handdator

Visa fullständig version : Stel nacke?


Tunga Vikter
2011-06-20, 14:48
Tjena allesammans!

Har haft lite problem med stelhet i nacken nu i några veckor. Jag kan inte rotera min nacke fullt åt vänster. Åt höger går bra men till vänster så tar det liksom stopp.

Några förslag på vad detta kan bero på?

Har i övrigt problem med bröstryggen och fick dessutom reda på genom en kiropraktor att mina axlar är ojämna. Alltså ena axeln är högre än den andra.

Tack på förhand!

Mvh,
Tunga Vikter

svag74
2011-06-20, 16:57
Tjena allesammans!

Har haft lite problem med stelhet i nacken nu i några veckor. Jag kan inte rotera min nacke fullt åt vänster. Åt höger går bra men till vänster så tar det liksom stopp.

Några förslag på vad detta kan bero på?

Har i övrigt problem med bröstryggen och fick dessutom reda på genom en kiropraktor att mina axlar är ojämna. Alltså ena axeln är högre än den andra.

Tack på förhand!

Mvh,
Tunga Vikter

Haha låter precis som jag.
Jag får ganska ofta låsningar i övre bröstrygg som gör att det gör väldigt ont att vrida huvudet för långt åt, oftast höger.
Gör ont i skulderbladstrakten på höger sida då.
Min högra axel hänger också ned lite, och min högra övre trapz är liksom lite lägre än andra sidan, men just det ska inte ha någon betydelse alls enligt några sjukgymnaster jag varit i kontakt med...det är så det kan vara helt enkelt.

Tunga Vikter
2011-06-20, 17:27
Haha låter precis som jag.
Jag får ganska ofta låsningar i övre bröstrygg som gör att det gör väldigt ont att vrida huvudet för långt åt, oftast höger.
Gör ont i skulderbladstrakten på höger sida då.
Min högra axel hänger också ned lite, och min högra övre trapz är liksom lite lägre än andra sidan, men just det ska inte ha någon betydelse alls enligt några sjukgymnaster jag varit i kontakt med...det är så det kan vara helt enkelt.

Dina problem låter lite som mina. Brukar du också tycka att det känns tungt att andas ibland? Hur gör du för att få bort dina låsningar i Bröstryggen?

svag74
2011-06-20, 17:46
Dina problem låter lite som mina. Brukar du också tycka att det känns tungt att andas ibland? Hur gör du för att få bort dina låsningar i Bröstryggen?

Nja, inte tungt att andas kanske, men när ryggen är extra stel så gör det ont att andas in djupt. Revben och bröstben hänger ju ihop med ryggen.

Jag har börjat tröttna på att betala dyra slantar för att få hjälp med låsningar eller rehab, och försöker nu reda mig själv.
Jag kör lite rörlighetsövningar, hänger ut ryggen i dörrtrapets osv, även dagar då ryggen känns ok.
Lätt att glömma sånt där så fort det känns bra, fastna framför datorn i ofördelaktig ställning osv.

Du kanske bara har ett tillfälligt problem, så kommer gå över, men för min del får jag nog acceptera att det är såhär jag är skapt...en del har helt enkelt besvär med kroppen, som inte går att trolla bort utan vidare.

rajjan_dammit
2011-06-20, 17:52
Jag har haft samma, detta löste det för mig:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167121

Sniggel
2011-06-20, 23:22
Har också liknande problem, fast byt ut "veckor" mot "år" :p
Bröstryggsproblem har jag dock "bara" haft sen i december. Inte lyckats bli av med det trots diverse sätt att försöka angripa problemet.

Tunga Vikter
2011-06-22, 20:21
Har också liknande problem, fast byt ut "veckor" mot "år" :p
Bröstryggsproblem har jag dock "bara" haft sen i december. Inte lyckats bli av med det trots diverse sätt att försöka angripa problemet.

Oj år säger du :S Har du fått ordning på det nu då?

Vad är det för problem du har med din bröstrygg? Kan du beskriva hur det känns? När hände det?

Tunga Vikter
2011-06-22, 20:24
Nja, inte tungt att andas kanske, men när ryggen är extra stel så gör det ont att andas in djupt. Revben och bröstben hänger ju ihop med ryggen.

Jag har börjat tröttna på att betala dyra slantar för att få hjälp med låsningar eller rehab, och försöker nu reda mig själv.
Jag kör lite rörlighetsövningar, hänger ut ryggen i dörrtrapets osv, även dagar då ryggen känns ok.
Lätt att glömma sånt där så fort det känns bra, fastna framför datorn i ofördelaktig ställning osv.

Du kanske bara har ett tillfälligt problem, så kommer gå över, men för min del får jag nog acceptera att det är såhär jag är skapt...en del har helt enkelt besvär med kroppen, som inte går att trolla bort utan vidare.

Jo jag håller med, man börjar bli lite trött på att lägga ut hundratals kronor i månaden på olika behandlingar. Har köpt en foam roller som har hjälpt lite. När jag är stel så lägger jag mig på golvet och då knakar det till. Trycker även handen emot mitt huvud på vardera sida så kan det knaka till rejält längst hela ryggen ibland.

Vet du varför du har problem med låsningar och rörligheten? Har du fått det förklarat? Har det alltid varit så?

Ego
2011-06-22, 22:08
Jo jag håller med, man börjar bli lite trött på att lägga ut hundratals kronor i månaden på olika behandlingar. Har köpt en foam roller som har hjälpt lite. När jag är stel så lägger jag mig på golvet och då knakar det till. Trycker även handen emot mitt huvud på vardera sida så kan det knaka till rejält längst hela ryggen ibland.

Vet du varför du har problem med låsningar och rörligheten? Har du fått det förklarat? Har det alltid varit så?

Hitta någon som kan behandla orsaken, inte symtomen. Om ni inte hittar en mekanisk orsak, så skulle jag börja titta på den näringsmedicinska biten.

mike mike
2011-06-22, 22:14
Boka tid hos en kiropraktor?
Brukar behandla min ömma stela nacke med en varm vetekudde regelbundet.

Sniggel
2011-06-22, 22:57
Oj år säger du :S Har du fått ordning på det nu då?

Vad är det för problem du har med din bröstrygg? Kan du beskriva hur det känns? När hände det?

Nacke? Nej. tror det är runt 10 år jag haft "lindrig nackspärr" åt vänster med viss smärta i olika stretchade lägen. Något jag vant mig vid och accepterat som en defekt.

Bröstryggen är "ny" sen i december. Det är en hel del olika muskler som spänner och drar olika mycket och ibland krampar där bak. Man känner tydliga myoser utspridda på olika ställen runt kotorna, scapula och i anslutning till nacken. Det har även lett till att jag börjat kunna knaka bröstryggen genom att "dra ut" den genom att t ex fylla bröstkorgen med luft och sen luta sig framåt så att kotorna tvingas isär något. Detta lättar på den spänningen som hela tiden återkommer i området men som inte vill försvinna helt. Till viss del kan jag även knaka nacken genom att dra huvudet rakt upp i luften. Låter kanske rätt så freaky men det är skönt att göra så och det lättar tillfälligt på spänningen.

Har provat massera områdena, en i taget eftersom massage av alla områden tar en jäkla tid. Massage hjälper dock, tillfälligt. Kanske hade det kunna släppa om det utförs 1 timme varje dag under längre tid, vad vet jag?

Det började i samband med ett icke fysiskt krävande lagerjobb.

edit: vid massage så blir vissa ställen otroligt varma när de masseras, medans andra inte blir det, även om det finns myoser där.

edit2: Kan nämna att när jag fick feber på en resa i Indien blev det bättre faktiskt. Funderar på om det kan ha berott på värme eller om det fanns någon annan anledning.