handdator

Visa fullständig version : Behöver all hjälp jag kan få!!


kiim
2011-06-18, 19:07
Jag är inte så insatt i alla termer och tillvägagångssätt när det gäller träning. Jag vet att man ska stoppa in mindre energi än vad man gör av med för att gå ner i vikt. Men jag förstår inte hur man ska veta hur mycket kcal maten innehålle,r hur mycket man behöver eller vad som är bra att äta. Inte heller förstår jag vilken motionsform som är bäst eller om det egentligen inte spelar så stor roll. Och hur mycket man ska behöva träna för att de ska ge resultat.

Men jag skulle vilja gå ner ett par kg. Jag försöker träna så mycket jag kan men får ingen riktig regelbundenhet i det. Allt ifrån 1 till 4 ggr i veckan. Blandar löpning, promenader, styrka och vanliga gympapass. Jag äter väl någorlunda okej mat, men faller ofta på att motivationen, idéerna på bra mat försvinner och det är dåligt med tiden ibland. Jag hinner bli jättehungrig innan jag kommer hem och slänger ihop första bästa då. Och jag unnar mig väl gärna också vilket väl inte är så bra. Det är väl kanske det som gör att det inte händer något hur mycket jag än rör mig.

Jag är 160 cm lång och väger runt 67 kg. Jag är inte överviktig på något sätt men vill mest bara få bort det där hullet på magen och liksom tighta till kroppen.

Hur ska jag tänka och motivera mig?
Och hur ska jag bära mig åt? Finns det exempelvis bra mat- och träningsschema att få tag på?


Tacksam för alla tips och råd och hjälp jag kan få.

Zorban
2011-06-18, 19:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 där står allt du undrar över. Allt :)

Tills du blivit van och kan uppskatta kaloriinnehåll får du väga maten och kolla upp hur många kalorier den innehåller. Du behöver inte motionera om du inte vill, förutom styrketräning (rekommenderas).

kiim
2011-06-18, 19:14
Varför är det bra att styrketräna just? Jag har alltid trott att konditionsträning bränner mest fett?

Zorban
2011-06-18, 19:16
Ja men styrketräning gör att du behåller musklerna. Annars finns risk att du blir skinnyfat. Dvs väger lite, men har så lite muskler att du ändå inte ser "tight" ut. De flesta människor som går ner i vikt utan att träna kommer se smalare ut i början, sen kommer en gräns där de fortsätter gå ner i vikt, men de ser inte smalare ut för kroppsfettsprocenten förändras inte så mycket eftersom musklerna försvinner. Kondition bränner mycket kalorier, men du kan likagärna åstadkomma det gneom att äta mindre. Det är t.o.m. fördelaktigt, om du bortser från övriga vinster med konditionsträning som inte har med vikt att göra.

joasimo
2011-06-18, 20:15
För att styrketräning är bäst vid viktnedgång, om du nu inte vill bli smalfet alternativet väldigt smal.

Pretorian
2011-06-19, 11:21
Det bästa för min träning var faktiskt att börja läsa och ställa frågor här, precis som du gör. Utgå från deffguiden. I början kändes det krångligt med massa nya saker (kalorier fanns inte för mig tex).

När det gäller kalorier har jag gjort det ganska enkelt. Jag har mes koll på huvudingrediensen, tex kycklingfilén. Paketet innehåller 900 gram. Dela det på tre matlådor. Sen lägger jag till hur mycket grönsaker som helst.

kiim
2011-06-27, 13:30
Har jag förstått dehär rätt angående hur mycket kcal man förburkar på en dag. Om jag ligger på 500 kcal under vad jag behöver på en dag så går man ner ett halvt kg i veckan. Om jag då tränar en dag, och gör av med en drös kcal, jag vet inte vad som är rimligt men säg 200 kcal. Ska jag då "äta" upp dem eller låta dem vara så att man i slutet av dagen undvikit 700 kcal sammanlagt. Förstår ni hur jag menar?
Alltså, ska jag variera mitt intag av kcal beroende på hur mycket jag tränar dag från dag? Vet inte om jag förklarar min fundering på ett begripligt sätt men hoppas någon förstår vad jag egentligen undrar.

vicarious
2011-06-27, 13:49
Har jag förstått dehär rätt angående hur mycket kcal man förburkar på en dag. Om jag ligger på 500 kcal under vad jag behöver på en dag så går man ner ett halvt kg i veckan. Om jag då tränar en dag, och gör av med en drös kcal, jag vet inte vad som är rimligt men säg 200 kcal. Ska jag då "äta" upp dem eller låta dem vara så att man i slutet av dagen undvikit 700 kcal sammanlagt. Förstår ni hur jag menar?
Alltså, ska jag variera mitt intag av kcal beroende på hur mycket jag tränar dag från dag? Vet inte om jag förklarar min fundering på ett begripligt sätt men hoppas någon förstår vad jag egentligen undrar.

Det beror på hur du har räknat när du har kommit fram till den siffran som du sedan har tagit bort 500kcal från. Om du har räknat med träningen i den ekvationen redan så ska du inte lägga till den igen.

Det är egentligen ganska ointressant då alla uträkningar du gör ändå bara är ungefärliga och kan skilja ganska ordentligt i verkligheten.

lurk
2011-06-27, 13:52
Har jag förstått dehär rätt angående hur mycket kcal man förburkar på en dag. Om jag ligger på 500 kcal under vad jag behöver på en dag så går man ner ett halvt kg i veckan. Om jag då tränar en dag, och gör av med en drös kcal, jag vet inte vad som är rimligt men säg 200 kcal. Ska jag då "äta" upp dem eller låta dem vara så att man i slutet av dagen undvikit 700 kcal sammanlagt. Förstår ni hur jag menar?
Alltså, ska jag variera mitt intag av kcal beroende på hur mycket jag tränar dag från dag? Vet inte om jag förklarar min fundering på ett begripligt sätt men hoppas någon förstår vad jag egentligen undrar.
Jag rekomenderar att äta lika många kalorier varje dag för enkelhetens skull. Personligen gjorde jag tvärt om som nybörjare och la till/drog av beroende på tränings/jobb-mängd vilket bara blev onödigt rörigt.
Tror det är viktigtxatt hålla saker och ting enkelt i början så man inte tröttnar.

vicarious
2011-06-27, 13:56
Jag tycker det är dumt att äta exakt lika många kalorier varje dag. Visst, det är enkelt så men energiförbrukningen kan variera ganska kraftigt från dag till dag och vissa dagar behöver man helt enkelt mer energi.

Rätt logiskt, dagar då man inte tränar och mest sitter framför datorn eller degar i soffan behöver man kanske inte äta lika mycket som de dagar då man är ute och rör på sig mycket och kör ett träningspass.

kiim
2011-06-27, 14:10
Det beror på hur du har räknat när du har kommit fram till den siffran som du sedan har tagit bort 500kcal från. Om du har räknat med träningen i den ekvationen redan så ska du inte lägga till den igen.

Det är egentligen ganska ointressant då alla uträkningar du gör ändå bara är ungefärliga och kan skilja ganska ordentligt i verkligheten.
Jag räknade enligt den formeln som finns här i något inlägg, någon gammal hederlig fomrel från 1919. I alla fall, om jag enbart räknar ut BEE då så ska jag ha 1479 kcal på en dag. Då har jag inte multiplicerat det med någon aktivitetssiffra. Ska jag sedan multiplicera det med ett genomsnittsvärde och sedan utgå ifrån det? Att en dag som jag tränar hårt så äter jag lite mer, en dag jag knappt gör något alls äter jag lite mindre. För visst är det väl så att får kroppen alldeles för lite mat så går man inte ner i vikt i alla fall?

vicarious
2011-06-27, 14:15
Jag räknade enligt den formeln som finns här i något inlägg, någon gammal hederlig fomrel från 1919. I alla fall, om jag enbart räknar ut BEE då så ska jag ha 1479 kcal på en dag. Då har jag inte multiplicerat det med någon aktivitetssiffra. Ska jag sedan multiplicera det med ett genomsnittsvärde och sedan utgå ifrån det? Att en dag som jag tränar hårt så äter jag lite mer, en dag jag knappt gör något alls äter jag lite mindre.

Antingen försöker du hitta ett ungefärligt genomsnitt för hela veckan och räknar på det, till exempel 1.5.

Eller så räknar du olika för varje dag beroende på hur aktiv du är. En vilodag då du är ganska stillsittande kanske du väljer 1.4 medan en träningsdag kan innebära 1.6.

Hursomhelst så är det som jag skrev tidigare bara ungefärliga uträkningar så var beredd på att det kan skilja en hel del.

För visst är det väl så att får kroppen alldeles för lite mat så går man inte ner i vikt i alla fall?

Nej så är det inte. Kroppen måste ta energi någonstans ifrån för att hålla igång. Om den inte får energin från mat så tvingas den ta från kroppens reserver, främst fettreserverna.