handdator

Visa fullständig version : Nybörjare gymmning!


berfil
2011-06-16, 23:48
Hej jag är en kille på 15 år som precis börjat gyma igen efter ett uppehåll målet med min gymning är att få en mer muskulös kropp och må bättre.
Info:
15 år gammal
Längd: 174cm
Vikt: ca 60kg
Schemat jag kör för tillfället är som följer
Pass 1 Ben rygg Biceps
pass 2 Triceps mage bröst axlar

Deta schema har jag följt nu sedan jag satte igång igen efter mitt uppehåll men jag skulle väldigt gärna vilja utöka till 3gånger i veckan och det skulle vara toppen om någon skulle kunna fixa ett schema åt mig och gärna med namnet på dom olika övningarna.Jag har också tänkt att gå /springa 2 gånger i veckan.

Jag försöker äta så mycket och nyttigt som jag kan och en vanlig dag ser ungefär ut så här nu på sommarlovet

Frukost: Havre gryns gröt med banan
Lunch: Det som finns hemma/ där jag befinner mig.
Middag brukar oftast bli nån macka eller liknande eftersom jag inte brukar vara hungrig.

Men det känns som jag inte får i mig tillräckligt och jag undrar vad som ni tycker att jag ska äta och vad jag ska hålla mig borta ifrån? Jag undrar också vad som är bra att äta före och efter träning? Folk säger att protein pulver eller liknande är bra för att få i sig det man ska och jag undrar vad någon som är mer erfaren på den fronten har att säga? För tillfället Brukar jag bara dricka 1Gainmax efter jag gymmar men det kanske inte är bra nog?

Tack så mycket för din tid och alla kommentarer är mer än välkomnade!

MVH Filip!

sp123ltd1
2011-06-16, 23:53
Här har du schema! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Antar att du vill gå upp i vikt och då skulle jag byta ut gröten till något energirikare:)

MtotheM
2011-06-17, 02:15
Jag skulle säga, (utan att känna till hur mycket av det du nämner, du faktiskt äter), att du äter som en liten flicka. Dessutom så brukar man käka lunch runt 12? Och middag runt 18? En macka till middag räcker inte långt. Hade även velat se någon sorts kvällsmat, men det kanske bara är jag...

Angående program så har du fått ett bra tips av förgående talare.

berfil
2011-06-17, 08:06
Här har du schema! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Antar att du vill gå upp i vikt och då skulle jag byta ut gröten till något energirikare:)

vad skulle vara mer energirikt?

berfil
2011-06-17, 13:55
Ööhur långa brukar era pass vara och när vet man att det är dags att öka vikt?

Fugly
2011-06-17, 13:56
Brukar köra ca 2 timmar 3 dagar i veckan (tre split). Öka vikten när du kan.

berfil
2011-06-17, 15:41
Men det här med protein pulver typ whey 80, är det någor som är bra och ta om man känner att man inte får i sig tillräckligt?

lanzal
2011-06-17, 15:43
Men det här med protein pulver typ whey 80, är det någor som är bra och ta om man känner att man inte får i sig tillräckligt?

Testa äta mat först.

berfil
2011-06-17, 15:54
Testa äta mat först.

Har lite svårt för det äter så mycket jag kan, men ska jag bara försöka trycka i mig mer?

McLR
2011-06-17, 16:10
vad skulle vara mer energirikt?

Mer gröt!

HulkH
2011-06-17, 16:20
Testa äta mat först.

1+



Frukost: Havre gryns gröt med banan
Lunch: Det som finns hemma/ där jag befinner mig.
Middag brukar oftast bli nån macka eller liknande eftersom jag inte brukar vara hungrig.



Du får förska trycka i dig mera mat även om du inte är hungrig.
Vanlig basmat kommer du långt med, ofta det som din mamma lagar.



1, Se till att träna efter ett bra schema tex (starting strength, stroanglift 5x5 m.m) Inkluderar även ben.
2, Sköt kosten och vilan
3, Bygga muskler tar tid, så man får ha tålamod.



Länkar som kan vara till hjälp:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

berfil
2011-06-17, 16:21
1+




Du får förska trycka i dig mera mat även om du inte är hungrig.




1, Se till att träna efter ett bra schema tex (starting strength, stroanglift 5x5 m.m) Inkluderar även ben.
2, Sköt kosten och vilan
3, Bygga muskler tar tid, så man får ha tålamod.



Länkar som kan vara till hjälp:
http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
mit schema ser ut så här
Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

ser det bra ut?

Fugly
2011-06-17, 16:25
Det där är ju nybörjarschemat på kolo, så ja det är ju bra. Det spelar ingen större roll vilket schema du har det viktigaste är att du tränar hela kroppen, äter och sover.

berfil
2011-06-17, 16:29
okej men finns det någon övning som man kan ersätta Omvända ryggresningar eftersom jag tycker det är väldigt svårt att utföra övningen?

Fugly
2011-06-17, 16:37
okej men finns det någon övning som man kan ersätta Omvända ryggresningar eftersom jag tycker det är väldigt svårt att utföra övningen?

Vet inte riktigt vilka ryggmuskler den tränar, men om du vill ha ett ganska lätt schema är det här ett:

Knäböj
Bicepscurl
Ev några set benspark
En hamstrings övning (valfri)


Marklyft
Skivstångsrodd
Valfri övning för lats


Bänkpress eller hantelpress
Dumbbell flies
Militärpress
Valfri triceps övning

Du kan hitta olika övningar på övningsbanken (kör det du gillar).

Hodik
2011-06-17, 20:20
Gainomax är onödigt dyrt

sandberg93
2011-06-17, 20:38
Gainomax är onödigt dyrt

dyrt?

benacii
2011-06-17, 20:58
dyrt?

har du råd att lägga ut 15kr om dagen så gör järna det. ett billigare sätt är att köpa en gainer/proteinpulver och äta vanlig mat och dricka mjölk.

von R
2011-06-18, 00:05
Frukost: Havre gryns gröt med banan
Lunch: Det som finns hemma/ där jag befinner mig.
Middag brukar oftast bli nån macka eller liknande eftersom jag inte brukar vara hungrig.

Du måste helt klart äta mer än vad du gör. Får intrycket av att din lunch kanske inte är den största.. Om du nu ska träna på eftermiddagen/efter skolan etc så måste du ju ha energi att använda. Att träna utan mat i magen är helt meningslöst!

benacii
2011-06-18, 00:12
Du måste helt klart äta mer än vad du gör. Får intrycket av att din lunch kanske inte är den största.. Om du nu ska träna på eftermiddagen/efter skolan etc så måste du ju ha energi att använda. Att träna utan mat i magen är helt meningslöst!

varför? Periodisk fasta verkar fungera utmärkt för dom som har orken. Viktigaste är maten efteråt.

Spartansk
2011-06-18, 00:16
okej men finns det någon övning som man kan ersätta Omvända ryggresningar eftersom jag tycker det är väldigt svårt att utföra övningen?

Vanliga ryggresningar.