handdator

Visa fullständig version : var köpa stål för att SVETSA?


snelhest
2011-06-17, 11:36
Tja tänkte svetsa ihop lite träningsgrejer tänkte mig ett powerrack, bänk och nån benpress... Var tror ni man kan få tag på stål så det blir billigt? + jag känner mig hardcore när jag svetsaroch jobbar med STÅL!!!:hbang:

kettlebellGuden
2011-06-17, 11:37
Leta upp närmsta industriområde och fråga om du kan få gratis.

Rikard Jansson
2011-06-17, 12:09
Kan du svetsa? Eller är det bara något du fått för dig att du vill?

Woody R
2011-06-17, 13:58
Hmm, då ska du ha fyrkantsprofil och rör och om du ska svetsa alla de sakerna så kommer det nog gå på runt 10000 om du ska betala själv och om du vill att det ska hålla dvs... :)

Rikard Jansson
2011-06-17, 14:01
Gå till ett industri-program och fråga om dom har någon bra elev som kan göra grejerna åt dig så får du endast betala deras inköpspris på materialet och eventuellt en smörgåstårta

Woody R
2011-06-17, 14:12
Gå till ett industri-program och fråga om dom har någon bra elev som kan göra grejerna åt dig så får du endast betala deras inköpspris på materialet och eventuellt en smörgåstårta

Japp, det skulle nog funka.. Går själv industriprogrammet och får göra en hel del jobb, fast beror ju också på om dom har tid för att göra de där grejjerna skulle nog ändå ta ganska mycket tid

Rikard Jansson
2011-06-17, 14:15
Jag skulle nog kunna smälla ihop ett powerrack på en dag iaf, gjorde mkt bra farmers-väskor av järnvägsräls, rör och plattjärn på 3 timmar, och de är oförstörbara ^^ Benpressen skulle utan tvekan ta upp en del tid, förstår inte heller vad man ska med en benpress till när man har ett powerrack

Färssen
2011-06-17, 14:21
Tja tänkte svetsa ihop lite träningsgrejer tänkte mig ett powerrack, bänk och nån benpress... Var tror ni man kan få tag på stål så det blir billigt? + jag känner mig hardcore när jag svetsaroch jobbar med STÅL!!!:hbang:

Vill du har tag i järn billigt så är det skrothögar hos bönder som gäller. Brukar gå utmärkt att få gammalt skrot gratis mot avhämtning nu när skrotpriserna är låga. Svetsa ihop powerrack mm med gammalt bonnjärn görs dock på egen risk! Det är ändå ens säkerhet det gäller. Om jag t.ex ska köra bänk där stången ligger på en hemmasvetsad ställning så vill jag veta att materialet och svetsarna håller...

Tänker själv svetsa ihop powerrack mm med gratismaterial inom en snar framtid, men det är med profiler som jag vet har en hög toleransnivå och som är hyffsat färska.

Rikard Jansson
2011-06-17, 14:24
Skrotpriserna är höga just nu, +2kr/kg (vilket iofs är ingenting att betala för att faktiskt använda det)

snelhest
2011-06-17, 16:17
Klart i helvete jag kan svetsa! Är det prisvärt att beställa från stena stål?

Nån som svetsat en fet benpress för tunga pressar & vadträning? Nån som provat å göra en smith?

kettlebellGuden
2011-06-17, 16:19
Hade varit rätt najs med en DIY-utrustning-sektion/tråd/whatever !!

Tier
2011-06-19, 13:54
Jag köper stål ifrån närliggande svetsföretag. Kolla om du har något företag som jobbar med stål i närheten ? (Att köpa från t ex Jula, bygg ole osv brukar bli dyrt)
Tänk dock på att svetsa rejält så inte sakerna går sönder och du får en vikt på dig :p

midwinterholes
2011-06-19, 15:02
Gå till ett industri-program och fråga om dom har någon bra elev som kan göra grejerna åt dig så får du endast betala deras inköpspris på materialet och eventuellt en smörgåstårta
Åh herre vad gott med smörgåstårta. Måste lära mig att svetsa...

mik100
2011-06-21, 12:03
Om du skall göra det själv så bör du kunna svetsa ordentligt, vilket inebär att vissa fogar skall wps eller sprickindikeras. Skulle rekommendera att du använde MIG eller TiG.

Du skall inte använda mindre än 2,5 gods (+3 mm) gods i de fyrkants rör som behövs. Tänk på att inte göra längre bitar än 1,5m om du skall ha något där en vikt ligger an. Hävstången blir genast väldigt kraftig. Du kan köpa färdiga lagerhus på Swedol, köp inte jula.

I Göteborg där jag bor så kan du handla stål till bättre pris av Göteborgshandelsstål de har bättre briser än Stena.