handdator

Visa fullständig version : Cardio, hur vet man om man ska springa eller gå?


edineN
2011-06-19, 09:06
Först och främst vill jag be om ursäkt för ännu en cardiotråd. Men jag har försökt söka, verkar som ordet cardio finns i alla trådar här på kolo.

Jag är ute efter att få så fit kropp som möjligt och jag har både googlat, youtubat och sökt här utan att finna några svar som säger hur man ska träna cardio. Jag har även hört/läst att fettförbränningen är bäst mellan 55-75% av ens maxpuls.. Vissa säger helt enkelt mellan 55-60, andra mellan 70-75 osv.. Vilket av det stämmer?
Jag brukar gå på morgonen innan jobbet, eller har gjort på sistone. Men grejen är att jag inte känner mig varken trött, utmattad, svettig eller ansträngd när jag avslutat cardion och då går jag så snabbt jag bara kan. Hur vet jag om jag ska springa eller gå för att få bäst verkan av min cardio? Jag försöker hålla mig mellan 40-50 minuter per cardiopass.

Tacksam för svar
Edin

Sniggel
2011-06-19, 09:49
Med fit antar jag att du menar bra kondition och en mer slimmad figur. Du vill alltså träna och minska mängden fett på din kropp.

Var fettförbränningen är som störst är ganska ointressant om man vill bli av med fett. Ja du läste rätt. Det kan verka förvirrande men vad som händer på kort sikt med fettförbränningen har ingenting att göra med vad som händer med din kropp på lång sikt. Det är viktigare att kolla på kalorierna, hur mycket som förbränns och självklart även hur mycket som kommer in genom munnen. Det är detta som styr om du går ner i vikt och förlorar fett eller ej.

En annan viktig sak om man vill bli av med fett är att bibehålla muskelmassa. Då kan det vara bra att träna styrketräning och att äta mycket protein. Egentligen är inte cardio ens nödvändigt för att förlora fett men jag antar att du vill träna det och då ska du självklart göra så.

willtjam
2011-06-19, 09:49
Promenader är inte cardio. ;)

Enklast är väl att införskaffa en pulsklocka och när du springer så försöker du hålla 55-75% av maxpulsen.

Fredron
2011-06-19, 09:50
Du är ute efter att få så fit kropp som möjligt, det tolkar jag som estetiskt snygg, vältränad/slank etc.
Till att börja med så är det nog att bygga/bibehålla muskler som du vill göra, inte få bra kondition.
Konditionsträning kräver energi precis som alla andra aktiviteter men det är inte något som gör dig fit och snygg. Det här med att man bränner mer fett vid viss maxpuls är irrelevant då kroppen kommer justera detta resten av dygnet och bränna mindre fett då. Så du går inte ner fortare bara för att du håller en viss hastighet.
Om du läser deffguiden här så får du massa bra information;
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sammanfattningsvis kan man säga att du går ner i vikt så länge du tillför mindre energi än kroppen vill ha, för då kommer den ta från dina fettreserver. Det spelar ingen roll om du gör detta genom att röra på dig mer, eller äta mindre. Resultatet blir det samma.
Det finns dock stora fördelar i att träna när du går ner i vikt eftersom du antagligen vill bli av med en del fett på kroppen och inte dina muskler.

edineN
2011-06-19, 10:40
Exakt, snygg, vältränad kropp. Jag tränar på gym mån, tis, tors och fredag. Jag får väl helt enkelt börja räkna vad jag får i mig och hur mycket jag rör på mig osv. Proteiner äter jag mycket av, whey80 dricker jag varje morgon+efter träning. Jag äter antingen kyckling, tonfisk eller kött varje dag. Så proteiner borde jag få i mig tillräckligt.

Tack ska ni ha för all hjälp!

Fredron
2011-06-19, 12:30
Exakt, snygg, vältränad kropp. Jag tränar på gym mån, tis, tors och fredag. Jag får väl helt enkelt börja räkna vad jag får i mig och hur mycket jag rör på mig osv. Proteiner äter jag mycket av, whey80 dricker jag varje morgon+efter träning. Jag äter antingen kyckling, tonfisk eller kött varje dag. Så proteiner borde jag få i mig tillräckligt.

Tack ska ni ha för all hjälp!

Det låter väldigt bra :)

OWLI
2011-06-19, 15:40
Promenader är inte cardio. ;)

Enklast är väl att införskaffa en pulsklocka och när du springer så försöker du hålla 55-75% av maxpulsen.

Klart att promenader är cardioträning, eller var du oseriös?

King Grub
2011-06-19, 15:42
Klart att promenader är cardioträning

Då har man väl inte speciellt bra grundförutsättningar, om en promenad ställer så pass höga krav på det kardiovaskulära systemet att det kan räknas som träning.

Frantic
2011-06-19, 15:43
Klart att promenader är cardioträning, eller var du oseriös?

Nu gissar jag visserligen men han menade säkert att promenader ska ingå i ett normalt, aktivt och hälsosamt liv och inte räknas som extra "cardio".

OWLI
2011-06-19, 16:23
*whatever*Då har man väl inte speciellt bra grundförutsättningar, om en promenad ställer så pass höga krav på det kardiovaskulära systemet att det kan räknas som träning.

Sant. Men jag antar att willtjam har skrivit promenad som en synonym till att gå (eftersom ts inte ens nämner ordet promenad). Och att gå är ju definitivt en form av cardioträning där man kan anpassa intensiteten. Sen vet vi ju inte (i alla fall inte jag) vilka grundförutsättningar ts har :)

willtjam
2011-06-19, 22:39
Självklart menade jag att promenader är en del av det vardagliga livet och ska inte ses som cardio. Sen har Grub en poäng också.