handdator

Visa fullständig version : Varför ska jag inte ta ut mig till max?


Pretorian
2011-06-19, 18:42
Jag hör till dem som tar ut sig så gott det går på gymmet. Ett exempel är när jag kör hantelpress. Första settet gör jag nu en 11:a på 40-kiloshantlarna. Det är fler än tidigare, alltså ökar jag i antal reps. För mig är det detsamma som att jag blir starkare och då får mer muskler. Den sista repetitionen är riktigt seg så enligt mig har jag maxat, bara så ni förstår vad jag menar.

Flera på forumet har skrivit att detta är helt fel, man ska inte ta ut sig så om man vill bygga muskler.

Gör jag fel? Jag vill öka muskelmassan. Ska jag då istället göra, tex en 8:a fast jag har mer att ge? Kan ni förklara hur och varför man inte ska göra så?

Cappe
2011-06-19, 18:46
har samma problem man känner knappt att det syrar jag kör ca 30 sen i resten av seten orkar jag knappt 8 eller mindre

pwnyou
2011-06-19, 18:46
Man kan väl säga som så att det är fel att köra så om man ska köra 100 set till på samma övning typ 11 gånger till den veckan.

Däremot är det nog helt rätt om du ska köra låg volym.

Slutsats: Det beror på.

Vissa ökar bäst med mycket lätt träning, andra ökar bäst med lite tung (som i nära fail) träning. Men alla ökar bra på båda visen.

johanhej
2011-06-19, 18:52
Det handlar om att CNS pressas betydligt mer vid träning till failure än inte failure, om jag inte är helt ute och cyklar.

hugok
2011-06-19, 19:45
Du presterar ofta bättre totalt genom alla set om du inte går all in på första setet.

Rikard Jansson
2011-06-19, 19:47
Vid din variant kan det se ut såhär;

40kg x 11
40 x 7
40 x 5
40 x 6

Med hålligen-varianten kan det se ut såhär;

40 x 9
40 x 9
40 x 9
40 x 9

Vilken variant ger mest totala reps? Skulle även tippa på att densamma ger mindre vila, och mer pump :)

begt
2011-06-19, 20:03
Har en pdf fil där det står att man ska träna 1-2 repetitioner från muscle failure, helst ända till muscle failure.

Från muscle gain truth : http://www.musclegaintruth.com/TTABM-Sample.pdf

En jäkla massa ordbajs i början men hoppa till sidan 22 ungefär.

För att summera vad som står där ska man gå all in i princip. Stadigt öka vikterna/repitionerna vecka efter vecka. Kul att det stod lite om den evolutionära aspekten av muskelbyggande, för det verkar så logiskt att det måste ligga en hel del sanning i det. Kroppen vill ju helst ackumulera fett och inte muskler, och därför måste man pressa den hårt för att tvinga den att bygga muskler istället.

Määng
2011-06-19, 20:05
En annan fördel med att inte köra nära failure i alla seten är att du kan träna samma muskelgrupp oftare. Ifall du kör till failure eller extremt nära genom några set så brukar man (iaf jag) inte vara i form att köra samma muskelgrupp förrän efter 5-7 dagar. Kör jag däremot lite lättare och lämnar 2-5 reps "på banken" i alla set utom möjligtvis i sista så orkar jag igen efter 2-3 dagar.

Jag har kört ganska låg volym tidigare
Tis
Bänk 2x4-6
Böj 3x5
Skivstångsrodd 1x10

Fre
Mark 2x4-6
Chins 3x4
Militärpress 1x10

Med mycket failure. Jag tyckte att det fungerade bra. Nu testar jag att köra lite längre från fail och tränar istället oftare.. det verkar fungera bra det också men det är för tidigt att utvärdera.

Dreas
2011-06-19, 20:17
Har en pdf fil där det står att man ska träna 1-2 repetitioner från muscle failure, helst ända till muscle failure.

Från muscle gain truth : http://www.musclegaintruth.com/TTABM-Sample.pdf

En jäkla massa ordbajs i början men hoppa till sidan 22 ungefär.

För att summera vad som står där ska man gå all in i princip. Stadigt öka vikterna/repitionerna vecka efter vecka. Kul att det stod lite om den evolutionära aspekten av muskelbyggande, för det verkar så logiskt att det måste ligga en hel del sanning i det. Kroppen vill ju helst ackumulera fett och inte muskler, och därför måste man pressa den hårt för att tvinga den att bygga muskler istället.Random källa kan du hitta för och emot. Den där källan kan väl tas med ungefär 20 nävar salt.

begt
2011-06-19, 20:26
Random källa kan du hitta för och emot. Den där källan kan väl tas med ungefär 20 nävar salt.

Håller med om att den är ganska så random. Men jag har svårt att åsidosätta den evolutionära logiken som ligger bakom upplägget.

mikaelj
2011-06-19, 20:31
För att summera vad som står där ska man gå all in i princip.

Sluta vid fail eller en rep före fail är dock lika godtyckligt.

Stadigt öka vikterna/repitionerna vecka efter vecka.

Japp!

Big Sleazy
2011-06-19, 20:32
Jag kör alltid så mycket jag pallar. Tränar 6-7 pass i veckan, tycker det funkar skitbra än så länge.

Dreas
2011-06-19, 20:36
Håller med om att den är ganska så random. Men jag har svårt att åsidosätta den evolutionära logiken som ligger bakom upplägget.Så genom att slänga med lite fancy saker som du saknar koll på övertygas du.

Iofs så är det så för de flesta av oss.

begt
2011-06-19, 20:40
Så genom att slänga med lite fancy saker som du saknar koll på övertygas du.

Iofs så är det så för de flesta av oss.


Du som ifrågasätter det resonemanget kanske kan berätta varför? Vad har du för argument?

(Jag har läst ganska mycket evolutionär biologi...Jobbar på mitt examensarbete om invasiva växtarter i Sverige för övrigt)

Stefan J
2011-06-19, 20:46
du som ifrågasätter det resonemanget kanske kan berätta varför? Vad har du för argument?

(jag har läst ganska mycket evolutionär biologi...jobbar på mitt examensarbete om invasiva växtarter i sverige för övrigt)

wow!!!!!!!!!!!

Dreas
2011-06-19, 20:48
Du som ifrågasätter det resonemanget kanske kan berätta varför? Vad har du för argument?

(Jag har läst ganska mycket evolutionär biologi...Jobbar på mitt examensarbete om invasiva växtarter i Sverige för övrigt)Kroppen växer ypperligt utan failure som grund i träningen, är inte svårare än så. Du kan ju testa själv. Mindre fail, gå igenom kroppen mer frekvent. Sen funkar ju människor olika också.

Pretorian
2011-06-20, 07:03
Vid din variant kan det se ut såhär;

40kg x 11
40 x 7
40 x 5
40 x 6

Med hålligen-varianten kan det se ut såhär;

40 x 9
40 x 9
40 x 9
40 x 9

Vilken variant ger mest totala reps? Skulle även tippa på att densamma ger mindre vila, och mer pump :)

Precis så är det, som den första varianten. Men sista setet har jag gått ner några kilon på hantlarna. Ska testa den andra varianten. Det känns bara svårt att sluta lyfta när man känner att man har mer att ge. Ungefär som att cykla långsamt till jobbet, det kan jag inte. :-)

joseferiksson
2011-06-20, 23:03
Ska det vara fel att köra till fail?

Sniggel
2011-06-20, 23:17
Jag använder janssons exempel:

40kg x 11
40 x 7
40 x 5
40 x 6

Här har musklerna utfört 29 reps


40 x 9
40 x 9
40 x 9
40 x 9

Här har musklerna utfört 36 reps, och man har dessutom inte tagit ut sig lika hårt. Det innebär att man stimulerade musklerna med 17 fler reps och att man dessutom har en kortare återhämtningstid och därför får tillfälle att träna oftare och stimulera tillväxt oftare.

Så "hur jobbigt det känns" (aka "percieved effort" in english) har egentligen inte att göra med hur mycket musklerna jobbat. Kollar man på siffrorna så är det rätt logiskt. Det som känns jobbigt när man går "all-in" hela tiden är att hjärnan pumpar ut nervisgnaler som en tok för att få musklerna att spänna sig fast att de inte är redo att arbeta (de flesta muskelfibrer är redan stimulerade!). Detta leder till att nervsystemet behöver mer tid på sig att återhämta sig än vad musklerna behöver.
Det kanske känns efter 3-4 dagar som att "musklerna" behöver mer vila om man testar att lyfta saker på gymmet efter att man kört ett failure-pass. Men egentligen är musklerna fullt återhämtade, men nervsystemet är inte det och kan därför inte aktivera musklerna fullt ut och det är det som känns som "musklerna behöver mer vila".

Nu behöver det inte vara exakt så här alltid men ofta kan det nog vara så och man kan tjäna på att hålla igen lite grann för att kunna få in mer volym på samma träningsvikt samt öka träningsfrekvensen.

joseferiksson
2011-06-20, 23:30
Jag använder janssons exempel:

40kg x 11
40 x 7
40 x 5
40 x 6

Här har musklerna utfört 29 reps


40 x 9
40 x 9
40 x 9
40 x 9

Här har musklerna utfört 36 reps, och man har dessutom inte tagit ut sig lika hårt. Det innebär att man stimulerade musklerna med 17 fler reps och att man dessutom har en kortare återhämtningstid och därför får tillfälle att träna oftare och stimulera tillväxt oftare.

Så "hur jobbigt det känns" (aka "percieved effort" in english) har egentligen inte att göra med hur mycket musklerna jobbat. Kollar man på siffrorna så är det rätt logiskt. Det som känns jobbigt när man går "all-in" hela tiden är att hjärnan pumpar ut nervisgnaler som en tok för att få musklerna att spänna sig fast att de inte är redo att arbeta (de flesta muskelfibrer är redan stimulerade!). Detta leder till att nervsystemet behöver mer tid på sig att återhämta sig än vad musklerna behöver.
Det kanske känns efter 3-4 dagar som att "musklerna" behöver mer vila om man testar att lyfta saker på gymmet efter att man kört ett failure-pass. Men egentligen är musklerna fullt återhämtade, men nervsystemet är inte det och kan därför inte aktivera musklerna fullt ut och det är det som känns som "musklerna behöver mer vila".

Nu behöver det inte vara exakt så här alltid men ofta kan det nog vara så och man kan tjäna på att hålla igen lite grann för att kunna få in mer volym på samma träningsvikt samt öka träningsfrekvensen.

Asså jag har prövat dom där metoderna med att göra totalt antal repp på viss vikt, men visst går de och träna. Men för mig och andra jag vet s är det inte i samma klass som att gå till fail. Fail är alltid fail och man få pressa sig på ett annat sätt, visst kan man som du säger att nervsystemet kan behöva återhämta sig.

Men det du kan göra då är att försöka träna upp nervsystemet eller skita i det och köra på, nu är jag sån som har i tränings syfte fått slitet som ett djur med psyket och de har visat resultat. Med hjälp av de kan jag träna ytterst hårt och också så jag får ut allt på varje pass.

Jag tränar till fail och tränar halva kroppen varje pass och tränar varje dag. Bänk som är "min gren" kan jag träna 5-6 sett 30-40repp 3dagar efter varran, och jag ökar av det.

Nu säger det här emot alla tränings läror så folk vågar sig inte på det här men tack vara det är jag som 18år en av sveriges bästa senior"klassade" bänkare i klass 74kg.

pialia
2011-06-20, 23:43
jag som 18år en av sveriges bästa senior"klassade" bänkare i klass 74kg.

I confuse. Är man inte junior till t.o.m året man fyller 23?

ceejay
2011-06-20, 23:46
det är skillnad på fail och fail. Failar man på 3e reppen på en vikt är den inte så farligt, man kan sänka vikten väldigt lite och sedan klara 3e reppen.


Kör man så att man precis med all jävla kraft i världen får upp 13 reps, då kan jag garantera att man är rätt mör inför nästa set.

joseferiksson
2011-06-20, 23:47
I confuse. Är man inte junior till t.o.m året man fyller 23?

jo men jag blir 19 iår och jag lyfter bland dom bästa som senior

Sniggel
2011-06-21, 09:39
Asså jag har prövat dom där metoderna med att göra totalt antal repp på viss vikt, men visst går de och träna. Men för mig och andra jag vet s är det inte i samma klass som att gå till fail. Fail är alltid fail och man få pressa sig på ett annat sätt, visst kan man som du säger att nervsystemet kan behöva återhämta sig.

Men det du kan göra då är att försöka träna upp nervsystemet eller skita i det och köra på, nu är jag sån som har i tränings syfte fått slitet som ett djur med psyket och de har visat resultat. Med hjälp av de kan jag träna ytterst hårt och också så jag får ut allt på varje pass.

Jag tränar till fail och tränar halva kroppen varje pass och tränar varje dag. Bänk som är "min gren" kan jag träna 5-6 sett 30-40repp 3dagar efter varran, och jag ökar av det.

Nu säger det här emot alla tränings läror så folk vågar sig inte på det här men tack vara det är jag som 18år en av sveriges bästa senior"klassade" bänkare i klass 74kg.

Jag framförde bara en anledning till varför man skulle kunna få bättre resultat av att undvika för mycket failure. Jag var kanske lite dålig på att säga att "så här kan det vara, men inte nödvändigtvis". Jag förstår att alla är olika och den beskrivningen jag gett av att undvika failure (inte utesluta) passar rätt bra in på mig. Funkar ditt sätt att träna med mycket failure och du ökar, så gör du rätt. Jag tänker inte påstå något annat om du har progression i träningen.

Det är möjligt att förutsättningarna för hur du ska träna förändras senare, det är rätt vanligt att det händer.

Personligen har jag insett att om jag ska köra till fail, så är det antingen i slutet av sista set (om jag kör många set) eller så kör jag lågvolym o kör allt till failure (typ DC eller typ 2 set per muskelgrupp). "Forced reps" är nog den dummaste träningsform jag kan utsätta mig för :P

joseferiksson
2011-06-21, 09:48
Jag framförde bara en anledning till varför man skulle kunna få bättre resultat av att undvika för mycket failure. Jag var kanske lite dålig på att säga att "så här kan det vara, men inte nödvändigtvis". Jag förstår att alla är olika och den beskrivningen jag gett av att undvika failure (inte utesluta) passar rätt bra in på mig. Funkar ditt sätt att träna med mycket failure och du ökar, så gör du rätt. Jag tänker inte påstå något annat om du har progression i träningen.

Det är möjligt att förutsättningarna för hur du ska träna förändras senare, det är rätt vanligt att det händer.

Personligen har jag insett att om jag ska köra till fail, så är det antingen i slutet av sista set (om jag kör många set) eller så kör jag lågvolym o kör allt till failure (typ DC eller typ 2 set per muskelgrupp). "Forced reps" är nog den dummaste träningsform jag kan utsätta mig för :P

Jo förstår vad du menar, men ville inte bara köra över. Menar att folk som börjat träna fail går oftast bara på de, jag anser man måste träna upp de och lära sig de. För det är en helt ny nivå tycker jag på att träna, sen visst vet jag måna som är jätte starka som inte kör de men känner också massor som är det.

Men men olika saker funkar för olika personer :)

joseferiksson
2011-06-21, 09:52
det är skillnad på fail och fail. Failar man på 3e reppen på en vikt är den inte så farligt, man kan sänka vikten väldigt lite och sedan klara 3e reppen.


Kör man så att man precis med all jävla kraft i världen får upp 13 reps, då kan jag garantera att man är rätt mör inför nästa set.

Det där kan jag lova inte stämmer, beror på hur pass vältränad du är mina pers på följande vikter (utan att jag kört mig slut före) 117.5 x14-130x8-140x5-150x2-162,5 har jag aldrig tagit.

http://http://www.youtube.com/watch?v=apYzQjjnbZY&feature=channel_video_title

Pretorian
2011-06-21, 11:08
Sniggel... tack för en utförlig förklaring för hur man ska tänka och varför det kan vara bra att inte köra till failure.

Jag kommer nog ha svårt att ta till mig detta "nya" sätt. Jag tycker det verkar krångligare att ha koll på om man faktiskt ökar från gång till gång. Som i mitt exempel med hantelpress så vet jag att 11:a var det jag gjorde på senaste bröstpasset, det är det jag ska "slå". Nästa gång är det bara att ta i så gott det går. Till slut gör jag förhoppningsvis en 12:a.

Men hur har jag koll på när jag ska öka om man lägger ner vid tex en 9:a? Den är ju inte lika definitiv som att köra tills vikten inte rör sig mer.

Antagligen måste jag lära mig min kropp bättre och testa mig fram till hur många jag ska göra och försöka öka. Hmm...

joseferiksson
2011-06-21, 11:13
Sniggel... tack för en utförlig förklaring för hur man ska tänka och varför det kan vara bra att inte köra till failure.

Jag kommer nog ha svårt att ta till mig detta "nya" sätt. Jag tycker det verkar krångligare att ha koll på om man faktiskt ökar från gång till gång. Som i mitt exempel med hantelpress så vet jag att 11:a var det jag gjorde på senaste bröstpasset, det är det jag ska "slå". Nästa gång är det bara att ta i så gott det går. Till slut gör jag förhoppningsvis en 12:a.

Men hur har jag koll på när jag ska öka om man lägger ner vid tex en 9:a? Den är ju inte lika definitiv som att köra tills vikten inte rör sig mer.

Antagligen måste jag lära mig min kropp bättre och testa mig fram till hur många jag ska göra och försöka öka. Hmm...

Ja antingen gör du som så att du kör dina 40x9x4 men händer inget så skulle jag föreslå att sänka vikten på hantlar och köra typ 37,5 och försöka där att kanske göra 37,5x10x4 om inte 11? Eller köra dina 9or på 40kg och sista sättet ge allt du har?

Men jag skulle välja att ge allt jag har alla sätten.

osk
2011-06-21, 12:18
Men hur har jag koll på när jag ska öka om man lägger ner vid tex en 9:a? Den är ju inte lika definitiv som att köra tills vikten inte rör sig mer.


Om jag förstått dig rätt så har du just nu mest koll på hur du presterar i ditt topp-set (alltså, det är ditt topp-set som du t.ex. sätter PB i). Att köra så tycker jag gör det svårare att både ha koll på att man ökar den totala belastningen varje pass, om du förstår hur jag menar. Hur jämför man förra veckans 8+5+4 reps med denna veckas 8+6+3? Blev du bättre eller sämre?

Att då istället räkna antal reps fördelat på fastslaget antar set tycker jag blir lättare, och det tror jag också du kommer tycka så fort du vant dig.

Exempel: målet är att köra 5 set á 5 reps på 30 kg (valfri övning).
Vecka 1: lätt fixat.
Vecka 2: ökar vikten till 35, orkar 5+5+5+4+3
Vecka 3: orkar 5+5+5+5+3. Här blir det ju uppenbart att du ökat från förra veckan, trots att du inte satt något PB i egentlig mening.
Vecka 4: 5+5+5+5+5
Vecka 5: ökar till 40 kg 5+5+3. Helt slut.
Vecka 6: 5+5+4+3. Uppenbar förbättring etc.

Hoppas jag inte framstår som övertydlig, det är inte meningen, men när man väl kommit in i det så kan man "sätta PB" varje pass genom att öka det totala antalet reps fördelat på det fastslagna antalet set. Personligen tycker jag det är lättare att pressa sig då, om man har ganska stor sannolikhet för att faktiskt förbättra sig varje gång. I stort påminner det en hel del om SL 5x5 eller liknande. Det är själva systemet för att kontinuerligt kunna öka som kanske är det systemets största styrka.

Mot detta så står problemet om man kör till fail hela tiden, d.v.s. att försöka uppskatta hur mkt närmare man var att klara sista repetitionen, jmf med förra passet.

Smaksak, men jag vet vilken jag föredrar. Lycka till med grubblandet:)

Sniggel
2011-06-21, 12:52
Jo förstår vad du menar, men ville inte bara köra över. Menar att folk som börjat träna fail går oftast bara på de, jag anser man måste träna upp de och lära sig de. För det är en helt ny nivå tycker jag på att träna, sen visst vet jag måna som är jätte starka som inte kör de men känner också massor som är det.

Men men olika saker funkar för olika personer :)

Jag tycker också det är bra att köra till failure, så länge man inte "missbrukar" det. Som nybörjare har man många mentala spärrar man måste övervinna. Att gå till "failure" som nybörjare behöver inte vara alls speciellt påfrestande för återhämtningen, eftersom man kanske inte är fysiskt och mentalt tränad nog att stressa kroppen så pass som en erfaren är kapabel till.
Och var gränsen går för när failure blir missbruk är nog rätt individuellt. Vissa får säkert riktigt bra resultat av att gå till failure i alla set, och sen köra forced reps, dropsets på det med ytterligare forced reds.

Men att rekommenderas att som nybörjare att gå till failure kan vara ett utmärkt sätt att lära känna var ens gränser går och hur många mentala spärrar man har som man kan passera som man inte ens kände till. Men efter ett tag nrä man passerat de viktigaste spärrarna kan det kanske vara bra att ta det lugnare med failureträningen då det kan ställa större återhämtningskrav än vad det ger utdelning i form av träningsanpassning.


Sniggel... tack för en utförlig förklaring för hur man ska tänka och varför det kan vara bra att inte köra till failure.

Jag kommer nog ha svårt att ta till mig detta "nya" sätt. Jag tycker det verkar krångligare att ha koll på om man faktiskt ökar från gång till gång. Som i mitt exempel med hantelpress så vet jag att 11:a var det jag gjorde på senaste bröstpasset, det är det jag ska "slå". Nästa gång är det bara att ta i så gott det går. Till slut gör jag förhoppningsvis en 12:a.

Men hur har jag koll på när jag ska öka om man lägger ner vid tex en 9:a? Den är ju inte lika definitiv som att köra tills vikten inte rör sig mer.

Antagligen måste jag lära mig min kropp bättre och testa mig fram till hur många jag ska göra och försöka öka. Hmm...

Det behöver inte bli svårare. Du har haft ett tillvägagångssätt nu, du tittar på första setet för att avgöra om du ska höja till nästa pass eller inte. Ett annat vanligt sätt kan ju då vara att du enbart tillåter max 9 reps i varje set.
du väljer en vikt som du tror du klarar fler än 9 reps på, kör den, lägger ner vid 9. Sen kör du ytterligare 2 set (eller fler, beroende på hur många set du vill köra) och ser om du klarar 9 i alla set. Gör du det så kan du ju anse att vikten var för låg och det är dags att gå vidare och höjer vikten till nästa pass. Detta innebar att du inte gick till failure detta passet, men förr eller senare kommer du att göra det. Nästa pass kanske du enbart klarar 7 reps på sista setet, dvs att du går till failure där. Failure i sista setet jämfört med alla set ställer inte alls samma återhämtningskrav och så länge du har ett system för att öka vikten med tiden (som fungerar) så är allt frid o fröjd.

edit: Jag vill lägga till att om du har ett system som funkar nu, dvs att du faktiskt lyckas öka vikten titt som tätt genom att gå till failure i alla set, är det inte säkert att du tjänar på att byta ut det systemet. Min erfarenhet är att man ska använda något så länge det funkar. Jag har aldrig tjänat på att "försöka hitta ett bättre sätt" så länge jag har haft ett fungerande system. Det kan vara riskabelt att experimentera och man kan ju faktiskt avstanna i utvecklingen om man t ex svarar bra på "failureträning" och byter ut det mot något som "låter bättre i teorin" (t ex det jag förklarade tidigare) ;)

Å andra sidan kan det innebära att man upptäcker något om sin egen kropp och blir en erfarenhet rikare.

Donkey Kong
2011-06-21, 13:14
Slänger in min enkronas åsikter, inget sensationellt. Det är lite förvirrat läge här med många begrepp, men så här tänker jag:
Vill du bli stark? Kör 5-6 reps.
Vill du bli grov, kör runt 8 reps.
Vill du få pump, lite annorlunda, då måste du ju faktiskt ha fler blodkärl till muskeln ån från muskeln, eller nåt sånt. Detta händer inte över en natt och jag vet inte hur man gör riktigt?

1684_
2011-06-21, 13:19
alltså.. jag ska skumma igenom denna tråd senare (stressad nu) men.. jag kör ALLTID beroende på hur jag mår i kroppen, så jävla hårt på tungt jag kan! Självklart varierar jag viossa perioder mellan låg och hög rep. Men för de mesta blir de hög reps speciellt i typ, latsdrag exempelvis. Man höjer å sänker vikterna så de bara bränner och skriker mjölksyra. Söker kontakt å allt. Ibland blir det superset med? Rätt eller fel?
Dock kör jag så mycket 5or, typ 5*6 i benböj å marklyft, men typ i bänkpress blir det pyramidträning, ökar vikterna och kör bara så många reps jag kan, ibland något extra set på en och samma vikt???

1684_
2011-06-21, 13:21
Slänger in min enkronas åsikter, inget sensationellt. Det är lite förvirrat läge här med många begrepp, men så här tänker jag:
Vill du bli stark? Kör 5-6 reps.
Vill du bli grov, kör runt 8 reps.
Vill du få pump, lite annorlunda, då måste du ju faktiskt ha fler blodkärl till muskeln ån från muskeln, eller nåt sånt. Detta händer inte över en natt och jag vet inte hur man gör riktigt?

ehmm.. Vänta nu lite här. Pump kan väl ALLA få???? eller???
:confused:

Pump för mig e när jag får en satans grym kontakt tex med triceps, å fortsätter kötta i samma set, tills jag absolut inte orkar mer. Vilar någon minut och så på det igen tills jag e helt färdig med just den övning och de känns som hela triceps ska spricka??!:confused: förhoppningsvis grym träningsvärk nästa dag.

Pretorian
2011-06-22, 07:09
Sniggel och OSK... tack än en gång för tydliga svar och förklaringar. "You had me at hello." :-)
Jag behövde precis den där övertydliga förklaringen OSK. Precis som du säger så har jag räknat mitt PB på första setet i hantelpressen, övriga reps har jag inte haft koll på, förutom att de radikalt har minskat eftersom jag tog ut mig på första.
Idag testade jag på samma vikt men stannade vid 9 på första setet. Det blev totalt såhär:
40x9
40x7 (nästa gång 8:a)
40x7
40x5

Nästa gång ska jag försöka göra en 8:a på andra setet och sen får vi se hur det påverkar 3:an och 4:an.

Och, Sniggel, att byta träningssätt eller vad man ska kalla det kan vara jäkligt jobbigt tycker jag men som du säger så kanske jag upptäcker något som fungerar kanon. Jag kommer prova nu ett tag med detta.

Sniggel
2011-06-22, 10:58
Lycka till! Hoppas inte det går sämre nu bara :D

Pretorian
2011-06-22, 11:07
Lycka till! Hoppas inte det går sämre nu bara :D

Nää, det kommer du då får veta... :devil:
Det kommer gå så bra... *flex*

osk
2011-06-22, 11:43
Lycka till! Hoppas inte det går sämre nu bara :D

plusetta. :thumbup: