handdator

Visa fullständig version : 13 våldtäkter eller 1 mord. Vilket är värst?


SiSenior
2011-06-18, 11:47
En sak som jag gått runt och grunnat på de senaste dagarna är vilket som egentligen är värst (alltså vilket brott som förtjänar längst straff), 13 sexuella våldtäkter eller ett mord?

Utan att ha dessa specifika brott i åtanke när ni uttalar er så var det våldtäkterna i Örebro och styckmordet på Christian Larsson som fick mig börja tänka på det här. Alla gärningsmän är nu fällda i båda fallen (enligt polisen) och båda brotten gav 12 år fängelse.

Trots mycket grubblande vet jag inte vilket jag egentligen tycker är värst. Hjälp mig tänka till.

Jag förstår givetvis att det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall men försök håller er till generella tankar :)

Mitosis
2011-06-18, 11:51
Svår fråga, men jag tycker att ett mord är nog värre. Även ifall en eller 13 våldtäkter inte är något fruktansvärt, så tycker jag att ta ett liv är det värsta brottet en människa kan utföra.

Yes
2011-06-18, 11:53
Någon som blivit våldtagen lever fortfarande och kan repa sig. Det är svårare att bota död.

SiSenior
2011-06-18, 11:56
Svår fråga, men jag tycker att ett mord är nog värre. Även ifall en eller 13 våldtäkter inte är något fruktansvärt, så tycker jag att ta ett liv är det värsta brottet en människa kan utföra.

Men av dessa 13 är det inte osannolikt att någon/ några begår självmord just pga. de psykiskt/ fysiska skador denne fått från våldtäkten. För att inte tala om hur dåligt de andra (de som inte tar självmord) mår en lång, lång tid efter våldtäkten. Är inte detta nästan lika jävligt?

Själv har jag inget bra svar som sagt.

Mitosis
2011-06-18, 12:00
Men av dessa 13 är det inte osannolikt att någon/ några begår självmord just pga. de psykiskt/ fysiska skador denne fått från våldtäkten. För att inte tala om hur dåligt de andra (de som inte tar självmord) mår en lång, lång tid efter våldtäkten. Är inte detta nästan lika jävligt?

Själv har jag inget bra svar som sagt.

Jo, men det finns ju professionellhjälp att få. Även ifall man förmodligen kommer ha ett skadat psyke resten av sitt liv.
Men som Yes sa, man kan inte få tillbaka ett taget liv.

snej
2011-06-18, 12:00
Någon som blivit våldtagen lever fortfarande och kan repa sig. Det är svårare att bota död.

+1. Döden är final.

filmjölk
2011-06-18, 12:00
Man kan bli putt och mörda någon - illa, men shit happens. 13 våldtäkter då är man en serieförbrytare och i mitt tycke avsevärt farligare. Engångsmördare tror jag är avsevärt lättare att få tillbaks i samhället än serievåldtäktsmän.

jag skulle känna mig tryggare med Fänrik Flink som granne än med våldtäktsmannen från Örebro.

Yes
2011-06-18, 12:02
Man kan bli putt och mörda någon - illa, men shit happens.
Dråp kallas det.

hillbilly90210
2011-06-18, 12:03
På ett personligt plan så skulle jag hellre umgås med en engångsmördare än en serievåldtäktsman.

polka_griis
2011-06-18, 12:03
Tycker helt klart mord är värre, våldtäktsoffren har ju trots allt en chans att repa sig.

snej
2011-06-18, 12:03
Man kan bli putt och mörda någon - illa, men shit happens. 13 våldtäkter då är man en serieförbrytare och i mitt tycke avsevärt farligare. Engångsmördare tror jag är avsevärt lättare att få tillbaks i samhället än serievåldtäktsmän.

jag skulle känna mig tryggare med Fänrik Flink som granne än med våldtäktsmannen från Örebro.

Mord är iof planerat. Om man ``råkar´´ döda någon så är det dråp. Mord begås oftast av psykopater eller tungt belastade kriminella, säkert jättetrevliga att ha som granne.

mangemani
2011-06-18, 12:08
jag ser det så här,när en väldtäktsman våldtar någon,så tar våldtäktsmannen kvinnans liv(på ett psykologiskt sätt),kvinnan kan aldrig bli densamma igen(kanske bättre med proffs hjälp,men aldrig den hon var förut),nånting förstörs inne i henne,våldtäktsmannen berövar henne nånting livs viktigt.
så när en våltäktsman våldtar så är det nästan som att han tar en mäniskas liv skulle jag tro.
så enligt mej så är 13 psykologiska mord värre än 1 fysiskt.
visst,dom 13 kvinnorna lever vidare medans 1 dör,men ändå,jag tycker det är värre.

Upptaget
2011-06-18, 12:10
Att styckmörda någon är avsevärt mycket värre än 13 våldtäkter! fan skämtar ni eller?

Mago
2011-06-18, 12:11
Även ifall en eller 13 våldtäkter inte är något fruktansvärt

Hmm..

SiSenior
2011-06-18, 12:12
Det här med vem jag helst skulle vilja umgås med är en intressant tanke. Jag håller med dig Hillbilly. Däremot vet jag fortfarande inte hur jag ställer mig till straffsatserna för vardera brott. Mord är "final" som någon nämnd. Mange, du har också en intressant tanke. Hmmm...

Mitosis
2011-06-18, 12:12
Hmm..

Mina svenskakunskaper är inte de bästa, please don't hit me *cry*

Kim1003
2011-06-18, 12:15
Helt klart enligt mig att 13 våldtäkter är grovare än 1 mord. 13 liv vs 1 liv i mina ögon...

J.V
2011-06-18, 12:17
13 våldtäkter vs ett mord så säger jag nog våldtäkterna. Om morden däremot börjar smyga sig upp i två-tre-fyra i antal så säger jag mord.

hultman
2011-06-18, 12:18
Beror helt på övriga förutsättningar. Att mörda en serievåldtäktsman anses nog mindre allvarligt än att våldta 13 tioåringar.

Rent juridiskt är det rimligt att ett mord resulterar i värre juridiska repressalier än flera våldtäkter. Däremot är jag inte helt övertygad om att det speglar mina personliga preferenser. Det är nog vanligare att en mördare återgår "fullt rehabiliterad" till ett vanligt liv än att en våldtäktsman gör det.

Yes
2011-06-18, 12:21
jag skulle känna mig tryggare med Fänrik Flink som granne än med våldtäktsmannen från Örebro.
Är du knäpp?

mini
2011-06-18, 12:23
jag ser det så här,när en väldtäktsman våldtar någon,så tar våldtäktsmannen kvinnans liv(på ett psykologiskt sätt),kvinnan kan aldrig bli densamma igen(kanske bättre med proffs hjälp,men aldrig den hon var förut),nånting förstörs inne i henne,våldtäktsmannen berövar henne nånting livs viktigt.
så när en våltäktsman våldtar så är det nästan som att han tar en mäniskas liv skulle jag tro.
så enligt mej så är 13 psykologiska mord värre än 1 fysiskt.
visst,dom 13 kvinnorna lever vidare medans 1 dör,men ändå,jag tycker det är värre.

Den här föreställningen är så livskraftig, framför allt hos män. Ja, våldtäkt är fruktansvärt på alla sätt och vis, men att generellt säga att en kvinnas liv är över om hennes sexualitet kränks är att lägga ännu en skam på skammen.

I sakfrågan, vad som är värst, har jag ingen bestämd åsikt. Som handling är mord värre. Att jämföra gärningsmän kan jag inte göra då jag inte vet tillräckligt om fallen, men att styckmörda och filma det hela känns ju minst lika skruvat som överfallsvåldtäkter.

Carolinew
2011-06-18, 12:28
Jag blir hellre våldtagen än mördad, så mitt svar är ganska givet.

Rikard Jansson
2011-06-18, 12:37
Beror på imo

Är ju ganska mycket mindre dåligt om ngn självmordsbenägen helt utan släkt eller vänner som bara inte vågar ta livet av sig dödas, då är det ju nästan en tjänst eller? Ganska mycket värre vore det om någon som älskade livet och som tog hand om massa folk och som alla älskade dog. Eller?

Sen är det ju skillnad på våldtäkt och våldtäkt också, där det finns väldigt mycket värre sådana (givetvis är alla fruktansvärda, men det finns ju "nejtack, inte ikväll"-våldtäkt, och sen finns det NEJNEJENENEJNEJ-våldtäkt)

Men i regel skulle jag säga att våldtäkt vore värre. Livet suger ju ändå för det mesta :)

shut teh face
2011-06-18, 12:38
Jag gör det enkelt för mig att säga att båda är lika hemska och båda förtjänar dödsstraff? ;)

Nej men jag tycker mordet är värre. Alla som blir våldtagna blir inte psykiskt skadade för livet, det är nog väldigt olika hur man tar det. Jag har en bekant som knappt kom ihåg när hon blev våldtagen för hon var så packad (och då menar jag inte "våldtagen" utan våldtagen på riktigt) :) Och min fästmö brukar fantisera om att bli våldtagen (och slagen) så vissa tjejer kanske skulle gilla det? Skämt åsido men mordet är värre!

mik
2011-06-18, 12:38
Mord är iof planerat. Om man ``råkar´´ döda någon så är det dråp. Mord begås oftast av psykopater eller tungt belastade kriminella, säkert jättetrevliga att ha som granne.
OT
I de allra flesta fall är morden utförda av någon bekant eller familjemedlem, att det oftast rör sig om tungt belastade kriminella stämmer således inte.
Ont
Väljer mordet, på samma sätt som jag väljer 1 mord framför 13 grova misshandelsfall.

Endumen
2011-06-18, 12:59
Det beror på. Därför välde jag "lika grova".

En våldtäkt leder oftast till att personens liv förstörs, likt ett mord.
Dock är det ju som tidigare sagts så att det värsta man kan göra är att beröva någon livet.
Även fast det kan diskuteras om våldtäktsmannen berövar offret sitt liv genom våldtäkten.

Båda brotten är i sig vidriga...

stevebc
2011-06-18, 13:06
Svår fråga och det beror helt och hållet på bakgrunden till mordet i mina ögon. Framför allt om man ser på fängelsetiden som ett sätt att "rehabilitera" fången (hur dåligt det än må fungera...). En mördare, som Hultman nämner, som tillfälligt spårar ur och agerar vigilante har jag mer sympati för än en iskall styckare, som det å andra sidan verkar handla om här. Det låter för professionellt och kallt att styckmörda för att vara en känslohandling, men vad vet jag.

En serievåldtäktsman som begår 13 våldtäkter lär inte direkt sluta. Så den långa fängelsetidens syfte blir att skydda omgivningen. 12 år för dessa våldtäkter? Garanterat. Så slipper han kanske dö på kuppen. Hade han fortsatt hade han nog kunnat våldta en kvinna för mycket, när Örebros svar på Laserturken involveras.

Lellan
2011-06-18, 13:09
jag ser det så här,när en väldtäktsman våldtar någon,så tar våldtäktsmannen kvinnans liv(på ett psykologiskt sätt),kvinnan kan aldrig bli densamma igen(kanske bättre med proffs hjälp,men aldrig den hon var förut),nånting förstörs inne i henne,våldtäktsmannen berövar henne nånting livs viktigt.
så när en våltäktsman våldtar så är det nästan som att han tar en mäniskas liv skulle jag tro.
så enligt mej så är 13 psykologiska mord värre än 1 fysiskt.
visst,dom 13 kvinnorna lever vidare medans 1 dör,men ändå,jag tycker det är värre.

Alltså, det där var bland det dummaste jag hört. Jag har blivit våldtagen 2 ggr, och båda skulle räknas till grova om jag hade pallrat mig iväg och anmält (den första dömdes senare hårt för liknande, iaf ngn form av rättvisa). Är jag mentalt död då eller? *screwy* (haha, finns säkert ngn som nicka nu.. :D).

Jag behöver inte sitta i motljus i aftonbladet och röka en cig och hävda att jag aldrig mer kan lita på män och att livet inte är värt att leva. Men den andan präglar ju ofta bilden av våldtäkt. För mig; var våldtäkt jävligt våldsamt och ont, och jag kände mig korkad och dum och att det var själva fan att jag hamnade där och då med det puckot. Som en förnedrande misshandel, ska alla misshandlade också se sig som mentalt döda? Det är väl förståeligt att man blir påverkad, man blir kanske inte densamme - men vilken händelse i livet lämnar en opåverkad om den är hemsk liksom, men man behöver varken bli sämre och livet behöver inte bli sämre.

Blir fan förbannad, sån där attityd du har handikappar våldtagna - inställningen hos brottsoffret sabbas ju. Man behöver inte underdriva hur hemskt våldtäkt är, det är uppenbart ett hemskt brott. Men att insinuera att man måste bli på ett visst sätt som resultat av det, det är fan elakt. Gör brottsoffer en chans istället, stärk dem, stympa dem inte.

Beror helt på övriga förutsättningar. Att mörda en serievåldtäktsman anses nog mindre allvarligt än att våldta 13 tioåringar.

Rent juridiskt är det rimligt att ett mord resulterar i värre juridiska repressalier än flera våldtäkter. Däremot är jag inte helt övertygad om att det speglar mina personliga preferenser. Det är nog vanligare att en mördare återgår "fullt rehabiliterad" till ett vanligt liv än att en våldtäktsman gör det.

Hmm.. sa Hultman precis ngt vettigt? :confused:

Jag blir hellre våldtagen än mördad, så mitt svar är ganska givet.

+1 Yes sa det bra, död är lite mer svårbotat. Det är svårt att mäta lidande, en död lider inte vilket de andra 13 förmodligen gör, men lidande ingår i livet och livet är den chans man har. Dödar man chans, hopp, allt, så finns ju inget. Människor kan läka, och kan göra det bra - finna lycka och sprida lycka. Det är få döda som lyckas med det.

DanielF
2011-06-18, 13:11
Våldtäkt är förjävligt, men går inte ens jämföra med mord.

Tänk alla anhöriga till ett mordoffer, de lider nog mer än om vederbörande blivit våldtagen istället.

Rikard Jansson
2011-06-18, 13:15
Tänk såhär då; familj på 13:

Mormor Stina
Morfar Bert
Farmor Katarina
Farfar Erik
Mamma Nanne
Pappa Karl
Barnen Nisse, Eilert, Rut, Missy, Stewie, Bart, Magdalena

Alla blir våldtagna, eller en dör. Välj?

Exdiaq
2011-06-18, 13:18
Skiter i att tycka till, båda är avskyvärda.

thatice
2011-06-18, 13:18
Om man funderar på vem har blivit mördad jag vet inget om han som vart styckmördad men tar man ett hypotetiskt fall där ledaren för HA blivit mördad och 13 vanliga kvinnor blivit våldtagna så måste jag säga att jag tycker våldtäckterna är värre men om man lägger om det till att det bara var samma 13 vanliga kvinnor och utav dom våldtogs 12 och en mördades så tycker jag mordet och våldtäkterna ligger i paritet med varandra i avskyvärdhet.

hejhopp79
2011-06-18, 13:19
En sak som jag gått runt och grunnat på de senaste dagarna är vilket som egentligen är värst (alltså vilket brott som förtjänar längst straff), 13 sexuella våldtäkter eller ett mord?

Utan att ha dessa specifika brott i åtanke när ni uttalar er så var det våldtäkterna i Örebro och styckmordet på Christian Larsson som fick mig börja tänka på det här. Alla gärningsmän är nu fällda i båda fallen (enligt polisen) och båda brotten gav 12 år fängelse.

Trots mycket grubblande vet jag inte vilket jag egentligen tycker är värst. Hjälp mig tänka till.

Jag förstår givetvis att det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall men försök håller er till generella tankar :)

Smått märkligt frågeställning.

Självklart finns en implicit tanke från din sida om att våldtäkterna skulle vara mildare än mordet. Korrekt?

Män som tycker våldtäkter är överdrivna utifrån lidande och allvarsgrad gör så av anledningen att de med all sannolikhet aldrig kommer att behöva råka ut för det. Således blir sådana resonemang enligt mig ganska cyniska och empatilösa.

Typ "jädrans kvinnofolk, SÅ farligt är det väl ändå inte". Förutom att det nog är det mest förnedrande en människa kan råka ut för och knäcker självkänslan totalt. Säger en hel del om hur viktiga kvinnors erfarenheter etc anses vara, fortfarande i ett "modernt" samhälle.

Men blir någon mördad, helst en man, då jäklar är det allvar och uppsträckning. Min personliga åsikt är att 13 våldtäkter självklart är värre än ett mord, av den enkla anledningen att det innebär lidande för 13 individer och den mördade är dessutom oförmögen att lida längre. Om man ska vara krass.

Attityden i tråden är även rätt talande: "Man kan repa sig från våldtäkt". Lätt att säga, skulle jag tro. Det blir en rätt uppenbar bagatellisering av något man inte förstår, vilket också är ganska enfaldigt i mitt tycke.

Wille005
2011-06-18, 13:19
Våldtäkt eller påkommen med några gram cannabis? Kolla i lagboken, cannabis är mycket värre, tydligen.


asg

lol

rofl

312
2011-06-18, 13:33
Våldtäkt eller påkommen med några gram cannabis? Kolla i lagboken, cannabis är mycket värre, tydligen.


asg

lol

rofl
Du och ditt jävla weed. Vi vet, grönt är skönt, 3g svart afghan om dagen är bra för magen osv. Det räcker. *rolleyes*

hejhopp79
2011-06-18, 13:36
Våldtäkt eller påkommen med några gram cannabis? Kolla i lagboken, cannabis är mycket värre, tydligen.


asg

lol

rofl

Ja, det är faktiskt väldigt lol måste jag hålla med om.

Det bygger på feltolkade och felaktiga modeller om att det är en gateway-drog, vilket jag läst studier på inte stämmer alls, i alla fall i USA. Där är alkohol den drog som leder vidare till tyngre grejer. [/OT]

Lellan
2011-06-18, 13:36
Smått märkligt frågeställning.

Självklart finns en implicit tanke från din sida om att våldtäkterna skulle vara mildare än mordet. Korrekt?

Män som tycker våldtäkter är överdrivna utifrån lidande och allvarsgrad gör så av anledningen att de med all sannolikhet aldrig kommer att behöva råka ut för det. Således blir sådana resonemang enligt mig ganska cyniska och empatilösa.

Typ "jädrans kvinnofolk, SÅ farligt är det väl ändå inte". Förutom att det nog är det mest förnedrande en människa kan råka ut för och knäcker självkänslan totalt. Säger en hel del om hur viktiga kvinnors erfarenheter etc anses vara, fortfarande i ett "modernt" samhälle.

Men blir någon mördad, helst en man, då jäklar är det allvar och uppsträckning. Min personliga åsikt är att 13 våldtäkter självklart är värre än ett mord, av den enkla anledningen att det innebär lidande för 13 individer och den mördade är dessutom oförmögen att lida längre. Om man ska vara krass.

Attityden i tråden är även rätt talande: "Man kan repa sig från våldtäkt". Lätt att säga, skulle jag tro. Det blir en rätt uppenbar bagatellisering av något man inte förstår, vilket också är ganska enfaldigt i mitt tycke.

Du har en poäng: saknar man erfarenheten kan man inte förstå. Men jag saknar erfarenheten att dö, och föredrar erfarenheten jag har: våldtäkt.

Betyder det på något sätt att våldtäkt inte är avskyvärt? Nej. Men det betyder definitivt inte att våldtäkt säger ngt om den som våldtas, det säger dock något om den som våldtar - jag tror du har fel i att det viftas bort, det har väl alltid och i de kulturer jag känner till ansetts som ett avskyvärt brott.

mangemani
2011-06-18, 13:37
Alltså, det där var bland det dummaste jag hört. Jag har blivit våldtagen 2 ggr, och båda skulle räknas till grova om jag hade pallrat mig iväg och anmält (den första dömdes senare hårt för liknande, iaf ngn form av rättvisa). Är jag mentalt död då eller? *screwy* (haha, finns säkert ngn som nicka nu.. :D).

Jag behöver inte sitta i motljus i aftonbladet och röka en cig och hävda att jag aldrig mer kan lita på män och att livet inte är värt att leva. Men den andan präglar ju ofta bilden av våldtäkt. För mig; var våldtäkt jävligt våldsamt och ont, och jag kände mig korkad och dum och att det var själva fan att jag hamnade där och då med det puckot. Som en förnedrande misshandel, ska alla misshandlade också se sig som mentalt döda? Det är väl förståeligt att man blir påverkad, man blir kanske inte densamme - men vilken händelse i livet lämnar en opåverkad om den är hemsk liksom, men man behöver varken bli sämre och livet behöver inte bli sämre.

Blir fan förbannad, sån där attityd du har handikappar våldtagna - inställningen hos brottsoffret sabbas ju. Man behöver inte underdriva hur hemskt våldtäkt är, det är uppenbart ett hemskt brott. Men att insinuera att man måste bli på ett visst sätt som resultat av det, det är fan elakt. Gör brottsoffer en chans istället, stärk dem, stympa dem inte.





ja inte vet jag,jag vet inte hur det är att bli våldtagen,jag går bara efter det som jag hört och läst ang folk som har blivit våldtagna,dvs att dom ej riktigt har återhämtat sej,vissa har livet blivit mycket sämre för och vissa har tom tagit sina liv pga att dom ej orkar med längre.
men sen vet jag även om dom som är starka och som har lyckats gå vidare och du,tydligen,är 1 utav dom.
men utav fallen som jag har läst om,så är det tyvärr mer som ej har återhämtat sej till 100% än dom som har återhämtat sej.

se mellan svart och vitt,jag sa inte "helt mentalt död",jag sa att någonting förstörs i psyket,tex att kvinnor inte litar så lätt på killar,kan bli lite tillbakadragandes bla.

men iaf,det var inte min mening att vara respektlös på något sätt,klanka ner eller nått.
om så uppfattades,så ber jag om ursäkt.

clinteastwood
2011-06-18, 13:43
jag ser det så här,när en väldtäktsman våldtar någon,så tar våldtäktsmannen kvinnans liv(på ett psykologiskt sätt),kvinnan kan aldrig bli densamma igen(kanske bättre med proffs hjälp,men aldrig den hon var förut),nånting förstörs inne i henne,våldtäktsmannen berövar henne nånting livs viktigt.
så när en våltäktsman våldtar så är det nästan som att han tar en mäniskas liv skulle jag tro.
så enligt mej så är 13 psykologiska mord värre än 1 fysiskt.
visst,dom 13 kvinnorna lever vidare medans 1 dör,men ändå,jag tycker det är värre.

det vet du ingenting om.

Lellan
2011-06-18, 13:47
ja inte vet jag,jag vet inte hur det är att bli våldtagen,jag går bara efter det som jag hört och läst ang folk som har blivit våldtagna,dvs att dom ej riktigt har återhämtat sej,vissa har livet blivit mycket sämre för och vissa har tom tagit sina liv pga att dom ej orkar med längre.
men sen vet jag även om dom som är starka och som har lyckats gå vidare och du,tydligen,är 1 utav dom.
men utav fallen som jag har läst om,så är det tyvärr mer som ej har återhämtat sej till 100% än dom som har återhämtat sej.

se mellan svart och vitt,jag sa inte "helt mentalt död",jag sa att någonting förstörs i psyket,tex att kvinnor inte litar så lätt på killar,kan bli lite tillbakadragandes bla.

men iaf,det var inte min mening att vara respektlös på något sätt,klanka ner eller nått.
om så uppfattades,så ber jag om ursäkt.

Alltså, jag förstår att det är ngn slags god tanke, men den blir bara så fel. Jag roidar för att den är så smittsam, och vedertagen, och gör offer till offer. Den är anledningen till att jag aldrig skulle berätta för en kille jag dejtar vad som hänt, för jag tänker att han skulle bli osäker på sex el intimitet rörande mig då, och det vill man ju inte. Älskar sex och närhet, både fysisk och psykisk, och jag litar gärna på folk. Men jag var med om ngt bajsigt, många är med om hemska saker, det är synd, men så är det.

Och "stark", jag gillar inte det uttrycket. Många variabler spelar in tror jag. Det skedde när jag kände mig oövervinnerlig, livskraftig och visst var det för mkt att hantera egentligen, men hade jag gått på myten om att det är något man inte bör kunna hantera så hade det varit mkt lättare att inte ens försöka. Hade det varit i fel tid, hade det kanske blivit värre ärr, men jag lyckades hitta ett tänk som kändes genuint. "Det där var inte sex" var en viktig tanke för mig, och även "det där var ingen människa" även om det låter konstigt. Det var något hemskt, men varför ska något hemskt få smitta ner hela mitt liv, det kändes som lite uppror i mig när det skulle få styra.

Och liksom ,INGEN slipper undan trauman i livet, iaf inte om det blir långt och man inte lever i en bubbla. Alla kommer vara med om hemskheter i olika grad, alla kommer behöva hantera saker som känns övermäktiga. Ingen ska behöva hantera att vara ett offer för sjuka saker, men - detta är livet - sjuka saker händer. Och sen händer underbara saker, och man behöver dem, och underbara människor.

Har ingen aning om huruvida jag hade varit en bättre människa utan de erfarenheterna. Men det är inte så intressant, allt formar, även vetskapen efteråt att man inte är "körd", att jag iaf inte dog. Människan är kapabel till mycket, både hemskheter och att repa sig.

hejhopp79
2011-06-18, 13:48
Du har en poäng: saknar man erfarenheten kan man inte förstå. Men jag saknar erfarenheten att dö, och föredrar erfarenheten jag har: våldtäkt.

Betyder det på något sätt att våldtäkt inte är avskyvärt? Nej. Men det betyder definitivt inte att våldtäkt säger ngt om den som våldtas, det säger dock något om den som våldtar - jag tror du har fel i att det viftas bort, det har väl alltid och i de kulturer jag känner till ansetts som ett avskyvärt brott.

Läste ditt tidigare inlägg om våldtäkt och vill också poängtera att jag INTE dömer någon och att alla som blivit våldtagna självklart har olika erfarenheter och olika känslor kring händelsen. Det finns inget rätt och fel och en del klarar det sannolikt långt bättre än andra. Utan någon som helst tvekan.

Inom traditionell Islam är det ju kvinnan som ofta ställs till svars för att hon blivit våldtagen och vi har alla hört och sett bilder på kvinnor som stenas ihjäl som en dom på att hon blivit våldtagen osv. Så alla kulturer gäller det verkligen inte.

Även i vår kultur skulle jag hävda att det finns en mängd rätt tveksamma attityder kring kvinnor och rätten till deras kroppar, som alla killar här inne sannolikt kan skriva under på att de hört och deltagit i inom träningsrummens fyra väggar, med killkompisar på stan etc. Det viftas ofta bort som "skämt" och "på skoj". Men självfallet rymmer det också en hel del åsikter och sanningar.

Stefan J
2011-06-18, 13:52
En sak som jag gått runt och grunnat på de senaste dagarna är vilket som egentligen är värst (alltså vilket brott som förtjänar längst straff), 13 sexuella våldtäkter eller ett mord?

Utan att ha dessa specifika brott i åtanke när ni uttalar er så var det våldtäkterna i Örebro och styckmordet på Christian Larsson som fick mig börja tänka på det här. Alla gärningsmän är nu fällda i båda fallen (enligt polisen) och båda brotten gav 12 år fängelse.

Trots mycket grubblande vet jag inte vilket jag egentligen tycker är värst. Hjälp mig tänka till.

Jag förstår givetvis att det skiljer sig väldigt mycket från fall till fall men försök håller er till generella tankar :)

Att våldta någon är sjukare, då det faktiskt finns många scenarion där man kan sympatisera med en mördare (hämnas för utplåning av familjemedlemmar, som hämd för våldtäkt/annan förnedring, han/jag situationer, hot av barn/familjemedlemmar etc etc), men jag kommer inte på ett enda scenario där man kan ha förståelse för en våldtäkt.

Men att dödas är alla gånger värre än att bli våldtagen. Du kan repa dig från en våldtäkt, det finns möjligheter att gå vidare. Döden är svår att hämta sig ifrån.

Lellan
2011-06-18, 13:54
Läste ditt tidigare inlägg om våldtäkt och vill också poängtera att jag INTE dömer någon och att alla som blivit våldtagna självklart har olika erfarenheter och olika känslor kring händelsen. Det finns inget rätt och fel och en del klarar det sannolikt långt bättre än andra. Utan någon som helst tvekan.

Inom traditionell Islam är det ju kvinnan som ofta ställs till svars för att hon blivit våldtagen och vi har alla hört och sett bilder på kvinnor som stenas ihjäl som en dom på att hon blivit våldtagen osv. Så alla kulturer gäller det verkligen inte.

Även i vår kultur skulle jag hävda att det finns en mängd rätt tveksamma attityder kring kvinnor och rätten till deras kroppar, som alla killar här inne sannolikt kan skriva under på att de hört och deltagit i inom träningsrummens fyra väggar, med killkompisar på stan etc. Det viftas ofta bort som "skämt" och "på skoj". Men självfallet rymmer det också en hel del åsikter och sanningar.

Ok, jag tänkte väl inte hela vägen där, och det är väl för väl att det tas på allvar - det bör det göra. Men i den här tråden är det ju brott som ställs mot varandra, en rätt omöjlig jämförelse. Samtidigt så är ju död = död. Våldtagen = tusen olika sätt att leva efteråt. Brottets hemskhet minskar inte, det är inte det jag menar. Men för brottsoffer kan det vara en rätt stor skillnad på att få en chans el dö. Självklart finns det dem som hellre hade dött, för lidandet upplevs övermäktigt. Men förövaren som bestämmer att ngn ska dö el våldtas, i det första fallet så finns ju inget att återhämta sig ifrån, det är finito. Och jag tycker att synen på våldtagna är förenklad och handikappade, kan inte säga annat.

Wille005
2011-06-18, 13:54
Du och ditt jävla weed. Vi vet, grönt är skönt, 3g svart afghan om dagen är bra för magen osv. Det räcker. *rolleyes*
Mitt weed? Du har vart reggad i max 18 dagar. Vet du hur många som brukar cb i Sverige idag? Du gör det snart :)

clinteastwood
2011-06-18, 13:55
Men att dödas är alla gånger värre än att bli våldtagen. Du kan repa dig från en våldtäkt, det finns möjligheter att gå vidare. Döden är svår att hämta sig ifrån.

svår, var väl ändå en underdrift!!!

Stefan J
2011-06-18, 13:56
svår, var väl ändå en underdrift!!!

Inte om man är gudomlig!!!11

Lellan
2011-06-18, 14:00
Att våldta någon är sjukare, då det faktiskt finns många scenarion där man kan sympatisera med en mördare (hämnas för utplåning av familjemedlemmar, som hämd för våldtäkt/annan förnedring, han/jag situationer, hot av barn/familjemedlemmar etc etc), men jag kommer inte på ett enda scenario där man kan ha förståelse för en våldtäkt.

Men att dödas är alla gånger värre än att bli våldtagen. Du kan repa dig från en våldtäkt, det finns möjligheter att gå vidare. Döden är svår att hämta sig ifrån.

Om man ser till hämndperspektivet så är det väl inte solklart.. men jag antar att du menar att offret i förövarens ögon förtjänar det, alla våldtäkter behöver inte ens vara ngt sexuellt utan just hämnd, man kan använda tillhyggen el vara så sjuk att det är ngns smärta/lidande inte ngt sexuellt som ger upphetsningen, ngn felkoppling.

Jag är nog knäpp, för för mig så hade jag en stark känsla av motivet, att personen rättfärdigade det, jag höll inte med men tyckte väl synd om honom - vilken trasig människa som måste vara så sjuk.. Lite ot allt detta.. Men iaf: vet inte om det gjorde ngt lättare, återhämtning, lite enligt det du skriver. Inte så att jag förtjänade det, men att jag såg hans motiv så tydligt, hur tydligt det var för honom, och mest slogs av hur sjukt det var att kunna ha ett motiv; vilja hämnas, skada.

hejhopp79
2011-06-18, 14:04
Ok, jag tänkte väl inte hela vägen där, och det är väl för väl att det tas på allvar - det bör det göra. Men i den här tråden är det ju brott som ställs mot varandra, en rätt omöjlig jämförelse. Samtidigt så är ju död = död. Våldtagen = tusen olika sätt att leva efteråt. Brottets hemskhet minskar inte, det är inte det jag menar. Men för brottsoffer kan det vara en rätt stor skillnad på att få en chans el dö. Självklart finns det dem som hellre hade dött, för lidandet upplevs övermäktigt. Men förövaren som bestämmer att ngn ska dö el våldtas, i det första fallet så finns ju inget att återhämta sig ifrån, det är finito. Och jag tycker att synen på våldtagna är förenklad och handikappade, kan inte säga annat.

Håller med om att den är förenklad och inte sällan problematisk för offret, för att hon/han förväntas lida så mycket och inte får ta det mer lättvindigt om man nu skulle göra det. Gäller för övrigt många brott, även mord.

Jag vidhåller fortfarande att 13 våldtäker, varav många sannolikt ger handikappande mentala trauman är långt värre än ett mord där offret dessutom uppenbarligen inte ens lider mer. Vår syn på döden är mer skrämmande än döden i sig, tycker jag mig ofta märka. Handlingen (mordet) är självklart allvarligt, men inte allvarligare än starka kränkningar mot 13 individers självkänsla. Varför ska livet ses som en absolut ändhållsplats? Är det inte värre om man nu skulle leva med svåra trauman under 20 år efter en våldtäkt och sedan ta livet av sig?

Yeahvlen
2011-06-18, 14:04
13 våldtäkter är 13 förstörda liv. 1 mord är ett förstört liv (plus anhöriga givetvis, liksom de våldtagnas anhöriga).

Jag skulle säga 13 våldtäkter. Båda alternativen är givetvis helt sinnessjuka och förtjänar långa straff...

Tolkia
2011-06-18, 14:05
I anslutning till vad hejhopp79 skriver om mäns attityder till våldtagna kvinnor, så tror jag inte att man löser problemet med idioter som bagatelliserar brottet, eller skyller på brottsoffret, med att utmåla det som om en våldtagen kvinnas liv är över, att hon aldrig mer kommer att kunna lita på eller ligga med en man (för det är ju det centrala i varje kvinnas liv, mangemani?) eller och att det hade varit lika illa om hon blivit mördad. Jag kan inte se någon poäng med att ersätta en sjuk myt med en annan.

Krampus
2011-06-18, 14:08
I anslutning till vad hejhopp79 skriver om mäns attityder till våldtagna kvinnor, så tror jag inte att man löser problemet med idioter som bagatelliserar brottet, eller skyller på brottsoffret, med att utmåla det som om en våldtagen kvinnas liv är över, att hon aldrig mer kommer att kunna lita på eller ligga med en man (för det är ju det centrala i varje kvinnas liv, mangemani?) eller och att det hade varit lika illa om hon blivit mördad. Jag kan inte se någon poäng med att ersätta en sjuk myt med en annan.

Bra skrivit.

Yes
2011-06-18, 14:11
Smått märkligt frågeställning.

Självklart finns en implicit tanke från din sida om att våldtäkterna skulle vara mildare än mordet. Korrekt?

Män som tycker våldtäkter är överdrivna utifrån lidande och allvarsgrad gör så av anledningen att de med all sannolikhet aldrig kommer att behöva råka ut för det. Således blir sådana resonemang enligt mig ganska cyniska och empatilösa.

Typ "jädrans kvinnofolk, SÅ farligt är det väl ändå inte". Förutom att det nog är det mest förnedrande en människa kan råka ut för och knäcker självkänslan totalt. Säger en hel del om hur viktiga kvinnors erfarenheter etc anses vara, fortfarande i ett "modernt" samhälle.

Men blir någon mördad, helst en man, då jäklar är det allvar och uppsträckning. Min personliga åsikt är att 13 våldtäkter självklart är värre än ett mord, av den enkla anledningen att det innebär lidande för 13 individer och den mördade är dessutom oförmögen att lida längre. Om man ska vara krass.

Attityden i tråden är även rätt talande: "Man kan repa sig från våldtäkt". Lätt att säga, skulle jag tro. Det blir en rätt uppenbar bagatellisering av något man inte förstår, vilket också är ganska enfaldigt i mitt tycke.
Men skärp dig. Den krassa sanningen är att man överlever och kan gå vidare med livet efter en våldtäkt. Livet är oersättligt. Mord och våldtäkt spelar inte ens i samma liga när det gäller allvarlighetsgrad. Och beträffande lidande kan inte en död person skratta och vara lycklig längre, medan någon som blivit våldtagen kan det.

hejhopp79
2011-06-18, 14:12
Håller med dig Tolkia, men i ditt resonemang (och delvis mitt) finns i förlängningen en risk för att våldtagna kvinnor som icke-offer normaliseras och det i sin tur kommer att göra våldtäkt till ett mindre allvarligt brott. Vilket i sin tur riskerar att slå hårt mot kvinnors integritet och rätten till sina kroppar, vilket är en grundläggande mänsklig rättighet.

hejhopp79
2011-06-18, 14:13
Men skärp dig. Den krassa sanningen är att man överlever och kan gå vidare med livet efter en våldtäkt. Livet är oersättligt. Mord och våldtäkt spelar inte ens i samma liga när det gäller allvarlighetsgrad. Och beträffande lidande kan inte en död person skratta och vara lycklig längre, medan någon som blivit våldtagen kan det.

Skärp dig själv. Vad vet du om att överleva och gå vidare efter en våldtäkt?

Någon som är död lider inte, sluta hitta på allvarsgrader på egen hand. Din argumentation är väldigt onyanserad och fyrkantig. Dessutom tycker du nog att du är tuff och känner dig "manlig" som inte köper det här "feministtjafset". Right?

Tolkia
2011-06-18, 14:19
Jag ser inte hur risken att våldtäkt normaliseras ökar för att man inte likställer det med mord. Varför likställer man i så fall inte även andra överfall, där offret slås sönder och samman, med mord?

Hur ställer sig killarna som tycker att våldtäkt är att likställa med mord till våldtäkt där offret är en man? Är ni heller våldtagna än döda (notera att flera tjejer redan svarat ja på den frågan)? Eller är det bara den kvinnliga sexualiteten som är något slags förbrukningsvara som kan förstöras och därmed förstöra personens liv och värdet hos personens liv? Jag tycker att man skall passa sig noga för att inte åka tillbaka till svunna tiders sexualmoral i sin strävan att försvara kvinnan.

Edit: Angående "feministtjafs" tycker jag att den inställningen till kvinnors sexualitet som åskådliggörs när man anser att det vore lika bra för en våldtagen kvinna att vara död är rätt så ... medeltida. Rätt långt från feminism, som jag känner den.

Yes
2011-06-18, 14:19
Skärp dig själv. Vad vet du om att överleva och gå vidare efter en våldtäkt?
Jag har flera nära anhöriga som blivit systematiskt unyttjade och våldtagna sen barnsben.

Någon som är död lider inte, sluta hitta på allvarsgrader på egen hand. Din argumentation är väldigt onyanserad och fyrkantig. Dessutom tycker du nog att du är tuff och känner dig "manlig" som inte köper det här "feministtjafset". Right?
Någon som är död är ingenting. De har berövats något som är långt mycket mer värdefullt.

Nej, jag känner mig mer som en av de få rationella personerna bland en samling vettvillingar vars syn på verkligheten är färgad av deras känslor.

Lellan
2011-06-18, 14:25
Håller med dig Tolkia, men i ditt resonemang (och delvis mitt) finns i förlängningen en risk för att våldtagna kvinnor som icke-offer normaliseras och det i sin tur kommer att göra våldtäkt till ett mindre allvarligt brott. Vilket i sin tur riskerar att slå hårt mot kvinnors integritet och rätten till sina kroppar, vilket är en grundläggande mänsklig rättighet.

(inte bara kvinnor våldtas, men nevermind, det var inte vad jag tänkte skriva)

Kan hålla med, och håller inte med det ngn skrev att det faktum att repa sig behöver betyda att man tar det lättvindigt. För mig var det inget lättvindigt, kunde inte fatta hur ngn kunde vilja göra så, men jag vill leva och vara lycklig och att kämpa bort negativa känslor och hålla fast vid hoppet och de stunde man var glad.. det finns väl många sidor av det myntet. Alla kommer behöva lära sig det, livet är ibland orättviskt, skrämmande och hemskt liksom. En känsla av att inte klara sig, inte veta om man klarar sig osv, det är ju inget man rycker på axlarna åt. Men man måste alltid komma ihåg att man kan så mkt mer än man har en aning om, när det gäller barnuppfostran tex: tycker jag att det är något av det viktigaste att komma ihåg. Är något skit, kan det alltid ändras till bättre, vad det än må vara. Man kanske känner sig bakbunden och oförmögen, men det inre är så mkt starkare än man kan tro. Ta panikångest tex: man kan stressa upp sig så pass att man svimmar. Men kroppen, något i en, struntar ju i det, när man hyperventilerat klart och svimmat så tar autopiloten över och man börjar andas och kvicknar till.

Man har sååå mkt förmågor, men att återuppstå från de döda - det är inte en.

Måste vara fler än jag som hamnat i en situation, behöver inte vara våldtäkt el liknande, men något jävulskt skrämmande där man känner att "det här vill jag inte vara med om, här vill jag inte vara" men som man överlever från, som man klarar av i stunden, och senare lär sig hantera efteråt. Det skrämmande som får en att skapa en trygghet, en tillförlitande känsla el vad man ska säga, "det fixar sig", även om man själv inte kan agera, så kan man ha en inre tröstkänsla av att det ska gå vägen. Den känslan sopar ju mattan med alla andra känslor, och livet ger en chanser (som man förmodligen helst hade valt bort, även om den innebär att man utvecklar den känslan ytterligare) att stärka den.

Yes
2011-06-18, 14:33
Hur ställer sig killarna som tycker att våldtäkt är att likställa med mord till våldtäkt där offret är en man? Är ni heller våldtagna än döda (notera att flera tjejer redan svarat ja på den frågan)? Eller är det bara den kvinnliga sexualiteten som är något slags förbrukningsvara som kan förstöras och därmed förstöra personens liv och värdet hos personens liv? Jag tycker att man skall passa sig noga för att inte åka tillbaka till svunna tiders sexualmoral i sin strävan att försvara kvinnan.

Ja, man ju också ställa upp de två exemplen som nämns:

Misshandlad under tortyrliknande former och knivhuggen 30ggr, för att sedan styckas.

Eller...

Få lite stryk och en penis i baken.

Ingen kan ju på allvar föredra det första alternativet. Det betyder förstås inte att det andra är särskilt trevligt, tvärtom skulle nog de flesta tycka det är en väldigt jobbig upplevelse, men det går ju på intet sätt att likställa dem.

vicarious
2011-06-18, 14:36
Mord utan tvekan. Hur tänker man annars? Våldtäkt är förjävligt och det kan traumatisera en för livet men döden är som sagt final.

Sniggel
2011-06-18, 14:40
Jag blir hellre våldtagen än mördad, så mitt svar är ganska givet.

Ok, men vilket väljer du hellre?

Att du och 12 andra blir våldtagna, eller att du eller någon utav dessa andra 12 blir mördade?

Tolkia
2011-06-18, 14:44
Ok, men vilket väljer du hellre?

Att du och 12 andra blir våldtagna, eller att du eller någon utav dessa andra 12 blir mördade?
Vilket väljer du själv?

Spinkot
2011-06-18, 14:45
Det beror på lite faktiskt, tretton grova tortyrvåldtäkter med permanenta skador som följd tycker jag är värre än att ge en 85-åring en morfinöverdos så den somnar in om man säger så.

Yes
2011-06-18, 14:45
Med tanke på att frågeställningen implicerar ett ansvar från den väljandes sida saknar den helt förankring i verkligheten.

Tolkia
2011-06-18, 14:50
Jag förstår inte riktigt var s.k. "barmhärtighetsmord" kommer in i bilden. Det som nämns i ursprungsinlägget är väl ett styckmord? Ändå måste flera som beskriver våldtäkt som värre än döden dra upp att det minsann är värre om någon blir våldtagen än om man ger en livstrött åldring en "barmhärtig" spruta så att personen får "somna in", eller hjälper en självmordsbenägen på traven. Lite billigt, kan jag tycka.

Spinkot
2011-06-18, 14:53
Jag förstår inte riktigt var s.k. "barmhärtighetsmord" kommer in i bilden. Det som nämns i ursprungsinlägget är väl ett styckmord? Ändå måste flera som beskriver våldtäkt som värre än döden dra upp att det minsann är värre om någon blir våldtagen än om man ger en livstrött åldring en "barmhärtig" spruta så att personen får "somna in", eller hjälper en självmordsbenägen på traven. Lite billigt, kan jag tycka.

Jag tolkade inte frågan som så specifik men om frågan är vad jag tycker om just de fallen så måste jag säga att jag är alldeles för oinsatt för att svara.

Grazzafukkinrazzi
2011-06-18, 14:57
Jag förstår inte riktigt var s.k. "barmhärtighetsmord" kommer in i bilden. Det som nämns i ursprungsinlägget är väl ett styckmord? Ändå måste flera som beskriver våldtäkt som värre än döden dra upp att det minsann är värre om någon blir våldtagen än om man ger en livstrött åldring en "barmhärtig" spruta så att personen får "somna in", eller hjälper en självmordsbenägen på traven. Lite billigt, kan jag tycka.

Definitionen av ett styckmord är väl ändå att man styckar liket? hur själva mordet gick till kan väl lika gärna ha varit en barmhärtig spruta eller har jag fel nu?

Sniggel
2011-06-18, 14:59
Vilket väljer du själv?

Jag funderade på originalfrågan ett tag, men om jag ställer den som jag själv gjorde tror jag nog jag valt att bli våldtagen och låta 12 andra dras med i detta. Jag tror jag syftade på 12 för mig okända personer även om jag inte nämnde detta.

Man kan ju resonera som så att om jag väljer mord så har jag en chans 12 chanser på 13 att komma undan helt, men man vill inte ta risken o dessutom låter man ju någons liv gå till spillo oavsett.

HulkH
2011-06-18, 15:01
Rätt svår fråga men jag väljer nog att ett mord är värre.

13 våldtäkter går att fixa, förhoppningvis via terapi o.s.v sålänge offren får rätt stöd.
Kan bli lite svårt att få en död att leva "/

Dav0d
2011-06-18, 15:08
Jag har varit med om fall där våldtäckt i princip dödat personen i fråga. Jag tror att 13 våldtäckter skapar större lidande än 1 mord om vi tar hänsyn till alla personer inblandade.

Kebab-Arne
2011-06-18, 15:16
En serievåldtäktsman som begår 13 våldtäkter lär inte direkt sluta. Så den långa fängelsetidens syfte blir att skydda omgivningen. 12 år för dessa våldtäkter? Garanterat. Så slipper han kanske dö på kuppen. Hade han fortsatt hade han nog kunnat våldta en kvinna för mycket, när Örebros svar på Laserturken involveras.

Beror på vad du menar med sluta? För styckmördarna hade knappast efter styckmordet blivit mönstermedborgare utan troligen fortsatt sitt kriminella liv. Så folk slipper råka ut för tråkigheter i 12 år framöver även om dessa ej innebär något så grovt som styckmord.

Fattar inte heller varför folk börjar tala om dödshjälp och omständigheter som råkar leda till en persons död istället för som fallet var nu med ett ytterst överlagt och planerat styckmord. Genomför du ett planerat styckmord är du i minst lika körd i huvudet om inte mer än en serievåldtäktsman enligt mig. För att svara på frågan så blir det mordet då brottsoffret inte kan att återhämta sig.

Sniggel
2011-06-18, 15:20
Hur körd man är i huvudet spelar väl ingen jättestor roll för den som t ex blir mördad?

Det är väl hur mycket lidande som skapas som är centralt i vad som är värst?

Kebab-Arne
2011-06-18, 15:21
Definitionen av ett styckmord är väl ändå att man styckar liket? hur själva mordet gick till kan väl lika gärna ha varit en barmhärtig spruta eller har jag fel nu?

Fast i fallet som tråden handlar om var det inte så mycket barmhärtighet för Christan Larsson.

Christian Larsson attackerades, utsattes för tortyrliknande våld med skiftnyckel och hammare - och mördades. De tejpade hans händer och fötter. Han tvingades ner i badkaret. Samtidigt som han duschades med iskallt vatten, fick han ta emot hammarslag mot kroppen.
Tortyren avslutades med ett 30-tal knivhugg i kroppen.
Efteråt baxades kroppen ut i skogen, där den skändades - och kapades upp i bitar.
- De drog eller slog också ut tänder ur hans mun för att försvåra identifieringen, säger åklagaren

http://www.expressen.se/nyheter/1.2473238/de-styckmordade-christian-26
Var den första länken jag hittade.

Yes
2011-06-18, 15:25
Hur körd man är i huvudet spelar väl ingen jättestor roll för den som t ex blir mördad?

Det är väl hur mycket lidande som skapas som är centralt i vad som är värst?
Nej. Det centrala är hur grov kränkningen är av offrets rättigheter. Lidande handlar endast om någons känslor vilket är helt subjektivt.

Brabo
2011-06-18, 15:25
Fattar inte heller varför folk börjar tala om dödshjälp och omständigheter som råkar leda till en persons död istället för som fallet var nu med ett ytterst överlagt och planerat styckmord.

Det kan vara för att dom läste detta.


Utan att ha dessa specifika brott i åtanke när ni uttalar er så var det våldtäkterna i Örebro och styckmordet på Christian Larsson som fick mig börja tänka på det här.

Grazzafukkinrazzi
2011-06-18, 15:25
Fast i fallet som tråden handlar om var det inte så mycket barmhärtighet för Christan Larsson.



http://www.expressen.se/nyheter/1.2473238/de-styckmordade-christian-26
Var den första länken jag hittade.

Okej, tack för infon :) Tänkte dock på styckmord generellt, inte läst något om det här men nu vet jag hur det låg till här i alla fall!

wuaaa
2011-06-18, 15:27
Röstade på 13 våldtäkter enligt min första instinkt men det beror helt och hållet på vilka offren är och hur grova brotten faktiskt är. Mord är helt okej i vissa fall, våldtäkt aldrig okej imho...

Kebab-Arne
2011-06-18, 15:30
Det kan vara för att dom läste detta.

:smash: på mig.

Fast då blir det svårt att diskutera då som nämnt att mordet kan gått till som Christian Larssons fall eller dödshjälp. Likväl kan våldtäkt vara en man och hustru där hustrun inte vill fast mannen tvingar henne. Då blir det visserligen svårt att våldta 13 olika personer om man inte har månggifte eller snabbt gifter om sig.

DanielF
2011-06-18, 15:33
Mord är helt okej i vissa fall, våldtäkt aldrig okej imho...

Förklara. När skulle det vara ok med ett mord men samtidigt inte våldtäkt?
Skulle det vara förskräckligt om man våldtagit bin Laden istället för att döda honom?

Om någon förtjänar att mördas, förtjänar inte densamme att våldtas?

sp123ltd1
2011-06-18, 15:35
Är det 13 våldtäkter på olika personer eller är det på samma person?

08-dude
2011-06-18, 15:50
Håller med om att den är förenklad och inte sällan problematisk för offret, för att hon/han förväntas lida så mycket och inte får ta det mer lättvindigt om man nu skulle göra det. Gäller för övrigt många brott, även mord.

Visst är det så. Tänk dig dock att bli falsk anklagad för våldtäkt och sitta 9 år i Hall.

Jobbigt läge för den kvinnan den dagen den personen kommer ut som hon har anklagat.

SiSenior
2011-06-18, 16:27
Är det 13 våldtäkter på olika personer eller är det på samma person?

På olika personer.

ryss
2011-06-18, 16:28
Helt klart våldtäkt tycker jag. Jag tycker inte mord är så farligt

hejhopp79
2011-06-18, 16:40
Visst är det så. Tänk dig dock att bli falsk anklagad för våldtäkt och sitta 9 år i Hall.

Jobbigt läge för den kvinnan den dagen den personen kommer ut som hon har anklagat.

Jo visst, våldtäktsdomar är väldigt problematiska helt klart. Men jag tror inte man ska inbilla sig att majoriteten kvinnor ljuger och hittar på heller.

Framförallt är nog hårda straff viktigt för att få bort våldtäkter helt. Men, var går gränsen för våldtäkt etc är inte alltid helt enkelt, faktiskt.

InterMilan
2011-06-18, 17:21
Självklart är våldtäkter värre, till och med 3 våldtäkter mot 1 mord är värre enligt mig.

Spartansk
2011-06-18, 17:31
Jag säger mord. Dock tycker jag att en våldtäkt förtjänar hårdare straff än 1/13 av straffet för mord.

Vinter
2011-06-18, 17:32
Skulle istället ha ställt frågan, "blir du häldre våldtagen 13 gånger eller dödad?"

cero
2011-06-18, 17:33
Mord är helt okej i vissa fall,

Jag tycker inte mord är så farligt

Not sure if serious?

hejhopp79
2011-06-18, 17:43
Allting på internet är seriöst vet du väl.

Patrik Cutler
2011-06-18, 17:56
Självklart är mord värre.

EkarN
2011-06-18, 18:08
När man är död vet man inget och bryr sig inte längre(såvida inte det finns ett liv efter detta). En våldtagen får leva med övergreppet.

Gabriel174
2011-06-18, 18:09
mord är helt okej i vissa fall, våldtäkt aldrig okej imho...

+1

Gabriel174
2011-06-18, 18:11
Förklara. När skulle det vara ok med ett mord men samtidigt inte våldtäkt?
Skulle det vara förskräckligt om man våldtagit bin Laden istället för att döda honom?

Om någon förtjänar att mördas, förtjänar inte densamme att våldtas?

Skulle någon våldfört sig på/våldtagit ens syster/mamma/familj hade mord definitivt inte varit lika illa som en våldtäkt - i mina ögon, givetvis.

wuaaa
2011-06-18, 18:26
Förklara. När skulle det vara ok med ett mord men samtidigt inte våldtäkt?
Skulle det vara förskräckligt om man våldtagit bin Laden istället för att döda honom?

Om någon förtjänar att mördas, förtjänar inte densamme att våldtas?

Jag har svårt att se att resultatet av en våldtäkt skulle kunna vara positivt, våldtar man en person kan det tänkas att denne påverkas av det snarare negativt. Dödar man istället en oönskad person så slipper vi lägga ner tid och resurser på den personen (behöver inte nödvändigtvis vara en kriminell i lagens mening heller).

DanielF
2011-06-18, 23:46
Skulle någon våldfört sig på/våldtagit ens syster/mamma/familj hade mord definitivt inte varit lika illa som en våldtäkt - i mina ögon, givetvis.

Men skulle du inte tycka det var värre om din syster/mamma/familjemedlem blivit mördad?

Gabriel174
2011-06-19, 00:02
Men skulle du inte tycka det var värre om din syster/mamma/familjemedlem blivit mördad?

Nu var exemplet 13 olika våldtäkter - och att våldta tretton olika i min släkt ser jag som mycket värre än ett mord.

Edit: Och dessutom; det jag menade var att ibland kan det vara "acceptabelt" med mord, eller iaf mer acceptabelt med mord än våldtäkt, då en våldtäkt aldrig är acceptabel, men vissa mord kan man iaf ha förståelse för.

Sundsarn
2011-06-19, 00:07
Jag tänker att ett mord kan det finnas motiv bakom. Känslor som går överstyr som ilska, besvikelse, sorg. I de fallen kan jag ha en viss förståelse för hur mördaren har handlat (intet sagt att jag tycker det är okej, eller att jag sympatiserar på något vis). Våldtäkt tycker jag är helt oförsvarbart, eller rättare sagt så kan jag inte tänka mig något fall då jag skulle kunna få någon som helst förståelse för människor som kan göra något sådant.

Sen tycker jag rent allmänt att straffsystemet är smått värdelöst i Sverige men det hör väl inte till frågeställningen ;) Återigen inte sagt att jag är villig att gå till det extrema åt andra hållet heller.

andreasson
2011-06-19, 01:40
Förstöra 13 liv eller ta ett liv, vilket är värst? Sett till antalet så säger jag våldtäkterna. Hade det handlat om >5 så hade det varit ännu svårare men då tror jag hade valt mordet.

08-dude
2011-06-19, 08:56
Jag har svårt att se att resultatet av en våldtäkt skulle kunna vara positivt, våldtar man en person kan det tänkas att denne påverkas av det snarare negativt. Dödar man istället en oönskad person så slipper vi lägga ner tid och resurser på den personen (behöver inte nödvändigtvis vara en kriminell i lagens mening heller).


Jag kan förstås bara prata för mig själv men skulle några av dessa personer utnyttja mig sexuellt så är jag inte helt övertygad om att jag skulle må så dåligt, även om de utnyttjade min kropp helt mot min vilja.

http://www.venue.nu/infusions/photodb/pictures/phone%20ready/iBabes/Babes%20(47).jpg

http://www.1800-sports.com/images/lingerie-bowl-babes.jpg

http://210.48.41.11/media/114935/miss-reef-contest-babe-3.jpg

von huff
2011-06-19, 10:15
Någon som blivit våldtagen lever fortfarande och kan repa sig. Det är svårare att bota död.

Ja men att leva med att ha blivit våldtagen kan vara värre än att vara död tror jag

Yes
2011-06-19, 10:36
Ja men att leva med att ha blivit våldtagen kan vara värre än att vara död tror jag
Och vissa vill ta livet av sig efter att ha blivit dissade av en tjej.

von huff
2011-06-19, 10:39
Och vissa vill ta livet av sig efter att ha blivit dissade av en tjej.

Hur menade du nu?Vad jag menar är att många har svåra psykiska problem hela livet efter en våldtäckt

Yes
2011-06-19, 10:41
Jag menar att deras känslor inför det inträffade inte likställer brotten.

Patriarch K
2011-06-19, 10:41
Visst att våldtäkt är otroligt illa men varför ska det hypeas så otroligt mycket kring det hela? Har man blivit våldtagen så är hela ens liv förstört - jag menar? Om någon kommer på gatan och bryter benet på dig med ett järnrör, det borde trots allt vara mycket värre än en våldtäkt. Bara för att det handlar om ens underliv så ska det helt plötsligt förstoras upp till himmelen även om det troligtvis gör jäkligt ont, men det gör å andra sidan det brutna benet också och det är minst lika ärokränkande att få sitt ben sönderslaget på gatan som att bli penetrerad av någon random man. Jag kanske är dum och omogen, men vad är egentligen grejen med våldtäkt? Det gör jäkligt ont i underlivet och kan skada väldigt mycket där nere, den grejen är jag med på - men varför all hysteri? Jag har vänner som har blivit nerslagna och blivit blinda på ena ögat och fått armar och ben brutna osv osv, men inte är deras liv förstörda för det även om alla sakerna har gett både mentala och fysiska ärr för livet.
Jämför jag min kompis som blivit blind på ena ögat av järnrör på gatan med mitt ex som blev våldtagen för några år sedan så är hon helt förstörd av det medan den blinde kompisen lever vidare med sitt liv, även om han bara har ett öga. Båda var lika maktlösa vid scenariot så det handlar inte om att kvinnan var underlägsen eller något sådant.

Mord är helt oförlåtligt. Att du ens jämför dessa två saker tycker jag är helt knasigt. Det jag säger kanske kan tyckas vara lite kontroversiellt, men vad tusan?

mini
2011-06-19, 10:54
Ja men att leva med att ha blivit våldtagen kan vara värre än att vara död tror jag

Källa på det?

von huff
2011-06-19, 11:04
Källa på det?

Tror jag skrev jag ju.Jag tror helt klart att det finns massor av saker som är värre än att vara död, trots att jag inte har varit död.Många har stora problem länge efter att de blivit våldtagna, äter psykmedicin, klarar inte av att ha sex osv osv så jag ser hårt på våldtäckt.Jag tycker att båda brotten förtjänar mycket hårda straff, svårt att säga vad som är hårdast.

rooz
2011-06-19, 11:05
Hur lever man med att vara död?

mini
2011-06-19, 11:08
Tror jag skrev jag ju.Jag tror helt klart att det finns massor av saker som är värre än att vara död, trots att jag inte har varit död.Många har stora problem länge efter att de blivit våldtagna, äter psykmedicin, klarar inte av att ha sex osv osv så jag ser hårt på våldtäckt.Jag tycker att båda brotten förtjänar mycket hårda straff, svårt att säga vad som är hårdast.

Hur många äter psykmedicin hur länge? Hur många klarar inte av att ha sex fem år efter en våldtäkt? Du verkar veta hur det är, så berätta gärna hur du vet.

Patriarch K
2011-06-19, 11:13
Tror jag skrev jag ju.Jag tror helt klart att det finns massor av saker som är värre än att vara död, trots att jag inte har varit död.Många har stora problem länge efter att de blivit våldtagna, äter psykmedicin, klarar inte av att ha sex osv osv så jag ser hårt på våldtäckt.Jag tycker att båda brotten förtjänar mycket hårda straff, svårt att säga vad som är hårdast.

De mår psykiskt dåligt av det för att man "ska" må psykiskt dåligt av det i dagens samhälle och att personen i fråga får allas stöd och alla gulligullar med personen och daddar med den för att den blivit våldtagen. Därför triggas fenomenet upp till platser utom denna planet och därför mår de så dåligt av det (IMO).
Hade samhället sett det hela på ett annat sätt så hade det inte varit en lika big deal, men nu när det är som det är så...är det som det är (jag hävdar inte att det INTE är illa dock för det är jäkligt illa med våldtäkt och det måste göra förbannat ont).
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg på förra sidan om det jag skriver här låter upprörande.

von huff
2011-06-19, 11:15
Hur många äter psykmedicin hur länge? Hur många klarar inte av att ha sex fem år efter en våldtäkt? Du verkar veta hur det är, så berätta gärna hur du vet.

Jag har sett 5 såna fall i verkliga livet där personerna blev våldtagna i 15-22 års åldern har även läst mycket i ämnet under en kurs i skolan.Idag 5 år senare så är 1 av dem "normal" med pojkvän, resten har haft problem med psyket.Det kan vara slumpen men en våldtäckt bär man med sig hela livet och det påverkar dom flesta väldigt hårt.Som jag skrev tidigare så har jag en viss uppfattning och resten tror jag.Tråden handlar om vilket är värre,mord eller 13 våldtäckter.Min röst går faktiskt till våldtäckter

von huff
2011-06-19, 11:16
De mår psykiskt dåligt av det för att man "ska" må psykiskt dåligt av det i dagens samhälle och att personen i fråga får allas stöd och alla gulligullar med personen och daddar med den för att den blivit våldtagen. Därför triggas fenomenet upp till platser utom denna planet och därför mår de så dåligt av det (IMO).
Hade samhället sett det hela på ett annat sätt så hade det inte varit en lika big deal, men nu när det är som det är så...är det som det är.
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg på förra sidan om det jag skriver här låter upprörande.

Möjligtvis möjligtvis.Jag har inte blivit våldtagen så jag kommer bara med antagelser.Mycket möjligt att hela grejjen är uppblåst

Yes
2011-06-19, 11:20
Våldtäkt är förjävligt och de flesta mår dåligt av det en tid, men det går att överkomma. Det är väldigt långt ifrån en garanti på ett förstört liv. Därför är det rena dumheterna att jämföra det med mord.

von huff
2011-06-19, 11:24
Våldtäkt är förjävligt och de flesta mår dåligt av det en tid, men det går att överkomma. Det är väldigt långt ifrån en garanti på ett förstört liv. Därför är det rena dumheterna att jämföra det med mord.

Hmm jo du har nog rätt.Jag tog parti för våldtäckt pga att jag sett vad det gjort för folk och att göra det 13 ggr för att stilla sina äckliga luster gör mig förbannad.

mini
2011-06-19, 11:29
De mår psykiskt dåligt av det för att man "ska" må psykiskt dåligt av det i dagens samhälle och att personen i fråga får allas stöd och alla gulligullar med personen och daddar med den för att den blivit våldtagen. Därför triggas fenomenet upp till platser utom denna planet och därför mår de så dåligt av det (IMO).
Hade samhället sett det hela på ett annat sätt så hade det inte varit en lika big deal, men nu när det är som det är så...är det som det är (jag hävdar inte att det INTE är illa dock för det är jäkligt illa med våldtäkt och det måste göra förbannat ont).
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg på förra sidan om det jag skriver här låter upprörande.

Fast nu drar du på lite väl mycket i din iver att vara kontroversiell. Att säga att de (alltså hela skaran våldtäktsoffer) mår dåligt för att man ska och att själva handlingen inte är en sådan big deal. Det kan vara en jävligt big deal utan att det ens gör ont. (IMO)

dupper
2011-06-19, 11:46
Jag tror att 13 våldtäkter förstör för fler personer än 1 mord. Men det vet jag heller inte säkert.

Dock tror jag, som jag sett några andra skriva också, att chansen att reintegrera en förbrytare med ett mord i bagaget är lättare än en serieförbrytare som våldtagit 13 olika personer. Även om mördaren bara är i början på sin "förbrytarkarriär".

stridis
2011-06-19, 11:59
Vad är värre?

På några ställen i Afrika där det är stridigheter och systematiska våldtäkter så skulle jag säga att de 13 våldtäkterna har större påverkan. Det jävlas med bygemenskapen och sprider HIV.

Mina två kopek i debatten. Tror jag undviker att svara i svenska förhållanden, känns svårt att svara på.

vespa
2011-06-19, 13:37
Hur många äter psykmedicin hur länge? Hur många klarar inte av att ha sex fem år efter en våldtäkt? Du verkar veta hur det är, så berätta gärna hur du vet.

Tröskeln för att fälla någon för våldtäkt är väldigt låg, en person som upplever "dålig sex" kan med lite tur sätta dit annan för våldtäkt.

I aktuellt fall handlar det mer om det de flesta uppfattar vara en riktig våldtäkt och där är det oftast det psykiska som tar mest stryk, den fysiska handlingen brukar inte vara speciellt våldsam om man jämför med andra brott som grov misshandel mm.

mini
2011-06-19, 13:46
Tröskeln för att fälla någon för våldtäkt är väldigt låg, en person som upplever "dålig sex" kan med lite tur sätta dit annan för våldtäkt.

I aktuellt fall handlar det mer om det de flesta uppfattar vara en riktig våldtäkt och där är det oftast det psykiska som tar mest stryk, den fysiska handlingen brukar inte vara speciellt våldsam om man jämför med andra brott som grov misshandel mm.

Nja säger jag på det första.

På det andra säger jag inte emot dig men undrar var all "vetskap" om våldtäktsoffer kommer ifrån.

Cilia
2011-06-19, 13:49
På ett personligt plan så skulle jag hellre umgås med en engångsmördare än en serievåldtäktsman.

nu var det inte bara ett vanligt litet mord de begick iofs.

Jag vet inte om man kan jämföra brotten på de viset som TS vill göra. Det är ju massor av olika omständigheter i de båda fallen som gör dem spektakulära och grova i sitt slag. Vi pratar inte bara en våldtäkt och inte som sagt ett litet vanligt mord där någon bestämde sig för att ett skott i pannan vore bra.

Cilia
2011-06-19, 13:53
Tröskeln för att fälla någon för våldtäkt är väldigt låg, en person som upplever "dålig sex" kan med lite tur sätta dit annan för våldtäkt.

Källa på det. Jag tror inte att det är så lätt att bli fälld.

Novaindex
2011-06-19, 14:47
Då själv vet hur de är att bli våldtagen och att man aldrig blir av med minnena och känslan av skiten så måste ja direkt rösta på 13 våldtäkter eftersom man måste leva me skiten resten av livet :(

Sparven från Minsk
2011-06-19, 15:04
Även om det är en fucked up frågeställning och egentligen inte går att svara på så säger jag nog mord är värst.

Just därför att genom att döda någon tar man ifrån denne person allt den haft och någonsin skulle kunna få, både fysiska objekt och minnen, upplevelser och känslor. Döden är det stora slutet på allt, game over.

SiSenior
2011-06-19, 15:12
Även om det är en fucked up frågeställning och egentligen inte går att svara på så säger jag nog mord är värst.

Just därför att genom att döda någon tar man ifrån denne person allt den haft och någonsin skulle kunna få, både fysiska objekt och minnen, upplevelser och känslor. Döden är det stora slutet på allt, game over.

Varför? Frågan kunde inte göras mycket mer specifik utan att gå in på enskilda fall (vilket jag ville undvika).

Sparven från Minsk
2011-06-19, 15:17
Varför? Frågan kunde inte göras mycket mer specifik utan att gå in på enskilda fall (vilket jag ville undvika).

Inte så att jag ej förstår frågan, men just att behöva välja för bägge brott är hemska och förkastliga och det känns fel med ett ställningstagande.

filmjölk
2011-06-19, 15:51
Jag ser lite surrande om "gränsfall" "svårbedömt", etc angående våldtäkt. Jag tror inte att det finns några gränsfall, är det "svårbedömt" eller "gränsfall" är det våldtäkt i mina ögon.

Jag tycker att man skall utgå ifrån att ytterst få vill anmäla en våldtäkt bara för att jävlas med någon.

Är man rädd för att bli felaktigt dömd får man vara mer nogräknad med vart man stoppar snoppen, så enkelt är det.

SiSenior
2011-06-19, 15:58
Inte så att jag ej förstår frågan, men just att behöva välja för bägge brott är hemska och förkastliga och det känns fel med ett ställningstagande.

Bara för att jag frågade om vilket ni tyckte var grövst, betyder inte de att de andra brottet inte var grovt. Men visst är frågan svår att svara på, det var ju därför jag startade tråden från första början.

Mental
2011-06-19, 15:59
Är man rädd för att bli felaktigt dömd får man vara mer nogräknad med vart man stoppar snoppen, så enkelt är det.

Det är ett lika lysande argument som "vill man inte bli våldtagen får man vara lite mer nogräknad med hur man klär sig" eller "med vem man umgås" eller "med hur full man blir"

Mental
2011-06-19, 16:02
Bara för att jag frågade om vilket ni tyckte var grövst, betyder inte de att de andra brottet inte var grovt. Men visst är frågan svår att svara på, det var ju därför jag startade tråden från första början.

Om jag ser till mig själv blir jag hellre våldtagen än dödad, även om det ger mig både psykiska problem och dysfunktionell sexualitet.

filmjölk
2011-06-19, 16:09
Det är ett lika lysande argument som "vill man inte bli våldtagen får man vara lite mer nogräknad med hur man klär sig" eller "med vem man umgås" eller "med hur full man blir"

Jag tycker det är skillnad. Klä sig hur man vill eller få bli full utan att bli utnyttjad är en rättighet man har. Att få stoppa snoppen lite varstanns är ingen rättighet. Man bör som man respektera sig själv och sin penis såpass att man inte stoppar den överallt där man tror att den är välkommen.

Yes
2011-06-19, 16:13
Bristande självrespekt är inget brott.

Mental
2011-06-19, 16:16
Jag tycker det är skillnad. Klä sig hur man vill eller få bli full utan att bli utnyttjad är en rättighet man har. Att få stoppa snoppen lite varstanns är ingen rättighet. Man bör som man respektera sig själv och sin penis såpass att man inte stoppar den överallt där man tror att den är välkommen.

Bli full utan att bli utnyttjad är alltså en rättighet, men att ha sex med någon utan att sedan falskeligen anklagas för våldtäkt är inte lika självklart?
Jag håller helt enkelt inte med dig där.

Loke
2011-06-19, 16:21
Jag ser lite surrande om "gränsfall" "svårbedömt", etc angående våldtäkt. Jag tror inte att det finns några gränsfall, är det "svårbedömt" eller "gränsfall" är det våldtäkt i mina ögon.

Jag tycker att man skall utgå ifrån att ytterst få vill anmäla en våldtäkt bara för att jävlas med någon.

Är man rädd för att bli felaktigt dömd får man vara mer nogräknad med vart man stoppar snoppen, så enkelt är det.

Är man villig att gå ifrån principen att hellre fria än fälla så har man fan ingen talan. Flytta till Iran.

filmjölk
2011-06-19, 16:27
Är man villig att gå ifrån principen att hellre fria än fälla så har man fan ingen talan. Flytta till Iran.

Jag ser hellre att någon som "kanske" är skyldig sitter i fängelse än två skyldiga som går lösa. men ja, jag går väl och packar...

Sparven från Minsk
2011-06-19, 16:31
Jag ser hellre att någon som "kanske" är skyldig sitter i fängelse än två skyldiga som går lösa. men ja, jag går väl och packar...

Öh, jag ser helst att den skyldige sitter inne, och det ska inte finnas någon tvekan. Ibland kan det vara bättre att fria än fälla. Man är trots allt oskyldig till det utan något tvivel är bevisat att man är skyldig.

filmjölk
2011-06-19, 16:32
Bli full utan att bli utnyttjad är alltså en rättighet, men att ha sex med någon utan att sedan falskeligen anklagas för våldtäkt är inte lika självklart?
Jag håller helt enkelt inte med dig där.

Du får det att låta som om kvinnor sätter i system att anmäla för våldtäkt. Det skall mycket till att ens anmäla någon, och jag tror att det är ytterst få som anmäler för att jävlas med folk.

Yes
2011-06-19, 16:42
Du får det att låta som om kvinnor sätter i system att anmäla för våldtäkt. Det skall mycket till att ens anmäla någon, och jag tror att det är ytterst få som anmäler för att jävlas med folk.
Det spelar ingen roll. Man ska endast döma någon om deras skuld är bevisad bortom rimliga tvivel. Rättssäkerhet kallas det.

von huff
2011-06-19, 16:43
Hur bevisar man våldtäkter?Det borde ju krävas DNA och att man uppvisar skador, men många anmäler väl våldtäkten långt efter att den gjorts, hur gör man i såna fall då det ör ord mot ord?

Sparven från Minsk
2011-06-19, 16:45
Hur bevisar man våldtäkter?Det borde ju krävas DNA och att man uppvisar skador, men många anmäler väl våldtäkten långt efter att den gjorts, hur gör man i såna fall då det ör ord mot ord?

Oftast jämför man väl offrets och gärningsmannens historia och ser vilken som är mest trolig. Vittnen kanske, skador och spår av sperma, helhetsbilden vid uppsökande av vård och när man man anmäler kanske?

Tricklew
2011-06-19, 16:53
Du får det att låta som om kvinnor sätter i system att anmäla för våldtäkt. Det skall mycket till att ens anmäla någon, och jag tror att det är ytterst få som anmäler för att jävlas med folk.

Att skippa bevisaspekten med motivationen "kvinnor ljuger inte" är verkligen att vara fel ute, kvinnor ljuger, likaså gör män, barn och teknade figurer. Det finns flera skäl som kan få en kvinna att felaktigt anklaga någon för att ha våldtagit henne, man ska inte tumma på rättsäkerheten, framförallt inte vid dessa redan stigmatiserade fall, där det så lätt blir fel.

shadowfire
2011-06-19, 17:29
Har en bekant som ligger i vårdnadstvist och där hans ex har polisanmält honom för misshandel av henne samt våldtäkt av deras gemensamma barn och flerårig våldtäkt av även henne. Nu kan jag inte svära på att det inte är så fallet, för jag kan omöjligt veta vad som hänt innanför lykta dörrar, men det känns osannolikt utifrån de beteenden jag sett från både honom och hans ex (där hon framstått som väldigt labil och han mkt mer lugn och sansad).

Oavsett om han är skyldig eller oskyldig så är han mer eller mindre redan "dömd" i samhället då han är man och har fått sådana anklagelser. Han har redan fått barnen omplacerade och får inte träffa dem i huvudtaget under utredningen (medan mamman har full vårdnad) osv.

Hon gjorde sig även skyldig till hemfridsbrott som bröt sig in hos honom nyligen och vägrade gå och han försökte putta ut henne från huset men misslyckades då det hade krävt mer våld. Istället ringde han polisen för att få hjälp att slänga ut henne. När polisen kom dit så hävdade hon att hon blivit dragen i håret och fått skallen dunkad i golvet, så polisen omhändertog honom istället och tog med honom till stationen för förhör.

Jag ber verkligen till gudarna att mina gamla och mina kommande exflickvänner inte tar till sådana vapen i t.ex. en vårdnadstvist eller annat. Här är man som man fullständigt chanslös och får en enorm bevisbörda på sig för att visa sig oskyldig. Samtidigt förstår jag varför då det är vanligt förekommande med att män misshandlar kvinnor osv i relationer och att rättsväsendet måste skydda den som påstår sig vara ett offer.

Patriarch K
2011-06-19, 17:47
Fast nu drar du på lite väl mycket i din iver att vara kontroversiell. Att säga att de (alltså hela skaran våldtäktsoffer) mår dåligt för att man ska och att själva handlingen inte är en sådan big deal. Det kan vara en jävligt big deal utan att det ens gör ont. (IMO)

Ja men det är just det jag menar. Om det inte ens gör ont så blir det en jäkligt stor big deal ändå för att "våldtäkt" är något av det hemskaste man kan göra i dagens samhälle och därför lever folk med den attityden och förstorar upp saker psykologiskt. Jag tror hur som helst att hela grejen blir en s.k lavineffekt när det väl sker.
Tänk scenariot att det har skett en våldtäkt med en person för 10 år sedan och en annan person fick sin arm bruten och krossad av ett järnrör för 10 år sedan. Någon ställer en fråga till personerna:
"Vad är det värsta som har hänt i ditt liv?"
Den ena personen säger:
"Jag blev våldtagen för 10 år sedan!"
Varpå reaktionen blir:
"OMFG cry cry cry cry, STACKARS DIG, du har blivit VÅLDTAGEN...OMG, poor you....jag finns här för dig om du vill prata cry cry cry"
Den andra personen svarar såhär på frågan:
"Jag blev misshandlad av ett gäng för 10 år sedan och de slog sönder min arm. Nu har jag lite problem att röra lillfingret, hehe"
Varpå reaktionen blir:
"Alltså, dessa jävla invandrare. De borde verkligen bestraffas och skjutas med halgelgevär"

See my point? :)

Sedan påstår folk att 13 personers liv förstörda är bättre att prioritera än ett dött liv. Jag skulle bli helt förstörd om någon av mina bästa vänner dog eller liknande, det skulle vara långt från lika illa om någon blev våldtagen. Alla nära och kära och föräldrar och hela kittet till den döde skulle bli otroligt lidande och få men för resten av deras liv. Det är långt många fler personer som blir lidande än 13 personer som våldtas (även om deras nära och kära också lider lite av det, men det är långt från samma sak).

Carolinew
2011-06-22, 21:11
Ok, men vilket väljer du hellre?

Att du och 12 andra blir våldtagna, eller att du eller någon utav dessa andra 12 blir mördade?

Att vi alla 12 blir våldtagna, utan tvekan. Jag blir hellre våldtagen 12 gånger än blir mördad en gång också ;) Att medvetet ta en människas liv är det värsta man kan göra i mina ögon.

pragmatist
2011-06-22, 22:50
Har en bekant som ligger i vårdnadstvist och där hans ex har polisanmält honom för misshandel av henne samt våldtäkt av deras gemensamma barn och flerårig våldtäkt av även henne. Nu kan jag inte svära på att det inte är så fallet, för jag kan omöjligt veta vad som hänt innanför lykta dörrar, men det känns osannolikt utifrån de beteenden jag sett från både honom och hans ex (där hon framstått som väldigt labil och han mkt mer lugn och sansad).

Oavsett om han är skyldig eller oskyldig så är han mer eller mindre redan "dömd" i samhället då han är man och har fått sådana anklagelser. Han har redan fått barnen omplacerade och får inte träffa dem i huvudtaget under utredningen (medan mamman har full vårdnad) osv.

Hon gjorde sig även skyldig till hemfridsbrott som bröt sig in hos honom nyligen och vägrade gå och han försökte putta ut henne från huset men misslyckades då det hade krävt mer våld. Istället ringde han polisen för att få hjälp att slänga ut henne. När polisen kom dit så hävdade hon att hon blivit dragen i håret och fått skallen dunkad i golvet, så polisen omhändertog honom istället och tog med honom till stationen för förhör.

Jag ber verkligen till gudarna att mina gamla och mina kommande exflickvänner inte tar till sådana vapen i t.ex. en vårdnadstvist eller annat. Här är man som man fullständigt chanslös och får en enorm bevisbörda på sig för att visa sig oskyldig. Samtidigt förstår jag varför då det är vanligt förekommande med att män misshandlar kvinnor osv i relationer och att rättsväsendet måste skydda den som påstår sig vara ett offer.

Det vore lite intressant att se någon sorts statistik på hur vanligt det där är, jag känner själv tre pappor som befinner sig i liknande situationer där totalt obevisade (och i mitt tycke extrem långsökta och osannolika) anklagelser om incest, misshandel och liknande lett till att de förlorat sin del av vårdnaden. I ett fall har pappan formellt delad vårdnad, mamman har brutit sig in i hans hem och mer eller mindre kidnappat barnet (och dömts för detta) men han får ändå inte träffa ungen. Bryter man bara mot lagen tillräckligt länge så vinner man tydligen.

mpersson
2011-06-28, 17:08
Våldtäkt lätt värst !

shut teh face
2011-06-28, 17:49
Det vore lite intressant att se någon sorts statistik på hur vanligt det där är, jag känner själv tre pappor som befinner sig i liknande situationer där totalt obevisade (och i mitt tycke extrem långsökta och osannolika) anklagelser om incest, misshandel och liknande lett till att de förlorat sin del av vårdnaden. I ett fall har pappan formellt delad vårdnad, mamman har brutit sig in i hans hem och mer eller mindre kidnappat barnet (och dömts för detta) men han får ändå inte träffa ungen. Bryter man bara mot lagen tillräckligt länge så vinner man tydligen.
Min pappa var tillsammans med kvinna i ett par år, när det sedan tog slut så anmälde hon honom för misshandel och polisen kom och hämtade han på jobbet, eller mer ville "förhöra honom på stationen". Självklart var det skitsnack, min pappa är lugnet själv och kvinnan är inte direkt psykisk frisk, hon erkände dessutom att hon ljugit för polisen till slut ...

Men hela grejen, hämta på jobbet.. det räcker tydligen med en anklagelse för att man ska behöva bli behandlad såhär. Tänk om det varit allvarliga anklagelser; incest, våldtäkt? Man blir ju straffad för livet, speciellt om man bor i ett litet samhälle där alla vet allt.

Jag tror dock inte detta är något manligt fenomen, att lyckas ljuga ihop en anklagelse. Finns säkert fall av män, men ..

Osten80
2011-06-28, 18:12
Ja, det är verkligen vidrigt hur pass lite mannen har att säga till om när det kommer till sådant, och det fullkomligt dräller av seriöst mentalt störda fruntimmer som inte drar sig för att, medelst lögner och drama, fullkomligt förgöra någon annans liv.
Precis som ni säger är man som man redan dömd på förhand när det kommer till anklagelser om incest, kvinnomisshandel osv, och den stämpeln kommer sitta stenhårt kvar oavsett hur oskyldig du ansetts vara av rättssystemet. Som man går det i princip inte att gå vinnande ur en sådan strid.
Börja klassa en del av kvinnojourerna och dess fundamentalistiska anhängare som terroristisk verksamhet och agera därefter, så kan vi kanske få bot på lite av skiten. Fy fan, vad mycket dynga som sprids på en del av de jourerna. Alternativt straffa de ljugande och fanatiska haggorna hårt och skoningslöst. Flerårigt fängelsestraff eller schavottering på torget för bevisat falska uppgifter som förstört någon annans liv skriver i alla fall jag under på.