handdator

Visa fullständig version : hur tränar man upp breden på låreN?


sandberg93
2011-06-16, 21:43
nå? mina växer typ bara framåt, ser ut som 2 knivar :)

Rusk
2011-06-16, 21:45
haha va? Du kan inte påverka hur dina muskler ska se ut, ledsen:p

Lindrian
2011-06-16, 21:46
Kör hammercurls!!

Ponitus
2011-06-16, 21:48
Kör hammercurls!!

Ja jävlar vad dom tar på benen.

mn8eii
2011-06-16, 21:48
Det är det gynekologstolen är till för! :naughty:

sandberg93
2011-06-16, 21:51
Det är det gynekologstolen är till för! :naughty:

yeeaaah :) finns det inte någon manlig övning som tar på samma muskler, uber djupa böjs kanske? ^^

sandberg93
2011-06-16, 21:52
haha va? Du kan inte påverka hur dina muskler ska se ut, ledsen:p

men det borde ju finnas någon muskel på utsidan av benen, som man kan träna för att få bred på benen ?

Honken
2011-06-16, 21:53
Sumo mark, adductor-machine ect.

Rusk
2011-06-16, 21:59
men det borde ju finnas någon muskel på utsidan av benen, som man kan träna för att få bred på benen ?

Nej, kör knäböj/benpress och benspark för främre sidan av benen och raka mark samt lårcurl för bakre sidan så får du med allt.

mikaelj
2011-06-16, 22:01
mina lär är breda. det enda jag gör för benen är djupa knäböj bak, bred fotställning.

(sekundär effekt i bänk, mark, för det är svårt att göra -något- utan att använda benen i viss utsträckning)
Postat via en mobil enhet

mini
2011-06-16, 22:03
Har du tittat på en anatomikarta?

hurril
2011-06-16, 22:04
Låt det ta lite längre tid.

Proxy
2011-06-16, 22:07
men det borde ju finnas någon muskel på utsidan av benen, som man kan träna för att få bred på benen ?

Det som sitter på utsidan låret är en del av lårmuskeln som kallas Quadriceps. Det är en muskel som består av 4 delar, s.k. huvuden eller muskelbukar. 4 separata muskler som jobbar mer eller mindre som en enhet.

På kolozzeum är det dock kutym att anse att absolut inte går att påverka hur styrke/volym-förhållandena mellan dessa genom att få övningar att "ta" på olika sätt.
Men ja, det går absolut. Om du testar att ställa fötterna parallellt i t.ex. en hacksquat eller benpress så kommer du att känna att du använder mer utav utsidan på benet. Man lägger alltså mer belastning på "vastus lateralis" än "vastus medialis" t.ex. Men det går troligtvis inte att helt och hållet isolera den ena från den andra i en vanlig övning, och det är naturligtvis en något marginell skillnad, särskilt om du inte har särskilt utvecklade ben.

Vad det har för praktiskt relevans går däremot att diskutera i evigheter. Träna benen i olika övningar och låt dom växa är nog det visaste rådet att ge en nybörjare. Att försöka att ändra symmetrin på en enskild muskel är främst för proffsbyggare som inte vill bli större utan snarare jämna ut eventuella svagheter.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Illu_lower_extremity_muscles.jpg/250px-Illu_lower_extremity_muscles.jpg

Morrris
2011-06-16, 22:18
Den här tråden saknar empiriska byggarpåståenden.

Jag säger djupa hacksquat med smal fotställning och lite nedåtlut.

Crocker
2011-06-16, 22:20
Jag måste fråga om motsatta problemet, tips?

hurril
2011-06-16, 22:21
Den här tråden saknar empiriska byggarpåståenden.

Jag säger djupa hacksquat med smal fotställning och lite nedåtlut.

Nej då. Proxy har redan skrivit in dem. Han har har iofs väldigt korta ben men han har ändå gjort precis det som funkar bäst. Helt vanlig knäböj, hårt och tungt. För oss som har långa ben tar det bara längre tid innan de visuellt ser breda ut.

Något man inte ska glömma är att framsidan av låren bara är hälften. Baksidan gör sitt för att låret ska se "tjockt" ut från alla håll.

Morrris
2011-06-16, 22:23
Nej då. Proxy har redan skrivit in dem. Han har har iofs väldigt korta ben men han har ändå gjort precis det som funkar bäst. Helt vanlig knäböj, hårt och tungt. För oss som har långa ben tar det bara längre tid innan de visuellt ser breda ut.

Något man inte ska glömma är att framsidan av låren bara är hälften. Baksidan gör sitt för att låret ska se "tjockt" ut från alla håll.

Ah, märkte inte det när han gömde det bakom anatomikartor och korrekt radbrytning.

Proxy
2011-06-16, 22:41
Nej då. Proxy har redan skrivit in dem. Han har har iofs väldigt korta ben men han har ändå gjort precis det som funkar bäst. Helt vanlig knäböj, hårt och tungt. För oss som har långa ben tar det bara längre tid innan de visuellt ser breda ut.


Ja, att vara kort samt att ha korta lårben är ju det absolut bästa sättet att få visuellt breda lår, samt att det gör det väldigt lätt att träna låren.


Jag tänker absolut inte komma med något uttalande angående vad det har för relevans med allt "byggarnonsens" att lägga mer belastning på övre bröst, yttre lår, o.s.v, för man vet helt enkelt inte hur relevant det är.
Som nybörjare, troligtvis inte relevant ö.h.t.
Hos byggare är det naturligtvis mer relevant, och lättare, särskilt med alla de muskelbyggande preparat som intas ffa. av proffsen. Ett år där man pass ut och pass in har haft mer fokus på utsida lår som dopad byggare, ja, då kommer man ganska garanterad också att ha något bättre utsida lår i jämförelse med ex. det "inre" huvudet.
Men även där, en väldigt, väldigt marginell skillnad.

Men som redan påpekat (om än på ett förlöjligande vis), så bygger detta alltså på erfarenhet och inte på studier. På kolozzeum är det dock jätteförbjudet att tala om saker som kroppsbyggare har upptäckt fungerar via erfarenhet, men att däremot påstå att man kan bli starkare i starten i ett marklyft av att stå på en viktkaka eller två, är okej.
Båda fallen bygger på erfarenhet, men det ena förkastas som humbug.
Detta beror troligtvis på att gränsen mellan broscience och erfarenhet är väldigt tungt, inte minst inom byggarvärlden.

luderlasse
2011-06-16, 22:51
Off-T: Detta kan bli en intressant diskussion, för står dock inte det biomekaniska till varför vastuslateralis skulle påverkas av att fötterna står smalare, muskeln går bara över en led och fotställningen påverkar ju inte knäleden utan höftlede... vore kul om någon kunde förklara denna teori på ett biomekaniskt vis... :)

On-T: Antagligen behöver du bara träna mer ben så de blir större, kämpa på

Proxy
2011-06-16, 23:16
Till ovanstående post: Här har du iaf studier på benspark där man sett skillnader i hypertrofi av quadriceps olika huvuden.

Vad dessa studier har för relevans eller icke låter jag vara osagt. Men jag skulle vilja påstå att man inte ska för hastigt förkasta huruvida det går att aktivera olika delar av en muskel med manipulering av rörelser, samt övningsval.

Four male subjects aged 23–34 years were studied during 60 days of unilateral strength training and 40 days of detraining. Training was carried out four times a week and consisted of six series of ten maximal isokinetic knee extensions at an angular velocity of 2.09 rad·s−1. At the start and at every 20th day of training and detraining, isometric maximal voluntary contraction (MVC), integrated electromyographic activity (iEMG) and quadriceps muscle cross-sectional area (CSA) assessed at seven fractions of femur length (Lf), by nuclear magnetic resonance imaging, were measured on both trained (T) and untrained (UT) legs. Isokinetic torques at 30° before full knee extension were measured before and at the end of training at: 0, 1.05, 2.09, 3.14, 4.19, 5.24 rad·s−1. After 60 days T leg CSA had increased by 8.5%±1.4% (mean±SEM,n=4,p<0.001), iEMG by 42.4%±16.5% (p<0.01) and MVC by 20.8%±5.4% (p<0.01). Changes during detraining had a similar time course to those of training. No changes in UT leg CSA were observed while iEMG and MVC increased by 24.8%±10% (N.S.) and 8.7%±4.3% (N.S.), respectively. The increase in quadriceps muscle CSA was maximal at 2/10 Lf (12.0%±1.5%,p<0.01) and minimal, proximally to the knee, at 8/10 Lf (3.5%±1.2%, N.S.). Preferential hypertrophy of the vastus medialis and intermedius muscles compared to those of the rectus femoris and lateralis muscles was observed. Isoangular torque of T leg increased by 20.9%±5.4% (p<0.05), 23.8%±7.8% (p<0.05) and 22.5%±6.7% (p<0.05) at 0, 1.05 and 2.09 rad·s−1 respectively; no significant change was observed at higher velocities and in the UT leg. Hypertrophy produced by strength training accounts for 40% of the increase in force while the remaining 60% seems to be attributable to an increased neural drive and possibly to changes in muscle architecture.

http://www.springerlink.com/content/r42h7k0301740232/

Quadriceps muscle and fibre cross-sectional areas (CSA), torque and neural activation were studied in seven healthy males during 6 months of weight training on alternate days with six series of eight unilateral leg extensions at 80% of one repetition maximum. After training, the quadriceps cross-sectional area increased by 18.8±7.2% (P<0.001) and 19.3±6.7% (P<0.001) in the distal and proximal regions respectively, and by 13.0±7.2% (P<0.001) in the central region of the muscle. Hypertrophy was significantly different between and within the four constituents of the quadriceps. Biopsies of the vastus lateralis at mid-thigh did not show any increase in mean fibre cross-sectional area. Maximum isometric voluntary torque increased by 29.6±7.9%–21.1±8.6% (P<0.01-0.05) between 100° and 160° of knee extension, but no change in the optimum angle (110°-120°) for torque generation was found. A 12.0±10.8% (P<0.02) increase in torque per unit area together with a right shift in the IEMG-torque relation and no change in maximum IEMG were observed. Time to peak isometric torque decreased by 45.8% (P<0.03) but no change in time to maximum IEMG was observed. In conclusion, strength training of the quadriceps results in a variable hypertrophy of its components without affecting its angle-torque relation. The increase in torque per unit area, in the absence of changes in IEMG, may indicate changes in muscle architecture. An increase in muscle-tendon stiffness may account for the decrease in time to peak torque.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-201X.1996.483230000.x/abstract

luderlasse
2011-06-16, 23:27
benspark och knäböj/hacksquat är två rätt olika övningar, i benspark kan jag förstå att olika delar går att aktivera olika mycket, men inte i knäböj.

Tack för svaret dock, alltid kul att se studier på saker man bara tror iaf

Pretorian
2011-06-17, 07:18
mina lär är breda. det enda jag gör för benen är djupa knäböj bak, bred fotställning.

(sekundär effekt i bänk, mark, för det är svårt att göra -något- utan att använda benen i viss utsträckning)
Postat via en mobil enhet

Förlåt, OT, men är det den enda "direkta" benövningen du kör? Jag kämpar med mina ben (som mest växer framåt) men med fler övningar som benspark och benpress.

mikaelj
2011-06-17, 07:45
Förlåt, OT, men är det den enda "direkta" benövningen du kör? Jag kämpar med mina ben (som mest växer framåt) men med fler övningar som benspark och benpress.

Djupa knäböj, tungt i få reps, gärna med stopp, jobbcykelturen, simning & framfotalöpning är det jag gör som jag använder benen till. (Finns en underkroppsbild i min journal några sidor tillbaka.)

RobbanColeman
2011-06-17, 07:51
Ett förslag är att lära sig spänna utsidan.

Det tar där man träffar.

Det brukar va dem med kassa ben som säger det går inte, så kan man inte göra, jag har bara dåliga gener osv...

Jag har mycket sällan sett bra ben, i princip bara på tävlingar.

z_bumbi
2011-06-17, 07:59
Ett förslag är att lära sig spänna utsidan.

Det tar där man träffar.

Det brukar va dem med kass ben som säger det går inte, så kan man inte göra, jag har bara dåliga gener osv...

Ja att kontrollera gluteus är en bra idé men då främst för att hindra knäna åka in i böjen mfl övningar.

Slartibartfast
2011-06-17, 08:18
Förlåt, OT, men är det den enda "direkta" benövningen du kör? Jag kämpar med mina ben (som mest växer framåt) men med fler övningar som benspark och benpress.

Hur någons ben ser ut har ofta inget att göra med hur man tränar dom. Min polare som är fotbollsspelare tränar aldrig styrka, men har grövre ben än jag nånsin kan drömma om. Även om han hade varit soffpotatis i hela sitt liv skulle han ha bättre ben än mig. Däremot har han ingen överkropp. Ser ut som en T-rex :)

ChrisDEFC
2011-06-17, 10:38
Jag får rejäl träningsvärk av djupa böjar med bredfotsättning och sen jag började bredda fotsättningen så har mina lår iaf växt inåt, nu sitter jag bara och väntar på att utsidan ska komma ikapp =)

Sniggel
2011-06-17, 10:57
Nej då. Proxy har redan skrivit in dem. Han har har iofs väldigt korta ben men han har ändå gjort precis det som funkar bäst. Helt vanlig knäböj, hårt och tungt. För oss som har långa ben tar det bara längre tid innan de visuellt ser breda ut.

Något man inte ska glömma är att framsidan av låren bara är hälften. Baksidan gör sitt för att låret ska se "tjockt" ut från alla håll.

Precis. Jag tycker mina ben har vuxit till sig rätt rejält men än så länge är de inte så stora att jag får en "rundhet" när man tittar rakt framifrån. Man kan jämföra det med biceps, i början ser den "lång" (slank senig :P) ut för att när den blivit tillräckligt stor få en mera rund form.
Musklerna kan ju bara växa på bredden så för låren finns det två riktningar det kan expandera, framåt och åt sidan, och det verkar vara mycket lättare att växa framåt. Kanske rätt logiskt att det är "kodat så" i generna för att man ska kunna springa utan att benen gnuggar i varandra, även med stora muskler.