handdator

Visa fullständig version : Vad är gemensamt för köpta PWO´s?


Pretorian
2011-06-20, 09:01
Vad är det som gör att man får energi av en PWO som man köper (ej kaffe och banan), tex Hot Blood eller Rage? Jag känner ett slags pirr i kroppen och måste aktivera mig. Det känns som om jag druckit för mycket kaffe. En helt ok känsla (det är ju den jag är ute efter) i samband med träning. Behöver man vara orolig för något, biverkningar? Man får väl inte ta alla typer av PWOs i samband med tävlingar?

Sheogorath
2011-06-20, 09:13
Vad är det som gör att man får energi av en PWO som man köper (ej kaffe och banan), tex Hot Blood eller Rage? Jag känner ett slags pirr i kroppen och måste aktivera mig. Det känns som om jag druckit för mycket kaffe. En helt ok känsla (det är ju den jag är ute efter) i samband med träning. Behöver man vara orolig för något, biverkningar? Man får väl inte ta alla typer av PWOs i samband med tävlingar?

Varför stoppar du i dig saker utan att först ta reda på hur de har sin verkan i kroppen? Hur ska du kunna göra en riskbedömning utan några förkunskaper?

Edit: såklart är det bra att du frågar nu men det här är sådant man ska göra innan man stoppar ett preparat i munnen.

Exhale_
2011-06-20, 09:22
Det finns en del ingredienser som återkommer i de flesta PWOs. Bland annat så innehåller merparten koffein, beta-alanin, taurin och någon form av kreatin. Utöver de rena finns även PWOs med gråzonsingredienser.

Eddie Vedder
2011-06-20, 09:24
Gemensamt för alla PWO's är väl att de består av en cocktail med massa ämnen där typ 90% är fullständigt onödigt men där vissa ämnen faktiskt ger effekt och således betalar man extra dyrt för just de få fungerande ämnena. :)

rooz
2011-06-20, 09:25
Olika PWO's innehåller ju olika saker.

Men Jack3d, Berzerk går ju bort p.g.a ett ämne båda innehåller (1,3-Dimethylamylamine)

Pretorian
2011-06-20, 09:27
Håller med dig lite grann. Men jag kommer aldrig veta helt säkert hur saker påverkar min kropp. Jag kan ju inte ta allt som skrivs på forumet som fakta.

Det är många som använder PWOs här på forumet för att kunna prestera bättre på gymmet. Jag har lyssnat vilka olika som används, har fått tips från andra sidor, tex Aldrigvila.se och Akos blogg. Det resulterade i att jag testade Hot Blood.

Nu är jag intresserad av att veta mer om det eftersom det är något jag kommer fortsätta med. De svar jag får kan jag inte veta garantera att de stämmer.

Hur tar du reda på fakta? Är det återförsäljarens webb eller märket som gör produkten? Hur kan man vara helt säker?

Pretorian
2011-06-20, 09:28
Olika PWO's innehåller ju olika saker.

Men Jack3d, Berzerk går ju bort p.g.a ett ämne båda innehåller (1,3-Dimethylamylamine)

Dem går bort för att... det ämnet är lite *screwy* ?

rooz
2011-06-20, 09:30
Dem går bort för att... det ämnet är lite *screwy* ?

Dopingklassat (Går bort för tävlande atleter)

Och om jag inte är fel ute så är det besläktat med amfetamin.

Sheogorath
2011-06-20, 09:43
Håller med dig lite grann. Men jag kommer aldrig veta helt säkert hur saker påverkar min kropp. Jag kan ju inte ta allt som skrivs på forumet som fakta.

Det är många som använder PWOs här på forumet för att kunna prestera bättre på gymmet. Jag har lyssnat vilka olika som används, har fått tips från andra sidor, tex Aldrigvila.se och Akos blogg. Det resulterade i att jag testade Hot Blood.

Nu är jag intresserad av att veta mer om det eftersom det är något jag kommer fortsätta med. De svar jag får kan jag inte veta garantera att de stämmer.

Hur tar du reda på fakta? Är det återförsäljarens webb eller märket som gör produkten? Hur kan man vara helt säker?

Om jag hade velat äta t.ex. DMAA (1,3-dimetylamylamin) hade jag läst på om den substansen och ämnesklassen i sig, inte om en produkt där ämnet förekommer i. Kosttillskottsföretagen skriver för att sälja och de bloggare du nämner är förmodligen sponsrade och får betalat för att tala väl om olika produkter. En neutral källa (Wikipedia med källor räcker i många fall) som avhandlar substansen (dess historia, vad man vet om hur den har sin verkan i kroppen mm) är det bästa. Om jag sedan bestämt mig för att äta den så hade jag köpt den substansen och inte en PWO med 10 andra ämnen med mer eller mindre kända verkningar. Det är en fråga om ekonomi, värdighet och personlig säkerhet.

Eddie Vedder
2011-06-20, 09:46
Hur tar du reda på fakta? Är det återförsäljarens webb eller märket som gör produkten? Hur kan man vara helt säker?

Sponsrade personers bloggar och försäljarnas hemsidor är de sista ställena jag skulle leta på i alla fall. Det är ju det enklaste sättet naturligtvis men det ger ju inte den bästa informationen.

Det tråkiga sättet som tar sjukt mycket tid är att leta upp vad som studerats på ämnet. Men det är som sagt inte det roligaste och kanske inte det mest upplyftande om man nu redan lagt ut mycket pengar.

Pretorian
2011-06-20, 09:49
Jag tycker inte det ni säger låter konstigt men jag är nog lite väl lat (på gymmet tar jag i) när det gäller letandet.

Jag går inte efter det som står på ÅFs webb (det var bara ett exempel) och de bloggar jag nämnde är väldigt sponsrade.

vicarious
2011-06-20, 10:45
Gemensamt för alla PWO's är väl att de består av en cocktail med massa ämnen där typ 90% är fullständigt onödigt men där vissa ämnen faktiskt ger effekt och således betalar man extra dyrt för just de få fungerande ämnena. :)

+1. Bättre att plocka ut de ämnen som faktiskt har bevisade positiva effekter och istället göra sin egen PWO, då främst koffein och kreatin. Andra vanliga PWO-ingredienser är ju beta-alanin och AAKG och även dessa är lätta att få tag på separat.

Även om man gör sin egen PWO behöver det inte bli en tråkig vatten-pulver cocktail som smakar apa. Man kan alltid smaksätta med någon saft och kanske köra kolsyrat vatten så blir det lite mer likt en färdigblandad PWO.

Pretorian
2011-06-20, 11:03
Så för att göra en egen PWO ska man försöka få tag på koffein, kreatin, beta-alanin och AAKG?

vicarious
2011-06-20, 11:09
Så för att göra en egen PWO ska man försöka få tag på koffein, kreatin, beta-alanin och AAKG?

Du får nog kolla innehållsförteckningen för lite olika PWOs om du vill ha en bättre uppfattning över vilka ingredienser som ingår. Sen hade jag även kollat vilka ingredienser som verkligen har dokumenterade effekter och hur stora de isåfall är.

Jag gjorde en egen PWO förra året med koffein, kreatin, beta-alanin, AAKG och en del annat men kom fram till att det var totalt bortkastat. Numer blir det endast koffein och kreatin.

Det finns ju en del ingredienser som påstås ska öka blodtillförsel, ge pump och what-not, däribland AAKG, citrullin-malat m.m. Tycker de flesta såna ingredienser känns tveksamma och inte värt pengarna. Vill du ha kolhydrater i din PWO är det ju enkelt ordnat med maltodextrin, extremt billigt.

Morrris
2011-06-20, 11:13
Aldrig förstått grejen med att ta stimulerande ämnen om man är pigg och utvilad. Hjälpte en del när man hade ett fysiskt tungt jobb, men annars är det ju mest att stimmigheten är lite rolig.

Pretorian
2011-06-20, 11:30
Aldrig förstått grejen med att ta stimulerande ämnen om man är pigg och utvilad. Hjälpte en del när man hade ett fysiskt tungt jobb, men annars är det ju mest att stimmigheten är lite rolig.

Jag är sällan pigg och utvilad när jag tränar på morgonen på fastande mage. Små barn som håller en vaken och sparkar runt i sängen kan ha den effekten. För mig blir PWOn en skjuts som passar det upplägget.

Vicarious: Tack för den infon. Min PWO fungerar och jag är osäker på om jag vill lägga ner tiden på att göra en egen.

Morrris
2011-06-20, 11:37
Jag är sällan pigg och utvilad när jag tränar på morgonen på fastande mage. Små barn som håller en vaken och sparkar runt i sängen kan ha den effekten. För mig blir PWOn en skjuts som passar det upplägget.

Vicarious: Tack för den infon. Min PWO fungerar och jag är osäker på om jag vill lägga ner tiden på att göra en egen.

Sorry för OT. Det var naturligtvis inte riktat mot dig, utan snarare ett allmänt raljerande.

Eddie Vedder
2011-06-20, 14:40
Så för att göra en egen PWO ska man försöka få tag på koffein, kreatin, beta-alanin och AAKG?

AAKG vet jag inte ens vad det är. Men satsar du bara på byggning känns inte beta-alanin som något krav.

vicarious
2011-06-20, 14:42
AAKG vet jag inte ens vad det är. Men satsar du bara på byggning känns inte beta-alanin som något krav.

Arginin-alfa-ketoglutarat, typisk "pump" ingrediens i PWOs.

Är det främst vid uthållighetsidrotter man sett positiva effekter av beta-alanin?

Eddie Vedder
2011-06-20, 14:55
Arginin-alfa-ketoglutarat, typisk "pump" ingrediens i PWOs.

Ah, ja då vet jag. Det är nog knappast något man förlorar på att skippa det heller. Arginin har nog ett syfte om man lider av hypertoni eller hjärt- kärlsjukdom och kanske impotens.

Är det främst vid uthållighetsidrotter man sett positiva effekter av beta-alanin?

Jepp.

http://traningslara.se/s-alanin-ett-tillskott-som-fortjanar-plats-bland-de-bevisade/

Jag har skrivit om ett par utvalda PWO-ingredienser i en artikel som kommer finnas i BODY's augustinummer.

vicarious
2011-06-20, 15:44
Ah, ja då vet jag. Det är nog knappast något man förlorar på att skippa det heller. Arginin har nog ett syfte om man lider av hypertoni eller hjärt- kärlsjukdom och kanske impotens.

Nä precis, jag köpte en burk förra året men det skulle aldrig falla mig in att köpa det igen. Samma gäller beta-alanin för min del.



Jepp.

http://traningslara.se/s-alanin-ett-tillskott-som-fortjanar-plats-bland-de-bevisade/

Jag har skrivit om ett par utvalda PWO-ingredienser i en artikel som kommer finnas i BODY's augustinummer.

King :hbang:

Pretorian
2011-06-20, 17:51
Jag har skrivit om ett par utvalda PWO-ingredienser i en artikel som kommer finnas i BODY's augustinummer.

Som gjort för en okunnig som jag.