handdator

Visa fullständig version : Fett%


PDAWG
2011-06-19, 16:11
HallÅ hallå
Det pratas mycket om deffning och fettprocent i och med beach 2011 ;) jag fick en funderare då jag tävlar i slalom och tränar hårt (ca 10 pass/ vecka, 3 kondition, 4 styrkepass och ett par lättare pass i veckan), vad ska/bör en alpinist ligga på för fettprocent? Det logiska vore väl att ligga runt 15% men kollar man på TV och på Aksel Lund Svindal (norsk duktig åkare) så är han inte rippad till 1000 :P han är för övrigt en av världens bästa alpina skidåkare för er som inte visste.

Alla åsikter är bra åsikter ;)

312
2011-06-19, 16:34
30%, för att hålla värmen. ;)

Ronn
2011-06-19, 17:10
Ska o ska, det är väl resultatet i sporten som räknas inte din BF% det är väl rätt sekundärt. :)

Vanish
2011-06-19, 18:20
Anja är ju inte direkt frontbilden för rippad heller! En tung kropp ger ju mer fart, men tror knappast att fettprocent är något som är av största vikt (höhö). Eftersom slalom är en teknikgren

PDAWG
2011-06-19, 18:54
Anja är ju inte direkt frontbilden för rippad heller! En tung kropp ger ju mer fart, men tror knappast att fettprocent är något som är av största vikt (höhö). Eftersom slalom är en teknikgren

Då borde man väl kunna säga att för teknikgrenarna så kan det vara en liten fördel med lite lägre fettprocent och tvärtom i fartgrenarna + lår grova som trädstockar och starka som fäen! :P

Fredron
2011-06-19, 20:22
Anja är ju inte direkt frontbilden för rippad heller! En tung kropp ger ju mer fart, men tror knappast att fettprocent är något som är av största vikt (höhö). Eftersom slalom är en teknikgren

Man åker inte fortare för att man väger mer.

Big Sleazy
2011-06-19, 20:26
Anja är ju inte direkt frontbilden för rippad heller! En tung kropp ger ju mer fart, men tror knappast att fettprocent är något som är av största vikt (höhö). Eftersom slalom är en teknikgren

Tror du att en hantel som väger 20kg faller snabbare än en som väger 10kg men är lika stor?

johanhej
2011-06-19, 20:44
Om vi ska tänka rent fysiskt så är det att föredra att väga så lite som möjligt om tanken är att åka snabbt, då detta gör den motverkande friktionskraften så liten som möjligt. Minskad kroppsmassa minskar också luftmotståndet.

Vid svängar kan det dock tänkas positivt antar jag med ökad friktionskraft, då det gör att svängarna kan tas skarpare.

Sniggel
2011-06-20, 12:36
Man åker inte fortare för att man väger mer.

Om vi ska tänka rent fysiskt så är det att föredra att väga så lite som möjligt om tanken är att åka snabbt, då detta gör den motverkande friktionskraften så liten som möjligt. Minskad kroppsmassa minskar också luftmotståndet.

Vid svängar kan det dock tänkas positivt antar jag med ökad friktionskraft, då det gör att svängarna kan tas skarpare.

Ja om man är större så blir det ett större luftmotstånd, men friktionen mot underlaget måste ändå kunna övervinnas lättare om man väger mer?
Ja friktionen ökar men det gör ju också kraften från kroppen och tar man med båda faktorerna tycker jag det känns som (jag kan ha fel det inser jag) att ration mellan kraft:friktion ökar med ökad kroppsvikt.

johanhej
2011-06-22, 15:37
Ja om man är större så blir det ett större luftmotstånd, men friktionen mot underlaget måste ändå kunna övervinnas lättare om man väger mer?
Ja friktionen ökar men det gör ju också kraften från kroppen och tar man med båda faktorerna tycker jag det känns som (jag kan ha fel det inser jag) att ration mellan kraft:friktion ökar med ökad kroppsvikt.

Ja, rörelseenergin ökar vid ökad vikt, så det du säger är helt korrekt. Om det är helt proportionellt låter jag vara osagt.

Dock så vinner lätt vikt i slutändan, då det helt enkelt går snabbare att köra rakt fram pga den minskade friktionen.

Sniggel
2011-06-22, 16:46
Ja, rörelseenergin ökar vid ökad vikt, så det du säger är helt korrekt. Om det är helt proportionellt låter jag vara osagt.

Dock så vinner lätt vikt i slutändan, då det helt enkelt går snabbare att köra rakt fram pga den minskade friktionen.

Så en 30 cm lång Iller borde vinna om den lär sig tekniken?

johanhej
2011-06-22, 17:52
Så en 30 cm lång Iller borde vinna om den lär sig tekniken?

haha, väldigt konstigt exempel men ja. Jag antar det :)

exevision
2011-06-22, 18:14
Är man tung så är det ju svårare att styra, benen får ta högre tryck = man åker ur och kommer sist.

MtotheM
2011-06-23, 23:30
Tyngre åker snabbare är min observation. Och att lättare måste åka snabbare är nog iaf inte sant alls. Kolla bara på alla knattar i backen... Speciellt märkbart om man åker till Vemdalsskalet. Där finns det efter en nerförsbacke, en lätt uppförsbacke som gå upp på en bro. Oavsett hut snabbt barnen åker där så kommer dom aldrig upp på backen, utan måste "springa" uppför.

johanhej
2011-06-24, 14:34
Tyngre åker snabbare är min observation. Och att lättare måste åka snabbare är nog iaf inte sant alls. Kolla bara på alla knattar i backen... Speciellt märkbart om man åker till Vemdalsskalet. Där finns det efter en nerförsbacke, en lätt uppförsbacke som gå upp på en bro. Oavsett hut snabbt barnen åker där så kommer dom aldrig upp på backen, utan måste "springa" uppför.

Det är ren fysik. En lätt kropp kommer färdas snabbare om endast friktionen är den motverkade kraften. En tung kropp faller inte snabbare än en lätt osvosvosvosv. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Bortsett från luftmotståndet så kommer friktionskraften vara den ENDA motverkade kraften.

F = μ*N

där
μ=friktionstalet mellan skida och snö.
N=normalkraften från kroppen vilken vinkelrät mot underlaget (N = m*g)

MtotheM
2011-06-24, 14:53
Det är ren fysik. En lätt kropp kommer färdas snabbare om endast friktionen är den motverkade kraften. En tung kropp faller inte snabbare än en lätt osvosvosvosv. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Bortsett från luftmotståndet så kommer friktionskraften vara den ENDA motverkade kraften.

F = μ*N

där
μ=friktionstalet mellan skida och snö.
N=normalkraften från kroppen vilken vinkelrät mot underlaget (N = m*g)

Att saker faller lika snabbt oavsett tyngd i vakuum vet jag. Och att det finns friktion vet jag också. Men en person som väger mer har en större gravitationskraft än en lätt person. Så då är frågan hur friktion förhåller sig till dessa. Enligt min observation så åker tyngre personer snabbare, detta skulle kunna bero på att friktionskraften inte ökar lika mycket som tyngdkraften med ökande vikt.

Dessutom så försöker du påstå för mig att verkligheten inte är verklig? Really?

johanhej
2011-06-24, 22:00
Att saker faller lika snabbt oavsett tyngd i vakuum vet jag. Och att det finns friktion vet jag också. Men en person som väger mer har en större gravitationskraft än en lätt person. Så då är frågan hur friktion förhåller sig till dessa. Enligt min observation så åker tyngre personer snabbare, detta skulle kunna bero på att friktionskraften inte ökar lika mycket som tyngdkraften med ökande vikt.

Dessutom så försöker du påstå för mig att verkligheten inte är verklig? Really?

Jag skrev ju precis hur det förhöll sig, F = μ*N...

Jag betvivlar inte dina observationer överhuvudtaget, men där finns en rad andra faktorer som spelar roll på ditt exempel. Exempelvis kan personerna i fråga ha olika bra vallning (barn lär inte få lika bra vallning som vuxna, då man helt enkelt inte vill låta dem åka så snabbt). Sen spelar självklart teknik vad gäller åkning roll i fallet du nämner.

Yossarian
2011-06-25, 01:49
Normalkraften (N) ar proportionell till skidakarens massa (m), vilket ocksa gravitationskraften ar, sa massan har ingen betydelse i den jamforelsen. Daremot sa ar luftmotstandet inte forsumbart och en person med stor massa kommer paverkas (relativt sett) mindre av luftmotstandet an en lattare person, och kan darfor oftast aka snabbare. (Saker kan dock bli mer komplicerade eftersom μ kan bero pa tex m.)

MtotheM
2011-06-25, 02:02
Jag skrev ju precis hur det förhöll sig, F = μ*N...

Jag betvivlar inte dina observationer överhuvudtaget, men där finns en rad andra faktorer som spelar roll på ditt exempel. Exempelvis kan personerna i fråga ha olika bra vallning (barn lär inte få lika bra vallning som vuxna, då man helt enkelt inte vill låta dem åka så snabbt). Sen spelar självklart teknik vad gäller åkning roll i fallet du nämner.

Ja friktionskraften ökar, men det jag menade var att m*g*sin(v) (accelererande kraft för lutande plan) också ökar med massan.

Vi får då att den totala accelerationskraften är F=m*g*sin(v)-µ*m*g*cos(v) = g*sin(v)-µ*g*cos(v) (eller med andra ord, massan spelar ingen roll)

Normalkraften (N) ar proportionell till skidakarens massa (m), vilket ocksa gravitationskraften ar, sa massan har ingen betydelse i den jamforelsen. Daremot sa ar luftmotstandet inte forsumbart och en person med stor massa kommer paverkas (relativt sett) mindre av luftmotstandet an en lattare person, och kan darfor oftast aka snabbare. (Saker kan dock bli mer komplicerade eftersom μ kan bero pa tex m.)

Det jag försöker säga förmodligen bättre formulerat än av mig.

Angående kompliceringar så tar inte följande formel: F = μ*N hänsyn till hastighet.