handdator

Visa fullständig version : Bra matvanor i barndomen minskar risk för övervikt i tonåren


Exhale_
2011-06-20, 10:05
SLV:
En amerikansk studie visar att ungdomar som ätit en kost med mycket frukt, magra mjölkprodukter och fullkorn gick upp mindre i vikt och hade lägre BMI vid 19 års ålder än ungdomar som inte ätit en sådan kost.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Bra-matvanor-i-barndomen-minskar-risk-for-overvikt-i-tonaren/

Philosophic
2011-06-20, 10:07
Hoppas inte detta stämmer!

Sheogorath
2011-06-20, 10:12
Om jag skulle chansa har det här mer att göra med socialt arv än fysiologisk betingning. Har man lärt sig äta ordentligt som barn svinar man mindre som vuxen.

Eddie Vedder
2011-06-20, 10:12
Hoppas inte detta stämmer!

Vadå inte stämmer?

Dreas
2011-06-20, 10:13
SLV:


http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Bra-matvanor-i-barndomen-minskar-risk-for-overvikt-i-tonaren/Ja, är det förvånande?

Fullkorn och magra mjölkprodukter är ju något som de flesta klåpare ser som synonymt med nyttigt. Äta "nyttigt" = mindre chans till övervikt pga. att man iaf har liiite koll på kost.

Ronn
2011-06-20, 10:14
Inte för att vara den men är inte det ganska självklart?

När jag växte upp så fick jag äta i princip vad jag ville hur mycket jag ville, mackor, pizza, glass, chips, på tok för mycket kolhydrater och fett med andra ord. Det satte sina spår som jag fortfarande lider av vid 33 års ålder. Det var ingen matkultur jag ärvde från mina föräldrar däremot så lärde mina föräldrar mig inget om kost (antagligen för att dom själva inte visste bättre) och satte inga rimliga gränser. När man är ung är man inte särskilt bra på att sätta sina egna gränser, man gör saker man inte borde göra och där måste vuxna gå in och lära en genom att säga ifrån.

Jag har sett samma sak med min systers dotter och har i den mån det är rimligt försökt lära henne, jag kan bara indirekt försöka begränsa hennes intag eftersom jag som ickeförälder inte är en auktoritet och jag vill ju inte heller skada vårt förhållande genom att såra henne men jag tror jag har lyckats hyffsat bra.

Summa kardemumma är vuxnas inflytande under uppväxten avgörande för vilka matvanor man utvecklar som tonåring/tidig vuxen.

Rickard
2011-06-20, 10:14
Hoppas inte detta stämmer!

Forskarna ljög.
Självklart kan man omöjligt se något samband mellan sunda kostvanor och BMI.

Geez!

Philosophic
2011-06-20, 10:14
ja, är det förvånande?

Fullkorn och magra mjölkprodukter är ju något som de flesta klåpare ser som synonymt med nyttigt. äta "nyttigt" = mindre chans till övervikt pga. Att man iaf har liiite koll på kost.

+1

Ronn
2011-06-20, 10:20
Ja, är det förvånande?

Fullkorn och magra mjölkprodukter är ju något som de flesta klåpare ser som synonymt med nyttigt. Äta "nyttigt" = mindre chans till övervikt pga. att man iaf har liiite koll på kost.

Visst men sammtidigt är ju det rätt mättande vilket påverkar rätt mycket.

Dreas
2011-06-20, 10:23
Visst men sammtidigt är ju det rätt mättande vilket påverkar rätt mycket.Nej.

Ronn
2011-06-20, 10:27
Nej.

Vill du utveckla? 1500kcal från chips, godis, pizza eller ostmackor är nog lite lättare för många att smälla i sig på en handvändning än 1500kcal från fiberrik fettsnål mat t.ex.

Eddie Vedder
2011-06-20, 10:28
Hoppas inte detta stämmer!

Vadå inte stämmer?

Vad är det som inte skulle stämma?

Dreas
2011-06-20, 10:30
Vill du utveckla? 1500kcal från chips, godis, pizza eller ostmackor är nog lite lättare för många att smälla i sig på en handvändning än 1500kcal från fiberrik fettsnål mat t.ex.1500kcal pasta eller 1500kcal fullkornspasta mättar inte mig olika, eller jo, fullkorn mättar sämre.

Troligen spelar fullkornsinbillningen om mättnad in på de flesta andra. Och för min del är det nog tvärtom.

Catstyle
2011-06-20, 10:49
Vill du utveckla? 1500kcal från chips, godis, pizza eller ostmackor är nog lite lättare för många att smälla i sig på en handvändning än 1500kcal från fiberrik fettsnål mat t.ex.
Jag trycker betydligt enklare i mig 1500kcal från säg fullkornspasta med någon sås jämfört med 1500kcal potatis, kött och grönsaker.

Ronn
2011-06-20, 10:58
Nu har ju dom inte jämfört DASH diet gruppen mot något annat men gissningsvis måste det ju handla om kontrasten mot stort intag av skräpmat och snacks.

Tror knappast att det är så hårfint som pasta, fullkornspasta och potatis.

Dreas
2011-06-20, 10:59
Nu har ju dom inte jämfört DASH diet gruppen mot något annat men gissningsvis måste det ju handla om kontrasten mot stort intag av skräpmat och snacks.
Troligen är det så, inte det vi diskuterade.

Eddie Vedder
2011-06-20, 13:42
Det enda jag reagerar på är väl att SLV sysslar med cherrypicking på det här sättet. Så fort en observationsstudie kan användas för att försvara rekommendationerna lyfts den fram. Men om en faktisk prövning visar på något annat så ska den kritiseras in i detalj eller avfärdas som irrelevant av någon anledning.

Exhale_
2011-06-21, 11:50
Det enda jag reagerar på är väl att SLV sysslar med cherrypicking på det här sättet. Så fort en observationsstudie kan användas för att försvara rekommendationerna lyfts den fram. Men om en faktisk prövning visar på något annat så ska den kritiseras in i detalj eller avfärdas som irrelevant av någon anledning.

Jag tror SLV är trötta på all skit de fått på sistone av bland annat LCHF-sidan. När de så får en chans att lyfta fram en studie som stärker deras teorier slår de på den stora trumman..

Helt fel, jag vet, av en oberoende statlig organisation men samtidigt kan jag tycka mycket av den tidigare kritiken mot SLV varit obefogad. Givetvis har en hel del också varit befogad.

Eddie Vedder
2011-06-21, 13:34
Helt fel, jag vet, av en oberoende statlig organisation men samtidigt kan jag tycka mycket av den tidigare kritiken mot SLV varit obefogad. Givetvis har en hel del också varit befogad.

Ja det är oproffesionellt tycker jag. Man ska inte plocka fram forskning för att försöka bevisa att man har rätt, det ska vara tvärtom. Om man nu känner ett behov av kostråd vill säga.

Bara genom att använda DASH som index, eller någon konstruerad "medelhavskost", så är det ju redan där som upplagt för att bevisa tesen man redan tror på. Den har ju massa variabler som var och en kan vara fullständigt obetydlig.