handdator

Visa fullständig version : Gör jag fel vid ryggövningar?! BLIR TOKIG!


Sushipinne
2011-06-19, 14:24
Tjenare! Börjat köra hårdare på gymmet nu efter att jag bantat/deffat. Men När jag kör ryggövningar, i nästan alla ryggövningar känner jag att biceps tröttnar fortare än ryggen, jag vet att man använder biceps ganska mycket i ryggövningar, men inte så mycket så den tröttnar före väl?! Eller är min biceps bara dåligt upptränad?

rooz
2011-06-19, 14:27
Marklyft.

Annars kan du ju testa att sänka vikterna.

Sushipinne
2011-06-19, 14:30
Marklyft.

Annars kan du ju testa att sänka vikterna.

ah, har testat det lite, men känns ändå som att det tar biceps mer än rygg, det klart ,blir ju lite bättre, men ändå inte så som jag vill ha det, jag vill verkligen att det ska kötta ryggen! xD

Rikard Jansson
2011-06-19, 14:30
1.) Håll bredare i de övningar där biceps tröttnar för fort
2.) Kläm till i toppläget i de övningarna , d.v.s. försök dra extra långt fast det inte går
3.) Kör kronlyft
4.) Kör farmers walk

Sushipinne
2011-06-19, 14:31
1.) Håll bredare i de övningar där biceps tröttnar för fort
2.) Kläm till i toppläget i de övningarna , d.v.s. försök dra extra långt fast det inte går
3.) Kör kronlyft
4.) Kör farmers walk

okej! Det låter som en mycket bra idé! :D Men en fråga bara, kronlyft? :D

Lindrian
2011-06-19, 14:32
Din biceps är nog lite klenare än du vill medge.

Ut med bröstet och spänn ryggen under diverse dragövningar. Fokusera på att utföra övningen korrekt och inte endast flytta vikten. När du väl lärt dig utföra övningen korrekt kan du lassa på vikt och kötta på som vanligt.

Upptaget
2011-06-19, 14:34
Tänk på att "dra med armbågarna" det hjälper något enormt!

Sushipinne
2011-06-19, 14:36
Din biceps är nog lite klenare än du vill medge.

Ut med bröstet och spänn ryggen under diverse dragövningar. Fokusera på att utföra övningen korrekt och inte endast flytta vikten. När du väl lärt dig utföra övningen korrekt kan du lassa på vikt och kötta på som vanligt.

mjo, men biceps är väldigt klen kan jag medge, men har faktiskt börjat köra biceps mycket mer så den kan slappna av mer i ryggövningarna. Så nu ligger jag på 19kg i hantelcurls, alltså, lyfta kanske två gånger på varje arm mycket stadigt och så, ska testa 21kgs nästa gång jag kommer till gymmet och kör biceps!

ceejay
2011-06-19, 14:37
klena armar, bli starkare!

Rikard Jansson
2011-06-19, 14:41
okej! Det låter som en mycket bra idé! :D Men en fråga bara, kronlyft? :D

Kronlyft är som marklyft, fast man startar högre och kan därigenom lägga på mer vikt och stressa övre rygg mer :)

Sushipinne
2011-06-19, 22:41
klena armar, bli starkare!

HÅller ju på :D

JohPz
2011-06-19, 23:26
Dessutom tar det tid att hitta en bra kontakt med ryggmuskulaturen, inget som man åstadkommer på ett par månader.

Sundsarn
2011-06-20, 00:41
Tänk på att "dra med armbågarna" det hjälper något enormt!

+1, Helt klart det vanligaste problemet tror jag. Jag hade iaf väldigt stor nytta av det tipset:thumbup:

krokodille
2011-06-20, 12:51
Hade samma problem i början. Men kör bara på och försök träffa från start. Börja med lite lättare för att känna efter hur du ska utföra övningen för bästa kontakt. Det är bara att kötta på så kommer det gå bättre sen:)

lirberr
2011-06-20, 13:20
Tänk på att "dra med armbågarna" det hjälper något enormt!

Tror du han drar med fötterna eller?

Lindrian
2011-06-20, 14:48
Tror du han drar med fötterna eller?

Sluta larva dig. Det hjälper att tänka att man ska dra med armbågarna. Alltså, som om du höll stången med armbågarna och inte händerna.