handdator

Visa fullständig version : Hur mycket muskelmassa kan jag ha ökat?


Mala
2011-06-16, 19:51
Hur mycket muskelmassa kan jag ha ökat? Bara antaganden och inge exakta siffror.

Då(2009-maj) 16 år:
53-55kg
171cm

Nu 18 år:
68kg (morgonsvikt)
174cm

Grisbulkade till cirka 73kg men fick tagga ner och idag ligger jag mellan 68kg - dietperiod annars ligger jag mellan 70.

Alltså: 3cm + 13 till 15 i kg.

Jag vet inte kroppsfett innan och före men just nu antar jag att jag ligger mellan 15%, det känns som att jag alltid har haft lika mycket "fett" på kroppen i förhållande till muskelmassa etc, bortsett ifrån tiden jag grisbulkade, kan ha legat mellan 19% då jag grisbulkade(?).

REDaction
2011-06-16, 19:57
Omöjligt att ens gissa. Men lägg gärna upp en bild *drool*

Mala
2011-06-16, 19:58
Kolla in min gamla träningsjournal:)
Första sidan, där finns det en bild ifrån nån dag vid maj och en dag vid juni (då jag började gymma).
Sen ett par bilder på resultaten efter 3-4 månader, 9 mån och 1 år och cirka 10 månader.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163245

cero
2011-06-16, 19:59
Svårt om du inte vet kroppsfett innan och efter. Men om det "känns" som du har lika mycket fett på kroppen i förhållande till muskelmassan när du gått upp 13 KG har du uppenbarligen lagt på dig en del massa. Sen har du växt lite, vilket kan bidra till ett par kilon. Men jag vet inte varför du måste veta exakt hur mycket? Är nog bara du som kan avgöra det. Något rätt gör du i alla fall, fortsätt så.

EDIT: Runt 5 KG kanske?

Mala
2011-06-16, 20:03
Svårt om du inte vet kroppsfett innan och efter. Men om det "känns" som du har lika mycket fett på kroppen i förhållande till muskelmassan när du gått upp 13 KG har du uppenbarligen lagt på dig en del massa. Sen har du växt lite, vilket kan bidra till ett par kilon. Men jag vet inte varför du måste veta exakt hur mycket? Är nog bara du som kan avgöra det. Något rätt gör du i alla fall, fortsätt så.

Haha, anledningen till att jag vill veta är eftersom det är så jävla intressant:D
Men en till sak är för att jag vill veta om jag har börjat stagnera eller om det bara blir jobbigare o bygga på pga att tränat ett tag.

Tänker efter ibland om jag går åt rätt håll då jag ligger endast på 68kg och 174cm medan folk ligger på 85kg och 190cm.... F*cking genes...

Mala
2011-06-16, 20:05
EDIT: Runt 5 KG kanske?

Är det bra eller:/?

Spartansk
2011-06-16, 20:05
Tänker efter ibland om jag går åt rätt håll då...

Om styrkan ökar så går du åt rätt håll (en mycket enklare indikator att tänka på, anser jag).

Grotesk
2011-06-16, 20:07
hej du har ökat minst 13.37kg muskler

sanningen tunga

Andreas Guiance
2011-06-16, 20:08
Om styrkan ökar så går du åt rätt håll (en mycket enklare indikator att tänka på, anser jag).

Mja...styrkan ökar ju praktiskt taget alltid bara man äter upp sig lite. Men visst – man blir ju inte klenare iaf:)

Spartansk
2011-06-16, 20:09
Mja...styrkan ökar ju praktiskt taget alltid bara man äter upp sig lite. Men visst – man blir ju inte klenare iaf:)

Visste faktiskt inte det (inte ironisk). :)

Mala
2011-06-16, 20:09
Om styrkan ökar så går du åt rätt håll (en mycket enklare indikator att tänka på, anser jag).

Jo, styrkan ökade enormt i början tills 1 år och 6 månader. Därefter inbillade jag mig själv att jag ökade vikterna för varje pass som gick, fast i själva verket hade jag passare som hjälpte för mycket... Ex bänkpress. Jag trodde att jag kunde klara 4-6 reps på 75kg fast när jag körde själv tog jag endast 70kg. Så blev lite lurad, nuförtiden kör jag utan passare, bara ibland på den sista reps jag gör.

Jag brukar oftast tänka som du gör, om man blir starkare så går man åt rätt håll. Men styrkan har blivit betydligt svårare o öka nuförtiden, så jag vet inte om det inte går lika bra:/?

hurril
2011-06-16, 20:11
Mät eller sluta bry dig.

Mala
2011-06-16, 20:18
Mät eller sluta bry dig.

Då tänker jag på kroppsfettet? Eller kanske omkrets osv. Har alltid velat kolla kroppsfettet fast en kaliper är så jävla dyrt och jag kan inte använda en sån! Vissa gym brukar ha det, ska kolla upp det om de kan:P

Andreas Guiance
2011-06-16, 20:20
Visste faktiskt inte det (inte ironisk). :)

Works like a charm:thumbup:

/Andreas – rätt bra fet just nu, och därmed aningen mindre svag

Andreas Guiance
2011-06-16, 20:23
Då tänker jag på kroppsfettet? Eller kanske omkrets osv. Har alltid velat kolla kroppsfettet fast en kaliper är så jävla dyrt och jag kan inte använda en sån! Vissa gym brukar ha det, ska kolla upp det om de kan:P

Jämför styrkeökningarna med ökningarna i kroppsvikt. Och använd dessutom ett måttband så du ser att det inte bara är midjan som ökar. Och ta gärna bilder på dig själv i samma positioner i samma ljus, så kan du känna dig rätt säker på hur din utveckling är.

Är du sedan inte nöjd med resultaten får du utvärdera vad som felar. Mitt råd generellt är att om det är formen som är kass är det kosten som brister, medan det är träningen som bör förändras om styrkan inte utvecklas som man önskar. Och naturligtvis kan det även vara en kombination av dessa.

Mala
2011-06-16, 20:25
Jämför styrkeökningarna med ökningarna i kroppsvikt. Och använd dessutom ett måttband så du ser att det inte bara är midjan som ökar. Och ta gärna bilder på dig själv i samma positioner i samma ljus, så kan du känna dig rätt säker på hur din utveckling är.

Är du sedan inte nöjd med resultaten får du utvärdera vad som felar. Mitt råd generellt är att om det är formen som är kass är det kosten som brister, medan det är träningen som bör förändras om styrkan inte utvecklas som man önskar. Och naturligtvis kan det även vara en kombination av dessa.

Jo jag gör allt sånt;)

Jag tror att styrkan inte ökar för att jag är inne i en dietperiod då det är hyfsat svårt? Har ju gått ifrån 73 till 68 och är fortfarande lika stark?

hurril
2011-06-16, 20:26
Jag vet inte hur säker en bodpod- eller bioimpedansmätning är för en och samma person. Alltså hur pass säker man kan vara på att använda endera av dem för att se på trenden.

Utöver det göra som Andreas säger om fotografier och med måttband. (Om det är visuella mål du söker alltså.)

Mala
2011-06-16, 20:28
Jag vet inte hur säker en bodpod- eller bioimpedansmätning är för en och samma person. Alltså hur pass säker man kan vara på att använda endera av dem för att se på trenden.

Utöver det göra som Andreas säger om fotografier och med måttband. (Om det är visuella mål du söker alltså.)

Har läst att de exempel du skrev är de bästa, fast vart i helskotta finns sådana, det finns väl inte i v-ås?

Andreas Guiance
2011-06-16, 20:34
Jo jag gör allt sånt;)

Jag tror att styrkan inte ökar för att jag är inne i en dietperiod då det är hyfsat svårt? Har ju gått ifrån 73 till 68 och är fortfarande lika stark?

Att styrkan hålls konstant medan man går ner i vikt är generellt positivt, men när man är i din ålder och (relativt) grön inom träning ändå är det ingen omöjlighet.

Alltså först och främst är det nog bra att bestämma sig för vad man vill uppnå: Vill du bli stark eller snygg? Och om du vill bli stark – är det isf så stark som möjligt, eller stark kontra kroppsvikt? Eller någon blandning av dessa.

Sedan får man anpassa sin träning och sina utvärderingsmetoder efter de mål man känner är viktiga. Och självklart inse att det tar tid att bli stark/stor. (Men däremot är det viktigt att man försöker göra något slags framsteg hela tiden – vare sig det gäller form, styrka eller storlek.)

Mala
2011-06-16, 20:42
Att styrkan hålls konstant medan man går ner i vikt är generellt positivt, men när man är i din ålder och (relativt) grön inom träning ändå är det ingen omöjlighet.

Alltså först och främst är det nog bra att bestämma sig för vad man vill uppnå: Vill du bli stark eller snygg? Och om du vill bli stark – är det isf så stark som möjligt, eller stark kontra kroppsvikt? Eller någon blandning av dessa.

Sedan får man anpassa sin träning och sina utvärderingsmetoder efter de mål man känner är viktiga. Och självklart inse att det tar tid att bli stark/stor. (Men däremot är det viktigt att man försöker göra något slags framsteg hela tiden – vare sig det gäller form, styrka eller storlek.)

Jo, det stämmer bra.

Mina mål är att få en fin kropp med tiden men samtidigt stark och stor. Men det är väldigt långsiktiga mål.

Jag ville bara testa på en diet innan sommaren, och det verkar som om det har gått bra. Känns som om blodådrorna ska spräckas efter varje pass haha... och de syns mycket mera än förr, så det verkar väl gå hyfsat bra och att jag är lika stark. Men jag är osäker nu på om jag ska fortsätta med denna dietperiod -då jag legat på kcal minus- eller om jag ska börja ligga på balans eller ett par hundra kcal över. Men en sak vet jag, så fort sommaren går mot sitt slut, ja då jävlar blir det minst att ligga på balans.