handdator

Visa fullständig version : Chins sist eller först


Mala
2011-06-16, 19:08
När jag kör Chins så är jag nästan helt slut. Om jag börjar med Chins och ska fortsätta med mina andra ryggövningar så presterar jag inte lika bra, kanske sänker vikten eller har dåligt utförande.

Om jag avslutar med Chins så kan jag inte göra lika många reps. Jag klarar 11reps om jag börjar med Chins annars är det mellan 8-9 reps om jag avslutar med Chins.

Så frågan är, hur kör ni, börjar ni eller avslutar ni med Chins? Jag vill helst inte minska vikten eller antalet reps, jag vilar mer än vanligt men det är ändå fortfarande samma sak.

Är det samma sak som gäller för er, att ni blir trötta och inte kan prestera lika bra?

BTW: Körde ett ryggpass idag, fan vad skönt det var. Jag avslutade med Chins och klarade endast mellan 8 reps... men men, skönt pass var det!

BicepsKing
2011-06-16, 19:11
Om du vill bygga ryggens bredhet så börja alltid med chins.

Flonkz
2011-06-16, 19:11
Jag börjar med chins. Börja träna mer högreps och träna upp din uthållighet. Mind is everything!

Woody R
2011-06-16, 19:16
Börjar också med chins, förut så blev man ju såklart lite halvslut efter att man maxat sig i chins men nu med PWO så spelar det ingen roll...
För mig iallafall.

cero
2011-06-16, 19:18
Vilka övningar kör du?

Chins först tycker jag. Sen behöver man ju inte gå till fail så hela passet blir lidande.

Mala
2011-06-16, 19:27
Vilka övningar kör du?

Chins först tycker jag. Sen behöver man ju inte gå till fail så hela passet blir lidande.

Jag går oftast till fail på chinsen för att jag jobbar på uthålligheten där, så det kanske är därför.

Jag kör olika övningar men oftast är det dessa:

Latsdrag (med V-handtag och vanlig stång)=4-5set
Skivstångsrodd eller roddmaskinen, då jag brukar variera dessa.= 2set
Och såklart chinsen på slutet.=2set

Alltså mellan 8set sammanlagt. 4-6reps, förutom chinsen då.

cero
2011-06-16, 19:38
Jag skulle börjat med chins, men latsdrag är ju i princip samma rörelse.

Hur många reps på chinsen? Du kan väl jobba på uthålligheten utan att gå till total-fail. Ibland kan man tjäna på att strunta i att gå till fail, eftersom att man orkar mer på resten av passet (förusatt att det är första övningen då). Sen blir återhämtningen inte lika lång.

Mala
2011-06-16, 19:40
Jag skulle börjat med chins, men latsdrag är ju i princip samma rörelse.

Hur många reps på chinsen? Du kan väl jobba på uthålligheten utan att gå till total-fail. Ibland kan man tjäna på att strunta i att gå till fail, eftersom att man orkar mer på resten av passet (förusatt att det är första övningen då). Sen blir återhämtningen inte lika lång.

Jo, exakt. Så antingen får jag prioritera lats eller chins, men nästa pass så ska jag börja med chins o testa.

Jag klarar 11reps om jag börjar med chins. Ska köra 1reps innan total-fail då:)

mathsa
2011-06-16, 19:44
Kör alltid chins först,ser det som en uppvärmning inför latsdragen..

loadout
2011-06-16, 19:45
Har själv samma problem. Börjar med chins och känner mig nästan helt utmattad..

Philosophic
2011-06-16, 19:45
Jag avslutar med chins. Varför? Jag är mer intresserad av att prestera bra i andra övningar än chins. Om jag börjar med chins så blir andra övningar lidande.

Off topic; Känns onödigt att starta ny tråd så frågar lite snabbt här. Jag tränar efter Stronglifts 5x5 schemat. Hur bör jag lägga in ordningen på övningarna? Knäböj alltid först men efter det? Läste t ex att man ska alltid börja med stångrodd innan bänkpress!

cero
2011-06-16, 19:46
Jag klarar 11reps om jag börjar med chins. Ska köra 1reps innan total-fail då

Tycker jag. Även om fail kan vara bra ibland, så får man inte alltid ut så mycket av den där sista repetitionen, i förhållande till hur mycket extra återhämtning som krävs. Och är det runt 10 reps så är det väl främst att du behöver bli starkare för att orka fler.

Läste t ex att man ska alltid börja med stångrodd innan bänkpress!

Varför? Och kan du skriva ned alla övningar?

Mala
2011-06-16, 19:54
Kör alltid chins först,ser det som en uppvärmning inför latsdragen..

Haha, hur många chins orkar du då? Mellan 20?

BTW: Kan ingen kolla in 2 andra trådar jag startade då jag ville ha reda på ett par frågor. Men det verkar som om ingen har kollat på dem...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167562

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167558

Linjedomarn
2011-06-16, 20:46
Kör chins först. Dock inte med fail, sedan följer jag upp med latsdrag eller vad det kan vara.

vicarious
2011-06-16, 20:47
Vad vill du bli bra på?

Vilka övningar kör du på hela passet?

Jag hade nog börjat med chins och kört roddar och annat efteråt.

cero
2011-06-16, 20:49
Han skrev vilka övningar.

ceejay
2011-06-16, 20:58
börjar alltid med chins, bra uppvärmning inför resten av passet

Troll
2011-06-16, 21:37
Jag skulle föreslå att du mixar.
Ibland börjar du med chins och ibland avslutar du med dom. :thumbup:

sandberg93
2011-06-16, 21:45
chins-mark
mark-chins tycker jag du ska starta dina ryggpass.

<Mike>
2011-06-16, 21:47
Viktade chins är betydligt coolare än andra dragövningar, därför ska man börja med den övningen. Du behöver inte ens köra andra dragövningar än chins ifall du tränar tillräckligt många set.

Chins <3

Woody R
2011-06-16, 21:52
Viktade chins är betydligt coolare än andra dragövningar, därför ska man börja med den övningen. Du behöver inte ens köra andra dragövningar än chins ifall du tränar tillräckligt många set.

Chins <3

Sant!
Bara hänga på 100kg och slita

mathsa
2011-06-16, 21:58
börjar alltid med chins, bra uppvärmning inför resten av passet

+1

lurk
2011-06-16, 22:02
Variera alternativt börja med det du vill bli bäst på.

lanzal
2011-06-16, 22:27
Om du vill bygga ryggens bredhet så börja alltid med chins.

Jag håller med Bicepsking!

L-Sami
2011-06-16, 22:30
Om du är ute efter att öka i chins så kör dem först. Om du vill öka i de andra övningarna så kör chins senare, inte så mycket med det. För övrigt kör jag oftast chins först, för att jag tycker om att köra chins och vill köra tungt eller många där.