handdator

Visa fullständig version : Marklyft och blickhöjd


häftig
2011-06-17, 13:28
Nu under senaste tiden testade jag att titta neråt när jag kör marklyft. Blicken har nästan varit fäst vid fötterna. Detta strider mot vad jag hört tidigare dvs att man ska höja blicken och titta rakt framåt eller uppåt. Hur som helst så känner jag att det blir lättare att konsentrera sig och att få till ett kraftfullare lyft om blicken är lägre fälld. Nu till min fråga, är det idiotiskt, har jag för dålig teknik när jag tittar uppåt eller kan det vara så att det blir lättare att lyfta med en lägre blickhöjd?

hurril
2011-06-17, 13:30
Det är bra. Det är skit och gammal dikt att man alltid ska titta uppåt i alla övningar. Det leder till gamnacke och konstig lyftmekanik. Håll nacken i sin naturliga och neutrala position och låt blicken falla där det namnar.

Crocker
2011-06-17, 13:47
Det är bra. Det är skit och gammal dikt att man alltid ska titta uppåt i alla övningar. Det leder till gamnacke och konstig lyftmekanik. Håll nacken i sin naturliga och neutrala position och låt blicken falla där det namnar.
Det du syftar på är att nacken ska vara där det känns bekvämt för individen?

långochsvag
2011-06-17, 13:48
Det du syftar på är att nacken ska vara där det känns bekvämt för individen?


Är ungefär bara ryck, stöt och lite böj där man ska sikta bort i horisonten och vidare..

häftig
2011-06-17, 14:11
Trevligt, tack för svar mina vänner

hurril
2011-06-17, 14:12
Det du syftar på är att nacken ska vara där det känns bekvämt för individen?

Så som du har den när du står och går typ.

Adama
2011-06-17, 14:35
Jag upplever också att mina lyft förbättrats sedan jag började titta snett ner i golvet, dvs vinkeln på ryggen styr blicken.

Kendouy
2011-06-17, 20:11
Jag ser inte vart problemet är? Det rådet ger man väl de som har problem med att hålla ryggen rak och därför krummar ihop sig. Hålla blicken högt korrigerar det problemet, åtminstonde till en del.

Om du inte krummar dig eller gör något annat kan du titta vart du vill så länge det fungerar för dig.

kettlebellGuden
2011-06-17, 20:25
Det är bra. Det är skit och gammal dikt att man alltid ska titta uppåt i alla övningar. Det leder till gamnacke och konstig lyftmekanik. Håll nacken i sin naturliga och neutrala position och låt blicken falla där det namnar.

Det finns ju förvisso vissa neurologiska effekter som gör att extensorer kontraherar något hårdare om man tittar uppåt... med det sagt så är det ju självklart bara ögonen som ska riktas uppåt och inte hela huvudet.

hurril
2011-06-22, 12:50
Det finns ju förvisso vissa neurologiska effekter som gör att extensorer kontraherar något hårdare om man tittar uppåt... med det sagt så är det ju självklart bara ögonen som ska riktas uppåt och inte hela huvudet.

Men varför ska de kontrahera hårdare just? Tänk om vinklarna i kroppen blir bättre om de kontraherar lite mindre?

z_bumbi
2011-06-22, 12:56
Jag ser inte vart problemet är? Det rådet ger man väl de som har problem med att hålla ryggen rak och därför krummar ihop sig. Hålla blicken högt korrigerar det problemet, åtminstonde till en del.

Problemet är nog att många krummar ihop sig just pga att de fäster blicken högt.

Nitrometan
2011-06-22, 13:20
Problemet är nog att många krummar ihop sig just pga att de fäster blicken högt.

Intressant. Det har jag inte tänkt på. Kan det vara så?

Skickat med tappat talk från min GalackS

ceejay
2011-06-22, 13:27
att kolla ner funkar ju rätt bra ;)
wh-ikyBAQr8

Lillgrabben
2011-06-22, 13:29
Det är bra. Det är skit och gammal dikt att man alltid ska titta uppåt i alla övningar. Det leder till gamnacke och konstig lyftmekanik. Håll nacken i sin naturliga och neutrala position och låt blicken falla där det namnar.

Jag TROR att det gamla tricket "titta snett uppåt" hjälper många som har problem att hålla uppe bröstet, i en vettig position, med detsamma. Främst hjälper det i böj, men kanske även i mark, så att "för stor" fällning undviks.

Ordbajs & troligen en del gallimattias, men jag tror det stämmer iallafall till en viss del, i vissa fall. ;)

För övrigt så är speglar själve satan i en träningslokal, iallafall om man tränar böj & annat liknande. Jag kommer ofta på mig själv med att titta ner på mina egna knän / fötter om det finns en spegel i blickfånget... Då har det för mig lust att bli ett jäkla böj / GM-hybridskitlyft.:D

Lillgrabben
2011-06-22, 13:35
Själv nyttjar jag en neutral vinkel på huvudet, där jag tittar efter horisontalplanet, eller möjligen några grader under. Att titta rejält uppåt blir bara pannkaka.

Förvisso är jag jävla kass böjare, men i marken funkar det bra. Böj är ju satans avföda hehe

hurril
2011-06-22, 13:37
Lillgrabben: ja det hjälper kanske några. Jag är även emot det eviga tjatet om att "hålla upp korgen" i både böj och mark också. Den ska sitta där den sitter bara som jag ser det. Ber man en nybörjare titta upp och höja bröstkorgen så är min erfarenhet att ryggen får en konstig form och att det blir pannkaka i någon del av lyftet.

Råd och tips om tekniken ska "behovsprövas" och inte bara sprutas ut. Samma till alla. Självklartheter så klart men jag upplever att det inte är så helt enkelt.

Jag håller med dig om spegeln.

Lillgrabben
2011-06-22, 13:42
Lillgrabben: ja det hjälper kanske några. Jag är även emot det eviga tjatet om att "hålla upp korgen" i både böj och mark också. Den ska sitta där den sitter bara som jag ser det. Ber man en nybörjare titta upp och höja bröstkorgen så är min erfarenhet att ryggen får en konstig form och att det blir pannkaka i någon del av lyftet.

Råd och tips om tekniken ska "behovsprövas" och inte bara sprutas ut. Samma till alla. Självklartheter så klart men jag upplever att det inte är så helt enkelt.

Jag håller med dig om spegeln.


Mjo, ofta kan det nog vara ett sätt att ge nybörjare feedback på hur de ska förbättra tekniken, troligen är det oftast inte rätt. Det verkar vara någon form av standardtips många sprutar ur sig utan eftertanke.

Om brösthöjd, höfthöjd, startposition, sittdjup osv är korrekt borde även övrigt med tiden utveckla sig till någon form av vettig markteknik.

hurril
2011-06-22, 13:47
Mjo, ofta kan det nog vara ett sätt att ge nybörjare feedback på hur de ska förbättra tekniken, troligen är det oftast inte rätt. Det verkar vara någon form av standardtips många sprutar ur sig utan eftertanke.

Om brösthöjd, höfthöjd, startposition, sittdjup osv är korrekt borde även övrigt med tiden utveckla sig till någon form av vettig markteknik.

Det är precis lika i bänkpressen också. Jag har fått en kvintiljon dåliga och direkt kontraproduktiva tips från "välmenande" personer som i all väsentlighet bara repeterar det som givits dem. Det ska man inte göra!

Fan så många år jag slösat på "bänkpressexperter"...

Lillgrabben
2011-06-22, 13:53
Haha, visst är det bra underligt i styrketräningsvärlden. :D

I alla andra sporter tränar nybörjare nybörjarprogram, med goda resultat & bra framsteg, medan i gymlokalen försöker många nybakade "gymmare" använda världsmästarprogram. Senast förra veckan lyckades jag avstyra en 17-årig nybörjare från att träna Sheikos tuffaste program, utan den minsta tidigare erfarenhet av liknande träning.

Allt detta belyser den otroliga bristen på tränare som finns i styrkesporten. En vettig tränarutbildning hade kunnat råda bot på otroligt mycket trassel!

hurril
2011-06-22, 13:54
Haha, visst är det bra underligt i styrketräningsvärlden. :D

I alla andra sporter tränar nybörjare nybörjarprogram, med goda resultat & bra framsteg, medan i gymlokalen försöker många nybakade "gymmare" använda världsmästarprogram. Senast förra veckan lyckades jag avstyra en 17-årig nybörjare från att träna Sheikos tuffaste program, utan den minsta tidigare erfarenhet av liknande träning.

Allt detta belyser den otroliga bristen på tränare som finns i styrkesporten. En vettig tränarutbildning hade kunnat råda bot på otroligt mycket trassel!

Ooo ja. Där är vi ense.