handdator

Visa fullständig version : överskottskreatinet?


Diana
2003-12-11, 10:25
va händer egentligen me Kreatinet som inte får plats i musklerna ,binder de vatten under huden då?som tex om man käkar för mkt kolisar?

DiZi
2003-12-11, 10:40
Originally posted by Diana
va händer egentligen me Kreatinet som inte får plats i musklerna ,binder de vatten under huden då?som tex om man käkar för mkt kolisar?

Det kommer väl ut "den naturliga vägen" , inget lagras som överskotts-kolhydrater i kroppen. Rätta mig om jag har fel.

EiseltUK
2003-12-11, 14:58
Ja det går ut i toaletten.

"A single 5g dose corresponds to the creatine content of 1.1 kg of fresh, uncooked steak. 3. Supplementation with 5g of creatine monohydrate, four or six times a day for 2 or more days resulted in a significant increase in the total creatine content of the quadriceps femoris muscle measured in 17 subjects. This was greatest in subjects with a low initial total creatine content and the effect was to raise the content in these subjects closer to the upper limit of the normal range. In some the increase was as much as 50%. 4. Uptake into muscle was greatest during the first 2 days of supplementation accounting for 32% of the dose administered in three subjects receiving 6 x 5g of creatine monohydrate/day. In these subjects renal excretion was 40, 61 and 68% of the creatine dose over the first 3 days."

Hultman E, et al. Clin Sci (Lond). 1992 Sep;83(3):367-74.


Som synes så utsöndras en ganska stor del av kreatinet så det finns ingen anledning att ta överdrivna doser under en längre tid. Det är dörför vi har vår "trapp-dosering" där man successivt minskar dosen under uppladdningsfasen.

/ Henrik

lauria
2003-12-11, 15:11
Men hur mkt kreatin tar korppen upp?
Alltså hur mkt bör man ta inna och efter träning? efter som att det finn folk som tar 40-50 gram om dagen, och det står att man ska ta 5-10 gram/dagen?

///Tobbe

z_bumbi
2003-12-11, 15:31
För män runt 80 kg så är maxdosen antagligen mellan 20-30 g* under uppladdningen och för att hålla nivån uppe så krävs det mer än 10 g** per dag under resterande period.

*http://www20.uludag.edu.tr/%7Ehakan/sbtd/vol2/n3/7/v2n3-7.htm

**Har inte referensen på detta just nu men på en underhållsdos med 5 g per dag så sjönk kreatinnivåerna stadigt under en månads tid hos de undersökta.

Diana
2003-12-12, 21:36
tack så mkt de va lärorik läsning!

aliquis
2003-12-12, 22:27
Originally posted by z_bumbi
För män runt 80 kg så är maxdosen antagligen mellan 20-30 g* under uppladdningen och för att hålla nivån uppe så krävs det mer än 10 g** per dag under resterande period.

*http://www20.uludag.edu.tr/%7Ehakan/sbtd/vol2/n3/7/v2n3-7.htm

**Har inte referensen på detta just nu men på en underhållsdos med 5 g per dag så sjönk kreatinnivåerna stadigt under en månads tid hos de undersökta.

MER än 10gram/dag? Jag trodde det skulle räcka med 2-3 gram? Har för mig att jag har läst det någonstans.

Själv kör jag väl med en ca 5gram kreatin citrus direkt efter träningen, eller kanske 3 gram före och en 3-4g efter.

DiZi
2003-12-12, 23:05
Originally posted by aliquis


MER än 10gram/dag? Jag trodde det skulle räcka med 2-3 gram? Har för mig att jag har läst det någonstans.

Själv kör jag väl med en ca 5gram kreatin citrus direkt efter träningen, eller kanske 3 gram före och en 3-4g efter.

Det är väl olika från person till person, men en dosering på cirka 5 gram dagligen, plus 5 gram före och efter träning... Brukar väl vara lagom?

Mvh Daniel

z_bumbi
2003-12-13, 15:31
Originally posted by aliquis


MER än 10gram/dag? Jag trodde det skulle räcka med 2-3 gram? Har för mig att jag har läst det någonstans.

Allt beror på hur välfyllda lager du har innan du börjar tillföra extra kreatin, har du väldigt fullt så får det ju inte plats så mycket mer. Det enklaste sättet att se om du är en sådan person är ju att konstatera vad som händer när du laddar kreatin, får du inga stora ökningar så har du antagligen redan höga nivåer av kreatin och kan nöja dig att underhålla med lite mindre.
Går du däremot upp i vikt samt får väldigt bra resultat på gymet så har kräver du antagligen en högre underhållsdos.

I den rapport jag kollade på hade man gett en ganska hög dos under en längre tid och sen kollade man vad 5 g/dag eller inget kreatin fick för resultat i musklerna under en månads tid, det var inte den huvudsakliga undersökningen utan mer en efterkontroll. Utan kreatin var man tillbaka till grundnivån på kortare tid än en månad men nivån sjönk också snabbt i 5 gramsgruppen. Kommer inte ihåg exakta siffror nu dock.

mangs
2003-12-15, 13:21
Originally posted by z_bumbi
För män runt 80 kg så är maxdosen antagligen mellan 20-30 g* under uppladdningen och för att hålla nivån uppe så krävs det mer än 10 g** per dag under resterande period.

*http://www20.uludag.edu.tr/%7Ehakan/sbtd/vol2/n3/7/v2n3-7.htm

**Har inte referensen på detta just nu men på en underhållsdos med 5 g per dag så sjönk kreatinnivåerna stadigt under en månads tid hos de undersökta.


Är det någon mer än jag som ser ett fel i detta påstående? :rolleyes:

SÅvitt jag vet finns det inga MÄN som väger runt 80 kg. ;)

Fartman
2003-12-15, 14:54
Originally posted by mangs



Är det någon mer än jag som ser ett fel i detta påstående? :rolleyes:

SÅvitt jag vet finns det inga MÄN som väger runt 80 kg. ;)

kan man få dispans om man är kort? :notme:

z_bumbi
2003-12-16, 22:55
mangs: Det trodde inte jag heller men nu har jag sett powerbear i verkligheten....så jag har ändrat åsikt.:eek: