handdator

Visa fullständig version : Vilken sorts snabba kolhydrater direkt efter träning ? ?


Dobby
2003-12-11, 14:36
Tja på er alla !

Vet ju att "snabba" kolhydrater är det som skall intagas (tillsammans med protein) så snart som möjligt efter passet. Men vad jag undrar är om det är någon skillnad på VILKA snabba kolisar man väljer ? Te x så har jag hört att fruktos inte lagras i musklerna utan i levern. Stämmer detta ? Och vilka sorters kolisar lagras i musklerna (ge exempel tack) ? För det är väl kolhydrater som lagras i musklerna man vill åt direkt efter passet, eller vill man fylla på leverns glykogenlager också ?
Vore tacksam om nån kunde reda ut det här lite för mig, tack på förhand.

/mvh Dobby;)

King Grub
2003-12-11, 14:42
Titta i en GI-tabell och välj något med högt GI. Svårare än så behöver du inte göra det för dig. Druvsocker, vitt bröd, russin, cornflakes, O'Boy-pulver, skum- och gelégodis, riskakor, potatismos och maltodextrin t ex fungerar alldeles utmärkt. En mindre mängd fruktos skadar inte alls, utan exempelvis skumgodisets glukos/fruktosbalans är alldeles ypperlig.

tristan
2003-12-11, 19:12
Dadlar och fikon, framförallt fikon tycker jag om att äta efter jag tränat. Mycket snabba kolhydrater, dessutom vitaminer och andra ting vilka ej är att ringakta (sådant som du ej får i dej om du bara trycker ner tex glukos eller maltodextrin). De är inte de billigaste kolhydraterna men hursonhelst! (de är dock lite billigare såhär i juletider!)

Det är ca 8-10 gram kolh. i ett fikon (60g kolh/100g fikon)

Dadlar är mer kolh.- täta.

Mvh

AdrenalineRush
2003-12-11, 19:26
Dextropur :thumbup:
har väl 140 i gi-värde o kostar ca 15 spänn i vanliga mataffärer

King Grub
2003-12-11, 19:28
Å andra sidan tycker jag det känns betydligt roligare att ha något man tycker om att sätta tänderna i som belöning efter ett hårt pass än att hälla i sig en läbbig Dextropursliskdrink.

Mago
2003-12-11, 19:51
Vafan. Dextropurdrinken är ju underbar. Varmt vatten skare va så glidern det ner härligt och smakar lite som honugnsvatten. ;) *mums*

MunsöHustla
2003-12-11, 21:12
Har börjat köra med gelegodis nu istället för dextropur, är så mysigt så här i juletider att sitta och äta godis och läsa en b&k på gymmet efter träningen :cheers:

Någon som vet ungefär vad en lussebulle innehåller föressten?

Dobby
2003-12-12, 17:00
okey, tack för alla svar....:hbang:

Men alltså, kan nån förklara vari skillnaden ligger i att käka geléhallon/skumgodis efter träningen eller att inta dyra kolisar (Twinlab 100% Carbo o allt vad dom heter) köpta på nån kosttillskottsbutik ? Varför är kosttillskottskolisarna bättre, eller är de inte det ?

King Grub
2003-12-12, 17:15
Originally posted by Dobby
okey, tack för alla svar....:hbang:

Men alltså, kan nån förklara vari skillnaden ligger i att käka geléhallon/skumgodis efter träningen eller att inta dyra kolisar (Twinlab 100% Carbo o allt vad dom heter) köpta på nån kosttillskottsbutik ? Varför är kosttillskottskolisarna bättre, eller är de inte det ?

Båda är rena sockerarter. Upptaget på kosttillskotten är marginellt snabbare, men inget som gör någon praktisk skillnad på din muskelutveckling. Och geléhallon är godare. :)

aliquis
2003-12-12, 17:27
vad just twinlabs jox innehåller har jag ingen aning om men vanliga gainers brukar väl innehålla maltodextrin eller liknande, dvs enbart asdyrt "socker".

beroende på tillfälle kanske du inte vill ha samma typ utav kolhydrater, men om du sedan får i dig snabba kolhydrater ifrån riktig mat eller någon ren sockerart bryr sig ju inte kroppen om, ja, mer än att den riktiga maten ger dig lite näring också..

Vad gäller fruktosen är det väl att den måste passera levern först innan den kan gå ut i blodet, medans glukosen kan gå direkt ut i blodet.. slutresultatet är väl dock detsamma?

AdrenalineRush
2003-12-12, 17:34
där e inge fel på mina drinkar iaf :cool:
blandar för tillfället protte, kreatin o dexropur... åker ner utan nårra problem! :D

kharon
2003-12-12, 17:57
Originally posted by MunsöHustla
Har börjat köra med gelegodis nu istället för dextropur, är så mysigt så här i juletider att sitta och äta godis och läsa en b&k på gymmet efter träningen :cheers:

Någon som vet ungefär vad en lussebulle innehåller föressten?

Jag vet exakt vad en lussebulle innehåller ;)

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 g saffran
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl russin
16 dl vetemjöl
http://www.middagsdags.nu/recept/julmat/lussebullar.shtml

För mycket fett för efterträningskolisar, men annars ypperligt att tugga i sig åtskilliga stycken som belöning för en vecka av tung träning och bra kosthållning! Gärna tillsammans med ett helrör iskall mjölk och Kalle Ankas Pocket Nr. 4 "Kalle Anka i toppform" eller nr. 188 "Du är nummer ett, Kalle!" som lektyr.

EDIT: Ok, det blir en väldigt stor lussebulle som innehåller allt det där... :D

King Grub
2003-12-12, 18:16
Originally posted by kharon


Jag vet exakt vad en lussebulle innehåller ;)

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 g saffran
0,5 tsk salt
1,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl russin
16 dl vetemjöl
http://www.middagsdags.nu/recept/julmat/lussebullar.shtml

För mycket fett för efterträningskolisar, men annars ypperligt att tugga i sig åtskilliga stycken som belöning för en vecka av tung träning och bra kosthållning! Gärna tillsammans med ett helrör iskall mjölk och Kalle Ankas Pocket Nr. 4 "Kalle Anka i toppform" eller nr. 188 "Du är nummer ett, Kalle!" som lektyr.

EDIT: Ok, det blir en väldigt stor lussebulle som innehåller allt det där... :D

Kalle Ankas Pocket Nr 4 är kanske den bästa av dem! I hård konkurrens med Nr 2, "Farbror Joakims Skattjakt". :hbang: Det började gå utför med KA Pocket när de övergick till handtextade pratbubblor i och med nummer 47.

MunsöHustla
2003-12-12, 21:13
Originally posted by King Grub


Kalle Ankas Pocket Nr 4 är kanske den bästa av dem! I hård konkurrens med Nr 2, "Farbror Joakims Skattjakt". :hbang: Det började gå utför med KA Pocket när de övergick till handtextade pratbubblor i och med nummer 47.

Jakten på zodiaken del 2 håller jag som personlig favorit...

King Grub
2003-12-12, 21:25
Originally posted by MunsöHustla


Jakten på zodiaken del 2 håller jag som personlig favorit...

Nejmen! Då hade KA Pocket rasat kvalitetsmässigt för länge sedan. Italienska massproducerade skräpsserier.

Thread hi-jacking! :D

aliquis
2003-12-12, 22:04
Dom nyare ka pocket och kanske disney serier i stort har ju texturer i exempelvis gräs osv istället för enbart grön färg, tycker jag ger serien ett mycket mer levande utseende även om det inte ser direkt naturligt ut.

LunaSpice
2003-12-12, 22:55
Originally posted by aliquis
Vad gäller fruktosen är det väl att den måste passera levern först innan den kan gå ut i blodet, medans glukosen kan gå direkt ut i blodet.. slutresultatet är väl dock detsamma?

Det är just det som är själva grejen med skum/gelégodis. Fruktosen går in i levern och fyller på dennes glykogenförråd och glukoset hamnar därför i muskelcellerna. Skulle man BARA få glukos som slutprodukt så kommer levern använda stor del av detta till sin syntes av glykogen.

Ozz
2003-12-13, 00:02
Känns ändå som att 100g glukos skulle vara bättre än säg 50g + 50g fruktos.
Effekten blir ju detsamma om du skulle anta att 50g glukos går in i levern och 50g går vidare till musklerna.
Dessutom är levern smart nog att släppa förbi glukosen som kommer via portvenen vid behov. Alltså om behovet finns ute i kroppen, musklerna så går glukoset förbi.


Är inget större problem att skumgodis innehåller fruktos men om man fick välja kan jag inte se varför man hellre har 50/50 glukos/fruktos än 100% glukos.

LunaSpice
2003-12-13, 06:00
Originally posted by Ozz
Känns ändå som att 100g glukos skulle vara bättre än säg 50g + 50g fruktos.
Effekten blir ju detsamma om du skulle anta att 50g glukos går in i levern och 50g går vidare till musklerna.
Dessutom är levern smart nog att släppa förbi glukosen som kommer via portvenen vid behov. Alltså om behovet finns ute i kroppen, musklerna så går glukoset förbi.


Är inget större problem att skumgodis innehåller fruktos men om man fick välja kan jag inte se varför man hellre har 50/50 glukos/fruktos än 100% glukos.

Skum och gelégodis innehåller 25/75 ungefär, inte 50/50.

Ozz
2003-12-13, 11:09
Lunaspice>> Jag vet, men jag tog ett exempel. Sa inte det var gelégodis.

King Grub
2003-12-13, 11:34
Originally posted by Ozz
Lunaspice>> Jag vet, men jag tog ett exempel. Sa inte det var gelégodis.

Tack och lov! Inte häda! :D

Sverker
2003-12-13, 18:31
Originally posted by Ozz


Är inget större problem att skumgodis innehåller fruktos men om man fick välja kan jag inte se varför man hellre har 50/50 glukos/fruktos än 100% glukos.


Olika transportörer genom tarmcellen in i blodet.
När det blir fullt och kö till glukostransportören så arbetar fruktostransportören fortfarande.

Det är teorin men om det blir någon skillnad praktiskt är en annan sak.

Sverker
2003-12-13, 18:33
Originally posted by LunaSpice


Skum och gelégodis innehåller 25/75 ungefär, inte 50/50.

75 % glukos och 25 % fruktos.