet exploderar om höften kommer lägre än knäet är uråldrig skrock baserad på ingenting.

Rickard
2011-06-20, 18:53
Anekdotiska bevis tyder på att riktiga knäböj dagligen gjort dåliga knän bättre.

mikaelj
2011-06-20, 18:54
Anekdotiska bevis tyder på att riktiga knäböj dagligen gjort dåliga knän bättre.

Japp.

LindaS
2011-06-20, 21:07
"För djupa" böj finns inte.

pialia
2011-06-20, 21:09
"För djupa" böj finns inte.

När man slår rumpen i golvet och börjar få ryggradsskador, då kan man oroa sig. 'Til then, shut up & squat *cupid*

ceejay
2011-06-20, 21:10
mina knän blev grymt mycket bättre, när de återhämtat sig från daglig ATG böj

Scratch89
2011-06-20, 22:30
Nu vill jag inte bryta hela machostämplen som den här tråden fått helt plötsligt, men att säga att alla ska böja maxdjup för att bota dåliga knän, världskrigen och impotens tycker jag är lite naivt. Har man dålig rörlighet, dåliga knän eller något annat som man kan se som kontraindikationer kanske man inte ska gå fulldjup, eller ens kan.

lirberr
2011-06-20, 22:56
Jag tycker det känns bättre att inte gå för djupt, brukar stanna lite innan benen blir parallella med golvet.

spoonchest
2011-06-20, 23:15
Kan vara en idé att kolla gymmets egna utrustning. Mitt eget har tydliga instruktioner vid ställningen om hur långt ner man ska sätta barsen vid knäböj.
Klart att man gör som man vill. Men, jag är inte speciellt rörlig, och ganska lång, och enligt intruktionerna så kommer man inte jättelångt ner. Bortser jag då från dessa kan det bli knepigt med försäkringar o dyl. om jag skadar mig.
Det är en säkerhetsanvisning som man gör bäst i att följa.

mini
2011-06-20, 23:20
Jag tycker det känns bättre att inte gå för djupt, brukar stanna lite innan benen blir parallella med golvet.

"Känns bättre" varför då och hur? Klart det är bekvämare, men du missar troligen en stor och rätt viktig del av rörelsen.

Jag ser bara fördelar med att gå djupt så länge man inte har problem med knäna och klarar av att inte tippa bäckenet i botten. Det sistnämnda är rätt vanligt. Ta hjälp av en träningskompis som tittar hur kurvaturen längst ner i ryggen ser ut när du böjer.

ceejay
2011-06-20, 23:44
Kan vara en idé att kolla gymmets egna utrustning. Mitt eget har tydliga instruktioner vid ställningen om hur långt ner man ska sätta barsen vid knäböj.
Klart att man gör som man vill. Men, jag är inte speciellt rörlig, och ganska lång, och enligt intruktionerna så kommer man inte jättelångt ner. Bortser jag då från dessa kan det bli knepigt med försäkringar o dyl. om jag skadar mig.
Det är en säkerhetsanvisning som man gör bäst i att följa.

wut?

pialia
2011-06-20, 23:45
wut?

Jag försökte också.

ddewe
2011-06-21, 02:39
Om jag går lägre än säg 90 grader så känner jag att en av mina knäskålar börjar glida åt vänster och göra fördjävligt ont, jag tvivlar starkt på att jag ska fortsätta gå lägre "för att göra mina knän bättre".

Xtreme-G
2011-06-21, 08:00
Alla pratar om knän men det är ju inte bra för ryggen att gå djupare än man har rörlighet för. Om ländryggen rundas har man inte rörligheten för det djupet.

Rickard
2011-06-21, 08:13
Om jag går lägre än säg 90 grader så känner jag att en av mina knäskålar börjar glida åt vänster och göra fördjävligt ont, jag tvivlar starkt på att jag ska fortsätta gå lägre "för att göra mina knän bättre".

Det där låter som det beror på en felaktig fotställning och teknik som gör att höft och knän in kan jobba korrekt.

Control_61
2011-06-21, 08:27
Jag avskyr när folk skriver "forskning visar" och sen inte visar någon forskning, men jag citerar Michael Boyle och det får väl ses som en hyfsad källa iaf...


...altough some will disagree, there's no evidence a powerlifting-depth full squat is bad for the knees, but there's some evidence squatting below parallel - what many like to describe as ATG, ass to grass - could be harmful to the collateral ligaments or to the posterior horn of the meniscus. Does this matter? Very little. Most people never approach the knee danger-zone in depth anyway.



Personliga erfarenheter har gjort att jag inte går ATG längre. Mina knän mår betydligt bättre när jag går djupt, men inte till maximalt djup. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Men kan tänka mig att man slappnar av lite i musklerna i bottenläget och får det svårt att hålla knäna i en bra linje.

Martinl_80
2011-06-21, 08:41
När jag började träna fick jag ont i ryggen av djupa knäböj. För att undvika det gick jag inte så djupt vid böjen. Grunda knäböj och troligen för dålig stretchning har gett mig en rad problem med höfterna. När det var som värst var jag så stel att jag inte kunde lyfta benet för att komma upp på cykeln.

Jag fick helt börja om, stretcha och köra så djupa böj jag kunde med tom stång. Så jag skulle vilja säga följande. Är man för stel för att komma ner så acceptera inte bara det utan försök köra så djupt ni kan så stretchar man samtidigt och håller igång rörligheten. Jag tycker dessutom att djupa böj tar bättre och ger mer resultat.

Min erfarenhet...

killenigrillen
2011-06-21, 14:34
Att säga att nån ska köra ATG-böj är aningen mer riskfyllt än att säga åt nån att köra full ROM på sina chins eller bicepscurls. Har personen inte förutsättningarna att klara av ATG-böj eller djupa böj ÖHT är det upplagt för fina skador, både akuta och långsiktiga. Om en person inte kör djupa böj beror det kanske på att de inte har rörligheten eller tekniken som krävs för det. Anpassa övningen efter vad som känns bra för dig och var noga med tekniken så går det nog bra.

pialia
2011-06-21, 14:45
Att säga att nån ska köra ATG-böj är aningen mer riskfyllt än att säga åt nån att köra full ROM på sina chins eller bicepscurls. Har personen inte förutsättningarna att klara av ATG-böj eller djupa böj ÖHT är det upplagt för fina skador, både akuta och långsiktiga. Om en person inte kör djupa böj beror det kanske på att de inte har rörligheten eller tekniken som krävs för det. Anpassa övningen efter vad som känns bra för dig och var noga med tekniken så går det nog bra.

Eller så stretchar man 10 minuter om dagen.(Förutsatt att man är en hälsosam individ som bara är orörlig p.g.a. för mycket Modern Warfare 2)

Giljotinen
2011-06-21, 16:35
Jag pajade nacken vid atg-böj. Kan nu böja igen ett halvår senare.

killenigrillen
2011-06-21, 16:37
Eller så stretchar man 10 minuter om dagen.(Förutsatt att man är en hälsosam individ som bara är orörlig p.g.a. för mycket Modern Warfare 2)

Exakt

Pompere
2011-06-21, 16:44
nu vill jag inte bryta hela machostämplen som den här tråden fått helt plötsligt, men att säga att alla ska böja maxdjup för att bota dåliga knän, världskrigen och impotens tycker jag är lite naivt. Har man dålig rörlighet, dåliga knän eller något annat som man kan se som kontraindikationer kanske man inte ska gå fulldjup, eller ens kan.

+1

mini
2011-06-21, 16:47
Jag pajade nacken vid atg-böj. Kan nu böja igen ett halvår senare.

Tror du att det var för att du böjde ATG eller för att du böjde ATG med dålig teknik?

ceejay
2011-06-21, 16:51
Jag pajade nacken vid atg-böj. Kan nu böja igen ett halvår senare.

då är det bäst att vi alla slutar knäböja :o

mattilainen
2011-06-21, 16:51
Jag tycker det känns bättre att inte gå för djupt, brukar stanna lite innan benen blir parallella med golvet.

för djupt är verkligen inte om du går mer än parallellt med låren mot golvet..

Finns ingen anledning till att stanna som du gör om det inte finns någon skada/bakgrund som gör att du måste det. "känns bättre" klart det gör om du inte får känna på vikterna.. Känns bättre att göra 20 kg i bänkpress än 100 för mig med.

Gädda
2011-06-21, 17:42
Får man mer träning av baksida lår om man gör djupa knäböj (jag tycker det känns som det tar mer där)?

Jorgen
2011-06-21, 18:36
Har man rörligheten och friska knän så är det inte dåligt att köra djupa böj.
Mina knän mår bättre av det och jag kan lyfta tyngre. Men oas har jag alltid kört djupt.

Jorgen
2011-06-21, 18:37
Jag pajade nacken vid atg-böj. Kan nu böja igen ett halvår senare.

Fast det är nog inte djupet i knäböjen som är boven utan dålig teknik.

Jorgen
2011-06-21, 18:37
Jag tycker det känns bättre att inte gå för djupt, brukar stanna lite innan benen blir parallella med golvet.

Bättre var?

hurril
2011-06-21, 18:42
Nu vill jag inte bryta hela machostämplen som den här tråden fått helt plötsligt, men att säga att alla ska böja maxdjup för att bota dåliga knän, världskrigen och impotens tycker jag är lite naivt. Har man dålig rörlighet, dåliga knän eller något annat som man kan se som kontraindikationer kanske man inte ska gå fulldjup, eller ens kan.

Du läser något som inte skrivs i tråden. På varje "OMGLOLknäböjbotarallt" går det 100 stycken: "Fan sluta tjata om att knäböj är bra." Fördelningen är helt skev och luktar nästan lika dåligt som hela SL-konspirationen.

Men kudos för att du fick in kontraindikation.

Deceiver85
2011-06-21, 19:28
Jag pajade nacken vid atg-böj. Kan nu böja igen ett halvår senare.

Kan det ha varit för att du hade stången uppe i hårfästet och inte nere på ryggen? Just a thought...

mikaelj
2011-06-21, 21:20
Kan det ha varit för att du hade stången uppe i hårfästet och inte nere på ryggen? Just a thought...

Jag blir också stel i nacken av nå'n konstig anledning och då böjer jag med stången lågt. Jag har inte lyckas komma fram till vad det är än. Kanske är att jag spänner överkroppen så fantastiskt mycket?

Honken
2011-06-21, 22:02
Så om knäleden böjs för mycket så får man nackproblem? Interesting...

ironmike_666
2011-06-21, 22:41
Eller så stretchar man 10 minuter om dagen.(Förutsatt att man är en hälsosam individ som bara är orörlig p.g.a. för mycket Modern Warfare 2)

Tips på stretchövningar om man är mindre rörlig och får rundad rygg i bottenläget?

pialia
2011-06-21, 22:45
Tips på stretchövningar om man är mindre rörlig och får rundad rygg i bottenläget?

http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit

Have fun!

mikaelj
2011-06-21, 22:51
Tips på stretchövningar om man är mindre rörlig och får rundad rygg i bottenläget?

1. Avlyft med anspänning i rygg, brösta upp dig, svanka, pressa upp/bak rumpan.
2. Gå ned tills du känner att något vill dra ned ryggen.
3. Tryck emot med de musklerna som håller uppe ryggen, för min del är det någonstans i ljumskarna.
4. Töj. KAT/PNF. Gå längre ned samtidigt som du pressar emot.

Jag brukar göra det med stång (20 kg) samt 60 kg. Alldeles utmärkt sätt. Då behöver du inte veta exakt vilka muskler du skall töja, eftersom du töjer de muskler som behöver töjas.

Scratch89
2011-06-21, 23:04
Du läser något som inte skrivs i tråden. På varje "OMGLOLknäböjbotarallt" går det 100 stycken: "Fan sluta tjata om att knäböj är bra." Fördelningen är helt skev och luktar nästan lika dåligt som hela SL-konspirationen.

Men kudos för att du fick in kontraindikation.

Jag tycker att fördelningen talar till min fördel i den här tråden. SL-konspirationen vet jag inte vad det är, men det låter mysigt att ni umgås och tränar tillsammans. :)

hurril
2011-06-22, 12:46
Jag tycker att fördelningen talar till min fördel i den här tråden. SL-konspirationen vet jag inte vad det är, men det låter mysigt att ni umgås och tränar tillsammans. :)

Talar det till din fördel att 100 till en gormar om hur fel alla har när de säger något positivt om knäböj? Du tänker inte: Hmm, jag undrar om det gjorts en höna av en fjäder på min ära?

Scratch89
2011-06-22, 21:39
Jag tycker väl snarare att trådens skribenter är väldigt positiva till knäböj. Nåväl, jag har redan efter en termin blivit yrkesskadad. :)

Ego
2011-06-22, 21:53
Byggning och SL är definitionen på friskvård.

Eddie Vedder
2011-06-23, 09:04
Jag tycker det känns bättre att inte gå för djupt, brukar stanna lite innan benen blir parallella med golvet.

Skönt att två månaders träningskarriär kommer in och styr upp. Eller är du uppe i tre nu?

Control_61
2011-06-23, 09:22
Byggning och SL är definitionen på friskvård.


Kan du utveckla varför du tycker (en någorlunda seriös satsning på) SL kan vara definitionen av friskvård?

z_bumbi
2011-06-23, 09:41
Byggning och SL är definitionen på friskvård.

Jag har mycket svårt att se det på det viset så du kanske kan förklara lite mer hur du menar?

beckman88
2011-06-23, 10:11
Home screw mechanism - Look it up.

Har man friska knän och är smidig nog att komma ner hela vägen dvs att bäckenbenet går under knäleden och fortsätter nedåt med bra teknik så finns det ingen anledning att inte gå hela vägen ner. Sen kan vi sitta hela dagarna och definiera bra teknik. Man ser folk med bra teknik i böjarna någon gång om året, det är då man förstår varför övningen är så pass bra.

pialia
2011-06-23, 10:16
Home screw mechanism - Look it up.

Har man friska knän och är smidig nog att komma ner hela vägen dvs att bäckenbenet går under knäleden och fortsätter nedåt med bra teknik så finns det ingen anledning att inte gå hela vägen ner. Sen kan vi sitta hela dagarna och definiera bra teknik. Man ser folk med bra teknik i böjarna någon gång om året, det är då man förstår varför övningen är så pass bra.

Då tränar du på fel gym *flex*

Ego
2011-06-23, 10:27
Jag har mycket svårt att se det på det viset så du kanske kan förklara lite mer hur du menar?

Kan du utveckla varför du tycker (en någorlunda seriös satsning på) SL kan vara definitionen av friskvård?

Det var sarkasm.

Det är ingen friskvård man håller på med när man tränar på en extrem nivå och det är ett val/risk man själv gör. Sitta och övertänka om det är laterala eller mediala minisken som blir mer påverkad om man står med 10 graders utårtotation och dylikt kommer inte att leda någonstans.

Väljer man att inte gå hela vägen ner så kommer man förmodligen att kunna lasta på mer vikt och överbelasta något annat istället. Det är lättare att acceptera att det här inte är friskvård och fokusera sig istället på att ha så bra teknik som möjligt.

beckman88
2011-06-23, 10:35
Då tränar du på fel gym *flex*

Nja, handlar nog som sagt om vad man själv tycker är "rätt" teknik. Som personlig tränare är jag rätt petig när jag kollar på folk.

z_bumbi
2011-06-23, 10:40
Det är lättare att acceptera att det här inte är friskvård och fokusera sig istället på att ha så bra teknik som möjligt.

En ny sarkasm?

Ego
2011-06-23, 10:42
En ny sarkasm?

Nej.

z_bumbi
2011-06-23, 11:01
Vad är då detta "det här" som du syftar på?

z_bumbi
2011-06-23, 13:45
För att förtydliga. Det finns absolut ingen motsattsförhållande till att träna för hälsa och att köra djupa böj. Självklart inte så att man går i botten utan att man vänder precis innan bottenläget men det gäller ju alla djupa böj oavsett mål.
Sen är djupa böj självklart inte lämpligt eller ens önskvärt för alla och vill någon inte lära sig det så finns det massor av annat man kan göra på gymmet men själva rörelsen har en given plats i verktygslådan för alla som tränar folk med inriktning på hälsa.

Det som skiljer mellan SL och träning för hälsan är enligt mig mest en fråga om graden av risk man tar i träningen samt att man för hälsan gärna vill ha med ett konditionsmoment året runt när man "bara" siktar på hälsa. Riskbedömningen bygger på att ingen tjänar något på att bli skadad men för en som tävlar på rimligt hög nivå kan det vara värt att ligga närmare gränsen än för någon som inte tävlar (på så hög nivå).

ceejay
2011-06-23, 13:56
Vad menas med din 3e mening, bumbi?

z_bumbi
2011-06-23, 14:08
Vad menas med din 3e mening, bumbi?

Att man inte går i botten utan vänder eller för riktigt tunga lyft i alla fall försöker vända innan.

ceejay
2011-06-23, 14:10
Att man inte går i botten utan vänder eller för riktigt tunga lyft i alla fall försöker vända innan.

Mest nyfiken iaf du tycker att man alltid ska göra det, eller när gäller det?

z_bumbi
2011-06-23, 14:12
Mest nyfiken iaf du tycker att man alltid ska göra det, eller när gäller det?

Det jag skrev förklarade väl ganska bra?

ceejay
2011-06-23, 14:16
Det jag skrev förklarade väl ganska bra?

Jag hängde inte riktigt med exakt vad du ville få fram med det inlägget, om det var ett generellt tekniktips för alla. Men nu vet jag antar jag.

Andersfiskar
2011-06-23, 14:21
Jag har märkt att jag kan få ett litet "klick" i knät på uppvägen om jag går för djupt. Det gör inte tokont men känns och håller i sig i något dygn efteråt. När det väl klickat till är jag tvungen att lägga ner. Om jag kör lite mindre djupt och har en distans under hälarna slipper jag det och kan köra tyngre o fler övningar. Men det är ju bara jag det.

beckman88
2011-06-23, 14:49
Men nu vet jag antar jag.

Vet inte varför men detta fick mig att skratta :thumbup:

Giljotinen
2011-06-23, 15:01
Tror du att det var för att du böjde ATG eller för att du böjde ATG med dålig teknik?

Fast det är nog inte djupet i knäböjen som är boven utan dålig teknik.

Kan det ha varit för att du hade stången uppe i hårfästet och inte nere på ryggen? Just a thought...

Ska se om jag kan filma någon gång så kanske ni kan säga hur jag ska förbättra min teknik? :)

ceejay
2011-06-23, 15:03
Vet inte varför men detta fick mig att skratta :thumbup:

heh, jag bjuder på det

Ego
2011-06-23, 15:34
Vad är då detta "det här" som du syftar på?

Bodybuilding och SL på en extrem nivå.

Alkro
2011-06-23, 18:26
Innan hade jag ganska taskig teknik samt dålig rörlighet vilket ledde till väldigt grunda knäböj, typ något ovan paralellt.

Nu har jag fått till tekniken och kör till mitt naturliga stoppläge som jag kan sitta och vila i bekvämt med skivstången på axlarna. Hela övningen känns mycket mer flytande och man vet precis när man ska vända.

Hur styrkeutvecklingen går får tiden utvisa :)