handdator

Visa fullständig version : Vad händer om man tränar för lite ben?


BoxerKing
2011-06-18, 22:44
Läste i tråden "Era största nybörjarmisstag".

Där har många skrivit att dom glömt träna ben o sånt.. men vad händer om man inte tränar ben alls bara överkropp? Spekulerar bara lite såhär på kvällskvisten

Crocker
2011-06-18, 22:45
Ingenting.

Philosophic
2011-06-18, 22:48
Ingenting.

Jaså, så mage/rygg påverkas inte av att sluta träna ben? Skärp dig!

kajjm
2011-06-18, 22:48
Du ser opropitionelig precis som om du skulle hoppas över vilken annan muskelgrupp som helst. Hur snyggt är stora biffiga bröst tillsammans med två pinnsmala armar?


Hur snyggt är en stor stark överkropp på två spaghetti liknande ben?

Crocker
2011-06-18, 22:51
Jaså, så mage/rygg påverkas inte av att sluta träna ben? Skärp dig!
Nej, det tror jag inte det behöver göra. Beror på hur övriga träningen ser ut.

willtjam
2011-06-18, 22:52
Jaså, så mage/rygg påverkas inte av att sluta träna ben? Skärp dig!

Så man kan bara träna mage och rygg via benövningar?

Philosophic
2011-06-18, 22:53
Nej, det tror jag inte det behöver göra. Beror på hur övriga träningen ser ut.

Okej, så skriv det då istället för att skriva "ingenting" som svaret på en diskussion.

Crocker
2011-06-18, 22:56
Okej, så skriv det då istället för att skriva "ingenting" som svaret på en diskussion.
Mage,rygg tillhör inte ben? Det är dock stabilisatorer och (synergister(?)). Frågar han om klassiska spliten ben,vader,mage så skulle inte svaret varit detsamma som ben och sånt.

BoxerKing
2011-06-18, 22:58
Tror han snackar om bålen!

Crocker
2011-06-18, 23:02
Tror han snackar om bålen!
Jaha, och? Transversus abdominis tränas väl te.x bra vid plankan?

BoxerKing
2011-06-18, 23:04
"ok"

Insulinus
2011-06-18, 23:06
Du kommer transformeras till en pelikan!

Crocker
2011-06-18, 23:07
"ok"
Vad vill du få fram med det?

vicarious
2011-06-18, 23:10
Det som händer är väl att man börjar se osymmetrisk ut efter ett tag.

Att vara svag i benen kan även vara negativt i andra övningar. Marklyft är ett bra exempel.

Crocker
2011-06-18, 23:13
Det som händer är väl att man börjar se osymmetrisk ut efter ett tag.

Att vara svag i benen kan även vara negativt i andra övningar. Marklyft är ett bra exempel.
Men just marklyft är ju lite krångligt, är det över eller underkroppsövning mest överlag?

vicarious
2011-06-18, 23:16
Men just marklyft är ju lite krångligt, är det över eller underkroppsövning mest överlag?

Vad spelar det för roll?

Min poäng är att om man är svag i benen kan det verka negativt på ens utveckling i marklyft.

Crocker
2011-06-18, 23:16
Vad spelar det för roll?

Min poäng är att om man är svag i benen kan det verka negativt på ens utveckling i marklyft.
Om man skippar träna ben och marklyft är en benövning spelar din kommentar inte heller någon roll. Hoppas du förstår vart jag försöker komma. :Virro

vicarious
2011-06-18, 23:18
Om man skippar träna ben och marklyft är en benövning spelar din kommentar inte heller någon roll. Hoppas du förstår vart jag försöker komma. :Virro

Haha jaha. Nu fattar jag.

För mig faller marklyft under kategorin rygg. Underkropp eller överkropp vette tusan. Båda.

Rikard Jansson
2011-06-18, 23:30
Förstår mig på inte på svaren hittills i tråden. Man stendör, är det korrekta.

Spartansk
2011-06-18, 23:38
Fåntrattar. Svara seriöst.

Det som händer är:

1) Din överkroppsutveckling kommer troligen bli lite, lite sämre än vad den skulle varit annars, eftersom tung benträning gör att man får mer muskelbyggande hormoner i kroppen. Detta kanske dock kompenseras med att du kommer orka träna överkroppen hårdare när du inte gör av med någon energi på underkroppsträning.

2) Många, kanske de flesta, som styrketränar seriöst kommer att tycka att du är en tönt. Detta kan du kringgå genom att börja tävla i bänkpress och hävda att du undviker benträning i syfte att hålla vikten nere.

3) De tjejer som föredrar små rumpor framför stora kommer gilla din rumpa mer än om du tränar ben.

4) Du kommer troligen ångra dig om något år, när du har hängt så mycket på detta forum och läst muskeltidningar så mycket att ditt utseendeideal har ändrats till bodybuilderns.

5) Din funktionella styrka kommer bli lidande, oavsett om du ska välta bilar eller slåss på krogen.

BoxerKing
2011-06-18, 23:41
Tack, ett konkret svar!

MarcusN
2011-06-19, 00:10
Man blir svag i benen ?

Fordon
2011-06-19, 00:13
Tränar man inte ben så är man en tönt på kolozzeum o.O

Frantic
2011-06-19, 00:27
Man ångrar sig.

mn8eii
2011-06-19, 00:58
Varje gång någon skippar ett benpass så dödar gud två kattungar. Vill du ha det på ditt samvete?

Mitosis
2011-06-19, 01:36
Ifall inte en av ens drömmar är att knäböja 200kg så vet jag inte varför man drömmer ö.h.t!

(ironi)

filmjölk
2011-06-19, 07:36
Om du inte vill träna ben så tycker jag att du skall göra det iaf:D Du behöver inte ha ett eget pass för benen om du absolut inte vill, men försök klämma in några set benpress eller knäböj, något set lårcurl eller marklyft och något set vadpress en gång i veckan. 5-7 set totalt, halvtungt. tar kanske 20minuter och visst benen kommer ligga efter, men du har nog fördel av det när du väl börjar träna ben jämfört med om du inte hade tränat ben alls.

Yes
2011-06-19, 09:12
Med tiden börjar man allt mer likna ett hus på styltor, eller helt enkelt någon som ser ut att blåsa omkull av en stark vind.

RobbanColeman
2011-06-19, 09:33
Tränar man inte ben så är man en tönt på kolozzeum o.O

Mmm, här byggs det grova ben. Det kryllar av dem på filmer och bilder. :D

Skulle vilja fråga dessa machotyper vad som händer "då man tränar ben", för jag ser inte verkan av det så ofta. :D

Fredrik_S
2011-06-19, 09:46
Jag har valt bort benträningen mer eller mindre fullständig om man syftar på benböj benpress benspark och liknande övningar från mitt träningsschema Kör istället bröst triceps axlar mage 3-4 gnr i veckan samt rygg biceps mage 3-4 gnr.

Dock tränas benen genom backgång/löpning isometriska stretcher yoga och sånt varje dag.

Fördelarna är att man möjligen kan få lite smalare ben så dom passar bättre i jeans, dock behövs det dietas för det också. En annan fördel är att alla pass känns meningsfulla och roliga istället för att det är ett tråkigt benpass då och då.

Nackdelarna är att man inte blir lika spänstig då en del styrka försvinner.

filmjölk
2011-06-19, 09:53
Mmm, här byggs det grova ben. Det kryllar av dem på filmer och bilder. :D

Skulle vilja fråga dessa machotyper vad som händer "då man tränar ben", för jag ser inte verkan av det så ofta. :D

Lite Söndagstrollning? :D

Trashcan
2011-06-19, 10:05
Styrkan som du får i överkroppen är svår att använda om du har klena ben. T ex om man ska lyfta något, putta något, välta något etc så har du ingen användning av överkroppsstyrkan om benen är tokklena. Om du inte tycker det spelar någon roll är det väl bara att styrketränande folk i regel kommer tycka att du är en tönt som sagt, och att vissa tycker det ser för jävligt ut med stor överkropp och små ben.

agazza
2011-06-19, 10:13
1. Du tappar som sagt utveckling överlag, och styrka i många basövningar

2. Det ser förjävligt ut tillslut, folk tycker man är en biceps bröst mage spännbögstönt

3. man blir ostabil tillslut, du kommer lättare bli omkullputtad eller nerbrottad ifall någon börjar bråka med dig.

4. du kommer tillslut gå omkring och undra vad fan som hänt med dina ben och skämmas varje gång du ska visa dina pjuniga vader på gymmet

rooz
2011-06-19, 10:21
Ivan will come for you son...IVAN I TELL YOU11111

von huff
2011-06-19, 10:23
Jag tränar knappt ben.Tränar lite marklyft men benenn tycks ej växa av det.Det negativa är att man troligtvis skulle marka mer om man tränade knäböj eller ben överlag.Ser inte det som nåt måste att träna ben om man inte vill ha större eller starkare ben

Fugly
2011-06-19, 10:32
Man dör.

kettlebellGuden
2011-06-19, 10:44
mmm, här byggs det grova ben. Det kryllar av dem på filmer och bilder. :d

skulle vilja fråga dessa machotyper vad som händer "då man tränar ben", för jag ser inte verkan av det så ofta. :d

+1

Big Sleazy
2011-06-19, 10:49
Om man inte tränar ben får man ju ingen fin rumpa. :(

BoxerKing
2011-06-19, 11:06
Tack för alla svar!! Tur att jag tränar ben 2 gåner i veckan iallafall haha... :D

Evilkitty
2011-06-19, 11:32
Man får bättre förutsättningar för chins/pullups.

King Grub
2011-06-19, 11:36
Det här är inte allmänt. Det är många i den här tråden som skulle ha en förseelsepoäng för tramsinlägg.

clappen
2011-06-19, 12:53
Man dör.

Jag har alltid undrat vad meningen är med såna här inlägg.

JiZZiE
2011-06-19, 15:39
Man dör.

Ja men det gör man om man tränar ben också... *whatever*

filmjölk
2011-06-19, 15:54
Man får bättre förutsättningar för chins/pullups.

haha har du sett någon med riktigt stora ben köra chins eller pull-ups? Det kan se riktigt överjävla fult ut, något blir fel (tyngdpunkten?) och det ser ut som de blir torterade med en elchockspistol samtidigt som de kör.

oracas
2011-06-19, 15:59
http://2.bp.blogspot.com/_1n13e4hqk2s/S60uxYZ9TZI/AAAAAAAABB0/xLgmbDqq7ig/s800/JohnnyBravo3.gif

Han får brudar endå!

mikaelj
2011-06-19, 16:08
haha har du sett någon med riktigt stora ben köra chins eller pull-ups? Det kan se riktigt överjävla fult ut, något blir fel (tyngdpunkten?) och det ser ut som de blir torterade med en elchockspistol samtidigt som de kör.

Har du en bild eller film att peka på?

filmjölk
2011-06-19, 16:11
Har du en bild eller film att peka på?

nej bara egna observationer jag sett på gymmen genom åren. oproportionerligt stora ben= fula pullups.

Inge Enveten
2011-06-19, 16:20
Utifrån min observation brukar det vara så att personer som skippar benträning oftast är samma personer som inte tränar seriöst till att börja med. När det sistnämnda rättas till brukar det förstnämnda även ändras per automatik. Har observerat detta inte enbart på alla gym jag tränat på och många vänner/bekanta utan även mig själv.

Vad jag försöker få sagt om det inte gjordes tydligt ovan är att om du undviker benträning så tränar du nog inte "seriöst". Så det du förlorar är utveckling rent generellt, inte enbart benutvecklingen. Det jag har skrivit måste inte nödvändigtvis stämma på dig dock.

Adama
2011-06-19, 16:30
Jag tycker min hållning har förbättrats genom åren. Jag tillskriver böj och mark detta och har svårt att se några vettiga substitut om jag teoretiskt hade skippat all underkroppsträning.

TheGhr
2011-06-19, 19:20
Jag har valt bort benträningen mer eller mindre fullständig om man syftar på benböj benpress benspark och liknande övningar från mitt träningsschema Kör istället bröst triceps axlar mage 3-4 gnr i veckan samt rygg biceps mage 3-4 gnr.

Dock tränas benen genom backgång/löpning isometriska stretcher yoga och sånt varje dag.

Fördelarna är att man möjligen kan få lite smalare ben så dom passar bättre i jeans, dock behövs det dietas för det också. En annan fördel är att alla pass känns meningsfulla och roliga istället för att det är ett tråkigt benpass då och då.

Nackdelarna är att man inte blir lika spänstig då en del styrka försvinner.
Så kommer väl Sveriges svar på en Greek God och bagatelliserar benträning. *gah!* Därmed inte sagt att du inte inte gjorde rätt att dra ner på det, tidigare såg du ut lite som nu fast med Douglas Murrays ben(Han 120-kilosbacken i San José Sharks.)
Har man däremot inga ben gör man absolut rätt i att köra dem en hel del, som du förstås vet.

tossefar
2011-06-19, 19:38
Kanske värt att nämna att Fredrik_S har varit dansproffs hela(?) sitt vuxna liv, och alltså tränat ben betydligt hårdare än många gymråttor.