handdator

Visa fullständig version : Rena kroppen, broscience?


Zoidy
2011-06-16, 18:11
Man hör med jämna mellanrum om olika sorters dieter som är tänkt att "rena" kroppen från "gifter", oftast handlar det i princip om att äta extremt lågkalori i några dagar

Fick precis höra från en tjejkompis att hon börjat med det här, hon har hållt på med det i fyra dagar nu sa hon, och droppat från 59 till 56 kg. Har inte frågat ut henne så noggrant men det verkar som att hon i princip bara har druckit juice under de här fyra dagarna. Kanske bör tillägga att det här absolut inte är nåt permanent för henne och hon ska börja äta normalt igen ganska snart sa hon.

Men nu till frågan, hon verkar mest ha gjort det som en kul grej, men jag undrar om det finns något som helst vetenskapligt stöd för såna här grejer (eller emot)? Rent spontant så låter det som den värsta sortens broscience tycker jag med att man renar kroppen från gifter bara för att man dricker juice och i princip inte får i sig nån näring på flera dygn. Vilka gifter skulle det i så fall handla om och varför rensas de ut bara för att man svälter sig själv (mer eller mindre)? Man hör ju även ofta att det ska ge den effekten om man dricker enorma mängder vatten och liknande också

Hon gjorde det iaf för att hon hört att man ska få finare hy av det, och hon upplever också att hon har fått det. Om det är placebo eller ej vet jag inte...

Så vad säger ni? Är ganska säker på svaret men jag vill ändå se om det ligger nåt bakom det här alls

Crocker
2011-06-16, 18:23
Kan ju vara svårt utan att veta vilken substans det är. Men det låter som bs.

Fredron
2011-06-16, 18:28
Jag läste "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin för något år sedan.
Jag kommer ihåg att den tog upp något liknande om att rensa kroppen från gifter genom att äta lite frukt eller liknande i typ en vecka.
Vore intressant om någon hade lite mer fakta om saken :)

Sverker
2011-06-16, 18:28
Allt som kommer in i kroppen måste också komma ut. Annars läggs det på hög i kroppen. Det som läggs på hög i kroppen är kadmium, viss kvicksilver, extremt fettlösliga ämnen som DDT, PCP etc.

Slutar man äta så minskar intaget av oönskade gifter;)

Det som utsöndras är svårare att påverka. Levern tuggar på i sin egen takt med olika ämnen som kommer in. Levern går inte att skynda på. Tänk bara på alkoholen som är 2 cl / timme, oavsett hur mycket man druckigt.

bear.flowertwig
2011-06-16, 18:36
En bekant kör nån form av rening som låter som om det är något åt LCHF fast med även andra krav (på bla renat vatten). Men det kör han minst något halvår.

Tolkia
2011-06-16, 18:48
Jag läste "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin för något år sedan.
Sjukt stor bs-varning på den.

Den enda "rening" man får av att svälta sig några dagar är den renande känslan som många individer upplever i samband med självspäkelse (och misstolkar som känslan av att något faktiskt rensas ut ur kroppen), vilket vår kultur har en lång tradition av.

hurril
2011-06-16, 18:54
Helt vanlig askes tjänar många av oss väldigt väl.

Fredron
2011-06-16, 19:01
Sjukt stor bs-varning på den.

Den enda "rening" man får av att svälta sig några dagar är den renande känslan som många individer upplever i samband med självspäkelse (och misstolkar som känslan av att något faktiskt rensas ut ur kroppen), vilket vår kultur har en lång tradition av.

Tack, bra att veta :)

Zoidy
2011-06-16, 19:14
Allt som kommer in i kroppen måste också komma ut. Annars läggs det på hög i kroppen. Det som läggs på hög i kroppen är kadmium, viss kvicksilver, extremt fettlösliga ämnen som DDT, PCP etc.

Slutar man äta så minskar intaget av oönskade gifter;)

Det som utsöndras är svårare att påverka. Levern tuggar på i sin egen takt med olika ämnen som kommer in. Levern går inte att skynda på. Tänk bara på alkoholen som är 2 cl / timme, oavsett hur mycket man druckigt.

Är det här överhuvudtaget något som man påverkas av eller märker av om man undviker att äta helt i princip i några dagar då?

Jag tänker på att det tex finns en liknande sån grej där man ska ta måltidsersättning två ggr om dan i några dagar, och "detoxa" kroppen. Det känns som att det finns rätt många såna grejer, och varför skulle man gynnas av att "detoxa" i bara några dagar för att sen få i sig gifter igen? Blir det nån reell skillnad om man är "giftfri" två dygn när man de resterande 363 dagarna det året inte är det?

EDIT: läste lite för snabbt, det du sa innebär ju att man aldrig är helt giftfri även om du slutar äta några dagar. Då omformulerar jag frågan lite grann: Blir det nån reell skillnad för din kropp och ditt välbefinnande av att du inte intar gifter 4-5 dygn på ett år?

Sverker
2011-06-16, 19:45
Nej.


Sedan märker du inte gifterna. Effekten av t e x bly smyger sig på under många år.

Ska det vara märkbart är effekten akut. Idag hade vi utsläpp av svaveldioxid från ett pappersbruk i Lesebo där ett 15-tal fick problem med luftvägarna:(


Vad detoxgrejorna innehåller är olika antioxidanter som ska hjälpa till med avgiftningen. Synd att även antioxidanterna måste avgiftas på något sätt:D

phr33k
2011-06-17, 00:11
Snarare girlscience. Jag har bara hört kjoltyg prata om sånt. Samma kjoltyg som bara promenerar före frukost, inte äter efter 18 och tror att man blir fet av fett.

Sniggel
2011-06-17, 11:18
Kan gifter som lagrats i fettväven få "en ny chans" att metaboliseras och utsöndras vid frisättning av fett som gifterna "hänger samman med" eller går de bara ut i blodomloppet o hamnar någon annanstans eftersom de inte utsöndrades första gången.

Ronn
2011-06-17, 11:22
Snarare girlscience. Jag har bara hört kjoltyg prata om sånt. Samma kjoltyg som bara promenerar före frukost, inte äter efter 18 och tror att man blir fet av fett.

Offtopic: Best of girlscience, samma tjej ska kuta 30 min löpband i gymmet, käkar ett äpple innan för energi och 3 äpplen efter för att "fylla på".

Spartansk
2011-06-17, 11:29
Snarare girlscience. Jag har bara hört kjoltyg prata om sånt. Samma kjoltyg som bara promenerar före frukost, inte äter efter 18 och tror att man blir fet av fett.

Offtopic: Best of girlscience, samma tjej ska kuta 30 min löpband i gymmet, käkar ett äpple innan för energi och 3 äpplen efter för att "fylla på".

Skulle snarare kalla det sis-science.

Zoidy
2011-06-17, 11:33
Nej.


Sedan märker du inte gifterna. Effekten av t e x bly smyger sig på under många år.

Ska det vara märkbart är effekten akut. Idag hade vi utsläpp av svaveldioxid från ett pappersbruk i Lesebo där ett 15-tal fick problem med luftvägarna:(


Vad detoxgrejorna innehåller är olika antioxidanter som ska hjälpa till med avgiftningen. Synd att även antioxidanterna måste avgiftas på något sätt:D

Tack för ett så utförligt svar! Men då förmodar jag att jag hade rätt i att det inte finns något som stöder det då :)

Kan gifter som lagrats i fettväven få "en ny chans" att metaboliseras och utsöndras vid frisättning av fett som gifterna "hänger samman med" eller går de bara ut i blodomloppet o hamnar någon annanstans eftersom de inte utsöndrades första gången.

Om man ska gå efter TV-serien House så kan det det :D Men det här undrar jag också!

Snarare girlscience. Jag har bara hört kjoltyg prata om sånt. Samma kjoltyg som bara promenerar före frukost, inte äter efter 18 och tror att man blir fet av fett.

Offtopic: Best of girlscience, samma tjej ska kuta 30 min löpband i gymmet, käkar ett äpple innan för energi och 3 äpplen efter för att "fylla på".

Do I sense a bit of resentment? ;) På tal om att inte äta något efter en viss tid så är det en rätt stor del av forumet som inte äter efter 20 på kvällen, mig inkluderad. Så det är inte ett specifikt tjejfenomen. Och jo man kan bli fet av fett beroende på hur mycket man äter. Att säga annorlunda är ju att ljuga. Och promenad före frukost var ju senast jag kollade vare sig bevisat eller motbevisat så jag ser inte hur du kan avgöra ifall det är dumt eller ej?

kettlebellGuden
2011-06-17, 11:39
The results of the present study suggests that, dietary intake of citrus limonoids may provide a protective effect against the onset of various cancers by inducing the activity of certain phase II detoxifying enzymes in specific organs.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20846448

Sniggel
2011-06-17, 12:14
På tal om att inte äta något efter en viss tid så är det en rätt stor del av forumet som inte äter efter 20 på kvällen, mig inkluderad. Så det är inte ett specifikt tjejfenomen. Och jo man kan bli fet av fett beroende på hur mycket man äter. Att säga annorlunda är ju att ljuga. Och promenad före frukost var ju senast jag kollade vare sig bevisat eller motbevisat så jag ser inte hur du kan avgöra ifall det är dumt eller ej?

Fast det viktiga är ju varför man inte äter efter 20? Jag vill inte äta för sent heller för att jag blir varm och får svårt att sova, dessutom dricker jag vatten när jag äter mat och har förmodligen även tränat tidigare och även då druckit vatten. Det innebär 2-3 besök på toa mitt i natten för att tömma blåsan.
Har man en vettig anledning kan jag förstå men om man tror att det är något magiskt som händer att kroppen slår om till "fat-saving-mode" efter 20 (efter 18 är nog en vanligare myt) så kanske man sätter onödiga restriktioner på sig själv.

"Fet av fett" tror jag mer har att göra med att vissa tror att om man skär ner mycket på fett, så kan man inte bli fet. Får man inte i sig något fett kan man inte lagra något fett, kolhydrater kan inte bli till fett, osv... Vilket ju är helt felaktigt. Sen är där förstås de lägret som tror tvärtom och säger att om man inte äter kolhydrater håller man insulinet i schack och då kan man inte lagra fett...
Så om man felaktigt tror att fett är boven kanske man överkompenserar med massor av kolhydrater (varav en viss del av ökningen består av socker, "min special-K är ju nyttigt o bra!").

Zoidy
2011-06-17, 13:02
Fast det viktiga är ju varför man inte äter efter 20? Jag vill inte äta för sent heller för att jag blir varm och får svårt att sova, dessutom dricker jag vatten när jag äter mat och har förmodligen även tränat tidigare och även då druckit vatten. Det innebär 2-3 besök på toa mitt i natten för att tömma blåsan.
Har man en vettig anledning kan jag förstå men om man tror att det är något magiskt som händer att kroppen slår om till "fat-saving-mode" efter 20 (efter 18 är nog en vanligare myt) så kanske man sätter onödiga restriktioner på sig själv.

"Fet av fett" tror jag mer har att göra med att vissa tror att om man skär ner mycket på fett, så kan man inte bli fet. Får man inte i sig något fett kan man inte lagra något fett, kolhydrater kan inte bli till fett, osv... Vilket ju är helt felaktigt. Sen är där förstås de lägret som tror tvärtom och säger att om man inte äter kolhydrater håller man insulinet i schack och då kan man inte lagra fett...
Så om man felaktigt tror att fett är boven kanske man överkompenserar med massor av kolhydrater (varav en viss del av ökningen består av socker, "min special-K är ju nyttigt o bra!").

Efter 20 är ju mer leangains då man ska ha ett ätfönster på 8 timmar varje dag, då funkar det väldigt bra att ha ett ätfönster mellan 12-20. Men visst finns det inget magiskt med att ha det just vid den tiden. Grejen är ju dock att de kommer få ett mindre ätfönster än normalt om de begränsar sig till att äta först innan 18 också, och ändå få fördelar av det, tex ökad insulinkänslighet när de äter frukost. Sen att det blir omedvetet bra för dem är väl en helt annan femma tycker jag.

Jag förstår hur du menar. Tyckte killen lät lite LCHF bara så jag kände mig manad att säga emot lite där. Det kan mycket väl vara ett bra val att skära ner på fettet, men det beror helt på vad de byter ut det mot, eller om de byter ut det helt överhuvudtaget, kan ju även bli så att de skär ner på fettet men inte ökar något annat. Då blir det ju onekligen lättare att gå ner i vikt

Och förresten... klanka inte ner på special-k ;) ska man äta flingor så tycker jag definitivt att det är det självklara valet. 14 gram protein/100 gram är helt fantastiskt bra fördelning för att vara flingor, om man nu bryr sig om sånt

Eddie Vedder
2011-06-17, 13:53
14 gram protein/100 gram är helt fantastiskt bra fördelning för att vara flingor, om man nu bryr sig om sånt

Är inte det mest för att de tillsatt kli? För egen del skulle jag faktiskt välja vanliga osötade cornflakes framför sockrade branflakes. Fibrer (om det ens behövs) och protein får jag i mig från annat håll.

Zoidy
2011-06-17, 14:23
Är inte det mest för att de tillsatt kli? För egen del skulle jag faktiskt välja vanliga osötade cornflakes framför sockrade branflakes. Fibrer (om det ens behövs) och protein får jag i mig från annat håll.

Vet faktiskt inte. Men om du tänker på målgruppen som de är gjorda för så tycker jag nog det är bra mycket bättre än många andra sorters flingor. Inte fel att få i sig lite extra protein om man nu tvunget vill äta just flingor. Det är väldigt gott ihop med yoghurt också. Brukade äta det förut

Raasken
2011-06-17, 15:21
Och förresten... klanka inte ner på special-k ;) ska man äta flingor så tycker jag definitivt att det är det självklara valet. 14 gram protein/100 gram är helt fantastiskt bra fördelning för att vara flingor, om man nu bryr sig om sånt

Vad hände med att äta flingor för att det är gott?
Crunchy :hbang:

Eddie Vedder
2011-06-17, 16:41
Vet faktiskt inte. Men om du tänker på målgruppen som de är gjorda för så tycker jag nog det är bra mycket bättre än många andra sorters flingor. Inte fel att få i sig lite extra protein om man nu tvunget vill äta just flingor. Det är väldigt gott ihop med yoghurt också. Brukade äta det förut

Målgruppen är "de som kan luras att tro att det är nyttigt" och nej jag tycker inte att det är ett bättre val för dom eftersom de luras som sagt.

Sverker
2011-06-17, 17:17
Kan gifter som lagrats i fettväven få "en ny chans" att metaboliseras och utsöndras vid frisättning av fett som gifterna "hänger samman med" eller går de bara ut i blodomloppet o hamnar någon annanstans eftersom de inte utsöndrades första gången.

Jag vet inte ifall fettlösliga ämnen som fastnat i fettdepåerna kommer ut i kroppen igen ifall fettdepåerna töms. Finns det inte någon här, som har ett abstrakt, vilket kan berätta något om mängder ämnen/gifter i blodet förändras vid viktnedgång:confused:




Har ämnet en gång kommit in tror jag inte att det skulle kunna komma loss och ut ur kroppen senare. Ämnet/giftet måste göras vattenlösligt och utsöndras i urinen eller genom gallan. Gick det inte att göra det vattenlösligt första gången det passerade levern borde det inte gå att göra det nästa gång heller:(.

Zoidy
2011-06-17, 18:39
Målgruppen är "de som kan luras att tro att det är nyttigt" och nej jag tycker inte att det är ett bättre val för dom eftersom de luras som sagt.

Och då är det bättre att äta nåt ännu mer onyttigt, sålänge de inte blir lurade? ;) Köper inte riktigt det argumentet. De som går på det brukar väl dessutom sällan vara noga med proteinet, då är det väl jättebra ifall de får i sig det från flingorna bland annat?

Besides så är det inte lika illa som när de onda margarinföretagen försöker få deras produkter att framstå som nyttiga ;)


Vad hände med att äta flingor för att det är gott?
Crunchy :hbang:

Fast då hade jag personligen ätit typ frosties eller coco-pops, och det kanske inte är helt opti att smocka i sig varje morgon :)

Eddie Vedder
2011-06-17, 19:16
Och då är det bättre att äta nåt ännu mer onyttigt, sålänge de inte blir lurade? ;) Köper inte riktigt det argumentet.

Det sa jag inte. Inte att de ska äta något onyttigare. Men att man lika gärna kan välja osockrade cornflakes.

Tolkia
2011-06-17, 19:45
Till diskussionen om vad som är nyttigt eller inte nyttigt, så skulle jag vilja foga att en fixering är en fixering, oavsett vad man fixerar sig vid. Det finns mycket i t.ex. periodisk fastsa-tråden som inte är ett dugg fräschare eller bättre underbyggt än pseudovetenskapliga alternativmedicinska teorier om att rena kroppen från gifter, eller nojiga idéer om att sanera maten från fett och strö fibrer på allt.

Zoidy
2011-06-17, 23:42
Det sa jag inte. Inte att de ska äta något onyttigare. Men att man lika gärna kan välja osockrade cornflakes.

Tja, då får man mindre protein och tråkigare smak. Det beror lite på hur man prioriterar, tycker jag

Till diskussionen om vad som är nyttigt eller inte nyttigt, så skulle jag vilja foga att en fixering är en fixering, oavsett vad man fixerar sig vid. Det finns mycket i t.ex. periodisk fastsa-tråden som inte är ett dugg fräschare eller bättre underbyggt än pseudovetenskapliga alternativmedicinska teorier om att rena kroppen från gifter, eller nojiga idéer om att sanera maten från fett och strö fibrer på allt.

För mig som inte har läst i periodisk fasta-tråden... kan du ge nåt exempel på vad du menar? Ifall du kan göra det utan att behöva hänga ut nån vill säga

phr33k
2011-06-18, 02:09
Till diskussionen om vad som är nyttigt eller inte nyttigt, så skulle jag vilja foga att en fixering är en fixering, oavsett vad man fixerar sig vid.
Så är det. Det kan jag känna själv också ibland. Optinojjan struntar om det vi optinojjar över är vetenskapligt belagt eller ej *flex*

Eddie Vedder
2011-06-18, 07:00
Tja, då får man mindre protein och tråkigare smak. Det beror lite på hur man prioriterar, tycker jag.

Hur många äter det utan mjölk eller fil då? Proteinintaget för normalsvensken är ju knappast ett problem.

Zoidy
2011-06-18, 10:57
Hur många äter det utan mjölk eller fil då? Proteinintaget för normalsvensken är ju knappast ett problem.

Det får tråkigare smak även med mjölk/fil/yoghurt. Special-k är en rätt bra avvägning mellan typ, frosties och helt vanliga plain flingor. Men nä, normalsvensken behöver inte så mycket protein till att börja med. Men för mig som styrketränar, om jag ska äta flingor, så känns special-k som ett bra alternativ. Det är ju gott samtidigt som det har flera ggr högre proteinmängd än de flesta andra sorterna. Win-win tycker jag :)

kettlebellGuden
2011-06-18, 11:00
Hur många äter det utan mjölk eller fil då?

Jag håller inte reda på normalsvensken, men det är ju knappast ont om folk som köper ett paket flingor av slumpmässig sort och äter direkt ur paketet utan något till.

Zoidy
2011-06-18, 11:01
Jag håller inte reda på normalsvensken, men det är ju knappast ont om folk som köper ett paket flingor av slumpmässig sort och äter direkt ur paketet utan något till.

Nu när du säger det så har jag nog gjort nåt liknande när jag var yngre faktiskt. Men då var det ju nån sort som är mer som godis, snarare än "riktiga" flingor

Eddie Vedder
2011-06-18, 13:26
Det är ju gott samtidigt som det har flera ggr högre proteinmängd än de flesta andra sorterna. Win-win tycker jag :)

Tycker du att de är godare köper jag det. Men inget näringsargument tycker jag talar direkt för det.

Jag håller inte reda på normalsvensken, men det är ju knappast ont om folk som köper ett paket flingor av slumpmässig sort och äter direkt ur paketet utan något till.

Nu orkar jag inte en "källa på det?" så jag nöjer mig med att hävda att majoriteten som äter flingor till frukost inte äter enbart flingorna.

kettlebellGuden
2011-06-18, 13:33
Nu när du säger det så har jag nog gjort nåt liknande när jag var yngre faktiskt. Men då var det ju nån sort som är mer som godis, snarare än "riktiga" flingor

Ett helt paket Apple Jacks går lätt att trycka i sig rätt upp å ner utan någon mjölk eller fil.. cornflakes inte lika gott.



Nu orkar jag inte en "källa på det?" så jag nöjer mig med att hävda att majoriteten som äter flingor till frukost inte äter enbart flingorna.

Det är säkert så att de flesta generelllt gör så, ja. Källa är min erfarenhet av att se folk göra så. Och inte en enstaka person utan en hel hoper. Vi kanske ska göra ett besök i närmsta cannabis-tråd och ställa frågan om där är några som har käkat flingor med näven direkt ur paketet. :thumbup:

Sniggel
2011-06-18, 14:31
Vi kanske ska göra ett besök i närmsta cannabis-tråd och ställa frågan om där är några som har käkat flingor med näven direkt ur paketet. :thumbup:

Inte ett speciellt randomiserat urval :P

Zoidy
2011-06-18, 17:10
Tycker du att de är godare köper jag det. Men inget näringsargument tycker jag talar direkt för det.

Iofs är väl ingen form av flingor direkt nyttig? Det jag försöker få fram är att jag tror inte det är så himla mycket farligare att äta special-k än vanliga kellogs tex. Det är ju nästintill garanterat inget man hade känt nån skillnad på iaf. Och då kan man lika gärna gå på det som har högst proteinfördelning och godast smak, enligt mig

kettlebellGuden
2011-06-18, 17:22
Hur är flingor onyttigt? Förutsatt att det är en del av en väl balanserad kost och passar in i ens kaloriberäkningar då.

hejhopp79
2011-06-18, 17:23
Kanske lite på ämnet med Ori Hofmekler snackar i WD om att fasta (eller "undereating" som det snarare handlar om) laddar upp/återhämtar enzympoolen i levern eller hur det nu var. Han verkar visserligen ruskigt påläst om enzymer och sådana grejer så jag vet inte sanningshalten.

kettlebellGuden
2011-06-18, 17:27
Kanske lite på ämnet med Ori Hofmekler snackar i WD om att fasta (eller "undereating" som det snarare handlar om) laddar upp/återhämtar enzympoolen i levern eller hur det nu var. Han verkar visserligen ruskigt påläst om enzymer och sådana grejer så jag vet inte sanningshalten.

Ori har för övrigt en ny bok tillsammans med Mercola nu. Lär vara full med helt obelagda utalande den med.

Kul kuriosa om boken The Warrior Diet:

I inledningen är där ett citat från Steve Maxwell där han talar sig varm om själva dietupplägget. I verkligheten tycker han det är rätt kasst sätt att äta på och han blev själv lite fetlagd av att köra WD.

Sverker
2011-06-18, 17:47
Kanske lite på ämnet med Ori Hofmekler snackar i WD om att fasta (eller "undereating" som det snarare handlar om) laddar upp/återhämtar enzympoolen i levern eller hur det nu var. Han verkar visserligen ruskigt påläst om enzymer och sådana grejer så jag vet inte sanningshalten.



Verkar konstigt. Att ladda upp med enzymer innebär att proteinsyntesen skall ta fart. Vi har precis lärt oss på Kolozzeum att vi ska ha en peak av aminosyror i blodet och gott om fria aminosyror i cellsaften för att syntesen ska ta fort.
Under fasta lär de flesta aminosyrorna gå åt som energi.




En sak jag inte förstod var första träffen på Ori Hofmekler på google. Från boken WD där mäniska skulle äta på natten:confused: Hur skulle vi kunna äta på natten. Vi mäniskor är helt blinda på natten och rimligen borde våra förfäder också ha varit det. Vår syn är anpassad för att se långt över öppna slätter. Ska vi treva fram i mörkret efter as eller rötter:confused:

kettlebellGuden
2011-06-18, 18:33
Verkar konstigt. Att ladda upp med enzymer innebär att proteinsyntesen skall ta fart. Vi har precis lärt oss på Kolozzeum att vi ska ha en peak av aminosyror i blodet och gott om fria aminosyror i cellsaften för att syntesen ska ta fort.
Under fasta lär de flesta aminosyrorna gå åt som energi.




En sak jag inte förstod var första träffen på Ori Hofmekler på google. Från boken WD där mäniska skulle äta på natten:confused: Hur skulle vi kunna äta på natten. Vi mäniskor är helt blinda på natten och rimligen borde våra förfäder också ha varit det. Vår syn är anpassad för att se långt över öppna slätter. Ska vi treva fram i mörkret efter as eller rötter:confused:

Ori orerar gott om romerska soldater.. Tydligen så gick romerska soldater och marcherade tungt lastade hela dagarna och sen åt de på sent på kvällen. WD schemat är fasta hela dagen sen 4 timmars ätfönster på kvällen. Och då ska mat ätas i en viss specifik ordning med. Romarna gjorde så här och har du sett vilka båtar de rodde hela dagarna? :thumbup:

Argumentation som "men titta hur människan gjorde år XY" och sen utgå från att ju äldre desto bättre är rätt tilltalande för många.

Sverker
2011-06-18, 18:39
Enligt den litteratur jag läst om krigshistoria finns det en gyllene regel.
Soldater som är självförsörjande, dvs bär sin egna tross. Kommer 30 km per dygn, när det gäller marcher över flera dagar/veckor Det gällde på rommartiden och det gällde fram till första världskiget.



Ser inte riktigt hur underbefälen skulle kunna få soldaterna med packning marchera mer än några timmar utan rast, i skuggan mitt på dagen.

kettlebellGuden
2011-06-18, 18:45
Enligt den litteratur jag läst om krigshistoria finns det en gyllene regel.
Soldater som är självförsörjande, dvs bär sin egna tross. Kommer 30 km per dygn, när det gäller marcher över flera dagar/veckor Det gällde på rommartiden och det gällde fram till första världskiget.



Ser inte riktigt hur underbefälen skulle kunna få soldaterna med packning marchera mer än några timmar utan rast i skuggan mitt på dagen.

Då är väl tanken lite så här att eftersom romarna inte åt på hela dagen utan bara sent på kvällen/natten (källa: inte någon alls, knappast som om WD-boken kryllar av källhänvisningar) så orkade de mycket mer. Mycket handlar det om totala vanföreställningar och skönmåleri om hur livet i romerska fälttåg rimligtvis var.

Med det sagt så är det en hel del personer som trivs bra på WD och får resultat som passar sina mål. Själv tycker jag mest att min blir tjock på den eftersom en av grundideern (räkna aldrig kalorier - ät tills du är mätt) inte funkerar särskilt väl för mig. Förmodligen hade jag inte platsat som romersk soldat.

Sverker
2011-06-18, 19:28
Jag kan rekomendera dig lite spännande litteratur;)


Men annars var inte dagen över bara för att det blev mörkt och det inte gick att se soldaten framför sig. Soldaterna fick resa tält, först åt officerarna, sedan åt sig själva. Gräva diken och resa värn runt lägret. Gräva latrin och laga mat. Samt dela på vakttjänsten under natten.

Jag tror att soldaterna tog varje chans de fick att äta, oavsett tidpunkten på dygnet.

kettlebellGuden
2011-06-18, 19:37
Låter inte alls sympatisk livsstil det där. Att den på något sätt skulle vara opti för hälsa och muskelbyggande låter lite off i min mening.

Spännande litteratur om romerska soldater? mjäää.. inte favoritämnet.

Sverker
2011-06-18, 19:53
Karolinerna då ?
http://www.fof.se/tidning/2003/5/med-skorpan-som-vapen

Zoidy
2011-06-19, 11:52
Hur är flingor onyttigt? Förutsatt att det är en del av en väl balanserad kost och passar in i ens kaloriberäkningar då.

Skulle väl inte gå så långt som att säga att det är onyttigt, men tänker jag på nyttig mat så ploppar inte ett flingpaket upp i mitt huvud direkt. Men jag har den inställningen till mat överhuvudtaget att allt går att äta, bullar, tårta och godis inkluderat. Måste vara vansinnigt tråkigt för alla på det här forumet som ska vara opti och inte kan med att käka korv med bröd eller nåt en enda gång... visst att tänka på vad man äter, men det känns som att många går till överdrift

Zoidy
2011-06-19, 13:21
Karolinerna då ?
http://www.fof.se/tidning/2003/5/med-skorpan-som-vapen

Den länken kändes lite udda. De var helt förtvivlade för att de fick äta kött istället för bröd? Nu har jag aldrig försökt kriga med en kost baserad på kött, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt illa?

Eddie Vedder
2011-06-19, 13:39
Vi kanske ska göra ett besök i närmsta cannabis-tråd och ställa frågan om där är några som har käkat flingor med näven direkt ur paketet. :thumbup:

Cannabismunchies är inte normalt vardagsätande för de människor som ibland röker på och cannabisrökare är inte en majoritet.

Sverker
2011-06-19, 14:01
Den länken kändes lite udda. De var helt förtvivlade för att de fick äta kött istället för bröd? Nu har jag aldrig försökt kriga med en kost baserad på kött, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt illa?

Tyskaland fick stryk i första världskriget när hemmafronten gav upp.
Soldaterna stod i dikena i Frankrike och folket hemma i Tyskland svalt.
Enligt de böcker jag läst så hade den tyska generalstaben prioriterat kött till soldaterna vid fronten. Kötttillverkningen kräver mer resurser än brödsäd vilket betydde att hela systemet kolapsade innefrån.

kettlebellGuden
2011-06-19, 14:06
Cannabismunchies är inte normalt vardagsätande för de människor som ibland röker på och cannabisrökare är inte en majoritet.

Hum.. Jag bara säger att det knappast är ont om folk som har ätit flingor rätt ur paketet. Vet inte hur du blandade in vardagsätande i det hela.

Eddie Vedder
2011-06-19, 14:10
Vet inte hur du blandade in vardagsätande i det hela.

Därför att vi naturligtvis diskuterar befolkningens näringsintag baserat på deras vardagsätande och inte på haschtomtars munchies.

kettlebellGuden
2011-06-19, 14:15
Därför att vi naturligtvis diskuterar befolkningens näringsintag baserat på deras vardagsätande och inte på haschtomtars munchies.

Knappast bara cannabisanvändare som äter flingor direkt ur paketet? Jag är övertygad om det äts flingor direkt ur paket på uppemot ett antal miljoner personer / dag.

Sverker
2011-06-19, 14:17
Havrekuddar fungerar bra. Kalaspuffar är kletigare:eating:

Big Sleazy
2011-06-19, 15:07
Dessa kan ätas som godis direkt ur förpackningen utan problem. (Kanske borde klassas som godis också för övrigt.)

http://emelielarsdotter.blogg.se/images/2010/217x215_nesquik_cereal_68777579.jpg