handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukningsnivån.


shirunai
2003-12-11, 13:24
Snart ska jag börja deffa då jag har för mycket fett, jag har inte fett noja, men känner att det skulle vara bra då jag inte kan ha jeans på mig när jag sitter för då skaver det mot magen eller är oskönt, kan inte stretcha ut ländryggen för magen tar i osv...haha låter som jag är fetaste killen.

Jo nu till frågan när jag ska ta reda på min +-0 nivå hur mycket jag förbrukar ska jag göra det i en vecka och väga mig varjedag för att försöka hålla samma vikt, under deffen ska jag då morgonpromenera 3ggr i veckan, under dagarna jag kör nivå testet ska jag ut och vandra dessa 3dagar, låter iof vettigast. För annars om jag sänker 500kcal varje dag senare pluss att det drar låt oss säga 300kcal extra när man går så får jag förstort underskott de dagar jag går.

Mvh Andre

kharon
2003-12-11, 13:47
Jag föreslår att du utgår från nivån du får på www.uppladdningen.nu. Sedan följer du den en vecka och kollar om du går upp eller ned, och hur mycket i så fall. Sedan drar du av eller lägger till så mycket att du går ner 0.5 kg i veckan.

Om du t.ex står stilla på den kcal-nivån så drar du av 500kcal varje dag, eller kör cardio för 500kcal. Så går du ner 0.5kg i veckan.

Går du däremot upp, så måste du dra av mera än 500kcal.
Går du ner, då du ligger på nivån du fått, så kanske du t.o.m behöver höja om det går för snabbt. (Som det ibland brukar göra om man är för upphetsad och har för bråttomt...:D)

Om skillnaden med vad du äter idag och gränsen du får på uppladdningen är stor, så kan det ju kanske vara ide att trappa ned med, säg, 500kcal åt gången så man vänjer sig.

Lycka till med deffen! :thumbup:

shirunai
2003-12-11, 14:20
Tack kharon jättebussigt att du hjälper till, inte riktigt vad jag ville ha svar på, frågan är fortfarande ska jag gå morgonpromenader under veckan jag testar min förbrukning.

Min förbrukning ligger någonstans 2400-2500kcal, jag vet det jag behöver veta om deffen förutom frågan. Förra deffen låg jag ca 500kcal underskott också ibland sen kanske jag sänkte förfort, nu vill jag veta _nästan_ den exakta nivån så jag kan planera in allt bra.

Kyckling filé, torsk, fläskfile, kycklingfilé, ganska ofta köttfärs kommer stå på min deff lista av kött....men köttfärs hör kanske inte egentligen in i en deff massa mättat fett och svårt att veta ungefär fett% kan lika gärna vara 10% som 17%

King Grub
2003-12-11, 14:31
frågan är fortfarande ska jag gå morgonpromenader under veckan jag testar min förbrukning.

Det är väl helt upp till dig. Om du tar promenaderna räknar du bara med den uppskattade förbrukade energin som promenaderna kräver i dina kalkyler.

}Kyckling filé, torsk, fläskfile, kycklingfilé, ganska ofta köttfärs kommer stå på min deff lista av kött....men köttfärs hör kanske inte egentligen in i en deff massa mättat fett och svårt att veta ungefär fett% kan lika gärna vara 10% som 17%

Står det 10% fetthalt innebär det den högsta fetthalt som färsen kan tänkas innehålla. Om man undviker färs med stora vita strimmor i brukar man vara på den säkra sidan.

shirunai
2003-12-11, 15:03
det tråkiga är att i 95% av fallen är det omärkt, har varit på matex, konsum, ica mfl....de är urkassa att märka upp sånt i stan

King Grub
2003-12-11, 15:07
Originally posted by shirunai
det tråkiga är att i 95% av fallen är det omärkt, har varit på matex, konsum, ica mfl....de är urkassa att märka upp sånt i stan

Konsum och ICA också? Jag trodde affärer som tillhörde dessa kedjor mer eller mindre var tvungna att märka köttfärsen?

Fok
2003-12-11, 18:17
Om det är svenskt kött brukar det stå på Konsum och ICA hos mig iallafall.

Karelin
2003-12-12, 11:27
Originally posted by kharon

Jag föreslår att du utgår från nivån du får på www.uppladdningen.nu. Sedan följer du den en vecka och kollar om du går upp eller ned, och hur mycket i så fall. Sedan drar du av eller lägger till så mycket att du går ner 0.5 kg i veckan.

Om du t.ex står stilla på den kcal-nivån så drar du av 500kcal varje dag, eller kör cardio för 500kcal. Så går du ner 0.5kg i veckan.

Går du däremot upp, så måste du dra av mera än 500kcal.
Går du ner, då du ligger på nivån du fått, så kanske du t.o.m behöver höja om det går för snabbt. (Som det ibland brukar göra om man är för upphetsad och har för bråttomt...:D)

Om skillnaden med vad du äter idag och gränsen du får på uppladdningen är stor, så kan det ju kanske vara ide att trappa ned med, säg, 500kcal åt gången så man vänjer sig.

Lycka till med deffen! :thumbup:


öhh.... stämmer verkligen uträkningen på den där sidan? enligt den borde jag äta 4265kcal på en dag... tokökar i vikt nu på runt 3000... =/

King Grub
2003-12-12, 11:35
Originally posted by Karelin



öhh.... stämmer verkligen uträkningen på den där sidan? enligt den borde jag äta 4265kcal på en dag... tokökar i vikt nu på runt 3000... =/

Då har du nog antingen räknat fel på sidan eller på vad du äter. Den där uträkningen stämmer förvånansvärt bra och används på sjukhus och universitetsutbildningar i medicin.

Snapphanen
2003-12-12, 11:55
jag ska också gå in på deff om någon månad.. min första dock. Enligt den där tabellen förbrukar jag 4112 kcal. Känns jobbigt att gå på deff känns som jag kommer att tappa så mycket