handdator

Visa fullständig version : Kombinera konditionsträning och gym


johan1234
2011-06-16, 19:27
Det sista har jag kört 2 st hårda intervallpass (löpning) och
3 st hårda gympass (ofta till failure på sista setet).
Innan körde jag 3st gym och 1 st intervaller, och nu har
jag känt mig sliten de sista veckorna, trots bra sömn.
Någon annan som har erfarenheter från kombinera konditions- och styrketräning?
Bättre med 2 pass på en dag och mer vila?
Vill utvecklas så mycket som möjligt inom bägge.
Johan

cero
2011-06-16, 20:09
2 hårda intervallpass på EN dag låter väldigt påfrestande. Jag skulle spridit ut dem mer.

Måndag - Intervall
Tisdag - Gym
Onsdag - Gym
Torsdag - Gym
Fredag - Intervall
Lördag - Vila
Söndag - Vila

Med en tre-split. Placera ut passen där det är lämpligt för dig. Beroende på hur dina intervall- och gympass ser ut, samt hur mycket du orkar.

Hur ser gympassen ut?
Hur ser intervallpassen ut?

johan1234
2011-06-16, 23:02
Just nu kör jag:
pass1: 5st 4min löpning/1 min vila
pass2: 8st 2min löpning/1 min vila
gympassen är tre-split.

Vad är fördelen med alla lägga alla träningarna i rad? framför allt gymmen? Jag kommer få fyra dagar utan gym, är inte det för mycket?
Kompenserar den dubbla vilan för det?

varför inte
Måndag - Intervall
Tisdag - Gym
Onsdag - Gym
Torsdag - intervall
Fredag - Gym
Lördag - Vila
Söndag - Vila

eller

Måndag - Intervall
Tisdag - Gym
Onsdag - Gym
Torsdag - Vila
Fredag - Intervall
Lördag - Gym
Söndag - Vila

Kan 3 gym/2 intervall vara för mycket?
2/2 kanske är bättre?

cero
2011-06-18, 17:09
Det gör inget att du vilar 4 dagar från gymmet. Min tanke med att lägga alla gympass på rad var att du skulle få vila från löpningen. Men ditt exempel funkar också bra. Kör du en tre-splitt tränar du (främst) olika muskler på olika dagar, alltså kan man köra alla pass på raken. Men det beror lite på hur tre-splitten ser ut. Vissa föredrar att klämma in någon vilodag mellan passen.

Jag skulle valt 2/2, men det är svårt att säga. Vissa klarar att träna 12 pass per vecka, och vissa orkar bara 4.

Springer
2011-06-19, 12:29
2 helkropps pass, och 3-4 löpning? Varav 2 löppass lugn distans.

z_bumbi
2011-06-19, 15:20
Om du vill utvecklas så mycket som möjligt konditionsmässigt så måste du öka intensiteten eller längden på intervallpassen och om jag antar att du kör någon variant av HIIT så kommer det att slita på kroppen och återhämtningen. Förslaget om några längre och lugnare pass ovan verkar alltså vara en bra idé men för att utvecklas bra styrkemässigt bör du i alla fall ligga på 3 pass styrka.

Hur du sen fördelar det beror på hur dina dagar ser ut i övrigt men det är ingen katastrof att köra passen i anslutning till varandra om det är det som funkar bäst med vardagen.